Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så fryktelig vanskelig å bruke blinklyset?

Jeg har fått med meg at blinklys oppfattes som ekstrautstyr hos den store majoriteten, men det hadde vært veldig fint hvis fler hadde fått med seg at det faktisk går an å bruke dette ekstrautstyret.

Å, hvor mye enklere hadde det ikke vært å forsere rundkjøringer og kryss, om folk bare hadde giddet å strekke ut fingeren og sette på blinklyset.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har bannet høylydt for meg selv fordi jeg har stått og ventet og ventet med å komme ut på veien. Det er mange biler som kommer på rekke og rad. Tiden føles uendelig lang, og plutselig, midt i rekka kommer det noen og svinger rett inn der jeg står.

TENK OM DU BARE KUNNE BRUKT BLINKLYSET! Da kunne jeg ha skyntet meg ut på veien mens du oppholdt de bak deg. Men for guds skyld, å hjelpe hverandre blir for dumt.

Er det tilfeldig at 90% av disse blinklysmotstanderne er BMW/Mercedes eiere? :sjenert:

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jammen blinklysolje er jo så DYYYYRT! :kjefte:

Skrevet

Jammen blinklysolje er jo så DYYYYRT! :kjefte:

Ah, det er DER hemmeligheten ligger for å få råd til dyre biler som BMW og Mercedes ja :lur:

Skrevet

Ah, det er DER hemmeligheten ligger for å få råd til dyre biler som BMW og Mercedes ja :lur:

Shhh, ikke fortell det til noen ;)

Men nei, fra spøk til Halvor, jeg er veldig enig med deg! Bortsett fra at jeg ikke synes Mercedeseierne er verstinger lenger. Var det før, men nå er det stort sett BMW og typiske rånebiler (av alle merker) jeg legger merke til. Forresten litt komisk at de samme som sparer sånn på blinklysa ofte er svært flittige når det gjelder å bruke både tåkelys og nærlys :fnise:

Skrevet

Shhh, ikke fortell det til noen ;)

Men nei, fra spøk til Halvor, jeg er veldig enig med deg! Bortsett fra at jeg ikke synes Mercedeseierne er verstinger lenger. Var det før, men nå er det stort sett BMW og typiske rånebiler (av alle merker) jeg legger merke til. Forresten litt komisk at de samme som sparer sånn på blinklysa ofte er svært flittige når det gjelder å bruke både tåkelys og nærlys :fnise:

Godt å se det er fler som har lagt merke til BMW'ene. Kan forsjåvidt si meg enig i at Mercedesene ikke er like ille lenger.

Haha ja, du sier noe! Fjernlys er det også mange som er opptatt av.

Det er har jeg også lurt på. Hva er poenget med å skru av fjernlyset når man ser det kommer en bil imot, for så å skru det på RETT FØR de har passert, slik at man BÅDE blir sjokkskadet og sveiseblind?

• Liker 1
Skrevet

Det er tydeligvis noen som tror de er hevet over alle lover og regler i trafikken. "Konger på haugen" har ikke noe i trafikken å gjøre, spør du meg. Som om blinklys er under deres verdighet.

Skulle forøvrig vært bot eller inndragelse av førerkort for å neglisjere blinklys! Litt spøk og litt alvor..

Skrevet

Som fotgjenger har jeg lurt på det samme. Jeg står ved fotgjengerfeltet og venter og venter. En ting er at bilistene jo skulle stoppet, noe de ikke gjør. Men hvis noen av de mange som svinger av rett før fotgjengerfeltet kunne brukt blinklyset, så kunne jeg rukket over før neste bil. Jeg skulle ønske biler kunne blitt utstyrt med en irriterende stemme som roper "du svingte uten å blinke" hver gang de gjør nettopp det. Evt kunne det kostet en tier for hver gang. Det er kanskje det eneste språket folk skjønner. :gjeiper:

• Liker 3
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Godt å se det er fler som har lagt merke til BMW'ene. Kan forsjåvidt si meg enig i at Mercedesene ikke er like ille lenger.

Det er har jeg også lurt på. Hva er poenget med å skru av fjernlyset når man ser det kommer en bil imot, for så å skru det på RETT FØR de har passert, slik at man BÅDE blir sjokkskadet og sveiseblind?

I føreropplæringen og i teoriboka, står det at man skal slå av langlysene når man møter biler og slå de på igje ca 2 billengder før man passerer bilen. Sånn at det blir lyst opp fremover på veien igjen. Man skal uansett ikke se rett i lysene på bilen man møter, men enig at man blir litt blendet av det, men står at man skal gjøre det sånn i teoriboka :)

• Liker 2
Skrevet

I føreropplæringen og i teoriboka, står det at man skal slå av langlysene når man møter biler og slå de på igje ca 2 billengder før man passerer bilen. Sånn at det blir lyst opp fremover på veien igjen. Man skal uansett ikke se rett i lysene på bilen man møter, men enig at man blir litt blendet av det, men står at man skal gjøre det sånn i teoriboka :)

Da synes jeg teoriboka er teit :snurt:

...Eller så har jeg bare møtt på en del folk som setter på fjernlyset enda litt tidligere enn det igjen, slik at jeg får det rett i fleisen og ser ingenting.

Men det er egentlig ikke det mest irriterende. Blinklyset, og mangel på bruk av sådan er i det store og det hele mye mer plagsomt, og et unødvendig tidssluk.

Skrevet

Nope, man blir ikke blendet hvis det blir gjort riktig. Problemet er at det er fort gjort å være akkurat litt for tidlig ute, og da er det man får vondt i øynene uansett hvor man holder blikket.

Skrevet

her i byen har jeg lagt merke til at det er gjerne dem med dyre, alltid nypolerte biler som gjerne har sine egne trafikkregler. sitter med nesa hevet høyt og bare skuler på deg når man kjører forbi i en vanlig bil..

OG DET ER FORBANNA IRRITERENDE! :kjefte:

• Liker 1
Gjest IngvildSF
Skrevet (endret)

Fordi hvis man ikke gjør det, så ser man rett ut i svarteste natta. Om man følger med på trafikkalt grunnkurs og kjøretimene sine, så får man med seg at det er det man skal gjøre. Når man har rundt to billengder mellom den møtende bilen og deg selv, skal man skru på igjen fjernlyset. Husk at man jo ikke sitter og stirrer på lysene, så når man er såpass nærme blir man ikke blendet, og man har mulighet til å se hva som skjer forbi den møtende bilen.

EDIT: Ser at flere kom meg i forkjøpet.

Når det gjelder blinklys, så er jeg helt enig. Hvor vanskelig er det å sette på blinklyset? Jeg mener, det koster en ingenting, og hjelper de andre trafikantene å forstå hvor man vil hen. Det skaper mye bedre flyt i trafikken, men allikevel er det så mange som dropper det. Jeg skjønner det bare ikke. Hvor vanskelig kan det være?

Irritasjonsmoment nr. 2 (tror jeg, det er mye rart noen gjør i trafikken) er fotgjengere/syklister/osv som ikke bruker refleks i mørket/skumringen. Har de et dødsønske eller?

Endret av IngvildSF
  • Liker 1
Skrevet

Det har å gjøre med at man skal opplyse veien maksimalt. Når en bil kommer i mot, og det er mørkt ser man ikke veien fremfor seg når man kommer nærme nok. Derfor er det faktisk riktig å skru på fjernlyset 1-2 billengder FØR man passerer.

Jeg bruker blinklyset, men kan nok bli enda flinkere. :flau: kjører foresten ingen BMW, men Ford og Opel.

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Ikke meningen å spore av, men synes det er utrolig tåpelig at folk med 1000 metringer, ofte må ta de av etter kontroller fordi det er for mye lys. Kan vel ikke finnes noe bedre enn å kjøre med godt lys i mørkret!

Og når man møter biler, så blender man jo ned uansett.

Skrevet

Det har å gjøre med at man skal opplyse veien maksimalt. Når en bil kommer i mot, og det er mørkt ser man ikke veien fremfor seg når man kommer nærme nok. Derfor er det faktisk riktig å skru på fjernlyset 1-2 billengder FØR man passerer.

Jeg bruker blinklyset, men kan nok bli enda flinkere. :flau: kjører foresten ingen BMW, men Ford og Opel.

Som vi skrev lenger opp er det nok mange som skrur på fjernlyset akkurat litt tidligere enn det igjen, og da blir man faktisk fullstendig blendet.

Hehe, skjerpings på blinklysbruken ;)

Skrevet

Synes det blir for galt å lage Mercedes/BMW-eiere til scapegoats her, det blir for dumt. Tror dere virkelig at de fleste med litt dyrere biler tror de er så mye "bedre" enn alle andre, og dermed kan gjøre som de vil? Det blir bare litt for dumt.

Skrevet

Synes det blir for galt å lage Mercedes/BMW-eiere til scapegoats her, det blir for dumt. Tror dere virkelig at de fleste med litt dyrere biler tror de er så mye "bedre" enn alle andre, og dermed kan gjøre som de vil? Det blir bare litt for dumt.

Men det er jo sant. Legg ekstra godt merke til de som ikke gidder å blinke, og ellers hopper over "ubetydelige" trafikkregler neste gang du er ute og kjører, så vil du legge merke til at det er en høy andel fine, dyre biler.

• Liker 1
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

De jeg kjenner som har dyre biler tror faktisk det ja :)

Skrevet

jeg leste: kjære medikamenter

• Liker 2
Skrevet

kjære vene, det er MIN oppfattning når jeg er ute å kjører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...