Gå til innhold

Spellemannprisen, Plumbo og mokkamann

Anbefalte innlegg

Gjest Even Steven
Skrevet

Har vært inne på nrk nett-TV og sett den aktuelle episoden om igjen et par ganger. Det blir da ganske iøynefallende at Madcon-gutta ler hjertelig av den dårlige fleipen i flere sekunder før de brått endrer holdning og tar på seg ei fornærmet maske. Kan se ut som de i utgangspunktet tok den platte spøken med godt humør, for deretter plutselig å bytte attitude som på signal fra deler av publikum. Det ser temmelig merkelig ut når man studerer det nøye. Får en følelse av at de ikke egentlig ble fornærma, men at de plutselig velger å spille krenket fordi det blir forventet av dem. Gå inn på nett-TV å se selv: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7954587

Når det er sagt synes jeg ikke det mocca/møkka ordspillet var morsomt. Det var en pinlig, tåpelig og svært upassende fleip. Men uansett hvor lite jeg liker den rølpete stilen og musikken til Plumbo så får ingen meg til å tro at de gutta egentlig mente å ytre noe rasistisk med den mocca-bemerkninga. Dessuten: Jeg er etterhvert blitt utrolig lei av å høre utrop om rasisme for alle tenkelige og utenkelige bagateller...

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsidene på nettavisene oppdateres i et rasende tempo om den store og viktige "skandalen".

Snart overskygger den Utøya og 22.7.

• Liker 3
Skrevet

Har vært inne på nrk nett-TV og sett den aktuelle episoden om igjen et par ganger. Det blir da ganske iøynefallende at Madcon-gutta ler hjertelig av den dårlige fleipen i flere sekunder før de brått endrer holdning og tar på seg ei fornærmet maske. Kan se ut som de i utgangspunktet tok den platte spøken med godt humør, for deretter plutselig å bytte attitude som på signal fra deler av publikum. Det ser temmelig merkelig ut når man studerer det nøye. Får en følelse av at de ikke egentlig ble fornærma, men at de plutselig velger å spille krenket fordi det blir forventet av dem. Gå inn på nett-TV å se selv: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7954587

Når det er sagt synes jeg ikke det mocca/møkka ordspillet var morsomt. Det var en pinlig, tåpelig og svært upassende fleip. Men uansett hvor lite jeg liker den rølpete stilen og musikken til Plumbo så får ingen meg til å tro at de gutta egentlig mente å ytre noe rasistisk med den mocca-bemerkninga. Dessuten: Jeg er etterhvert blitt utrolig lei av å høre utrop om rasisme for alle tenkelige og utenkelige bagateller...

Ikke minst tar det fokuset fra det som faktisk er rasisme i samfunnet og verden generelt.

• Liker 9
Skrevet

uannsett om noen hadde sagt mokka eller bleikfis på en prisutdeling ville det vært ganske tåpelig, uinteressant og upassende på en spellemanspris utdeling..

• Liker 1
Skrevet

hvor kan man se klipp av utsagnet? fikk ikke sett det på TV, og ble fryktelig nysgjerrig på hvordan den scenen gikk for seg.

• Liker 2
Gjest Rastl0s
Skrevet

Herregud så hårsåre folk har blitt. Det var bare en dårlig spøk. Det var ikke rasistisk ment i det hele tatt.

• Liker 9
Gjest grapefrukt
Skrevet

syntes egentlig at bruken av ordet "mongo" når man omtaler andre er verre enn "mokkamann". mongo er en godt inngrodd negativ stereotyp om utviklingshemmede, mokkamann derimot er en litt sleivkjefta kommentar som egentlig ikke er veldig ille. det som gjorde dette til et problem, er vel ikke mokkamann kommentaren, men de mange og sarte politisk korrekte der ute som ikke tillater at man tuller med de som har annen hudfarge enn hvit.

Helt enig, og det er derfor det blir helt feil (i mine øyne) at spesielt Tshawe tar sånn på vei når han bruker slike ord. Spesielt når det ikke får noen konsekvenser annet enn at et fåtall får det med seg.

• Liker 6
Gjest linsina
Skrevet

Synes hele greia gikk FOR langt. Tåler virkelig ikke folk en spøk lenger? Har folk glemt at Madcon kalte senkvelds gutta for "bleikfiser"..?

Synes synd på vokalisten i Plumbo når han får helt ØL over hodet på seg mens han blir intervjuet. Lavmål av Kaizers-Terje.

:nei: :nei:

Skrevet

Pinlig å se at Madcon i utgangspunktet ikke tok seg nær av den uskyldige spøken, før etter at de ble klar over at publikum forventet at de skulle ta seg nær av det, og de hoppet på kjøret.

Hvis noen hadde reagert på at en hviting ble kalt blendahvit av en mørkhudet så hadde de blitt latterliggjort, men når det er omvendt så er det liksom en skandale.

• Liker 9
Skrevet

Forsidene på nettavisene oppdateres i et rasende tempo om den store og viktige "skandalen".Snart overskygger den Utøya og 22.7.

Ja, endelig! :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Tshawe: "Det var ikke modent, det var ikke intelligent". Han fremstår jo selv ganske moden og intelligent som kaller Plumbo-vokalisten "fitthøl" på TV. ;)

• Liker 11
Skrevet

Latterlig å blåse det opp sånn. Det er en unødvendig ting å si, men å bli så sur er bare teit. Sikker på at alle som har reagert med avsky i media har ledd av samme "vits" i et mindre selskap, eller i hvertfall ikke reagert så sterkt. Idiotisk å helle øl over han også.

Kjenner jeg er veldig provosert nå.

• Liker 3
Skrevet

Pinlig å se at Madcon i utgangspunktet ikke tok seg nær av den uskyldige spøken, før etter at de ble klar over at publikum forventet at de skulle ta seg nær av det, og de hoppet på kjøret.

Hvis noen hadde reagert på at en hviting ble kalt blendahvit av en mørkhudet så hadde de blitt latterliggjort, men når det er omvendt så er det liksom en skandale.

Slik tolket jeg også kroppspråket til Madcon-folka. Først så ler de åpenhjertlig, og så setter han ene opp en indignert mine (etter at noen i publikum buer), som ser mest ut som en spøk ettersom han snur seg og ler videre.

Dette er virkelig ikke noe å rope rasisme for. Det virker nesten som at ingen egentlig vet hva rasisme er, men at det skrikes opp for det ved den minste anledning, nærmest for å være "føre var" eller for å bevise at man selv ikke er rasist.

• Liker 6
Skrevet

Tshawe: "Det var ikke modent, det var ikke intelligent". Han fremstår jo selv ganske moden og intelligent som kaller Plumbo-vokalisten "fitthøl" på TV. ;)

Det er greit, men bare dersom det ikke hadde blitt sagt til en kvinne. Da hadde det derimot vært sjåvinisme, eventuelt et verbalt overgrep.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er mer rasisme å synes ordet mokkamann er "rasistisk" i så fall. Da innrømmer en jo på en måte at det er negativ å være mokkafarget i huden. Jeg ser ikke på det som rasistisk i det hele tatt og bruker ofte sjokoladebrun når jeg skal beskrive en, i positiv forstand.

• Liker 19
Gjest UngKalven
Skrevet

Det blir for dumt. Denne flotte låta. Så skal han lage en liten joke når han mottar prisen... OI, det ble visst oppfattet som rasisme det gutten min! Nå er du ille ute!

• Liker 1
Skrevet

Hallo,nå må de slappe av, hva med å ha litt galgenhumor og ikke ta seg selv så j høytidelig???

Det finnes værre ting på denne jord, dessuten skal en ha nok selvtillit til at det ikke rører deg, folk blir kalt det ene og det andre hver dag, kemm bryr seg???

Og så det og hive champanje på han da, herregud så latterlig og smålig, jeg blir FLAU på deres vegne, og DE skal hylles for å gjøre musikk??? Jaddaaaaa- Gi prisen til folk med nok livserfaring spør du meg.

• Liker 5
Skrevet

Det er greit, men bare dersom det ikke hadde blitt sagt til en kvinne. Da hadde det derimot vært sjåvinisme, eventuelt et verbalt overgrep.

At en mann bruker det kvinnelige kjønnsorganet som skjellsord om en annen mann er absolutt ikke greit.

Det er i aller høyeste grad sjåvinistisk og et "verbalt overgrep" mot kvinner. :angry:

• Liker 9
Skrevet

Han som hev øl på fyren, hvem var det? Noe så forbanna SMÅLIG, han burde virkelig gått noen runder rundt lokalet.

NULL RESPEKT.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...