Gå til innhold

Utbredt seksuell sjikane på Stortinget


Gjest Hilde

Anbefalte innlegg

Kvinnelige stortingsrepresentanter opplever, i følge egne utsagn, nærmest daglig seksuell sjikane fra mannlige representanter.

Vi kommet til 2012, og fortsatt er vi ikke kommet lengre?

Selv om det ikke nevnes i artikkelen, er det vel neppe et stort bomskudd å tippe at FrPs mannlige representanter står for mesteparten av dette svineriet....

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7951553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinnelige stortingsrepresentanter opplever, i følge egne utsagn, nærmest daglig seksuell sjikane fra mannlige representanter.

Vi kommet til 2012, og fortsatt er vi ikke kommet lengre?

Selv om det ikke nevnes i artikkelen, er det vel neppe et stort bomskudd å tippe at FrPs mannlige representanter står for mesteparten av dette svineriet....

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7951553

Du er full av fordommer ser jeg, hvem tror du jobber mest med holdninger innad i partiet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Dette er ikke på Stortinget da... En får det til å høres ut som om det er noe internt, når det mellom linjene tyder på at det kommer utenfra.

Forøvrig er vi ikke kommet lenger en at én falsk anklage om seksuelle overgrep mot en mannlig politiker er nok til å ødelegge vedkommendes karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

De er kanskje sexistiske og bedragerske? Den mest alvorlige og den mest utbredte sexsjikanen kommer fra samme kjønn, ofte i ledd av maktkamp. Samtidig så så er det ulovlig med kjønnsdiskriminering. Så det er ulovlig å sosialt fryse ut det motsatte kjønn når man snakker om kropp og sex. Mange kvinner lyver om slikt for å gjøre seg mer attraktive enn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke nevnes i artikkelen, er det vel neppe et stort bomskudd å tippe at FrPs mannlige representanter står for mesteparten av dette svineriet....

Det er nok ikke et stort bomskudd, nei. Det er et gigantisk bomskudd.

Leste du artikkelen i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit å sende slike meldinger, meg jeg mener de må tåle det, så lenge det ikke er fare for at personen kommer til å begå vold eller overgrep mot dem. Hvis de er usikre på om det kan skje noe kriminelt bør de kontakte politiet for å få gjort en risikoverdering. Synes det er et dårlig argument at de ikke vil kontakte politiet fordi de synes det er flaut å få slike meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinnelige stortingsrepresentanter opplever, i følge egne utsagn, nærmest daglig seksuell sjikane fra mannlige representanter.

Hvor står det?

Selv om det ikke nevnes i artikkelen, er det vel neppe et stort bomskudd å tippe at FrPs mannlige representanter står for mesteparten av dette svineriet....

Du er en rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnelige stortingsrepresentanter opplever, i følge egne utsagn, nærmest daglig seksuell sjikane fra mannlige representanter.

Vi kommet til 2012, og fortsatt er vi ikke kommet lengre?

Nok et eksempel på mannsdominansen i politikken. Vi lever i et patriarkat der kvinner systematisk blir trakassert, der kvinner ikke kan ferdes trygt, og der kvinner hindres i å innta maktposisjoner i samfunnet. En konsekvens av dette er at lovgivningen og lovanvendelsen er slik at mange menn som har begått alvorlig kriminalitet (ex seksuelle overgrep), sjelden blir dømt og ikke får en straffeutmåling som svarer til alvorligheten av lovbruddet. Vi trenger et nytt kvinneopprør!! Menn må vippes ned fra sine maktposisjoner og avkles som de ynkelige mannsgrisene de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Kvinnelige stortingsrepresentanter opplever, i følge egne utsagn, nærmest daglig seksuell sjikane fra mannlige representanter.

Vi kommet til 2012, og fortsatt er vi ikke kommet lengre?

Selv om det ikke nevnes i artikkelen, er det vel neppe et stort bomskudd å tippe at FrPs mannlige representanter står for mesteparten av dette svineriet....

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7951553

Nåja, her tror jeg både du og alle andre skal puste et par ganger og ikke la dere blende av saken slik NRK vinkler den. Aller først; selvsagt er det helt uakseptabelt at kvinner blir sjikanert, truet eller trakassert, enten det er på Stortinget eller andre steder.

Samtidig stiller jeg spørsmålet om det er korrekt av statskanalen å hevde at dette er et stort problem, sånn generelt sett. Det er neppe farlig for en kvinne å bli stortingsrepresentant. Risikoen for å bli mobbet av medsøstre (aka Karita Bekkemellom) er nok vel så stor som at en eller annen gubbe serverer slibrige kommentarer. Jeg tror altså at kvinnelige samfunnsdebattanter ikke utsettes for mer sjikane enn mannlige. Og den risikoen må også kvinner både kalkulere og tåle. Desverre kan vi si men sånn er verden, både her og andre steder.

I dag er det lett å fyre av verbalt gørr til kjente personer, teknologien har besørget det. Men jeg er overbevist om at også kvinnelige samfunnsdebattanter mottar langt flere positive tilbakemeldinger enn det motsatte.

For all del, dersom Inga M. Thorkildsen (begrenset troverdog hos meg), Mette Hanekamhaug (ditto) og Heidi Lunde har opplevd ubehag så velger jeg å tro dem på det. Det er imidlertid et ganske langt stykke fra å tro dem på det til å gå ut i media å hevde at det er et demokratisk problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et patriarkat der kvinner systematisk blir trakassert, der kvinner ikke kan ferdes trygt, og der kvinner hindres i å innta maktposisjoner i samfunnet. En konsekvens av dette er at lovgivningen og lovanvendelsen er slik at mange menn som har begått alvorlig kriminalitet (ex seksuelle overgrep), sjelden blir dømt og ikke får en straffeutmåling som svarer til alvorligheten av lovbruddet.

Er du beruset eller?

Norg er et samfunn der mannen i stor grad mister rettigheter.

Og når det gjelder seksuallovbrudd så er det ofte vanskelig å bevise. Men du mener kanskje vi skal kaste rettssikkerheten ut av vinduet for å tilfredsstille din primitive blodtørst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er et samfunn der mannen i stor grad mister rettigheter.

Og når det gjelder seksuallovbrudd så er det ofte vanskelig å bevise. Men du mener kanskje vi skal kaste rettssikkerheten ut av vinduet for å tilfredsstille din primitive blodtørst?

Jeg kan være enig i at det finnes land der kvinnediskrimineringen er enda verre enn i Norge. Vi må imidlertid feie for egen dør først. Likestilling betyr nødvendigvis at menn må miste noen av sine hevdvunne men urettferdige privilegier. Dette er da bare rett og rimelig. Fremdeles er landet stort sett styrt av menn, menn dominerer i maktposisjoner i politikken så vel som i næringslivet. Dette resulterer i at fremgangen når det gjelder likestilling går langsomt.

En av konsekvensene er at seksuallovbrudd bagatelliseres. Strafferammene er svært lave, og ytterst få av overgriperne straffes. Dette skyldes til dels at mennene også dominerer i politiet med den følge at seksuell kriminalitet ikke prioriteres når det gjelder etterforskning. Kvinnene som anmelder, tas ikke på alvor, men blir mistrodd og opplever dette som et nytt overgrep - denne gang fra dem som skulle hjelpe dem. Kvinnenes rettssikkerhet gis ingen prioritet, mens overgriperne går fri.

Jeg mener at en i utgangspunktet må anta at kvinnenes historie er sann, og viss balanse oppnås først i det en i overgrepssaker innfører omvendt bevisbyrde. Da vil en oppnå at mange flere av overgriperne får sin rettmessige straff. Dersom dette en meget sjelden gang vil føre til domfellelse av menn som ikke har gjort det de ble anklaget for, er det sannsynlig at disse mennene har oppført seg på en slik måte overfor anmelderen at de fortjener straffen uansett.

Først når straffenivået når et anstendig nivå, blir straffens avskrekkende effekt tilstrekkelig til at kvinners sikkerhet bedres. Minststraff på 15 års fengsel for voldtekt og 5-10 års fengsel for all annen seksuell kriminalitet kunne være en begynnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at det finnes land der kvinnediskrimineringen er enda verre enn i Norge. Vi må imidlertid feie for egen dør først. Likestilling betyr nødvendigvis at menn må miste noen av sine hevdvunne men urettferdige privilegier. Dette er da bare rett og rimelig. Fremdeles er landet stort sett styrt av menn, menn dominerer i maktposisjoner i politikken så vel som i næringslivet. Dette resulterer i at fremgangen når det gjelder likestilling går langsomt.

En av konsekvensene er at seksuallovbrudd bagatelliseres. Strafferammene er svært lave, og ytterst få av overgriperne straffes. Dette skyldes til dels at mennene også dominerer i politiet med den følge at seksuell kriminalitet ikke prioriteres når det gjelder etterforskning. Kvinnene som anmelder, tas ikke på alvor, men blir mistrodd og opplever dette som et nytt overgrep - denne gang fra dem som skulle hjelpe dem. Kvinnenes rettssikkerhet gis ingen prioritet, mens overgriperne går fri.

Jeg mener at en i utgangspunktet må anta at kvinnenes historie er sann, og viss balanse oppnås først i det en i overgrepssaker innfører omvendt bevisbyrde. Da vil en oppnå at mange flere av overgriperne får sin rettmessige straff. Dersom dette en meget sjelden gang vil føre til domfellelse av menn som ikke har gjort det de ble anklaget for, er det sannsynlig at disse mennene har oppført seg på en slik måte overfor anmelderen at de fortjener straffen uansett.

Først når straffenivået når et anstendig nivå, blir straffens avskrekkende effekt tilstrekkelig til at kvinners sikkerhet bedres. Minststraff på 15 års fengsel for voldtekt og 5-10 års fengsel for all annen seksuell kriminalitet kunne være en begynnelse.

Gutter og menn har det faktisk ti gang verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinner med makt utøver også sexistisk motivert vold, krenkelser og sosial utfrysing. Det der har like mye med kjønn å gjøre som det har men lunger og nyre, alltså ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...