Gå til innhold

Kjøpe bedre helse?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Registrer at folk som har behov for undersøkelse kan kjøpe seg frem ikøen. Når en skal til utredning og ikke vil vente kan du kjøpe deg plass på dagen feks hvis du skal ta en MR.

Det koster deg rundt 2000 KR å omgå køen for å ta en slik undersøkelse.

Syns det er umoralsk at norsk helsevesen tillater at kunder kan gjøre dette fordi det er en sekundær aktør som tilbyr dette. Det offentlige har ikke anledning til å det samme.

Dette betyr at de med dårlig råd ikke får den samme mulighet for lik behandling, men at den personlige pengesekken som avgjør om du får eventuelt starte opp behandling tidligere. Ergo kan en i ytterste konsekvens risikere et dårligere utfall, på sikt.

Hvorfor er det ingen i helsenorge som snakker om denne indirekte forskjellsbehandlingen? Måneder og uker har faktisk betydning for pasienten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det det så forferdelig lang ventetid i det offentlige. Har selv kommet til MR etter tre uker og CT etter 4 uker. Fikk også mamografi etter ca to uker. Er det virkelig akutt havner man jo hos akuttmottaket på sykehus. Dit kom jeg, selv om det neppe kunne sees på som veldig akutt, fastlegen sendte meg dit etter time hos seg.

Synes det er langt verre når leger overser prøveresultat. Opplevde selv at fastlegen hadde oversett mine prøver fra i sommer. Jeg har en kronisk sykdom og er avhengig av faste doser medisiner hver dag resten av livet. Legen bare sier at hun sender svar når det er noe, men her hadde hun tydeligvis glemt det. Så heretter kommer jeg til å be om å få alle prøvesvar selv. Oppdaget også flere andre prøvesvar som var uteblitt. Føler nesten at jeg må bli min egen lege! Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er umoralsk at norsk helsevesen tillater at kunder kan gjøre dette fordi det er en sekundær aktør som tilbyr dette. Det offentlige har ikke anledning til å det samme.

De umoralske her er at du forventer at vi som har råd til å kjøpe bedre helse ikke skal gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer at folk som har behov for undersøkelse kan kjøpe seg frem ikøen. Når en skal til utredning og ikke vil vente kan du kjøpe deg plass på dagen feks hvis du skal ta en MR.

Det koster deg rundt 2000 KR å omgå køen for å ta en slik undersøkelse.

Syns det er umoralsk at norsk helsevesen tillater at kunder kan gjøre dette fordi det er en sekundær aktør som tilbyr dette. Det offentlige har ikke anledning til å det samme.

Dette betyr at de med dårlig råd ikke får den samme mulighet for lik behandling, men at den personlige pengesekken som avgjør om du får eventuelt starte opp behandling tidligere. Ergo kan en i ytterste konsekvens risikere et dårligere utfall, på sikt.

Hvorfor er det ingen i helsenorge som snakker om denne indirekte forskjellsbehandlingen? Måneder og uker har faktisk betydning for pasienten!

Det bevilges penger til sykehus fra det offentlige. Så fordeles det utover til de som trenger det. Dersom det ikke hadde vært private aktører hadde ikke det ført til at andre fikk behandling fortere. Det hadde bare ført til at det ble flere i køen.

De som benytter private helsetjenester betaler skatt på lik linje som alle andre. Altså er de med å betale for andres helse og, i tilegg til at de betaler sin egen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bevilges penger til sykehus fra det offentlige. Så fordeles det utover til de som trenger det. Dersom det ikke hadde vært private aktører hadde ikke det ført til at andre fikk behandling fortere. Det hadde bare ført til at det ble flere i køen.

De som benytter private helsetjenester betaler skatt på lik linje som alle andre. Altså er de med å betale for andres helse og, i tilegg til at de betaler sin egen.

Er det ikke litt naivt å tro at køen blir mindre fordi andre kjøper seg frem? Tendensen er vel heller at det blir stadig flere som har har behov for å bruke helsetjenester. Syns argumentet ditt er dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt naivt å tro at køen blir mindre fordi andre kjøper seg frem? Tendensen er vel heller at det blir stadig flere som har har behov for å bruke helsetjenester. Syns argumentet ditt er dårlig!

Tror du det blir ferre som har behov for helsetjenester dersom de private forsvinner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke litt naivt å tro at køen blir mindre fordi andre kjøper seg frem? Tendensen er vel heller at det blir stadig flere som har har behov for å bruke helsetjenester. Syns argumentet ditt er dårlig!

At Ola Dunk begynner å bli gammel og skrøpelig har ikke de private helse tilbyderne noe ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De umoralske her er at du forventer at vi som har råd til å kjøpe bedre helse ikke skal gjøre det.

Jepp.

Det handler ikke om å bygge opp de som har det dårlig, det handler tydeligvis å dra ned de som gjør det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer at folk som har behov for undersøkelse kan kjøpe seg frem ikøen. Når en skal til utredning og ikke vil vente kan du kjøpe deg plass på dagen feks hvis du skal ta en MR.

Det koster deg rundt 2000 KR å omgå køen for å ta en slik undersøkelse.

Syns det er umoralsk at norsk helsevesen tillater at kunder kan gjøre dette fordi det er en sekundær aktør som tilbyr dette. Det offentlige har ikke anledning til å det samme.

Dette betyr at de med dårlig råd ikke får den samme mulighet for lik behandling, men at den personlige pengesekken som avgjør om du får eventuelt starte opp behandling tidligere. Ergo kan en i ytterste konsekvens risikere et dårligere utfall, på sikt.

Hvorfor er det ingen i helsenorge som snakker om denne indirekte forskjellsbehandlingen? Måneder og uker har faktisk betydning for pasienten!

Om jeg føler det er noe veldig galt med meg,så betaler jeg gjerne 2000 for å gå til en privat aktør for å ta eks mr. Da kommer du en plass frem i køen til det off.

Om jeg vil få operasjon tidligere om de finner noe? Tvilsomt. Ikke har jeg råd til å kjøpe meg frem i køen.

I dag er det opp til et års venting på operasjoner. Enda sitter det offentlige å tyter om økte sykemeldinger. Hvorfor er det slik at sykmld.ikke går ned?

Folk får ikke den behandlingen de trenger for å fungere i arblivet.

Senest på tv her om kvelden. En dame hadde ligget på sofaen 1 år,og ventet på prolapsoperasjon. Resultatet var at nerver ble skadet det året,så det ble uføretrygd.

Alle kreftoperasjoner som folk venter på?

Stein Erik Hagen fikk prostatakreft,og skal opereres i Usa. Syns du det er galt?

Noen andre rykker en plass frem i køen pga han har råd til å dra til usa.

Vi skryter over vi er verdens beste,men i helsenorge er vi blitt et uland

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verre med rikinger (?) på Oslo Vest som tror at de kan snike i køen, eller håper på å komme til undersøkelser temmelig raskt (for alle andre?) i det offentlige! Jeg har sett slike i skranken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...