Gå til innhold

Spennende helgemat - Tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er skikkelig matlei for tiden og har lyst til å prøve noe nytt. Er det noen som har tips til spennende helgemat? Jeg er en relativt habil kokk og kan godt holde på med matlaging i timesvis, men for tiden har jeg ingen inspirasjon.

Kunne tenke meg noe med litt uvanlige smaker eller kombinasjoner, men det bør ikke helst ikke være alt for avansert, type molekylær gastronomi, veldig vanskelig tilgjengelige ingredienser eller for mange retter. Det bør heller ikke inneholde halvfabrikata av noe slag, eneste jeg ikke alltid lager fra bunnen er kraft, og jeg liker ikke kylling.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matretter som ramlet ned i hodet mitt (metaforisk sett, heldigvis):

- sushi/sashimi om du liker det - kanskje eksperimentere litt med kombinasjoner i makiruller? Eventuelt med andre sauser enn soyasaus til, f.eks. ponzou-saus

- risotto. Kan varieres i det uendelige, om du vil ha noe nytt og uvant er kanskje balsamicorisotto med jordbær tingen?

- blodappelsin er i sesong nå. Her om dagen laget jeg en blodappelsin-smørsaus med timian som jeg serverte til laks. Veldig godt! Det ligger flere oppskrifter ute på nettet.

Skrevet

På denne tiden av året liker jeg å spise blåskjell (forsåvidt hele året, men det er nå de er best).

Kan varieres i det uendelige, og siden vi er i appelsintiden liker jeg nettopp blåskjell og appelsin, feks i en lett kremet saus med crème fraîche, fennikel, sjalottløk, hvitløk, safran, appelsinskallet (og sitronskall) og en stjerneanis. Og masse hakket bladpersille. Bak et godt brød til, og kombiner med en god riesling med litt restsødme, feks Wittmann.

Eller man kan lage thai-blåskjell med kokosmelk, lime, fiskesaus, chili, sitrongress, ingefær... Eller moules frites med fløte, hvitvin, hvitløk, persille, etc, og ha ovnsbakte potetbåter til, evt skikkelige hjemmelagde pommes frites, og lyst trappist-øl.

Skrevet

And, søtpotetmos og rødløkkompott :)

Relativt enkelt. Mye kan gjøres klart på forhånd. Vanvittig godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...