AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #1 Skrevet 15. januar 2012 Har en leilighet med lav fellesgjeld og husleie, nå vurderer jeg å leie den ut. Har bundet rente og med avdrag på 4300,-kr i mnd,husleie er på 2600 imnd. Dvs boutgifter på 7000,-kroner. Vurderer å leie den ut for 8000,-kr i mnd, skal vel skatte av dette også. Må vel ut med 28 prosent av fortjeneste til staten av det jeg ev tjener på salg. Hvis jeg selger nå vil jeg sitte igjen med hvertfall 700.000 i egenkapital, så hva lønner seg? Noen sier at det lønner seg å holde på leiligheten da den uansett vil stige i verdi de årene jeg bor billig. Det som bekymrer meg er at jeg er redd for at jeg ikke kommer inn på boligmarkedet igjen, har brukt opp førstehjemmslån mulighet på denne boligen. Har betalingsanmerkninger fordi jeg i en periode ikke kunne arbeide ( sykdom ) og betaler ned på det nå, er ikke snakk om mer enn ca 50.000 Dette kan jeg betale ned med en gang hvis jeg selger, og da forsvinner visst anmerkningene. Når jeg da ev går i banken, har hvertfall 700.000 i egenkapital og kun studielån som utgifter, har fast jobb og tjener 355.000 i året er det mulig å få lån? Eller vil de bruke mot meg at jeg er alene, har studielån og barnebidrag på 2000,-kr hver måned? Mulig jeg klarer å spare opp mer enn 700.000 kroner.¨ Men hva lønner seg å gjøre her? skal aldri bo der selv mer, trives ikke og kan bo billig hos en snill slektning i mellomtiden, kanske så mye som 2 år. Noen som har noen gode råd?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #2 Skrevet 15. januar 2012 Jeg har også mulighet til å bo der selv ett år før jeg selger, da slipper jeg å skatte 28 prosent ( dvs jeg bor fremdeles hos slektning,men betaler alt selv og motar post der, regner med det ikke er ulovlig da alle utgifter faller på meg alene,og det er der jeg er folkeregistrert )
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #3 Skrevet 15. januar 2012 Leiligheten skal stige mye i verdig, for at du skal tjene på å leie den ut. Om du ikke har bodd i leiligheten minst ett år av de siste to årene må du betale 28 % i saktt av gevinsten. Selger du nå vil du beholde hele gevinsten. Jeg ville ha solgt, for jeg tviler på at leiligheten stiger så mye i verdi, at det vil lønne seg for deg å sitte med den. Samtidig blir du kvitt annen gjeld, og starter med egenkapita som er en stor fordel. Betingelser for skattefritak - eiertid og botid For at gevinst ved salg av bolig skal være skattefri (og dermed heller ingen rett til fradrag for tap), må begge de følgende betingelser være oppfylte: http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=42638 •Salget må finne sted eller avtales mer enn ett år etter at boligen ble ervervet (eiertid), og •eieren må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år i løpet av de siste to årene før salget finner sted (botid). Vanligvis vil bare botid i egen eiertid regnes med. Eventuell gevinst er ikke skattepliktig dersom du har eid boligen i mer enn 12 måneder, og du i din eiertid har brukt den som egen bolig i minst 12 av de siste 24 måneder før salget. Eventuelt tap er bare fradragsberettiget dersom eventuell gevinst hadde vært skattepliktig.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 Takk for svar til deg over:) Har mulighet til å bo der selv i 1 år ( slik slipper jeg å skatte av gevinst ) stiller det seg annerledes da?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #5 Skrevet 15. januar 2012 Det jeg er redd for er at jeg aldri kommer meg inn på boligmarkedet igjen, 355.000 i året er ikke så mye..har egenkapital da, så...men jeg vet ikke..
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Det jeg er redd for er at jeg aldri kommer meg inn på boligmarkedet igjen, 355.000 i året er ikke så mye..har egenkapital da, så...men jeg vet ikke..
Alison Skrevet 15. januar 2012 #7 Skrevet 15. januar 2012 (endret) Det jeg er redd for er at jeg aldri kommer meg inn på boligmarkedet igjen, 355.000 i året er ikke så mye..har egenkapital da, så...men jeg vet ikke.. Hvordan er boligprisene der du ønsker å bo? Det er begrenset hva du vil få i lån med denne inntekten, spesielt når du også betaler kr 2000,- i mnd. i barnebidrag. Du bør i utgangspunktet ikke ha mer enn maks 3 x inntekt i lån. Grovt sett kan vi si at det du betaler i barnebidrag i dag vil redusere hva du kan få i lån med ca kr 200.000,-. Hvis du også har bil vil den redusere lånemulighetene dine med ytterligere 200.000,-. Trekk også fra det du har i studielån og andre lån (dette er ingen fasit, men gir en grei pekepinn på hva du kan forvente deg). Du skriver at du har betalingsanmerkning. Hvis denne kommer av lån eller kontoer som er misligholdt i en bank er det lite sannsynlig at du får lån i denne banken de nærmeste årene. I første innlegger skriver du også at du har brukt opp førstehjemslånmulighetene. Vil det si at du er over 34 år? Hvis ikke vil du fremdeles ha mulighet til boliglån ung som enkelte banker har. Endret 15. januar 2012 av Alison
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #8 Skrevet 15. januar 2012 Hvordan er boligprisene der du ønsker å bo? Det er begrenset hva du vil få i lån med denne inntekten, spesielt når du også betaler kr 2000,- i mnd. i barnebidrag. Du bør i utgangspunktet ikke ha mer enn maks 3 x inntekt i lån. Grovt sett kan vi si at det du betaler i barnebidrag i dag vil redusere hva du kan få i lån med ca kr 200.000,-. Hvis du også har bil vil den redusere lånemulighetene dine med ytterligere 200.000,-. Trekk også fra det du har i studielån og andre lån (dette er ingen fasit, men gir en grei pekepinn på hva du kan forvente deg). Du skriver at du har betalingsanmerkning. Hvis denne kommer av lån eller kontoer som er misligholdt i en bank er det lite sannsynlig at du får lån i denne banken de nærmeste årene. I første innlegger skriver du også at du har brukt opp førstehjemslånmulighetene. Vil det si at du er over 34 år? Hvis ikke vil du fremdeles ha mulighet til boliglån ung som enkelte banker har. Jeg er 35 år, det er ikke mislighold i forhold til bank, men til f,eks teleoperatør. De sier det at anmerkninger forsvinner med en gang jo, hvis jeg er flink og sparer som bare det kan jeg sitte med en million i egenkapiatal og halvert stuidelån, og så skal de nekte meg lån fordi jeg betaler 2000 i barnebidrag? Jeg har betjent 12.000 i boliglån alene noen mnd på den inntekten. Vil ha en bolig til 2 millioner, men satser på å ha nærmere en million selv, dvs låne 1 mill ( første gang jeg lånte fikk jeg en mill, og det på studielån og ekstra jobb )
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #9 Skrevet 15. januar 2012 Jeg er 35 år, det er ikke mislighold i forhold til bank, men til f,eks teleoperatør. De sier det at anmerkninger forsvinner med en gang jo, hvis jeg er flink og sparer som bare det kan jeg sitte med en million i egenkapiatal og halvert stuidelån, og så skal de nekte meg lån fordi jeg betaler 2000 i barnebidrag? Jeg har betjent 12.000 i boliglån alene noen mnd på den inntekten. Vil ha en bolig til 2 millioner, men satser på å ha nærmere en million selv, dvs låne 1 mill ( første gang jeg lånte fikk jeg en mill, og det på studielån og ekstra jobb ) De tar ikke hensyn til hvor mye du har klart å betale i leie. 350000 * 3,5 = 1.225.000. Så trekker du fra studielånet i helhet, så reduseres det litt med tanke på at du betaler barnebidrag (da den pleier å økes jo eldre barn blir) så rundt 200.000 høres riktig ut. Så må det vurderes opp mot renteøkning.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #10 Skrevet 15. januar 2012 De tar ikke hensyn til hvor mye du har klart å betale i leie. 350000 * 3,5 = 1.225.000. Så trekker du fra studielånet i helhet, så reduseres det litt med tanke på at du betaler barnebidrag (da den pleier å økes jo eldre barn blir) så rundt 200.000 høres riktig ut. Så må det vurderes opp mot renteøkning. Jeg binder renten. Jeg har da 355.000 i lønn, nermere 1 million i egenkapital, målet er halvert studielån på max 200.000 og 2000 i barnebidrag, og det er utgiftene. Og på det skal jeg ikke få låne en million?
Alison Skrevet 15. januar 2012 #11 Skrevet 15. januar 2012 Jeg er 35 år, det er ikke mislighold i forhold til bank, men til f,eks teleoperatør. De sier det at anmerkninger forsvinner med en gang jo, hvis jeg er flink og sparer som bare det kan jeg sitte med en million i egenkapiatal og halvert stuidelån, og så skal de nekte meg lån fordi jeg betaler 2000 i barnebidrag? Jeg har betjent 12.000 i boliglån alene noen mnd på den inntekten. Vil ha en bolig til 2 millioner, men satser på å ha nærmere en million selv, dvs låne 1 mill ( første gang jeg lånte fikk jeg en mill, og det på studielån og ekstra jobb ) Når du har kvittet deg med betalingsanmerkningen og sitter med en god del egenkapital vil du sannsynligvis få lån. Spørsmålet er bare om du får så mye lån som du ønsker. Det at du betaler barnebidrag vil selvfølgelig ha betydning for hvor mye du får i lån. De kr 2000,- som du betaler i bidrag i måneden har betyning for din økonomi. Uten barnebidrag ville du jo hatt kr 2000,- ekstra i måneden som kunne brukes til f.eks. nedbetaling av lån. De som har barn har naturlig nok mer kostnader enn de som ikke har barn. Du kan ikke sammenligne med da du fikk lån første gang. For det første var det mye enklere å få lån da. For det andre fikk du med stor sannsynlighet lån basert på fremtidig inntekt.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #12 Skrevet 15. januar 2012 Hva hvis jeg lever billig noen år, sparer ALT- dvs jeg er fri for studielån og har en egenkapial på en million når jeg kommer til banken - HvA DA??? Jeg vil IKKE leie ett sted å bo for enhver pris.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #13 Skrevet 15. januar 2012 Når du har kvittet deg med betalingsanmerkningen og sitter med en god del egenkapital vil du sannsynligvis få lån. Spørsmålet er bare om du får så mye lån som du ønsker. Det at du betaler barnebidrag vil selvfølgelig ha betydning for hvor mye du får i lån. De kr 2000,- som du betaler i bidrag i måneden har betyning for din økonomi. Uten barnebidrag ville du jo hatt kr 2000,- ekstra i måneden som kunne brukes til f.eks. nedbetaling av lån. De som har barn har naturlig nok mer kostnader enn de som ikke har barn. Du kan ikke sammenligne med da du fikk lån første gang. For det første var det mye enklere å få lån da. For det andre fikk du med stor sannsynlighet lån basert på fremtidig inntekt. Joda,enig med deg, nå er det slik en gang at jeg betaler disse pengene med glede;) Å basere lån på fremtidig inntekt høres jo veldig risikabelt ut,men det kan godt være. For å si det slik har jeg langt mer sikker inntekt nå Du får ingenting bra for under 2 millioner her i området i dag, og flytte til gokk er ikke aktuellt, men med en slik egenkapital som jeg har synes jeg det er RART om jeg ikke skal klare å betjene en million i lån, det er ingen ting i forhold til hva mange har.
Ananas. Skrevet 15. januar 2012 #14 Skrevet 15. januar 2012 Jeg ville faktisk tatt meg en tur i banken og hørt hva de har å si, så vet du hva som er realistisk og ikke:)
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #15 Skrevet 15. januar 2012 Jeg ser faktisk ingen fremtid her, aner faktisk ikke hva jeg skal gjøre, akkurat nå er jeg bare lei meg, jobber hardt for de pengene og kan ikke bygge meg en framtid en gang. Jeg havnet i ett slikt uføre fordi jeg fikk ett barn med spesielle behov ( nei det fører ikke med mer utgifter ) men jeg kunne ikke være i jobb på mange år, i tillegg fikk jeg skylden for dette ( de visste ikke bedre ) attpåtil skal jeg slite meg i hel for å bygge videre fremtid, jeg synes det er j urettferdig, men slik er livet. Ser ikke for meg at jeg er stuck med den leiligheten resten av livet uansett, det må finnes løsninger.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #16 Skrevet 15. januar 2012 Jeg ville faktisk tatt meg en tur i banken og hørt hva de har å si, så vet du hva som er realistisk og ikke:) Jeg vet, men det blir også en jobb, må velge med omhu de som tilbyr best betingelser, og på dagtid er jeg nettopp: på jobb
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #17 Skrevet 15. januar 2012 Jeg binder renten. Jeg har da 355.000 i lønn, nermere 1 million i egenkapital, målet er halvert studielån på max 200.000 og 2000 i barnebidrag, og det er utgiftene. Og på det skal jeg ikke få låne en million? Det er ikke bare å binde fastrenten. Men om du får en belåningsgrad på mellom 50-75 % så ser det ut til at det kan være mulig. Trenger du - får du ikke
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #18 Skrevet 15. januar 2012 Det er ikke bare å binde fastrenten. Men om du får en belåningsgrad på mellom 50-75 % så ser det ut til at det kan være mulig. Trenger du - får du ikke Mm,men jeg regner med 75 prosent fordi jeg hvertfall vil ha en million i egenkapital når den tid kommer.
Alison Skrevet 15. januar 2012 #19 Skrevet 15. januar 2012 Hva hvis jeg lever billig noen år, sparer ALT- dvs jeg er fri for studielån og har en egenkapial på en million når jeg kommer til banken - HvA DA??? Jeg vil IKKE leie ett sted å bo for enhver pris. Viser du god sparevilje vil det være positivt i forhold til en lånesøknad. Det kan da være mulighet for å få det lånet du ønsker, men husk at ingen her kan si noe med sikkerhet. Du får først det riktig svaret når banken har fått søknaden og dokumentasjonen i forbindelse med denne. Første bud er å kvitte deg med betalingsanmerkningen. Per dags dato vil du ikke få lån. Innen det blir aktuelt for deg å komme deg inn på boligmarkedet kan det ha kommet endringer både i forhold til bankenes kriterer/retningslinjer og boligpriser. Du har fått noen pekepinner i denne tråden, og noe mer kan du ikke forvente. Jeg forstår at du ønsker å komme inn på boligmarkedet igjen, men det er ingen selvfølge at en får så stort lån som en selv ønsker. Bankene må foreta en vurdering av forsvarligheten av å gi lån. Det er banken som er den profesjonelle part, og de må se på at de ikke setter lånetager i en vanskelig situasjon. I tillegg vil banken heller ikke ta mer risiko enn nødvendig. Misligholdte lån betyr mye ekstra kostnader og jobb for banken.
Ananas. Skrevet 15. januar 2012 #20 Skrevet 15. januar 2012 Jeg vet, men det blir også en jobb, må velge med omhu de som tilbyr best betingelser, og på dagtid er jeg nettopp: på jobb Selvfølgelig, men når du er så usikker på hva som er lurt, hva du kan få i lån osv. så ville jeg iallefall gått til banken du er kunde i nå og spurt. Om ikke de har de beste betingelsene og fasitsvar på vegne av de andre bankene også så får du iallefall en pekepinn, det hadde jeg satt veldig pris på om jeg var like usikker som du er nå. Det er verdt de timene du må ta deg fri. Å sjekke alles betingelser osv. kan du vente med til den dagen det blir aktuelt å ta opp nytt lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå