Lilletrollet Skrevet 28. desember 2003 #1 Skrevet 28. desember 2003 Jeg tok toget her for en stund siden, og det var stapp fult med mennesker. Jeg måtte stå i gangen, men det er greit nok,for jeg er ung og frisk. Jeg skal alltids klare å stå på et tog i 20 min. Men det kom på en gammel dame sammen med meg,og hun hadde nok hatt behov for et sete å sitte på. Hun gikk et lite stykke inn i toget og så etter om der var noen ledige plasser,men det var det ikke. Hun kom tilbake igjen. Det satt mange unge/midelaldrende mennesker der,som sikkert kunne ha flyttet seg til fordel for denne eldre damen. (hun var vel 70-80 år) Men ingen gjorde mine på å flytte seg. Og da toget stoppet på neste stoppe sted,så ble det jo et par seter ledige,men da var det noen av de andre som sto i gangen,som satte seg der. Jeg så at damen ble frustrert. Nå fikk hun sitte plass like etterpå,men det var altså ingen som tilba henne plass. Nå vil jeg bare høre andres reaksjoner på dette,og om det er noen som mener noe annet enn meg. Men jeg mener altså at man skal vise respekt for eldre mennesker og iallefall tilby eldre/dårlige mennesker plass. Det kan gjelde gravide også. Det er ganske slitsomt å måtte stå i et trangt tog så lenge for en som kanskje har dårlig helse eller andre plager. En liten tankevekker til noen kanskje?? Lilletrollet
Musemor Skrevet 28. desember 2003 #2 Skrevet 28. desember 2003 Ja, jeg reiser meg! Er av og til litt vanskelig hvis en sitter på vindusplassen på en buss, men jeg har faktisk gjort det likevel (med et håp om at den som satt ytterst og de andre rundt ville føle seg dumme! :evil: Irriterer meg også grenseløst over at veldig mange ikke gjør mine til å hjelpe folk med barnevogner!
Lilletrollet Skrevet 28. desember 2003 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2003 Helt enig med det med barnevogn også. Det burde være en lov som tilsier at man skal hjelpe!! Lilletrollet (litt oppgitt i dag....he he)
Gjest Brunhilde Skrevet 28. desember 2003 #4 Skrevet 28. desember 2003 Jeg syns det verste er de som tar 2 plasser fordi veska/handleposen/ryggsekken også skal få sitte... Joda, jeg reiser meg og 13 åringen reiser seg. Da h*n var liten tok jeg på fanget når bussen var full. Og barnevogner? Jo, jeg strekker da ut en hånd både titt og både ofte... Det koster egentlig veldig lite å være litt høflig!
Orthia Skrevet 28. desember 2003 #5 Skrevet 28. desember 2003 Ja, jeg reiser meg for dem som trenger plassen mer enn meg, og jeg hjelper folk med barnevogn. Har selv opplevd mange ganger at medpassasjerer "ikke så" meg når jeg trengte hjelp med barnevogn. De jeg i slik sammenheng oppfattet som mest hjelpsomme og på pletten, var yngre, utenlandske menn (kanskje selv småbarnsfedre?) og tenåringsjenter.
Gjest Happy! Skrevet 28. desember 2003 #6 Skrevet 28. desember 2003 Ja, med mindre jeg selv er skadet og trenger å sitte. Har en leddsykdom som gjør at jeg er dårlig til beins. Blir litt frustrert selv hvis jeg kommer på krykker og folk ikke reiser seg. Men stort sett gjør folk det.
Edie Skrevet 29. desember 2003 #7 Skrevet 29. desember 2003 På bussen sitter jeg alltid bakerst, og der vil ikke gamle mennesker sitte uansett. Men kommer de bak, så reiser jeg meg. Og hjelper selvfølgelig til med barnevogn. Har ikke barn selv, men passet min bestevenninnes datter mye, og det er utrolig irriterende når andre ikke gidder å hjelpe. Har opplevd at sjåføren måtte hjelpe til når det var hvertfall 10 andre på bussen!
Gjest GreenSky Skrevet 29. desember 2003 #8 Skrevet 29. desember 2003 Selvfølgelig reiser jeg meg. Det skulle da bare mangle!
Lise79 Skrevet 29. desember 2003 #9 Skrevet 29. desember 2003 Jeg reiser meg jeg også. Men jeg synes faktisk ikke det er noe gøy. I 90% av tilfellene blir de jeg har reist meg for sure og kommer med en kommentar som "Jeg er da ikke hjelpesløs" osv. Må innrømme at det er ikke så veldig gøy å reise seg da....
Gjest care Skrevet 29. desember 2003 #10 Skrevet 29. desember 2003 Kommer ann på. Stort sett, men som ofte er det små unger eller ungdommer som er raske til bens som tar plassen før de stakkar gamle klerer å nå frem...da blir jeg pisst :blunke:
Gjest GreenSky Skrevet 29. desember 2003 #11 Skrevet 29. desember 2003 Jeg reiser meg jeg også. Men jeg synes faktisk ikke det er noe gøy. I 90% av tilfellene blir de jeg har reist meg for sure og kommer med en kommentar som "Jeg er da ikke hjelpesløs" osv. Må innrømme at det er ikke så veldig gøy å reise seg da.... Å! Det har jeg heldigvis ikke opplevd. Hadde jeg fått høre det, tror jeg rett og slett jeg ville sagt "Neivel, da" og tatt plassen tilbake. (hvis ikke vedkommende hadde satt seg ned allerede)
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2003 #12 Skrevet 29. desember 2003 Jeg synes folk generelt er ganske frekke, spesielt når de skal inn på buss, bane. De brøyter seg fram, sniker i køen..og det er like gjerne eldre som gjør dette. Eldre fine fruer sniker like mye som unge! Men mange lider vel kanskje av "oppmerksomhetsangst", og er redde for å bli ledd av...Man får gjerne en annen holdning når man selv har følt behovet for hjelp. Jeg har erfaring med å være gravid(opplevde aldri at folk brydde seg om det) og å bruke vogn...så jeg skal prøve å skjerpe meg
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2003 #13 Skrevet 29. desember 2003 Nei jeg gjør ikke det!!!!!!!!!Ene og alene for at jeg kan ikke stå selv. Jeg ser frisk ut, men det bildet stemmer ikke. dessuten så behøver man ikke sitte forde man er 70. Mange på 70 er spreke og synes det er greit å stå.
Gjest Catwoman Skrevet 30. desember 2003 #14 Skrevet 30. desember 2003 Ja, det gjør jeg, selvfølgelig. Jeg har også hjulpet mange med barnevogner på og av buss. Jeg har sett at de strever med å få det til selv, mens de menneskene som står nærmest bare står og ser på
Nøste Skrevet 30. desember 2003 #15 Skrevet 30. desember 2003 Ja jeg reiser meg de som ikke reiser seg for gamle burde skamme seg de som er unge å spreke kan holde ut .
Gjest Coral Skrevet 30. desember 2003 #16 Skrevet 30. desember 2003 Ja stort sett reiser jeg meg, men så er det jo ikke alle eldre som vil sitte da, og som kan bli fornærmet (virker det som) om de blir tilbudt en plass
*Shira* Skrevet 30. desember 2003 #17 Skrevet 30. desember 2003 Samme som Hanne, reiser meg og tilbyr plass dersom jeg ser eldre står.
Gjest Seleena Skrevet 30. desember 2003 #19 Skrevet 30. desember 2003 Om jeg er sliten og trøtt og lei og har med meg mange ting og tang, kan eg ærlig innrømme at jeg håper andre reiser seg! :-? Men til vanlig - ja alltid !!
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2003 #20 Skrevet 30. desember 2003 Jeg opplevde en veldig søt episode her om dagen. Jeg er absolutt ikke definisjonen på gammel, rundt førti. Da jeg kom inn på en full buss, reiste en ung innvandrergutt seg øyeblikkelig for meg og tilbød meg setet sitt. Jeg ble veldig overrasket, og spurte spøkefullt: "Ser jeg så gammel ut, da?" Den unge gutten svarte: "Jeg reiser meg ikke fordi du er gammel, men fordi du er dame." Folk ved siden av begynte å humre, og en eldre mann påpekte at sånn var det i Norge for rundt femti år siden også. Man reiste seg alltid for kvinner. Så det er nok noe i det én her sier om en del utenlandske unge menn i forhold til barnevogner, de er ofte veldig hjelpsomme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå