Gå til innhold

Trenger hjelp med kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tjohei, jeg trenger litt hjelp med kosthold. Spiser litt dårlig, både for dårlig mat, og for mye godteri. Er ikke glad i grønnsaker eller frukt, og blir dårlig med det dessverre. Har som regel kjappe middager i en hektisk hverdag, så vil også gjerne ha tips til sunne middager med litt grønt. Dette er hva jeg spiste de Onsdag, Torsdag og Fredag som et eksempel:

Onsdag:

Frokost; 3 knekkebrød med pålegg, et glass med vann.

Lunch; En boks mr-lee nuddel og en redbull.

Middag; Lapskaus på boks, tre loffskiver med smør, pepsimax.

Videre; Et glass jordbærmelk, to glass pepsimax, og en is.

Torsdag:

Frokost: 4 knekkebrød med pålegg, et glass jordbærmelk.

Lunch: En boks mr-lee nuddel og en redbull.

Middag: En first-price lakseskive med to never ris, og masse rømme. Pepsi Max til å drikke.

Videre: Pepsi max.

Fredag:

Frokost: 4 knekkebrød med pålegg, et glass vann og et glass jordbærmelk.

Lunch: En boks Mr-lee nuddel og en redbull

Middag: En halv big one, pepsi max å drikke.

Videre: Nøtter, litt potetgull og en krokanrull + pepsimax.

Drikker to kopper kaffe hver morgen, og drikker ca 2 liter vann om dagen. Drikker vel ca 1/2 - 1 liter pepsi max om dagen. Spiser mr-lee nuddel til lunch hver jobbdag (enkelt og kjapt). Jeg liker ikke brød, og spiser bare knekkebrød. Har dilla på jordbærmelk, normalt drikker jeg kun pepsi max og vann.

Er 162cm høy, veier 58kg. Har ikke mulighet til å trene de neste 6mnd pga sykdom. Er hverken tjukk eller tynn. Går ca 3-4km daglig, innimellom mer. Går og står 8 timer daglig, og går opp og ned 3 etasjer ca 15-20 ganger om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

jeg synes ikke det kostholdet der virker såååååå ille...

selvom omtrent de fleste her påstår at de spiser kun mat fra bunnen av hverdag og masse masse grønnsaker og frukt, og bare et par ruter sjokolade på lørdager, eller sjeldnere, så har jeg en sterk følelse av at kostlista dems ser mer lik ut som din enn slik de fremstiller den... lista di er ihvertfall 20 ganger bedre enn min!

har du smakt den brokkolig og blomkålgratengen fra frysedisken? den er det jo jaffal grønnsaker i, og jeg skal love deg at den er god altså :)

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke litt etter matbloggere, kjøpe kokebøker, matlagingskurs? Er ihvertfall bra du ser selv at maten du spiser er for ensidig og dårlig, noe som kan gi deg mindre hyggelige konsekvenser over tid.

Jeg var ikke så begeistret for alle grønnsakene selv, men de er vanesak nå og gode egentlig. Dampkok med smør eller wok dem i god saus. Stappe kan vel også være en mulighet? Jeg er veldig glad i kålrabistappe med poteter og gulrot i. Mange er glad i blomkålstappe. Stappe kan også lages i større porsjoner så du bare kan varme den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke det kostholdet der virker såååååå ille...

selvom omtrent de fleste her påstår at de spiser kun mat fra bunnen av hverdag og masse masse grønnsaker og frukt, og bare et par ruter sjokolade på lørdager, eller sjeldnere, så har jeg en sterk følelse av at kostlista dems ser mer lik ut som din enn slik de fremstiller den...

Er den en fornektelse over at folk faktisk spiser.. mat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på den brokkoli og blomkålgratengen! Jeg pleier å steke en laksefilet og ha til, det er kjempegodt :) Eller lettpanert torskefilet, det er også godt og veldig enkelt, stekes i ovnen samtidig som gratengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er ingen ekspert på kosthold på noen måte, men har hatt litt samme problemet som deg, og har bestemt meg for å skjerpe meg. Jeg var fullstendig avhengig av Pepsi Max, kunne drikke 1,5 L om dagen. Jeg kunne også spise godteri mange dager i uken, potetgull er min kryptonitt. Det at jeg nettopp har flyttet hjemmefra, hjelper vel heller ikke noe, da "ingen ser meg" spise godteri.

Men nå har jeg bestemt meg for å kutte ut brus og godteri i ukene, og heller gi meg lov å spise akkurat det jeg vil en dag i helgen. Vi er ikke så mange uker ut i 2012, men det har gått bra hittil :) Kan legge til at jeg generelt spiser variert til middag, og spiser mye grønnsaker.

Så mitt tips til deg er aller først å kutte ut redbull og brus. Det er vanskelig, men det er virkelig ikke nødvendig med kullsyre. Vann funker det også ;) Og når det kommer til grønnsaker er det sikkert lurt å gradvis venne deg til det, og finne ut hvilke du liker. En rask og supergod middag er wok, der du kan ha oppi akkurat det du vil. Det spiser jeg, varierende hvilke grønnsaker jeg har i, sikkert to ganger i uken. Også er fisk supersunt, hvis du liker det ;)

Men for all del, jeg er ikke noen kostholdsekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer veldig langt med å lage tomatsaus selv, som kan brukes til så mangt :)

Fres løk av eget valg sammen med hvitløk, chilli og ingefær i olje. Ha deretter i en boks med tomater. Rør i litt honning og tomatpure, og krydre så mye du vil med salt og pepper. La det koke alt etter hva du skal bruke den til. 15-20 min. for vanlig tomatsaus, 2-3 timer hvis pizzasaus (deilig, tykk og velsmakende blir den). Kok litt pasta, ha kidneybønner i tomatsausen og du har et ganske godt og mettende måltid. Ha litt rømme og/eller hvitløksbaguetter til hvis du vil.

Ellers har du en veldig enkel måte å lage laks på: finkutt hvitløk, ingefær (jo mer jo bedre), vanlig løk og ha det i en ildfastform. Tilsett annet krydder hvis du vil (jeg bruker karripasta, balsamicoeddik, sennep, salt, pepper). Spe ut med litt fløte. Viktig at du ikke har for mye fløte, ellers blir den ikke tykk og god. Ha deretter i ønsket mengde laksefileter, med rømmeklatt på toppen. Steik i ovnen på 200 grader i cirka ti minutter. Ta deretter ut forma, dekk til med aluminiumsfolie og la den dampes i ca. ti minutter (da blir laksen som smør på tunga). Server med ris og salat.

Vi lager masse mat fra bunnen av, som smaker kjempegodt. Men har ikke tid å skrive ned flere nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Er den en fornektelse over at folk faktisk spiser.. mat?

vafforno? :klo:

jeg skjønte ikke helt hva du mente?

Skriver under på den brokkoli og blomkålgratengen! Jeg pleier å steke en laksefilet og ha til, det er kjempegodt :) Eller lettpanert torskefilet, det er også godt og veldig enkelt, stekes i ovnen samtidig som gratengen.

det hørtes godt ut med laks sammen med den ja :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

Hvis jeg skal komme med et råd her i farta, så er det

det at du kan bytte ut lunsjen med noe som er litt sunnere... Hva med å ta med

en matpakke på jobb? Noen brødskiver f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser dette og trener mellom 4-5 ganger i uken.

Frokost: Havregrøt med vann og eplebiter / Egg

Mellommåltid: Halv boks med kesam eller cottage cheese og et eple

Lunsj: Salat.

Mellommåltid (rett før jeg trener): En liten salat/halv boks med kesam eller cottage cheese eller eple og banan

Middag: Laks/kylling. Egentlig hva som helst. Men ikke junk food.

Kvelds: Hvis jeg spiser middag tidlig, pleier jeg å spise litt kesam med epler og kanel. Og litt nøtter.

Dette har fungert utrolig bra for meg. Føler meg mett hele tiden og merker også at det går fremover med treningen. Har også spisedag en gang i uken. Vanligvis fre/lør eller søn :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

Jeg ville kutta ut nudlene, redbullen, ferdigpizza og ferdigmat, is, potetgull, krokanrull.

Jeg forstår at nudler er kjapt og lettvint, men sunn mat trenger ikke være så komplisert. Nudler er grusomt usunt. Palmeolje, mettet fett, ingen næringsstoffer eller vitaminer, masse salt og altfor mye karbohydrater. Nudler gir deg ingen ting. Det fins ingen ting essensielt som er bra for deg i nudler. Det fyller bare opp magen.

Du sier du har dårlig tid. Vel, det har vi alle. Derfor må du ta deg tid. Det handler om prioriteringer. Det tar ikke så fryktelig lang tid å mekke noe litt sunnere.

Du har helt normal vekt, men du er neppe spesielt sunn på innsiden med all den ferdigmaten. Jeg sier det ikke for å være slem, men du kan umulig få i deg alle næringsstoffene du trenger med dette kostholdet.

Redbull er ille. Masse sukker. Men hvis du "må" fins det en sukkerfri variant.

Ferdigpizza sier seg selv at er usunt. Det fins så mye sunn mat som er lettvint og raskt å lage. Den tiden pizzaen bruker på å steke kan du heller bruke på å lage hjemmelaget lapskaus av rent kjøtt, poteter og ferske grønnsaker. Tidsforskjellen mellom de to rettene er forsvinnende liten.

Is, potetgull og krokanrull burde du begrense så mye du kan. Frukt med mager kesam er veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Du får i deg sinnssykt mye unødvendig tilsetningsstoffer, salt og palmeolje i det du spiser. Og ganske lite ordentlig næring! Du bør prøve å lage lunsj og middag selv. Mr Lee nudler er ikke ideelt - det samme gjelder både lapskaus fra boks og Big One.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

jg vet du ikke liker grønnsaker ts, men hva med å prøve brokkolistappe/mos? om du koker brokkolien litt, og moser/stæber den ihjel og blander den med melk, evt flørte, evt en mix av melk/fløte i en kjele som du har smeltet litt smør, og smaker til med salt og pepper?

det må du da vel like! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle grep du kan gjøre er å;

Bytte ut ris med fullkornris

Droppe nudler. Pasta inneholder utrolig mye kalorier!

Dropp loff, spis heller grovbrød, rugbrød eller knekkebrød

Dropp redbull. Drikk heller sukkerfri redbull. Eller svart kaffe hvis du trenger koffeinkicket.

Pepsi Max er greit, i moderate mengder

Spis mere grønnsaker og frukt.

Nøtter er greit, men ikke salte nøtter, vanlige nøtter inneholder sunt fett.

Krokanrull......hold det til fredag og lørdag.

Men, uansett, vektmessig sett så ligger du jo innenfor normalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått kjempemange bra råd/svar, så jeg holder meg til å gi deg litt tips for å øke inntaket av grønnsaker.

Tomatsaus:

Surr løk og hvitløk i litt olje, fyll på med det du har av grønnsaker i kjøleskap (tomater, sopp, gulrot, paprika, brokkoli, blomkål, squash, purre osv). Du tar det du har rett og slett. La dette surre en stund og tilsett en boks tomater. Når alt er mørt mixer du det med stavmikser, og du har en tomatsaus som du kan bruke til kjøttdeig, lasagne osv.

Ovnsbakte rotgrønnsaker.

Kutt poteter, rødbeter, søtpotet, pastinakk, sellerirot, persillerot (ta det du har) i båter/staver og stek i ovnen på 220 grader i ca 1 time, til grønnsakene er møre. Server med kjøttkaker, laks, kylling el. Ovnsbakte grønnsaker er nydelig og litt søtt, så det kan være en fin måte å venne seg til smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenkte jeg skulle gjøre et lite forsøk på å bare justere litt på måltidene dine, altså ikke forandre drastisk på det, bare legge til og gjøre endringer litt her og der.

Dette er ikke et "perfekt" kosthold og det er fortsatt mye som kan både endres, tas bort og legge til. Det er bare et forslag som viser at du kan ta det kostholdet du har nå og justere det og få i deg mye mer næring (og mye mindre pepsi max, hehe!)

Onsdag:

Frokost; 3 knekkebrød med MYE pålegg (se torsdag), et glass med vann.

Lunch; En boks mr-lee nuddel, en frukt og vann.

Middag; Lapskaus på boks, tre grove brød med smør, vann med sitron eller lime.

Videre; Et glass jordbærmelk, kutt pepsi maxen, få i deg noe frukt i løpet av dagen.

Torsdag:

Frokost: 4 knekkebrød med MYE pålegg slik at du blir mest mett av pålegget og ikke knekkebrødene (mye paprika/agurk/salatblader/tomat/krydder osv) og bruk gjerne røkt laks om du er glad i det, og kalkun eller kyllingpålegg, et glass melk.

Lunch: En boks mr-lee nuddel. Denne tipper jeg er for enkelthets skyld? Jeg lar den i så fall være, selv om det er svært lite næringsrikt. Ta en frukt ved siden av :)

Middag: Lakseskive med fullkornsris. Litt grønt til. Vann til å drikke, gjerne med sitron eller lime i.

Videre: Kjøp deg en brusmaskin (feks sodastream) og lag brus selv, enten bare med vann eller smak til med litt juice (litt er nøkkelordet :P)

Fredag:

Frokost: 4 knekkebrød med MYE pålegg, et glass vann og et glass jordbærmelk.

Lunch: okei, kanskje det er på tide å gjøre noe med disse triste nudelvanene dine... ;) Kjøp Mr Lee Wokstar nudler, bland med en pose ferdigblandede grønnsaker til wok (eller kutt dem selv om du vil), litt kyllingfilet om du vil, og en pose ferdig woksaus etter smak. Pga nudlene og woksausen er det jo ikke 100% ideelt men definitivt mer næringsrikt enn en ussel nudelboks ;) Hvis dette er noe du har på skolen eller jobb, så lag det kvelden før og ta med i en boks. Jeg lover, det er gjort på null komma niks. Jeg hater å lage mat men dette går på 123.

Middag: En halv big one.

Videre: Nøtter, litt potetgull, vann med sitron eller lime.

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Spesielt deg Snop :) Drastiske endringer øyeblikkelig blir nok for mye for meg dessverre.. Er en vane på en måte.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått over til å bruke blomkål kjørt i blender i noen sekunder i stedet for ris, myyyye bedre og friskere. :) Ris smaker egentlig ingenting uansett. Potetmos med gulrotbiter og grønne erter er også kjempegodt.

Ellers lager jeg ofte hjemmelagede supper i store mengder, slik at jeg kan varme opp når det passer. Hjemmelagede supper er mye bedre, mer mettende og mer næringsrikt en posesupper, og en helt annen verden egentlig.

Jeg vet jo ikke hvordan det er å ikke like grønnsaker, da jeg elsker grønnsaker selv, men vil anbefale deg å prøve ut masse forskjellige retter med grønnsaker. Kanskje du finner noe du liker. :) Hjemmelaget pizza med forskjellige grønnsaker funker kanskje? :) Det er også noe man kan ta med til lunsj på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...