Gå til innhold

Snakke om selvmord

Fremhevede innlegg

Skrevet

I morgen har jeg tenkt å si til psykologen at muligheten for selvmord er der, og at jeg i tiden fremover vil vurdere det. Litt fordi jeg vil hjelpes bort fra det, hvis det er mulig.

Noen som har erfaringer med det? Blir man tvangsinnlagt eller rådet til innleggelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir ikke innlagt av den grunn! Det nekter jeg å tro. Psykologen er der for å hjelpe deg, ikke for å lempe deg over på noen andre. Si det som det er!

Dette klarer du. Bare stå på, og ikke gi opp. Uansett hva som skjer, så er det ikke verdt å gi opp livet ditt! Husk det.

Skrevet

Du blir ikke innlagt av den grunn! Det nekter jeg å tro. Psykologen er der for å hjelpe deg, ikke for å lempe deg over på noen andre. Si det som det er!

Dette klarer du. Bare stå på, og ikke gi opp. Uansett hva som skjer, så er det ikke verdt å gi opp livet ditt! Husk det.

Takk for svar. Nervøs for å bli tvangsinnlagt og greier og lurer på hva folk vil si da. Men jeg deler ikke tanken om at uansett hva som skjer, så er de ikke verdt å gi opp. Det er veldig verdt å gi opp, men tanken på de rundt meg hindrer meg.

Gjest SemperFi
Skrevet

Med tanke på selvmord må jeg legge til at det er alltid noen som bryr seg MASSE om deg. Mennesker som vil ta en kule for deg.

Håper virkelig at du kommer deg gjennom stormen. :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Psykologen din er der for å hjelpe deg. Jeg bruker å se på min psykolog som en venn jeg kan fortelle alt til, og derfor utelatter jeg ikke noen detaljer.

Psykologen kan heller ikke fortelle noen om det du har sagt!

Det er kjempebra at du tenker på dem rundt deg, og husker på at du alltids har noen som bryr seg om deg. Selv om man krangler med mamma eller pappa for eksempel, så vil de alltid være glade i deg.

Skrevet

Det høres ikke ut som du er til fare for deg selv akkurat nå, så da tviler jeg på at en tvangsinnleggelse blir aktuelt. Men som du sier, så ønsker du jo hjelp, så da må det jo være bedre med en planlagt innleggelse etterhvert enn å gå rundt og ha det vondt? :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Det kommer ann på. Om du sier det bare er tanker så langt, så vil du nok ikke legges inn. Men om du sier at du har konkrete planer, samt har redskapene du trenger for å ta livet ditt, så bærer det nok på lukket avdeling med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer ann på. Om du sier det bare er tanker så langt, så vil du nok ikke legges inn. Men om du sier at du har konkrete planer, samt har redskapene du trenger for å ta livet ditt, så bærer det nok på lukket avdeling med en gang.

Det spørs om man har konkrete planer om tid, eller konkrete planer om metode.

Du blir nok neppe tvangsinnlagt, men det kan godt hende at din behandler foreslår en frivillig innleggelse.

Skrevet

Er det ikke en lov om at det ikke er lov i Norge med tvangsinnleggelse forresten? trodde bare det var lov i Amerika og sånt, men jeg vet ikke...

Hvsi det er slik, så kan det jo hende at du blir rådet til innleggelse, eller at psykologen spør om å få snakke med dine foreldre for å komme fram til en løsning? Jeg vet ikke, har aldri hatt slike problemer...

Håper det går bra med deg!

Skrevet

Er det ikke en lov om at det ikke er lov i Norge med tvangsinnleggelse forresten? trodde bare det var lov i Amerika og sånt, men jeg vet ikke...

Hvsi det er slik, så kan det jo hende at du blir rådet til innleggelse, eller at psykologen spør om å få snakke med dine foreldre for å komme fram til en løsning? Jeg vet ikke, har aldri hatt slike problemer...

Håper det går bra med deg!

du kan tvangsinnlegges i norge ja. sålenge du er til alvorlig fare for deg selv eller andre.

veninnen min hadde kuttet seg på armen, vi tok henne med til legen og hun sa til legen at hun ville dø. Hun ble innlagt med en gang... hun fikk enten valget om å dra dit frivillig, eller bli tvangsinnlagt.

Det er bedre å gjøre det frivillig.

Skrevet

Joda, men da havner du på noe som heter frivillig tvang. Du får ikke skrive deg ut selv om du er der frivillig, for da flytter de deg over på tvangsparagrafen. Det er som å være en fange. Jeg skal aldri tilbake dit igjen.

Skrevet

Joda, men da havner du på noe som heter frivillig tvang. Du får ikke skrive deg ut selv om du er der frivillig, for da flytter de deg over på tvangsparagrafen. Det er som å være en fange. Jeg skal aldri tilbake dit igjen.

Det er ingenting som heter frivillig tvang, det er noe mange kaller det når de får valget mellom en frivillig innleggelse og en tvangsinnleggelse. Når du er på frivillig innleggelse kan du skrive deg ut når som helst, men hvis helsepersonalet ser at det er en risiko for at du skal kunne ta ditt eget liv (og du ber om utskrivelse), kan du bli overført til tvangsparagrafen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...