Gå til innhold

Spellemannprisen, Plumbo og mokkamann

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/video/plumbo_med_moccamann_kommentar/26B0E0F7ABDC653D/

vet ikke hvem som er hvem.. men han som går ut først.. ler jo etter han fikk det alvorlige trynet?

Og tviler på at vokalisten i plumbo mente at de var "møkkamenn fordi de er mørkhudede"

men fordi de er mørkhudede og møkkamann og mokkamann høres likt ut..

jeg så ingenting iveien med den spøken.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg så på klippet og jeg mener det så ut som at Tshawe lo skikkelig av spøken. Han virka forvirra når buinga kom, litt sånn "åja, synes ikke folk det var morsomt, da må ikke vi synes det heller"..

Jeg oppfattet det slik at han først lo av enten høflighet og/eller at han egentlig ikke oppfattet hva som ble sagt med engang for så å snu seg mot publikum da han et mikrosekund senere forstod hva som ble sagt eller at han snudde seg mot publikum for å bare understreke hva han tenkte; Hva er det fyren babler om?

Man kan jo tolke det klippet der så forskjellig.

• Liker 3
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg oppfattet det slik at han først lo av enten høflighet og/eller at han egentlig ikke oppfattet hva som ble sagt med engang for så å snu seg mot publikum da han et mikrosekund senere forstod hva som ble sagt eller at han snudde seg mot publikum for å bare understreke hva han tenkte; Hva er det fyren babler om?

Man kan jo tolke det klippet der så forskjellig.

Men han skjønte det jo ikke før etterpå, når han hadde gått av scenen og folk kom bort og sa det til han.

• Liker 1
Skrevet

sånn kan man spøke hvis man feks kjenner hverandre godt, men ikke spesielt smart i en sånn sammenheng :O

• Liker 3
Skrevet

Men han skjønte det jo ikke før etterpå, når han hadde gått av scenen og folk kom bort og sa det til han.

Ok,men det gjorde vel ikke saken noe bedre for hans del. Om han skjønte det før eller etter tenker jeg.

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Ok,men det gjorde vel ikke saken noe bedre for hans del. Om han skjønte det før eller etter tenker jeg.

Nei. Men da virker tolkninga om at han slutta å smile fordi publikum begynte å bue, bedre.

Den tolkninga Tullamore Dew skrev.

Endret av Mortem
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror at det var først når han sa "nædda hehe" det ble ille! At det var først da kommentaren ble negativt ladet.

Uansett, latterlig overdrevet. Folk må slutte å være så nærtagende.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke engang hvem Plumbo er og skulle ønske jeg ikke visste hvem Madcon var, men jeg forstår hva de norske avisene og ukebladene kommer til å fokusere på fremover og det gir meg nok en grunn til å ikke lese de. :)

Sannsynligvis bare en mild spøk og tabbe som blir blåst ut av proporsjoner. Kanskje tenker man ikke alltid like klart når man er på live TV. Mannen har alt lagt seg flat og beklaget.

Move on...

Nå er det kanskje på tide at Tshawe legger seg flat for sin sexistiske uttalelse!?

Ærlig talt, hvor ofte blir ikke kvinners utseende kommentert på tilsvarende måte som kommentaren "moccaman"? Det er helt dagligdags dessverre og vekker ingen "kollektive indignasjon". (Alle PK-media- og musikk-kjendisene konkurrerer nå i å ta avstand og "fordømme" kommentaren.)

• Liker 7
Skrevet

Nei. Men da virker tolkninga om at han slutta å smile fordi publikum begynte å bue, bedre.

Den tolkninga Tullamore Dew skrev.

Ja,jeg er med på den da. Men da tror jeg ikke han skjønte hva som egentlig ble sagt på scenen og at han lo av høflighet.

Men uansett, vi trenger egentlig ikke å diskutere dette på detaljenivå :gjeiper: Saken har blitt større enn hva den egentlig trengte å bli.

• Liker 1
Skrevet

Nå tar det vel ikke lang tid før den velkjente Moccamasteren blir hovedoppslag i tabloidene, og blir tvunget til å skifte navn :fnise:

• Liker 10
Skrevet

Jeg opplever at kulturen på bygda henger "200 år" etter kulturen i byene, hva fordommer angår. Det er ikke unikt det han sa, om noen skulle leve i den villfarelsen. Og jeg er en av dem som syns det kunne vært en ide å sette fokus på denne ukulturen. Og ja, jeg kommer fra bygda.

Når det er sagt: Går det an å overtolke dette mer? Han er den han er, ergo så skjønner han ikke hva man spøker med på tv. Det er kjernen. Drit i Madcon, de har sagt og gjort verre ting selv, men de gjør det på en "korrekt måte". ;)

• Liker 1
Skrevet

Wow, 74 brukere leser i dette emnet nå.

Skrevet

Kommentaren fremstår som umoden og lite gjennomtenkt, men ikke rasistisk slik jeg ser det. Vi er ikke alle like flink til å tenke før vi snakker. En gang presterte jeg å si til en iraker i klassen at han sikkert var voldelig fordi det var det han var vant til det fra det drittlandet han var fra. Det ble sagt under en krangel, og jeg mente det ikke, men det var likevel idiotisk sagt. Forresten er han ikke voldelig, men nok om det.

Spørsmålet er hva er en mokkamann? :klo:

Forøvrig synes jeg det er barnslig og patetisk av Kaizer-Terje å helle en drink over ham. Det får ham ikke til å fremstå som tøff, bare teit.

• Liker 4
Gjest badeand1
Skrevet

Mokkamann er en brun mann, etter som mokka er en brunfarge?

Tror jeg..

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg..

Så er jeg rasistisk når jeg sa at kompisen min var sjokoladebrun da? Mente det som et kompliment til han..

Latterlig hårsårt

• Liker 11
Skrevet

ja men det er litt annerledes når du sier det til vennen din som et kompliment;)

• Liker 1
Skrevet

Madcon kan godt bli fornærmet, men Tshawe har tidligere brukt ord som "mongo" når han omtaler andre så det er vel ikke kun Plumbo som bør skjerpe språket sitt.

(Og når han etterpå går rundt og sier "fittehøl" så får han ikke min sympati).

syntes egentlig at bruken av ordet "mongo" når man omtaler andre er verre enn "mokkamann". mongo er en godt inngrodd negativ stereotyp om utviklingshemmede, mokkamann derimot er en litt sleivkjefta kommentar som egentlig ikke er veldig ille. det som gjorde dette til et problem, er vel ikke mokkamann kommentaren, men de mange og sarte politisk korrekte der ute som ikke tillater at man tuller med de som har annen hudfarge enn hvit.

hadde situasjonen vært motsatt, at plumbo delte ut og madcon fikk pris. om en av madcon gutta hadde sagt bleikfis eller noe i den duren til plumbo gutta, så er jeg 100% sikker på at det ikke hadde skapt et snev av reaksjoner, lik dem vi ser nå.

• Liker 23
Skrevet

Jeg hadde ikke hørt om Plumbo før, ikke hørt sangen heller, men nå vet jeg i hvert fall hvem de er. Selv om det kanskje er dårlig PR...

En dum spøk, men jeg synes egentlig reaksjonene etterpå er enda dummere. Greit, det er lov å bli fornærmet (selv om jeg synes man er ganske selvhøytidelig hvis man blir fornærmet over noe slikt), men han har jo beklaget det han sa, og da bør man glemme det og gå videre i livet.

Rasisme betyr vel i bunn og grunn at man mener at det finnes raser, og at en rase er mer overlegen enn en annen. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å legge denne meningen inn i det han sa. Å si eller hinte til at noen har en mørk hudfarge er da ikke rasisme?

Siden det er nevnt her, må jeg si at jeg synes reaksjonen fra Timbuktu på Øverlis kannibaltegning også var latterlig. Det er Timbuktu som trekker sammenligningen mellom kannibaler fra en tegnet fantasiverden og mørhudede i det virkelige liv, ikke Øverli.

• Liker 16
Gjest Trveduo Sojourne
Skrevet

Tror jeg..

Eventuelt mokkabønner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...