Gå til innhold

Vil forby tipakininger med sigaretter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser i Dagbladet at regjeringen vil forby tipakninger med røyk for å redusere salget av tobakk. Jeg må si at jeg virkelig ikke skjønner tankegangen bak dette. Hvordan kan det å forby en pakning som faktisk inneholder færre sigaretter redusere salget? Selv røyker jeg mye mindre når jeg har en tipakning liggende enn når jeg har en tjuepakning, altså gjør dette at ihvertfall jeg kjøper mindre røyk når jeg har mulighet for å kjøpe tipakninger.

Kan noen opplyse meg om poenget bak dette?

http://www.dagbladet.no/2012/01/13/nyheter/politikk/innenriks/tobakk/sigaretter/19777074/

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, si det du. Jeg er eks-røyker og kan ikke helt se poenget selv. Det er mulig at det kan redusere forbruket litt hos de konstant blakke 16-åringene, kanskje? Ellers er vel mye av den generelle tankegangen at det skal bli mer og mer upraktisk å røyke (færre utsalgssteder, tobakk skjult i butikken etc.). Ideen i seg selv er vel ikke helt gæli, men jeg mistenker sterkt at de ressursene kunne blitt brukt på langt mer effektive måter via helt andre tiltak.

Gjest Koala Lompa
Skrevet (endret)

Det sies i artikkelen at det viktigste målet er å hindre at de unge begynner å røyke så tror nok Pingting tenker rett her. Nå vet jeg ikke så mye om røykevanene til de unge men at de kjøper det billigste kan jeg godt se for meg. Når det billigste alternativet forsvinner så blir det vanskeligere for dem å dekke behovet.

Jeg røyker ikke selv men jeg synes all den begrensnigen og forslagene utgjør en slags heksejakt på røykerne. Jeg hadde sikkert vært så barnslig at jeg hadde reagert med at jeg hadde røyket mer bare på trass :gjeiper:

Helt greit at folk blir godt informert om helseskadene men tror nok folk må ville det selv det å slutte, man kan ikke tvinge folk til det.

Endret av Koala Lompa
Skrevet

Blir vel heller at de som pleier å kjøpe 10pk for å f.eks festrøyke, kjøper en 20pk i stedet og røyker mer :ler:

Røyker selv, syntes forslaget er tåpelig. Det er ikke slik at folk dropper å kjøpe røyk om de ikke har 10pk. Da vil de mest sannsynlig kjøpe 20pk i stedet, og kanskje røyke mer.

• Liker 3
Skrevet

Leser i Dagbladet at regjeringen vil forby tipakninger med røyk for å redusere salget av tobakk. Jeg må si at jeg virkelig ikke skjønner tankegangen bak dette. Hvordan kan det å forby en pakning som faktisk inneholder færre sigaretter redusere salget? Selv røyker jeg mye mindre når jeg har en tipakning liggende enn når jeg har en tjuepakning, altså gjør dette at ihvertfall jeg kjøper mindre røyk når jeg har mulighet for å kjøpe tipakninger.

http://www.dagbladet.no/2012/01/13/nyheter/politikk/innenriks/tobakk/sigaretter/19777074/

Et godt tegn på at staten er for stor i Norge, da henger man seg opp i filleting og detaljstyrer i større grad.

Hadde fornuft spilt inn så hadde E-sigarett blitt lovlig. Dette er i dag ulovlig, selv om det ikke er skadelig, kun fordi det ligner på en sigarett.

Skrevet

Er røyker selv, ikke fordi jeg vil men jeg har til nå ikke klart å slutte. Neste steg blir vel at vi må på apoteket og handle på resept.

Skrevet

Helt greit at folk blir godt informert om helseskadene men tror nok folk må ville det selv det å slutte, man kan ikke tvinge folk til det.

Det tror jeg nok stemmer for veldig mange. Det vil si: HELT, 100%, motivert for å slutte er det få som blir. Noen nevnte en gang at de fleste røykere egentlig håper at de skal våkne opp i morgen og ikke ha lyst på røyk lenger. Men det er det jo knapt nok noen som gjør (noen raringer er det jo...). Men å ha et lite ønske om å bli kvitt faenskapet tror jeg er helt nødvendig. Hva som er motivatoren og bakgrunnen for dette ønsket kan være så mangt.

Røyking er mer komplisert enn at man "må" ha en røyk av og til. Man skaper seg et helt nettverk av tanker og ideer om hva røyken kan tilby og hvorfor man røyker. Alle vet at det er farlig. Men samtidig så har man ideer om at røyken hjelper deg når du kjeder deg, du våkner av den, den døyver sulten, den hører hjemme i sosiale lag etc. Veldig mye av dette er helt ureflektert og har ikke nødvendigvis så mye med virkeligheten å gjøre.

Jeg tenker at det å kunne påvirke dette "tankenettverket" på en eller annen måte er en grei måte å slutte å røyke på. For mange så skjer kanskje ikke det før man har sluttet og man oppdager at hey - jeg kan jo ha det moro på fest uten å røyke konstant? (Det er faktisk et helt reelt eksempel på hvordan disse tankene fungerer. Da jeg røyka kunne jeg ikke for hele mitt liv se for meg at det skulle være noe gøy å sitte på kafé med ei venninne om jeg ikke kunne røyke samtidig. Ikke alle tenker sånn selvfølgelig, men mange) Om man kan påvirke disse tankene FØR personen slutter å røyke, så tror jeg sjansen for å lykkes kan være større. Å gjøre det upraktisk å røyke vil f.eks. fjerne endel av funksjonene man innbiller seg at røyken har.

...når det er sagt, så kan jeg ikke helt se for meg at et forbud mot 10-pakninger skal ha så mye å si i den sammenheng. Og da er man også inne på i hvilken grad myndighetene skal legge seg opp i dette. Det er et kjempevanskelig tema synes jeg, og jeg klarer ikke helt å være enig i noen av ytterpunktene. Regler som røykeforbudet innendørs på serveringssteder og andre offentlig steder er helt greit siden det også kan argumenteres for ut fra andre enn røykernes helse. Ellers så tenker jeg at forbud og regler ikke nødvendigvis er veien å gå, det har en tendens til å sette sinn i kok og å få frem trassen, som Koala Lompa nevner. :gjeiper:

Skrevet

Det kan nok være at Pingting har rett i at begrunnelsen ligger i at de unge antas å ha problemer med å få råd til å kjøpe seg en 20-pakning, men jeg tror dette til syvende og sist bare handler om symbolpolitikk og er et godt eksempel på irrasjonell trend-adferd. Antirøykpolitikk er ansett som riktig og viktig, og det betyr at politikerne føler at de hele tiden må gjøre noe, iverksette nye tiltak. Dette er jo ikke det eneste området der mennesker i posisisjon er slaver av trender og forventninger om en bestemt type oppførsel, innen næringslivet vil f.eks enhver ny leder forventes å sette igang rasjonalisering og effektivisering uten engang å gå gjennom organisasjonsstrukturen og se på hva som er gjort av hans forgjenger. Dette er bare "noe nye ledere gjør" enten det er rasjonelt eller ei, dvs den som ligger under for denne irrasjonelle trenden tar bare uten videre for gitt at det uansett er rasjonelt. Det er slik irrasjonaliteten styrer oss.

Skrevet

Tror ikke ungdommer vil slutte å røyke selv om 10-pakninger blir forbudt. Da kan jo to kompiser spleise på en pakke røyk og så ta 10 hver.

Skrevet

Tror ikke ungdommer vil slutte å røyke selv om 10-pakninger blir forbudt. Da kan jo to kompiser spleise på en pakke røyk og så ta 10 hver.

Ja, ikke sant og det vil jo faktisk bli billigere enn hvis de to kompisene kjøpte en 10-pack hver. Enig med cuckold om at det mest sannsynligvis koker ned til symbolikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...