Gå til innhold

Sover dårlig for tiden...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg drømmer MYE hver eneste natt, og våkner sliten.

Hjelp :(

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hvordan du har det.. Har det slik selv. Kan lett sove i 12 timer, og fremdeles være like sliten. For min del blir jeg rett og slett utmattet av å sove - i minst 9 av 10 netter har jeg forferdelige mareritt. Er det noe slik for deg også?

Skrevet

Jeg drømmer også veldig mye når jeg sover, og har alltid gjort det. Bruker gjerne en halvtime på innsovningen også. Jeg vet ikke om jeg har noe godt tips, men ikke sov på ettermiddagen og hvis du har muligheten til det: sov litt lenger utover morgenen så du ikke får så stort underskudd (hvis du er student eller har fleksibel tid på jobben).

Skrevet

Å spraye litt lavendel på puten/dynen din kan også hjelpe :) Det kan du kjøpe på Body Shop. Usikker på pris, da jeg kjøpte min på BS i Malta.

Skrevet

Jeg vet veldig mange er i mot bruk av sovemedisiner, men kanskje det kan fungere bare for en kort periode? Du kan jo feks be om sovemedisiner som ikke er så veldig vanedannende.

Medisiner er det eneste som fungerer på min søvn, men så blir problemene enda større når jeg slutter på dem, så det er jo en risiko å ta..

Skrevet

Jeg vet veldig mange er i mot bruk av sovemedisiner, men kanskje det kan fungere bare for en kort periode? Du kan jo feks be om sovemedisiner som ikke er så veldig vanedannende.

Medisiner er det eneste som fungerer på min søvn, men så blir problemene enda større når jeg slutter på dem, så det er jo en risiko å ta..

FIY: Sovemedisiner hjelper ikke alltid. Hjalp ikke for meg.

Skrevet

FIY: Sovemedisiner hjelper ikke alltid. Hjalp ikke for meg.

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg sier det er det eneste som har fungert for meg, og at det kanskje kan fungere for trådstarter også.

Skrevet

Problemet er ikke å få sove, det er at jeg drømmer så ufattelig mye. Mye ekkelt også.

Skrevet

Sliter med det samme for tiden. Det gjør meg sliten og veldig ukonsentrert.

Skrevet

Jeg drømmer MYE hver eneste natt, og våkner sliten.

Hjelp :(

Du drømmer nok ikke mer enn andre(men jeg antar det ikke er umulig heller), men det ser ut til at du husker dem i større grad enn folk flest. Man drømmer når man er i en søvnfase som heter REM(rapid eye movement), og som regel husker man bare drømmene sine om man våkner opp i denne fasen, om jeg husker studiene mine rett:P

Men siden det ødelegger søvnkvaliteten din så mye, så synes jeg du skal gå til legen, kanskje du får gå på et sånt søvn-labriatorum hvor de ser på hjernebølgene dine:P

Men du kan jo også prøve å avstå fra TV, pc, mobiltelefoner etc. alt med skarpt lyst 1-2 timer før leggetid. Det sterke lyset ødelegger for mange. Og les noe, kanskje noe kjedelig?:P Og unngå drikker med kaffein i etter klokka 12.00! Prøv å legg deg til faste tider og opp til faste tider om du har mulighet for det. Fysisk aktivitet en stund før leggetid kan også hjelpe om kroppen er sliten i tillegg.

Om det ikke hjelper så ta en tur til legen:)

Skrevet

Du drømmer nok ikke mer enn andre(men jeg antar det ikke er umulig heller), men det ser ut til at du husker dem i større grad enn folk flest. Man drømmer når man er i en søvnfase som heter REM(rapid eye movement), og som regel husker man bare drømmene sine om man våkner opp i denne fasen, om jeg husker studiene mine rett:P

Men siden det ødelegger søvnkvaliteten din så mye, så synes jeg du skal gå til legen, kanskje du får gå på et sånt søvn-labriatorum hvor de ser på hjernebølgene dine:P

Men du kan jo også prøve å avstå fra TV, pc, mobiltelefoner etc. alt med skarpt lyst 1-2 timer før leggetid. Det sterke lyset ødelegger for mange. Og les noe, kanskje noe kjedelig?:P Og unngå drikker med kaffein i etter klokka 12.00! Prøv å legg deg til faste tider og opp til faste tider om du har mulighet for det. Fysisk aktivitet en stund før leggetid kan også hjelpe om kroppen er sliten i tillegg.

Om det ikke hjelper så ta en tur til legen:)

Takk for svar :)

Jeg tok for gitt at folk forsto at jeg mente at jeg husker drømmene mine mer for tiden ;) Jeg vet at jeg ikke drømmer MER.

Jeg drikker aldri koffein, så den trenger jeg ikke tenke på... Og jeg legger meg og står opp til faste tider også.

Men jeg kan slutte å sitte på KG før jeg legger meg, og jeg skal begynne å trene snarest! Håper det gir seg da...

Skrevet

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg sier det er det eneste som har fungert for meg, og at det kanskje kan fungere for trådstarter også.

Så klart.. Alt funker ikke for alle :)

Problemet er ikke å få sove, det er at jeg drømmer så ufattelig mye. Mye ekkelt også.

Har du prøvd å tyde drømmene dine? Ofte prøver underbevisstheten din å fortelle deg noe..

:klemmer:

Skrevet

Er du plaget med tankekjør om kvelden?

Skrevet

Jeg husker også veldig mye av drømmene mine, og det har jeg gjort så lenge jeg kan huske. Drømmer stort sett noe mareritt(-aktig) flere ganger i uken. Det eneste jeg synes hjelper er å være helt utmattet når jeg legger meg, eller ganske full. Da sover jeg tungt til neste morgen (men dette er jo ikke metoder man kan bruke i hverdagen, akkurat).

Skrevet

Så merkelig, jeg drømmer masse slitsomme drømmer når jeg er full, jeg... Drømmer at jeg er fanget i en kropp som ikke gjør som jeg vil, f.eks!

Men jeg tror det finnes telefonapper som overvåker i hvilken søvnfase du er (tipper basert på bevegelse i senga), og så stiller du inn alarmen til å vekke deg innenfor et visst tidsrom. Da vil appen prøve å vekke deg i den beste søvnfasen for oppvåkning. Kanskje det hjelper? Litt vanskelig å forklare...

Har for lengst konkludert med at jeg har mye REM-søvn i halv sju-sjutida om morgenen, for jeg våkner omtrent ALLTID midt i en drøm. Hvis jeg har mye å tenke på om dagene har jeg ofte stressedrømmer, selv om det ikke er mareritt. Ofte et eller annet stort eventyr jeg løper rundt i (inspirert av dataspill og tv-serier jeg ser) og folk jeg kjenner som er med. Tviler på at jeg hadde husket dem så ofte hvis REM-søvnen er på et annet tidspunkt.

Kanskje det går an å legge seg en halvtime-time tidligere og så forskyve søvnrytmen litt?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg har sånne perioder, det er bare hjernen som har mye å bearbeide. Du kan hjelpe med å trene lett hver dag, og tøye ut/gjøre yoga før du legger deg.

Du kan også drive litt med meditasjon i senga, bare ligg på ryggen og tøm hodet for tanker.

Det kan hjelpe å skrive dagbok, jo mer du prosseserer selv, dess mindre trenger hjernen å bekymre seg over :)

men det går nok over av seg selv uansett hva du gjør eller ikke gjør, det er bare er spørsmål om tid.

Skrevet

Det kan hjelpe å skrive dagbok, jo mer du prosseserer selv, dess mindre trenger hjernen å bekymre seg over :)

Dette er en veldig god ide. Drømmer er egentlig bare underbevisstheten som behandler mentale inntrykk og tanker.

Skrevet (endret)

Edit: Feil tråd

Endret av Aldrisur
Skrevet

Prøv surkirsebær konsentrat! det var redningen min. Inneholder naturlig melatonin (som fins i sovemedisin) som balanserer døgnrytmen og gir bedre søvn og søvnkvalitet.

I tillegg er den proppfull av antioksidanter, så en ss inneholder anbefalt dagsdose av antioksidanter. Er jo heller ikke å forakte at den bekjemper hudaldring. ;)

Du kjøper den billigst her

(Legg merke til alle lovordene i produktomtalene)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!

Hvordan går det? Får du sovet noe bedre?

tenkte på deg og den saken her da jeg leste en artikkel her på KG

"Sover du dårlig? Prøv dette:

• Legg deg til samme tid hver dag, og stå opp på samme tid, selv om du ikke har sovet godt.
  • Sørg for å være søvning når du legger deg, aktivitet på dagen hjelper deg.
  • Hvitt lys på arbeidsplassen gjør deg piggere om morgenen.
  • Ikke skru på lyset hvis du må stå opp om natten.
  • Skru ned varmen, en soveromstemperatur rett under 20 grader er ideelt.
  • Har du vanskelig for å finne roen om kvelden, skriv ned tanker og planer på en blokk ved siden av sengen.
  • En ordentlig frokost gjør det lettere å våkne og følge kroppens mat-og søvnklokke.
  • Mye kveldsmat gjør det lettere å legge på seg og forstyrrer søvnen.

"

Kilde: Her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...