Gå til innhold

Ydmyk tigging


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

”Snakker jeg med Liv Reidunn?” Ingen bruker mellomnavnet mitt unntatt telefontiggere og min mor ved kjærlige anledninger. Telefontiggeres påtrengende intimitet øker ikke givergleden selv om formålet er honorært – kreftsak, ungdom mot narkotika, krybbedød, hjertesak. Ikke bare bruker de mellomnavnet mitt, men de spør også hvordan det står til og om været i Oslo! Før de kommer til saken. Gatas tiggere ser derimot ut til å ha lært hvordan de skal oppføre seg for ikke å vekke anstøt, skriver kriminolog Liv Finstad i denne artikkelen.

Les her

http://home.online.no/~ivajoha/

Kloke ord!!

Navn endret. Hege (daglig leder)

Identifisering av deg selv eller andre gjennom navn, adresse, telefonnummer.

http://forum.kvinneguiden.no/faq.php#0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Når det gjelder telefonselgere er det en ting som alltid har vært irriterende: Jeg bor ikke hjemme hos min far, men svarer på telefonen der hvis jeg er innom, det er helt naturlig å gjøre.. Uten presentasjon kommer det da fra et menneske: "Er x x (fornavn og etternavn) tilstede/ å treffe?" Nei, sier jeg da (hvis han ikke er til stede altså), uten videre forklaring, for det er så tydelig at det er en selger. Og da kommer det: "er dette hans kone?" nei svarer jeg igjen. "Er du hans samboer?" og jeg svarer nei igjen. "Er du datteren?" GRRRRRRRR

eller:

"Er x x der?" nei. "Har du mamman din der da?"

Utallige slike varianter og variasjoner. Rene utspørringa om hvem er jeg og hvor er øvrig familie... Jeg er ikke interessert i en slik utspørring fra vilt fremmede!!! Er det folk vi kjenner, svarer jeg høflig og greit, kan gjerne gi en kort forklaring på ca hvor min far er eller når han forventes hjem, men også i forhold til bekjente skjer det avogtil at man får rene utspørringa..

Eller dette meget nedlatende som om de snakker til et lite barn: "Har du pappan din der?" "Har du mamman din der" - meget familiær type tone fra en som ikke kjenner oss, vil jo jeg si... har de da vurdert muligheten for at "mamman" enten er død, fraskilt el.l. - eller muligheten for at ei voksen dame ikke er interessert i å bli snakket til om MAMMA`n sin, men heller sin mor og sin far...

Eier ikke telefonselgere folkeskikk??? Og enkelte andre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 20 år hadde jeg dette som sommerjobb! Og det var da pokker meg ærlig arbeid det også. Det var den eneste jobben jeg klarte å finne på så kort tid.

Det finnes sikkert mange frekke telefonselgere, men ikke alle er slik. Slutt å skjære alle over én kam! Jeg skjønner ikke at det er mulig å hetse en yrkesgruppe på den måten! De fleste som jobber med dette gjør det jo ikke fordi de synes det er så gøy å plage folk, men fordi de trenger en jobb.

Hvis man er plaget, er det bare å reservere seg i Brønnøysundregistrene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reservert meg nå, men tidligere hadde jeg er grei strategi på slikt;

Jeg spurte alltid "skal du kanskje selge meg noe, eller ha meg til å støtte noe nå?" med veldig blid og hyggelig stemme, så fortsatte jeg bare med "I så fall kan jeg spare oss begge for tid for jeg er ikke intressert. Ha en fortsatt god dag." Ferdig.

Ikke noe problem å være høflig mot dem - det er et yrke å være telefonselger også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...