Gå til innhold

Symptomer på prolapsene?

Fremhevede innlegg

Gjest 89-modell
Skrevet

Har to prolapser i korsryggen, merker ikke så mye ubehag med de, går til jobb, kan leve som normalt , men ta hensyn til de.

Har i de siste dagene (også litt innimellom før også fra tid til annen)

merket pribling og at jeg er veldig overfølsom for varme/kulde, spes kulde.

F.eks når jeg går barbent "svir" det under føttene, eller når jeg setter meg på toalettsetet merker jeg mye mer at det er kaldt enn ellers. Også når jeg tar av trange bukser er det overfølsomt ved hoftene...

Veldig ubehagelig følelse, kiler og kribler og stråler.

Noen andre som har det sånn? Vil tro det er prolaps symptomene.. Noen gode råd?

Jeg vil bestille slyngetrening og prøve det.

Videoannonse
Annonse
Gjest 89-modell
Skrevet

Denne informasjonen var veldig god og oppklarende, tusen takk :)

Hva gjør du for å forebygge verre skader?

Skrevet

forebygge? Nei, jeg har endelig (etter 13år) lært meg kroppens grenser.Må legge til at jeg har 8 andre diagnoser som lager krøll-ikke bare en dårlig rygg

Har hatt prolapser i L2-L3-L4og L5 med rotaeffeksjon (eller hva det nå staves) der nerver fra L4 og L5 har fått skader.Disse neversmertene er som om du stikker beinet inn i en elektrisk ledning og får strøm fra ryggen og nedover beinet ,ut i tærne . Andre ganger kjennes det ut som isvann har blitt pumpet inn i blodårene,noen ganger en stor metallstreng som går fra hofta og ned beinet som står og dirrer.

Jeg har forsøkt mye,beste behandling for meg var nerverotblokader som ble satt på en smerteklinikk samt medisiner som Neurontin (gabbametin,epilepsimedisin) som blokkerer en del av disse nevropatiske smertene. Du må kjenne kroppen og den begrensninger.

Men det betyr IKKE at du skal være overforsiktig.Bruk ryggen riktig og vær aktiv om du klarer.

Styrking av kjernemusklatur i ryggen er fint.

Fysio hjalp meg kun der og ikke i det lange løp,samme for div.ulendt terrenggåing,jeg mangler også støtdempere i ryggen så gå i skogen er smertefullt.

Prolapser tørker inn etterhvert.Fleste kjenner ikke til de i det hele tatt.

Gjest 89-modell
Skrevet

Takk, for svar.

Håper ikke dette blir veldig mye verre slik du beskriver.

Med tanke på fremtidlig svangerskap....

Skrevet

I de fleste tilfeller blir alle helt fine igjen av prolapser

Men om du har nervesmerter-skal du kontakte legen

Skrevet

Ikke lyst å ta masse piller... :sjenert:

ingen som sier du ta masse piller.

Er smertene levbare så tar man heller ikke.Men never kan huske smerte og sende signaler selv om det faktisk ikke er vondt lengre. Osv osv

Men igjen,det blir opp til en hver enkelt. Jeg hadde ikke orket et liv uten smertestillende i alle fall

Skrevet

Slyngetrening er helt overlegent alt annet, men få for all del skikkelig instruksjon. Det er ikke lett å gjøre øvelser riktig på egen hånd.

Skrevet

slyngetrening skal vel primært foregå hos fysio den første tiden.Om en så har effekt av det,kan en jo leie /kjøpe utstyr til å ha hjemme. Men husk at ikke alle har effekt av dette.I mitt tilfelle hjalp slyngen akkurat den tiden fysio'en dro ifra hverandre skivene slik at trykket lettet.Så fort jeg var ute av slyngen,kom smertene igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...