Nora90 Skrevet 22. januar 2012 #41 Skrevet 22. januar 2012 Det ser ikke ut som det er Mysql i den minste pakken, og de tok ganske mye for etablering. Jeg har ikke så god oversikt over hvilke hoster det finnes i disse dager, vil du ha norsk eller kan du ha utenlandsk? Og hvor mye vil du betale (inkl. domene)?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #42 Skrevet 22. januar 2012 Det ser ikke ut som det er Mysql i den minste pakken, og de tok ganske mye for etablering. Jeg har ikke så god oversikt over hvilke hoster det finnes i disse dager, vil du ha norsk eller kan du ha utenlandsk? Og hvor mye vil du betale (inkl. domene)? Domene er allerede betalt. Spiller det noen rolle om jeg har norsk eller utenlansk host? Hva er mysql, og trenger jeg det til mitt bruk?
Gjest Tekola Skrevet 23. januar 2012 #43 Skrevet 23. januar 2012 Domene er allerede betalt. Spiller det noen rolle om jeg har norsk eller utenlansk host? Hva er mysql, og trenger jeg det til mitt bruk? Nettopp av mangel på kunnskap om så grunnleggende ting tror jeg folk holdt seg til Wordpress.com.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #44 Skrevet 23. januar 2012 Hvis man kjøper domene via wordpress.com, bruker man da editoren som man ville brukt om man hadde en .wordpress.com-blogg?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #45 Skrevet 23. januar 2012 Nettopp av mangel på kunnskap om så grunnleggende ting tror jeg folk holdt seg til Wordpress.com. Jeg har blitt anbefefalt wordpress.org så jeg har full kontroll. Det er ikke en "se hva jeg kjøpte på butikken i går" type blogg, og det skal etterhvert brukes i forbindelse med jobb. Jeg syns heller du kan ta deg tid til å heller svare på spørsmål fremfor å påpeke hvor manglende kunnskap jeg har. Jeg VET at jeg har manglende kunnskap rundt dette, men det er da også derfor jeg spør så jeg kan lære og gjøre det ordentlig.
Nora90 Skrevet 23. januar 2012 #46 Skrevet 23. januar 2012 Wordpress trenger Mysql (database) ja Kravene til wordpress finner du her: http://wordpress.org/about/requirements/ Om du skal ha norsk eller utenlandsk host kommer ann på om du har norske eller utenlandske lesere. Det går raskere å ha host (eller server) i samme land som leserne. For meg er det også lettere med norsk service.
Gjest Tekola Skrevet 23. januar 2012 #47 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har blitt anbefefalt wordpress.org så jeg har full kontroll. Det er ikke en "se hva jeg kjøpte på butikken i går" type blogg, og det skal etterhvert brukes i forbindelse med jobb. Jeg syns heller du kan ta deg tid til å heller svare på spørsmål fremfor å påpeke hvor manglende kunnskap jeg har. Jeg VET at jeg har manglende kunnskap rundt dette, men det er da også derfor jeg spør så jeg kan lære og gjøre det ordentlig. Beklager, det har aldri vært meningen å være nedlatende! Jeg syntes bare ikke det var nødvendig å forvanske det i begynnelsen! Med wordpress.com kan du eksportere hele bloggen i etterkant om du skulle ønske å gå over til en mer avansert løsning siden. Mitt forslag, siden dette er et diskusjonsforum, et derfor at du ser og prøver deg litt på wordpress.com først, samtidig som du lærer deg litt om mysql, php og så videre. Det er mye å lære i starten, men helt overkommelig om du er gira. Og det ligger massevis av guider på nettet om du vil bruke den løsningen med en gang og heller bruke litt tid på å komme i gang. Bedre svar?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #48 Skrevet 27. januar 2012 Wordpress trenger Mysql (database) ja Kravene til wordpress finner du her: http://wordpress.org/about/requirements/ Om du skal ha norsk eller utenlandsk host kommer ann på om du har norske eller utenlandske lesere. Det går raskere å ha host (eller server) i samme land som leserne. For meg er det også lettere med norsk service. Jeg så en guidet video på youtube hvor dette ikke ble nevnt, men at hvilket webhotel man valgte var avhengig av hvordan man skulle blogge? Jeg er litt i tvil i forhold til norsk/engelsk. Temaet og historien er viktig for verden over og bør egentlig kunne nåes ut til "alle". Men på den annen side så kanskje jeg bør begynne med Norge, for å så evnt "utvide" senere? På hjemmesider kan man velge om det man skal lese f.eks er på norsk eller engelsk, er det mulig å få få samme muligheter på en blogg? Da må jeg isåfall også velge et mer nøytralt domenenavn og ikke et norskt. Mye å tenke på Beklager, det har aldri vært meningen å være nedlatende! Jeg syntes bare ikke det var nødvendig å forvanske det i begynnelsen! Med wordpress.com kan du eksportere hele bloggen i etterkant om du skulle ønske å gå over til en mer avansert løsning siden. Mitt forslag, siden dette er et diskusjonsforum, et derfor at du ser og prøver deg litt på wordpress.com først, samtidig som du lærer deg litt om mysql, php og så videre. Det er mye å lære i starten, men helt overkommelig om du er gira. Og det ligger massevis av guider på nettet om du vil bruke den løsningen med en gang og heller bruke litt tid på å komme i gang. Bedre svar? Har man like mye kontroll på wordpress.com som hos org, i forhold til å spore innlegg osv? Bedre svar, og tusen takk
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #49 Skrevet 27. januar 2012 Noen som har erfaring med http://www.web10.nu forresten? Ser de er langt bedre på pris enn f.eks domeneshop.no Jeg har skjønt at dette er et dansk webhotell, har det mye å si?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #50 Skrevet 27. januar 2012 Å det begynner å gå opp lys for meg underveis her Får bare ordne webhotell der jeg kjøpte domenenavnet, flytting tar for lang tid til at jeg gidder å vurdere andre akkurat nå. Learning by doing
Nora90 Skrevet 27. januar 2012 #51 Skrevet 27. januar 2012 Jeg vet at det går ann å ha to språk, men jeg vet ikke hvordan. Vet at det er mange nordmenn som ikke gidder å lese på engelsk, så det kan være en fordel å begynne på norsk
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #52 Skrevet 27. januar 2012 Ser mange skriver innleggene på norsk, og på slutten har de en kort oppsummering på engelsk. Kanskje det kunne ha vært noe?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå