Gå til innhold

Spellemannprisen, Plumbo og mokkamann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mente at rasisme mote hvite aldri vil føles likt for hvite som rasisme mot svarte føles for dem.

Hvordan vet du det?

I situasjonen der og da når man blir tynet og diskriminert mot har det ikke så stor betydning at det var svarte som ble fraktet på skip over havet fra Afrika... :filer:

Du bedriver en masse synsing i tråden her, opplever jeg.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mine øyne synes jeg ikke utsagnet var rasistisk, som flere her sier, tolket jeg det hele som ett utrolig dårlig forsøk på en spøk.

Uansett var det en rasistisk spøk.

Lavmål.

Skrevet

Uansett var det en rasistisk spøk.

Lavmål.

Kan du utdype hva du synes var rasistisk?

• Liker 4
Skrevet

Går det nå begge veier?

Jeg mente at rasisme mote hvite aldri vil føles likt for hvite som rasisme mot svarte føles for dem. Og det pga. verdensbildet og historien. Mørke mennesker har alltid blitt herset over av hvite. Kolonisering, slavehandel og utrydininger er stikkord.

Dessuten scorer mørke lavere på IQ tester, de har færre "folk blant" seg som har gjort noe "stort", de er rett og slett annerledes bygd. De har større muskler og er bedre i sport enn hvite. Rett og slett mer dyriske. Nå snakker jeg i liten grad, generelt og gjennomsnittlig altså.

Derfor blir det ikke det samme for oss og bli kalt elendige hviting, fiskebolle, spermtryne, som det gjør for svarte å bli kalt dritt, mokkamann, apekatt o.l.

Jeg er ikke svart, jeg vet ikke hvordan det føles. Men det føles nok betydelig verre.

Jeg skjønner hva du mener, men er samtidig uenig. Jeg synes heller ikke hudfarge er grunnlag for at noen skal plasseres i en offerrolle.

Skrevet

Nei, når grad av dyriskhet og IQ skal dras inn, så gir jeg meg ende over.

• Liker 1
Skrevet

I mine øyne synes jeg ikke utsagnet var rasistisk, som flere her sier, tolket jeg det hele som ett utrolig dårlig forsøk på en spøk. Å man ser jo virkelig hvor stor makt media har og det hele har blåst opp i alt for store propesjoner.

Det med Tshawe sin reaksjon kan jeg forstå. Han har Sør afrikanske foreldre og har bodd i sør afrika store deler av livet sitt. I sør afrika er det utrolig mye rasisme mellom rasene helt åpenlyst, apartheid har omtrent blitt endel av kulturen. Selvfølgelig i mindre grad enn det den var frem til 94, men det er så mye hat som henger igjen mellom begge rasene. Jeg har selv bodd der i nyere tid og opplevd hvor store skillene egentlig er. Vi vet ikke hva Tshawe har opplevd mens han bodde i sør afrika, men har han opplevd halvparten av hva jeg selv har vært vitne til som "hvit" i sør afrika, har jeg ingen problemer med å forstå reaksjonen hans, uansett hvor barnslig den var, kan jeg sympatiserer med han.

I følge wikipedia bodde han i Europa (født i Tyskland 1980) til han ble 14 år, flyttet tilbae til SA etter apartheid. Og i andre halvdel av 90-tallet ble madcon oppdaget av en nordmann, og de skrev kontrakt via en nordmann. Hvilket gir fryktelig liten tid til å bo i SA. Men jeg forstår fullt og holdig at han blir påvirket av sine foreldre som har nok opplevd SA på godt og vondt.

Som hvit har jeg og opplevd skillet mellom de mørke. Hushjelpen til min bror måtte kjøres til busstoppet, eller hjem fordi hun kunne når som helst ha blitt angrepet av rasevold på veien.

Men før eller senere må man innse at Norge ikke er SA.

• Liker 3
Gjest z0roaster
Skrevet

Jeg mente at rasisme mote hvite aldri vil føles likt for hvite som rasisme mot svarte føles for dem. Og det pga. verdensbildet og historien. Mørke mennesker har alltid blitt herset over av hvite. Kolonisering, slavehandel og utrydininger er stikkord.

Det du gjør her er å holde en hel etnisk gruppe ansvarlig for hva noen medlemmer av denne etniske gruppen gjorde for over 150 år siden. Vanligvis blir slikt gjerne omtalt som rasisme.

Forøvrig har slaveri eksistert til alle tider blant alle folkeslag. Det mest slavebundne folkeslaget opp igjennom historien er et hvitt folkeslag, nemlig slaverne, som fremdeles opplever slaveri den dag idag.

• Liker 6
Skrevet

Å bruke det kvinnelige kjønnsorganet som et skjellsord for en mann om han føler seg diskriminert av en annen mann er uansett ikke ok.

Hva fanden hadde det vi damer har mellom beina med dette å gjøre???

• Liker 12
Skrevet

Syntes at hele greia har blitt blåst ut av proporsjoner. Jeg er sterkt imot rasisme, og syntes sånne vitser er utrolig dumme og syntes ikke det er litt morsomt engang. Syntes egentlig ikke vitser som går på andres bekostning er spesielt morsomme, om man ikke kjenner personen godt og vet hvordan den reagerer. Samtidig så var han vel full og snakket før han tenkte. Ingen unnskyldning, men om det er noen skandale vet jeg ikke.

Skrevet

Syntes at hele greia har blitt blåst ut av proporsjoner. Jeg er sterkt imot rasisme, og syntes sånne vitser er utrolig dumme og syntes ikke det er litt morsomt engang. Syntes egentlig ikke vitser som går på andres bekostning er spesielt morsomme, om man ikke kjenner personen godt og vet hvordan den reagerer. Samtidig så var han vel full og snakket før han tenkte. Ingen unnskyldning, men om det er noen skandale vet jeg ikke.

Det var jo innlysende at dette kom til å bli blåst ut av proporsjoner...

Skrevet

Mørkhudede tror alt er rasistisk ment. Travelt..

Yeah, det er dette som er det egentlige problemet. De er så mye i mot rasisme at de tar seg nær av ting som ikke er rasistisk motivert og blåser det helt ut av proposjoner.

Og ja, at jeg begynner å misslike deg hvis du kaller meg rasist fordi du ikke tåler en spøk og blir dritsur uten å ha grunn til det en gang. Er det rart at folk ønsker å unngå utlendinger når en liten kommentar blåses så mye ut av proposjoner?

• Liker 3
Skrevet

Hva annet var å forvente enn den politisk korrekte brekingen fra kjendis-sauene? Stakkars mennesker, befinner seg på omtrent det samme nivået som religiøse idioter som skriker ut om blasfemi for den minste ting, totalt latterlig!! Her er et mulig alternativ: Hva med å virkelig finne styrke i sitt eget folk eller sin religion, vil da en liten uttalelse fra en bonde eller en religions-kritiker virkelig ha noe å si? Veikt. Men det er klart, det passer seg så mye bedre å forbli i offer-rollen, spesielt med tanke på at denne har så ufattelig mange tilhengere. Fortsett å spille offer så kommer media springende, la være så blir det en ikke-sak Det er definitivt en idiotisk verden vi lever i.

Helle øl over hodet på Plumbo-fyren? Ja, det var jo en særdeles tøff handling, kan det ha noe med at det var kameraer tilstede? Tror nok det ja, litt ekstra PR for bandet.

• Liker 6
Skrevet

teit spøk, men det virker som den fysiske avstraffelsen faller i god jord hos Norges politisk korrekte riddere. Sharia here we come!

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Syns det hele bare har tatt helt ja.

Ja, en dårlig spøk som gikk litt feil, men nå er det jo helt lynsjestemning i kjendisnorge. Ganske tåpelig..

• Liker 1
Skrevet

Ser man på klippet med han IDIOTEN Terje i bakgrunnen så ser man jo at han tar ølboksen til veninna for å fylle sitt eget glass for så å helle over hodet til Lars-Erik ETTER at han har sagt unnskyld! Håper dette får store konsenkvenser. Vitsen var på ingen måte ment rasistisk! Godt å se at Plumbo får støtte!

• Liker 13
Skrevet

Ser man på klippet med han IDIOTEN Terje i bakgrunnen så ser man jo at han tar ølboksen til veninna for å fylle sitt eget glass for så å helle over hodet til Lars-Erik ETTER at han har sagt unnskyld! Håper dette får store konsenkvenser. Vitsen var på ingen måte ment rasistisk! Godt å se at Plumbo får støtte!

Plumbo får støtte? Ingen som har sagt at de støtter ham vel? Bare at de syntes reaksjonene fra de andre kjendisene er MINST like idiotiske som det Plumbo selv gjorde. Fyren er tross alt en jævla bondeknøl med negervitser

Skrevet

Det er mange som støtter Plumbo, og det forstår jeg. Man må faktisk ikke ha rasistiske baktanker for å vitse litt om hudfargen. Vi vitser jo om blondiner og svensker støtt og stadig, hva er forskjellen egentlig? Vi er jo alle mennesker.

Og noe av det dummeste jeg leser er folk som blir "uvell" av kommentaren. Mamma mia, finn noe bedre å vri tankene rundt.

• Liker 11
Skrevet

Plumbo får støtte? Ingen som har sagt at de støtter ham vel? Bare at de syntes reaksjonene fra de andre kjendisene er MINST like idiotiske som det Plumbo selv gjorde. Fyren er tross alt en jævla bondeknøl med negervitser

Er det virkelig bare jeg som ser at den "vitsen" IKKE var rasistisk ment? hvorfor skal ikke Plumbo få støtte når en kveld som skulle bli en kjempefest for dem etter å ha vunnet pris, blir ødelagt av slike idioter som artist-Norge(Oslo) viser seg å være? tror du virkelig Plumbo-vokalisten ville plumbet ut med noe slikt om han virkelig var rasist? fyren er jo helt knekt... Folk må da tåle litt, og da snakker jeg ikke om heksejakta og mobbingen av Lars-Erik... Har verken noe forhold til Plumbo, Kaizers eller Madcon, men har full sympati for vokalisten i Plumbo etter at han beklaget seg, hva mer skal han gjøre? og å kalle "mocca" for negervitser var ny for meg hvertfall, da er jeg helt sikker på at fittehøl faller under en betegnelse det også...

• Liker 11
Skrevet

Er du sjalu på Tshawe, siden du velger å fokusere på at han har penger?

Blokkhus er rasist, og dette stuntet hans har gravlagt Plumbo. Good riddance.

Fittehøl !

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...