Gå til innhold

Hvordan foregår en GU?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal om noen dager på min første GU. Skal pga mye utflod. Hvordan foregår undersøkelsen. Er litt nervøs, da dette er første gang. Bruker de å sjekke flere ting med det samme man er der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal om noen dager på min første GU. Skal pga mye utflod. Hvordan foregår undersøkelsen. Er litt nervøs, da dette er første gang. Bruker de å sjekke flere ting med det samme man er der?

Du blir bedt om å ta av buksen og legge deg ned, bena opp. Et rundt instrument åpner vagina litt, slik at det kan tittes inn.

Regner med at de tar tester for kjønnssykdommer, i og med at du sier du har mye utflod.

De bruker et glidemiddel som er til medisinsk bruk, så ta deg en tur på do etterpå og tørk/vask litt selv.

Skrevet

Men som oftest vil legen snakke med deg både før og etter undersøkelsen.

Skrevet

Men som oftest vil legen snakke med deg både før og etter undersøkelsen.

Haha, ja, det glemte jeg jo å nevne. :) Uansett er det ikke særlig ubehagelig, litt komisk egentlig!

Skrevet

Hvor lenge må man ligge i stolen?

Skrevet

Hvor lenge må man ligge i stolen?

Ikke så lege. Max 5 min om det ikke er noe spesielt som gjør til at det tar lenger tid. Jeg måtte engang ligge opp til 20 min, men da måtte hun sjekke en del ting i tillegg.

Skrevet

Greit å vite at endel leger stikker en finger inn analt. Om dette er noe som er uaktuelt for din del, si i fra før du får en lite hyggelig overraskelse.

Skrevet

Stikker de bare inn noe analt sånn helt uten vidre, uten å si ifra? Jeg vil ikke ha noe inn i rumpa.

Skrevet

Gynekologen pleier vanligvis å stikke inn et par fingre vaginalt og kjenne på livmoren ved å klemme med den andre hånden på magen. Det er kun hvis man er jomfru eller har andre grunner til at det kan bli ubehagelig eller smertefullt å få fingre i vagina, at legen stikker en finger i anus ved undersøkelse av livmor og eggstokker. De fleste gynekologer benytter seg også av innvendig ultralyd (en pinne som stikkes inn i vagina) for å se på livmor og eggstokker, men det er noe av det som jeg synes er minst ubehagelig.

Uansett pleier nå de fleste å være flinke til å si ifra om hva de skal gjøre. Jeg har aldri opplevd at de bare kjører på og gjør ting uten å si ifra.

Skrevet

Og så får du en finger opp i nesen

Skrevet

Stikker de bare inn noe analt sånn helt uten vidre, uten å si ifra? Jeg vil ikke ha noe inn i rumpa.

Noen gjør det ja. De fleste sier fra et sekund før de gjør det, noen få spør, og mange unngr det i det hele.

Men si i fra at det ikke er aktuelt for din del før du kler av deg, så slipper du stresse med det.

Skrevet

Noen gjør det ja. De fleste sier fra et sekund før de gjør det, noen få spør, og mange unngr det i det hele.

Men si i fra at det ikke er aktuelt for din del før du kler av deg, så slipper du stresse med det.

Seriøst? Opplever du ofte å plutselig få en finger i rumpa når du er til GU?

Skrevet

Du KAN oppleve dette, men helt ærlig så må vel det være ett fett når man uansett ligger der å skrever med beina? Normalt sett så får man to fingre i skjeden, men i spesielle tilfeller så kan det være mer hensiktsmessig med en finger i skjeden og en i rompa.

Skrevet

Jeg har opplevd det ja.

Og siden jeg har vært utsatt for overgrep knyttet mot analsex endte det... ikke bra.

• Liker 1
Skrevet

Du KAN oppleve dette, men helt ærlig så må vel det være ett fett når man uansett ligger der å skrever med beina? Normalt sett så får man to fingre i skjeden, men i spesielle tilfeller så kan det være mer hensiktsmessig med en finger i skjeden og en i rompa.

For deg er det godt mulig det er tilfellet, men ikke alle reagerer likt.

Det blir som å si at siden en synes det er greit med en finger i skjeden under oral sex, hva er da problemet med en finger opp bak?

• Liker 2
Skrevet

For deg er det godt mulig det er tilfellet, men ikke alle reagerer likt.

Det blir som å si at siden en synes det er greit med en finger i skjeden under oral sex, hva er da problemet med en finger opp bak?

Nei, det blir ikke det samme. En lege stapper sannsynligvis ikke en finger oppi baken din uten at det er en grunn til det.

Skrevet

Nei, det blir ikke det samme. En lege stapper sannsynligvis ikke en finger oppi baken din uten at det er en grunn til det.

Jeg gikk dit for celleprøve.

Grunnen var for å lettere kjenne på eggstokkene mine. Jeg har vært hos andre gynekologer som har klart dette helt fint, ved kun vaginal undersøkelse. Legen selv inrømte at det var pga at det var det h'n var vant med, og tenkte ikke over at ikke alle så på det som problemfritt.

Uansett, det er mitt valg hvilke undersøkelser jeg godtar, og ikke legen som skal ta seg til rette av gammel vane.

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg vet at man KAN oppleve dette (jeg har opplevd det selv en gang), men jeg lurte på om dette var noe folk opplevde veldig ofte. Det hørtes jo ut som at det er noe som skjer kjempeofte og at gynekologer generelt peiser på og stapper fingre opp i rumpa uten forvarsel.

Jeg har tydeligvis vært heldig med mine gynekologer, da jeg aldri har opplevd at de bare gjør masse rart uten å forberede meg og forklare litt om hvorfor. Å få finger i anus har jeg opplevd bare én gang (jeg var tidlig i tenårene og jomfru), og da sa legen ifra på forhånd og forklarte hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...