AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #21 Skrevet 16. januar 2012 Hvorfor er kattehotell uaktuelt? Vi bor miilevis unna med flere ferger, og jeg er redd det samme vil skje, at hun vil få atferdsproblem etter å ha vert der.. Jeg vet ikke helt? Jeg har tenkt på det.. Hun er et herk å ha med å gjøre i bil. Hun gjør fra seg/spyr etter en halvtime. Og skulle det bli aktuelt, så er det "enklere" at jeg drar hjem. Det koster jo også.
Capricorn Skrevet 16. januar 2012 #22 Skrevet 16. januar 2012 Det er vel ikke forelesning i helgene? Du kan vel reise dit på fredag og bli til søndag. Du kan lese like godt der som hjemme hos deg selv? En annen god ide er kattedo og katteluke.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #23 Skrevet 16. januar 2012 Utekatter går på toalettet ute. TS, det er ikke greit å la en katt være alene så lenge. Dere MÅ finne noen til å passe den, eller så må du komme og gjøre det. Joda, vi har noen som kan gi mat og vann. Uten det hadde jeg aldri sittet her. Dette er noen hun ikke kjenner, og hun liker ikke fremmede. Det går jo bra uansett. Men hun får ikke kommet inn i varmen som hun pleier. Hun er SÅ vant til at hun får komme inn med en gang. Det er desverre ikke jeg som bestemmer, men hun får ikke vere inne alene å såve f.eks, om noen hadde sluppet henne inn og ut. Det blir med mat og vann, litt kos og lek..men jeg vet ikke om det er nok
Armitage Skrevet 16. januar 2012 #24 Skrevet 16. januar 2012 Hva med å få foreldrene dine til å sende katten alene med fly opp til deg? Og er du sikker på om katten din ikke vil bruke kassa? Jeg har en utekatt som aller helst går på do ute, men en gang så dro jeg på hyttetur i to dager og da ble han holdt inne. Opplevde ikke at han gjorde fra seg på gulvet. Han brukte kassa selv om han ikke har brukt den siden han først begynte å bli sluppet ut. Har en katt først lært å bruke kasse, så glemmer den det ikke med det første selv om den er vant med å gjøre fra seg ute vil jeg tro. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #25 Skrevet 16. januar 2012 Det er vel ikke forelesning i helgene? Du kan vel reise dit på fredag og bli til søndag. Du kan lese like godt der som hjemme hos deg selv? En annen god ide er kattedo og katteluke. Jo, jeg har så lang reise at jeg må reise torsdags morgen. Men om dette ikke vil gå, så drar jeg. Det har jeg gjort nå mange ganger. Vi vil bare prøve å kanskje la henne vere alene, så lenge noen mater(det har vi). Katteluke er under sterk vurdering nå. Hun sluttet med kattedo da hun var 1 år. Det er utekatt.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #26 Skrevet 16. januar 2012 Hva med å få foreldrene dine til å sende katten alene med fly opp til deg? Det er vel ingen god løsning for en katt som for det første høres litt utrygg ut og for det andre spyr etter en halvtime i bil. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #27 Skrevet 16. januar 2012 Hva med å få foreldrene dine til å sende katten alene med fly opp til deg? Og er du sikker på om katten din ikke vil bruke kassa? Jeg har en utekatt som aller helst går på do ute, men en gang så dro jeg på hyttetur i to dager og da ble han holdt inne. Opplevde ikke at han gjorde fra seg på gulvet. Han brukte kassa selv om han ikke har brukt den siden han først begynte å bli sluppet ut. Har en katt først lært å bruke kasse, så glemmer den det ikke med det første selv om den er vant med å gjøre fra seg ute vil jeg tro. Mor og far er redd for at hun river ned hele huset, gjør fra seg her og der; Alikevel om hun hadde lært seg det. Når eier drar kan katten finne på å gjøre fra seg på steder der det lukter, som sofa, pledd, klær etc. Og det er jeg som må ta ansvaret, så jeg vil ikke at andre skal plages med det i tilfellet. Det jeg sitter å tenker på nå er om vi skal få naboen våres til å passe henne, og ta henne inn der. Hun har en hannkatt, og de to er veldig gode venner. Han er GANSKE sær, han eier ikke territorium. Sammen jager de heller andre katter fra eiendommen vår. Han pleier å spasere rett inn i huset her, men katten min er ikke HELT begeistret for det. Men bryr seg skremmende lite. Jeg tror det var fordi jeg måtte ta vare på denne katten i fjor sommer, da de stakk av på ferie i 3 uker med folk som "glemte" å mate den.
Armitage Skrevet 16. januar 2012 #28 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Det er vel ingen god løsning for en katt som for det første høres litt utrygg ut og for det andre spyr etter en halvtime i bil. Du svarte ikke på det andre jeg spurte om. Er du sikker på at hun gjør fra seg på gulvet i stedenfor kassa bare fordi hun er vant med å gå ut å gjøre fra seg? Har en katt først lært å gå i kasse, så gjør de det også når de må. Det er ihvertfall min erfaring med katter. EDIT: Glem det. Så svaret ditt nå Endret 16. januar 2012 av Armitage 1
Capricorn Skrevet 16. januar 2012 #29 Skrevet 16. januar 2012 Jo, jeg har så lang reise at jeg må reise torsdags morgen. Men om dette ikke vil gå, så drar jeg. Det har jeg gjort nå mange ganger. Vi vil bare prøve å kanskje la henne vere alene, så lenge noen mater(det har vi). Katteluke er under sterk vurdering nå. Hun sluttet med kattedo da hun var 1 år. Det er utekatt. Hun har nok ikke glemt hvordan hun skal bruke doen. Har hatt utekatter selv som kun har fått kattedo i spesielle tilfeller. De har alltid brukt den. Skader ikke å prøve da. Katteluke er veldig kjekt. Anbefales
Kittykat Skrevet 16. januar 2012 #30 Skrevet 16. januar 2012 Jeg har lest at katter klarer seg alene et par dager, f eks en helg, så lenge man fyller på med nok mat og drikke og har et par kattedoer tilgjengelig hvis katten bruker det. Men må de være alene lenger enn det, så må de selvfølgelig ha tilsyn. Vi har 2 innekatter og vi er invitert på reise til Island i 3-4 dager i September. Hva vi skal gjøre med kattene er usikkert enda, men det blir sikkert til at vi spør bestevenninnen til datteren vår om hun kan se til kattene mens vi er bortreist.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #31 Skrevet 16. januar 2012 Du svarte ikke på det andre jeg spurte om. Er du sikker på at hun gjør fra seg på gulvet i stedenfor kassa bare fordi hun er vant med å gå ut å gjøre fra seg? Har en katt først lært å gå i kasse, så gjør de det også når de må. Det er ihvertfall min erfaring med katter. EDIT: Glem det. Så svaret ditt nå Meg som du siterte i innlegg 26 er altså ikke trådstarter. Men skjønner at det er lett å bli forvirret. 1
Mooria Skrevet 16. januar 2012 #32 Skrevet 16. januar 2012 Alle katter klarer da å drite i en boks med sand oppi? Hvis ikke så må den være bra dum. Og bortskjemt, ikke minst. Har jo skjønt at kun det aller beste er godt nok for den. Dessuten har dere jo noen som kan ta seg av den, HVA er problemet da?? At den får litt mindre kos og lek? Det er BARE FOR ET PAR DAGER, og det er bare en katt, ikke en hellig gjenstand. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #33 Skrevet 16. januar 2012 Du svarte ikke på det andre jeg spurte om. Er du sikker på at hun gjør fra seg på gulvet i stedenfor kassa bare fordi hun er vant med å gå ut å gjøre fra seg? Har en katt først lært å gå i kasse, så gjør de det også når de må. Det er ihvertfall min erfaring med katter. EDIT: Glem det. Så svaret ditt nå Jo, vi prøvde ganske desperat en gang da hun ble sterilisert, og MÅTTE bli inne. Hun skrek og skrek på døren, vi kom ingen vei med det. Jeg tror jeg drev på slik i 2 timer, før jeg ga meg.
Xtra_lilje Skrevet 16. januar 2012 #34 Skrevet 16. januar 2012 I grunn bare to løsninger her. Alternativ 1: Dersom det er en reell fare for at katten stikker av når den er overlatt til seg selv, så ville jeg bare bite i det sure eplet og dratt for å ta meg av katten selv. det virker om om det er eneste løsning siden katten ikke kan være inne, det er ikke ok med kattehotell og det er ikke andre som kan seg av henne. Alternativ 2: La naboen passe og satse på at det går bra.
Gjest Regza Skrevet 16. januar 2012 #35 Skrevet 16. januar 2012 Utekatter går på toalettet ute. TS, det er ikke greit å la en katt være alene så lenge. Dere MÅ finne noen til å passe den, eller så må du komme og gjøre det. Har hatt utekatt jeg, og hun kunne bruke kasse når det var nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #36 Skrevet 16. januar 2012 Har hatt utekatt jeg, og hun kunne bruke kasse når det var nødvendig. Jo, vi prøvde ganske desperat en gang da hun ble sterilisert, og MÅTTE bli inne. Hun skrek og skrek på døren, vi kom ingen vei med det. Jeg tror jeg drev på slik i 2 timer, før jeg ga meg.
Gjest Regza Skrevet 16. januar 2012 #37 Skrevet 16. januar 2012 Jo, vi prøvde ganske desperat en gang da hun ble sterilisert, og MÅTTE bli inne. Hun skrek og skrek på døren, vi kom ingen vei med det. Jeg tror jeg drev på slik i 2 timer, før jeg ga meg. Du ga deg etter to timer, hadde du ventet og katten ikke hadde fått noe alternativ, så hadde den nok brukt kassa. Katter er generelt ikke fan av å grise med bæsjen og tisset sitt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #38 Skrevet 16. januar 2012 I grunn bare to løsninger her. Alternativ 1: Dersom det er en reell fare for at katten stikker av når den er overlatt til seg selv, så ville jeg bare bite i det sure eplet og dratt for å ta meg av katten selv. det virker om om det er eneste løsning siden katten ikke kan være inne, det er ikke ok med kattehotell og det er ikke andre som kan seg av henne. Alternativ 2: La naboen passe og satse på at det går bra. Jeg har nesten konkludert med det nå, at hvis det ikke blir katteluke, tar den voksne naboen, + noen unger seg av henne. Sørger for mye kos og lek 2 ganger om dagen ca. Hun har en nabokatt hun leker med hver dag. Og hvis det skulle bli noe tegn til mistrivsel, atferdsproblemer, tar lang tid før hun dukker opp etc, ja da drar jeg. Man vet jo aldri når man plutselig må la katten bli alene noen dager, så dette er jo en fin mulighet til å prøve å se om det går bra. Mor og far har delvis tatt over ansvaret, da de vil ha henne i fremtiden. Så da må vi finne gode løsninger. (Ja, denne katten er en baby for oss) Det ser ut til at det vil gå bra, jeg krysser fingrene. Takk for gode svar alle sammen 1
altflyter Skrevet 16. januar 2012 #39 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Dere må finne pass til den. Ingen katter som er vandt til å få stell hver dag, har godt av å måtte være alene så lenge Jeg syntes det er utrolig at du kan si at "man vet jo aldri når den må være alene et par dager". En katt er avhengi av deg. Du kan ikke bare overlate den til seg selv. jeg har hund, og det hadde jommen blitt rabalder om jeg hadde overlatt den til seg selv i et døgn. Får man dyr, må man ta konsekvensene av det. Endret 16. januar 2012 av altflyter 2
HeadsVsTails Skrevet 16. januar 2012 #40 Skrevet 16. januar 2012 Katter er ikke avhengig av oss mennesker i det hele tatt. Det ligger i deres natur å ta vare på seg selv, skaffe mat osv. Så lenge man har satt fram rikelig med tørrfor og vann pluss kattedo ser jeg ikke helt problemet. Ja, jeg ser du påstår at hun ikke bruker kattedo inne, men må hun, så må hun. Ingen katter som har lært å bruke kattedo, "glemmer" hvordan... Det er som oss mennesker og sykling. La henne være inne, få disse menneskene som kunne se til henne til å slippe henne ut på lørdag morgen for eksempel. Og la henne være ute til søndag kveld. Stikker hun av så kommer hun helt garantert tilbake siden hun virker å være såpass bortskjemt Blir hun fornærma, ja da blir hun det da. Hva er problemet? Et sted må du begynne hvis du skal kunne la henne være alene i mer enn noen timer av gangen....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå