AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #241 Skrevet 15. januar 2012 Når jeg hører mokkamann, ser jeg for meg den svarte figuren på Mokkabønner pakken - som for meg når jeg var yngre minnet meg om en slave. Så sånn sett så forstår jeg at det er blitt tolket negativt. Det var ikke en morsom kommentar i det hele tatt. Jeg har sett videoen selv, og for meg virker det som om de ler, før det går opp for dem hva som faktisk ble sagt. Jeg selv har reagert slik når jeg plutselig har fått en kommentar som pakkis slengt etter meg. Når folk ler, så ler jeg med, før det plutselig går et par sekunder, vent nå litt hva var det h*n sa nå?? Jeg er verken Madcon eller Plumbo fan, men nå blir hele situasjonen overdrevet i mine øyne. Og alle kjendisene som skal hive seg på denne bølgen...går det ikke an å godta beklagelsen? Verdt å tenke på neste gang noen får se "blendahvit" brukt i norske riksdekkende aviser? 3
Gjest Anuket Skrevet 15. januar 2012 #242 Skrevet 15. januar 2012 Verdt å tenke på neste gang noen får se "blendahvit" brukt i norske riksdekkende aviser? Jeg fikk ikke med meg at noen har kalt andre blendahvit, men det er uansett ikke greit. Likevel er koblingen Mokkamann i mitt hode en negativ forbindelse, akkurat som andre former for navnekalling som er ment å være "morsom" når det ikke er det.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #243 Skrevet 15. januar 2012 Jeg fikk ikke med meg at noen har kalt andre blendahvit, men det er uansett ikke greit. Likevel er koblingen Mokkamann i mitt hode en negativ forbindelse, akkurat som andre former for navnekalling som er ment å være "morsom" når det ikke er det. Hvem bestemmer hva som er morsomt? Er sjokoladebrun forferdelig å bruke som betegnelse f.eks.? Er det morsomt? Er det forbudt? Det vi alle kan være enige om er at det ikke er verken morsomt eller akseptabelt å true med vold etter en uskyldig vits. 4
Ethereal Skrevet 15. januar 2012 #244 Skrevet 15. januar 2012 Utrolig upassende kommentar av Plumbo. Og å forsvare seg med å si at de er fra landet er ikke en spesielt god unnskyldning. Glad dette skjedde i Norge, på en norsk prisutdeling. Hvordan hadde nordmenn fremstått dersom dette skjedde internasjonalt? Skjønner godt at NRK vurderer om Plumbo skal få lov til å delta i melodi grand prix. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2012 #245 Skrevet 15. januar 2012 Litt komisk at dette nå skjer kun noen få dager etter saken med Frode Øverli, litt mer bensin på bålet. Forskjellen er at alle skjønner at Timbuktu er helt på viddene og at Øverli ikke har noen dypere mening om A) kanibaler, B) folk fra ukjent sted i Afrika og C) alle med mørk hudfarge. Ingen skjønner at det samme gjelder Plumbo. Selvsagt kan man godt si at det ikke var særlig morsomt, veltalt eller gjennomtenkt, men jeg synes ikke akkurat at Madcon fremstår som de mest gjennomtenkte, veltalende eller morsomme i denne saken eller for den slags skyld andre tilfeller heller. Er virkelig enhver vits / kommentar som har sitt utspring i hudfargen til noen rasistisk? I så fall har vi et stort arbeid å gjøre også blant disse som har en mørkere hudfarge enn oss: Skal jeg finne meg i å bli kalt rosa? Og sånn kunne man holdt på. Jeg er sikker på at dersom man begynner å høre etter hva de med en annen hudfarge kaller oss og omtaler oss som så ville mokkamann bleiknet i forhold.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #246 Skrevet 15. januar 2012 Utrolig upassende kommentar av Plumbo. Og å forsvare seg med å si at de er fra landet er ikke en spesielt god unnskyldning. Glad dette skjedde i Norge, på en norsk prisutdeling. Hvordan hadde nordmenn fremstått dersom dette skjedde internasjonalt? Skjønner godt at NRK vurderer om Plumbo skal få lov til å delta i melodi grand prix. Spørsmålet er vel ikke hvordan nordmenn hadde fremstått men hvordan alle hvite mennesker over hele verden hadde fremstått dersom de hadde sagt noe liknende grusomt som "chocolate woman" til en kvinne. Da hadde med rette svarte mennesker hatt grunn til å vise sin avsky overfor hvite mennesker.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2012 #247 Skrevet 15. januar 2012 De som mener at dette var ok burde henge seg selv ved øra. Se på klippet om igjen, og ta til fornuft. Det er ingen som har sagt at det er ok. Det vi mener er at det var en dårlig spøk som nå blir dratt så til de grader ut av proporsjoner.
Gjest Anuket Skrevet 15. januar 2012 #248 Skrevet 15. januar 2012 Hvem bestemmer hva som er morsomt? Er sjokoladebrun forferdelig å bruke som betegnelse f.eks.? Er det morsomt? Er det forbudt? Det vi alle kan være enige om er at det ikke er verken morsomt eller akseptabelt å true med vold etter en uskyldig vits. For min del er det som avgjør at det ikke er morsomt er måten det blir sagt på, eller i situasjonen - her så tolket jeg det som om de ble sammenlignet med møkk eller mokkabønner figuren. Når det gjelder den blendahvit uttalelsen så kan jeg ikke uttale meg, fordi jeg aner ikke når eller hvordan den ble sagt. Sjokoladebrun har jeg i de fleste tilfeller tolket som positivt, men har selv sett og erfart at det kan like godt bli brukt som en negativ form. Jeg synes hele saken er blåst opp av proporsjoner, han i Plumbo la seg flat, har beklaget og prøvd å forklare seg. Det er tross alt ikke det verste man kan bli kalt. Men jeg understreker igjen at jeg forstår hvorfor det ikke ble godt mottatt. Forøvrig er jeg enig, trusler om vold er ikke greit det heller. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 15. januar 2012 #249 Skrevet 15. januar 2012 Utrolig upassende kommentar av Plumbo. Og å forsvare seg med å si at de er fra landet er ikke en spesielt god unnskyldning. Glad dette skjedde i Norge, på en norsk prisutdeling. Hvordan hadde nordmenn fremstått dersom dette skjedde internasjonalt? Skjønner godt at NRK vurderer om Plumbo skal få lov til å delta i melodi grand prix. De kan jo bare la de være med. Tror ikke de har sjans i havet til å vinne uansett, for dette kommer til å bli den store snakkisen fremover. Jeg har vært helt enig i at kommentaren hans var helt bak mål. Men reaksjonene etterpå har jo vært litt vel kraftige. Han har beklaget seg, og blitt ydmyket på direkte-TV. Det burde være nok.
Gjest Rosemor Skrevet 15. januar 2012 #250 Skrevet 15. januar 2012 Det jeg reagerer på, er at så mange innenfor "industrien" mener det er greit å korrigere en feil ved å bevisst gjøre en annen feil, de blir til og med applaudert for det. To feil blir ikke en rett, uansett hvor mange ganger de prøver! 5
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2012 #251 Skrevet 15. januar 2012 Spørsmålet er vel ikke hvordan nordmenn hadde fremstått men hvordan alle hvite mennesker over hele verden hadde fremstått dersom de hadde sagt noe liknende grusomt som "chocolate woman" til en kvinne. Da hadde med rette svarte mennesker hatt grunn til å vise sin avsky overfor hvite mennesker. Du glemmer noen vesentlige ting her: * Plumbo har en sang som heter møkkamenn. * Mokka er som kjent en mørk sjokolade * Det er ikke videre usannsynlig at våre nye landsmenn - uansett hudfarge (jeg kjenner flere blendahvite) ville sagt akkurat "mokkamenn" om den sangen fordi de ikke kan si ø. Å dra dette til at alle norske ville sagt noe lignende grusomt blir helt fjernt. Men vi får bare slå fast: du kan spøke til du blir grønn i trynet - mer eller mindre morsomt - så lenge du spøker med: - de som har hvit hudfarge - blondiner - homofile - etc. Gud forby at noen kom til å dra en kjempedårlig vits om noen med mørk hudfarge - da er det rasisme. Og ikke nok med at man skal pådytte de mørkhudede en reaksjon, man skal værsågod reagere så til de grader ut av proporsjoner og pålegge alle andre den selvsamme reaksjon - for ellers er man rasist.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #252 Skrevet 15. januar 2012 Forskjellen er at alle skjønner at Timbuktu er helt på viddene og at Øverli ikke har noen dypere mening om A) kanibaler, B) folk fra ukjent sted i Afrika og C) alle med mørk hudfarge. Ingen skjønner at det samme gjelder Plumbo. Selvsagt kan man godt si at det ikke var særlig morsomt, veltalt eller gjennomtenkt, men jeg synes ikke akkurat at Madcon fremstår som de mest gjennomtenkte, veltalende eller morsomme i denne saken eller for den slags skyld andre tilfeller heller. Er virkelig enhver vits / kommentar som har sitt utspring i hudfargen til noen rasistisk? I så fall har vi et stort arbeid å gjøre også blant disse som har en mørkere hudfarge enn oss: Skal jeg finne meg i å bli kalt rosa? Og sånn kunne man holdt på. Jeg er sikker på at dersom man begynner å høre etter hva de med en annen hudfarge kaller oss og omtaler oss som så ville mokkamann bleiknet i forhold. Jeg synes denne saken har tatt helt av. Greit nok, ikke det smarteste gutta kunne ha sagt, men de fleste av oss har øyeblikk hvor det glipper fullstendig, og disse hadde det dessverre på scenen på TV foran halve Norge. Men må man tolke alt mulig inn i det og erklære dem for rasister og dårlige mennesker? "Fittehøl" er ikke akkurat noe jeg forventer å høre fra voksne mennesker heller, men jeg tror da ikke at Madcon hater damer likevel. Jeg tror sperrene og situasjonsforståelsen sviktet litt et øyeblikk, og at det ikke ligger noe dypere bak. Jeg synes ikke det fortjener mer diskusjon, flere avisforsider og mer drikke i hodet enn det allerede har fått. 7
Gjest Rosemor Skrevet 15. januar 2012 #253 Skrevet 15. januar 2012 (endret) her så tolket jeg det som om de ble sammenlignet med møkk eller mokkabønner figuren. Da har vi tolket ting ulikt, jeg tolket mokkabønner som et ordspill på lik linje med moccamann. Møkkamann - moccamann (henspeiler på hudfarge) Mokkabønner - møkkabønder (fordi Plumbo er "bønder") Jeg ser for meg følgende scnario: Plumbo blir ropt opp på scenen, og avleverer sin nå velkjente tankeløse og unødvendige kommentar om "moccamann". Om da Madcon hadde klart å beholde roen, og replisert: "og så hyggelig at to moccamenn kan dele ut prisen til fire mokkabønner (møkkabonder)", da hadde dette vært en "ikke-sak", og gruppene kunne ordnet opp seg imellom på bakrommet! Endret 15. januar 2012 av Rosemor 10
Sol79 Skrevet 15. januar 2012 #254 Skrevet 15. januar 2012 De kan jo bare la de være med. Tror ikke de har sjans i havet til å vinne uansett, for dette kommer til å bli den store snakkisen fremover. Personlig så bryr jeg meg ikke om Grand Prix, men om de som deltar skal bli dømt pga andre ting enn selve sangen, så hva er i grunn poenget med musikkonkurransen? -- Helt utrolig hvor lite mann han der Kaizers-typen er. Sniker seg inn på Plumbo-vokalisten bakfra, tømmer øl i hodet på han, hiver glasset i gulvet og løper vekk før noen rekker å reagere. Hadde han enda stått for det han gjorde overfor Plumbo, og ikke bare overfor media, så ville han kanskje fått bittelitt respekt og ikke bare framstå som full og PR-kåt. 14
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #255 Skrevet 15. januar 2012 For min del er det som avgjør at det ikke er morsomt er måten det blir sagt på, eller i situasjonen - her så tolket jeg det som om de ble sammenlignet med møkk eller mokkabønner figuren. Når det gjelder den blendahvit uttalelsen så kan jeg ikke uttale meg, fordi jeg aner ikke når eller hvordan den ble sagt. Sjokoladebrun har jeg i de fleste tilfeller tolket som positivt, men har selv sett og erfart at det kan like godt bli brukt som en negativ form. Jeg synes hele saken er blåst opp av proporsjoner, han i Plumbo la seg flat, har beklaget og prøvd å forklare seg. Det er tross alt ikke det verste man kan bli kalt. Men jeg understreker igjen at jeg forstår hvorfor det ikke ble godt mottatt. Forøvrig er jeg enig, trusler om vold er ikke greit det heller. Det var jo et uskyldig ordspill. Vi kan da ikke slutte å ha vitser fordi det alltid er noen som er for hårsåre og skal tolke alt i verste mening. Dette er en fillesak. Det alvorlige er at barn blir mobbet i tusentalls hver dag og lever et helvete. 5
Gjest Anuket Skrevet 15. januar 2012 #256 Skrevet 15. januar 2012 Da har vi tolket ting ulikt, jeg tolket mokkabønner som et ordspill på lik linje med moccamann. Møkkamann - moccamann Mokkabønner - møkkabønder (fordi Plumbo er "bønder") Ja, min tolkning er jo ikke universell Det var mer fordi jeg husker fra jeg var yngre, så minnet den figuren på mokkabønnene meg om en slave, enten fordi jeg hadde sett lignende figurer i bøker osv. Så da ble det litt negativt, i tillegg så har jeg og eksempler på bruk av mokkamann som negativt skjellsord under oppvekst. Men igjen, det begynner å bli nok så overdrevet...leste nettopp at Plumbo er i krisemøte med Nrk. Hvorfor? De har jo bedt om unnskyldning, så det burde ikke påvirke noe mer. 1
Gjest Anuket Skrevet 15. januar 2012 #257 Skrevet 15. januar 2012 Det var jo et uskyldig ordspill. Vi kan da ikke slutte å ha vitser fordi det alltid er noen som er for hårsåre og skal tolke alt i verste mening. Dette er en fillesak. Det alvorlige er at barn blir mobbet i tusentalls hver dag og lever et helvete. Det kan så være, men folk vil alltid tolke ting ulikt. Bare se på meg og Rosemor, to ulike oppfatninger. :)Vitser skal i grunn ikke gå på bekostning av andre. Jeg er enig i at det er en fillesak som blir blåst opp av mediene. Alvorlig mobbing inkl. gjerne slike tilnavn, en venninne av meg ble kalt mokkamann eller mokkadame som noe negativt. Jeg ble kalt brunost. Veldig morsomt for dem som drev med det, men ikke så morsomt for dem som ble kalt slike ting og gjort narr av. 1
Gjest Rosemor Skrevet 15. januar 2012 #258 Skrevet 15. januar 2012 Ja, min tolkning er jo ikke universell Det var mer fordi jeg husker fra jeg var yngre, så minnet den figuren på mokkabønnene meg om en slave, enten fordi jeg hadde sett lignende figurer i bøker osv. Så da ble det litt negativt, i tillegg så har jeg og eksempler på bruk av mokkamann som negativt skjellsord under oppvekst. Men igjen, det begynner å bli nok så overdrevet...leste nettopp at Plumbo er i krisemøte med Nrk. Hvorfor? De har jo bedt om unnskyldning, så det burde ikke påvirke noe mer. Jeg forstår at vi alle legger egne erfaringer bak de ulike tolkningene, det er jo naturlig, og da er det godt at vi kan kommunisere for å unngå misforståelser. Og ja, jeg er helt enig med det i at dette begynner å bli overdrevet.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #259 Skrevet 15. januar 2012 Ja, min tolkning er jo ikke universell Det var mer fordi jeg husker fra jeg var yngre, så minnet den figuren på mokkabønnene meg om en slave, enten fordi jeg hadde sett lignende figurer i bøker osv. Så da ble det litt negativt, i tillegg så har jeg og eksempler på bruk av mokkamann som negativt skjellsord under oppvekst. Men igjen, det begynner å bli nok så overdrevet...leste nettopp at Plumbo er i krisemøte med Nrk. Hvorfor? De har jo bedt om unnskyldning, så det burde ikke påvirke noe mer. Det er vel også gjerne sine egne fordommer som spiller inn når man skal bestemme seg hvordan man skal tolke ting. Det er et aspekt som får lite oppmerksomhet. Mange sier at det er hvordan det blir subjektivt tolket som avgjør hva som skal tåles, da sier man samtidig at fordommer skal avgjøre.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #260 Skrevet 15. januar 2012 Så hvis jeg kaller deg blendahvit og du går i fistel for dette, så viser det at jeg har stygge holdninger til hvite? Eller hva med Tshawe som kalte Harald og Thomas for bleikfiser på Senkveld .. var DET mindre diskriminerende. Hvor går grensen? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå