AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1 Skrevet 14. januar 2012 Jeg mistenkte urinveisinfeksjon og kjøpte en sånn hjemmetest. Den var veldig positiv, altså klare, sterke farger og ingen tvil om at et eller annet ikke er som det skal. Sist jeg hadde det (mange år siden) fikk jeg antibiotika, men da var det ikke hovedsaklig derfor jeg var der, bare nevnte det, tok en test og fikk medisin. Går dette over av seg selv eller bør jeg gå til lege? Er det en sånn ting man skal/kan gå til lege med? Min erfaring med leger og norsk helsevesen er veldig dårlig. Føler at jeg ikke kan gå til legen med mindre jeg vet at jeg har en dødelig sykdom og holder på å krepere, og ikke engang da er jeg sikker på at de kommer til å ta meg på alvor.
jente27 Skrevet 14. januar 2012 #2 Skrevet 14. januar 2012 har du mange plager i denne sammenheng?? Om ikke ville jeg ventet med å kontakte lege.... vi tar alt for mye antibiotika i dagens samfunn.... fra jobbsammenheng vet jeg at mange leger ikke vil behandle UVIer dersom pasientene ikke har store plager (svier veldig ved vannlatning, må gå veeldig ofte på wc etc)... dette gjelder jo ofte eldre, men vil tro en lege ville tenkt samme med en ung pasient
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #3 Skrevet 14. januar 2012 Jeg hadde min første urinveisinfeksjon i fjor. Jeg anbefaler deg å kontakte lege for det kan utvikle seg. Jeg leverte en urinprøve og først 3 dager etterpå (når legen hadde fått svar på type infeksjon) så fikk jeg antibiotika. Jeg ble bare dårligere dag for dag. Ingen vits i å vente.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #4 Skrevet 14. januar 2012 Man får vanligvis antibiotika for det om man går til legen, men i mellomtiden kan du forsøke å lindre det selv, med å drikke appelsinjus, mye vann og ta tranebærkapsler. Om man ikke får medisin til det kan det utvikle seg til nyrebekkenbetennelse (vondt!), så det er lurt å ta seg en tur til legen.
Crazyparrotwoman Skrevet 14. januar 2012 #5 Skrevet 14. januar 2012 tranebærkapler fra apoteket er helt genialt, merker eg litt ubehag eller svie ved urinering så spiser eg disse nesen som snop og blir alltid helt fin igjen :D
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #6 Skrevet 14. januar 2012 Når det først har satt seg så er det bare antibiotika som hjelper. Noen får ikke symptomer på UVI før det har utviklet seg til nyrebekkenbetennelse. UVI kan utvikle seg fort og gjøre kjempevondt! Så dra til legen. Sur drikk kan hjelpe litt og drikke generelt.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #7 Skrevet 14. januar 2012 Hei. Jeg har slitet med kronisk blærekatar i mange år. Har prøvd ALT fra antibiotika til alt på sunnkost. Det jeg absolutt kan anbefale på det sterkste er urtete på sunnkost, som heter blære og nyre te. Svarthyll og tranebær er vel mest forebyggende, men prøv ut
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #8 Skrevet 14. januar 2012 har du mange plager i denne sammenheng?? Om ikke ville jeg ventet med å kontakte lege.... vi tar alt for mye antibiotika i dagens samfunn.... fra jobbsammenheng vet jeg at mange leger ikke vil behandle UVIer dersom pasientene ikke har store plager (svier veldig ved vannlatning, må gå veeldig ofte på wc etc)... dette gjelder jo ofte eldre, men vil tro en lege ville tenkt samme med en ung pasient Nei, man vil ikke tenke det samme om en ung pasient. Eldre pasienter har ofte kroniske betennelser (på sykehjem), og det er vanskeligere å behandle, men mindre sjanse for komplikasjoner, derfor er man ofte mer restriktiv her. Eldre pasienter går også ofte på mange andre medisiner, og da må man se på mulige interaksjoner og vurdere ut fra det. Viktigere at hjertemedisinen virker som den skal enn at man behandler en mild UVI. De er også oftere dehydrert/dårlig ernært, og dette må også vurderes opp mot å starte behandling. Yngre pasienter, som TS, har oftere risiko for komplikasjoner, og en UVI kan være smertefullt og hemme pasientens daglige liv/arbeidsliv, og skal behandles med antibiotika. Jeg vil ikke anbefale å satse på te/juice/masse vann/tranebær alene, selv om forskning har vist en viss effekt av tranebær både forebyggende og terapeutisk. Det er ikke verdt det å ta sjanse på at man utvikler nyrebekkenbetennelse og de komplikasjonene det kan gi (arr på nyren, nedsatt nyrefunksjon m.m.). KOnklusjon: Gå til legen, TS. Ta med deg en urinprøve (morgenurin på rent glass, tiss litt først i do og tiss så litt i glasset mens du holder kjønnsleppene fra hverandre, så minsker du sjansen for at prøven blir forurenset.)
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #9 Skrevet 14. januar 2012 Takk for svar alle sammen. Jeg får prøve å manne meg opp til å ringe en lege på mandag.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #10 Skrevet 14. januar 2012 Jeg får ganske ofte urinveisinfeksjon, har fått det ca 1-2 ganger i året siden jeg ble født. Er vel noe merkelig med anatomien min, vil jeg tro Jeg fikk tydelige symptomer på UVI midt i eksamenstida en gang, men hadde ikke tid/ork/råd til å gå til legen, så jeg drakk masse jus, spiste masse ananas og grapefrukt og prøvde å overse symptomene. Oops. Endte med kollaps, ble nesten lagt inn på sykehus, måtte ligge i en mørk kjeller i en uke. Måtte vekkes innimellom for å få i meg væske. Nyrebekkenbetennelse ftw! Så ut som et levende lik etter den uka.. og følte meg sånn også. Vondt og farlig, rett og slett! Jeg tar ingen sjanser om jeg får UVI lenger, rett til legen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå