Gå til innhold

Hva er irriterende i et kollektiv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det mest irriterende jeg vet, er at man ikke evner å ta hensyn til at andre skal opp tili.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest D_flatmajor
Skrevet

Mangel på grunnleggende kunnskap om hygiene og/eller ingen vilje til å holde det rent rundt seg. Spesielt på kjøkken og bad.

• Liker 7
Skrevet

Jeg fatter ikke hvordan folk klarer å bo i et kollektiv med en haug med andre mennesker. Aldri livet om jeg hadde gjort det!

• Liker 7
Skrevet

Når jeg tenker tilbake må jeg si at konstant dunke dunke musikk klokka 4 om natten dagen før eksamen var gøy.

Skrevet

Jeg fatter ikke hvordan folk klarer å bo i et kollektiv med en haug med andre mennesker. Aldri livet om jeg hadde gjort det!

Studenter må det somregel.

• Liker 4
Skrevet

Å våkne opp tidlig en morra for å vasse i glass etter et par knuste ølflasker, sette seg fast i gulvet fordi det er klissete av diverse drikkevarer, lamper og potter er knust, frokosten din er spist, spyresten rundt toalettskåla og sigarettsneiper i kjøleskapet :snurt:

Gjest D_flatmajor
Skrevet (endret)

Folk som ikke skjønner forskjellen på mitt og ditt. Det er et herk å forholde seg til konstant (små-)stjeling, og de fleste lærer nok rimelig fort hva man bør holde unna fellesarealet når man bor i kollektiv.

Edit: Les gjerne dette som det var ment: å ta seg til rette uten å spørre først og stjele mat/ting av verdi. Men les det gjerne som at det er det samme som å lage storkrangel fordi noen tar saft fra deg, og at det er likestilt med å være smålig i stedet. ;)

Endret av D_flatmajor
  • Liker 1
Skrevet

Enig med over. Blir VELDIG sur når jeg kjenner lukta av min sjampo hver gang noen andre har brukt dusjen, og småting i kjøleskapet osv minker fortere enn mitt forbruk tilsier. Hadde de enda spurt først!

• Liker 4
Skrevet

-Fremmede mennesker som sover rundt i leiligehten

-nach helt plutselig kl 4 i en ukedag

-visning av mitt rom dagen jeg kommer hjem fra ferie, uten forvarsel..

-mangelnde evner til å ta oppvask, kaste søppel, etc etc

-narkomane venner av beboere som har rømt fra avrusnings klinikk som bruker stuen vår som oppholdssted

-tecno!

-naken vandring i søvne

-mat som blir borte

-mat som aldri blir borte, dvs mugner og råtner

-høylydte sex lyder fra naborommet

-alt ditt er.. plutselig felles eie.

++

Ah, livet i kollektiv dere!

• Liker 3
Gjest finurlig
Skrevet

Enig med over. Blir VELDIG sur når jeg kjenner lukta av min sjampo hver gang noen andre har brukt dusjen, og småting i kjøleskapet osv minker fortere enn mitt forbruk tilsier. Hadde de enda spurt først!

Signerer!

Bodde også med ei som insisterte på at ALT skulle merkes med navn. Problemet var at hun merket en del av mine klær med hennes navn...

Skrevet

Som flere andre har sagt her:

1. Når folk "småstjeler" fra deg uten å spørre (jeg bor med vennene mine og prøver å si at jeg vil at de skal spørre først, men da sier de "nei, jeg har da ikke tatt noe!")

2. Når folk ikke skjønner at det må være litt stille for at man skal få sove

3. Når folk vekker deg kl 7 den ene dagen i uka du kan sove til 10, og du ikke får sove igjen

4. Når folk ikke gidder å gjøre sin del av vaskinga/ryddinga uten at du maser/kommanderer dem

5. Når uvanene til folk går ut over deg/dine ting (Venninna mi pleier å brenne kvitteringer i vasken (tvangstanke) jeg har til en viss grad forståelse for det, men når det blir svimerker på en plastbolle fordi hun ikke gidder å flytte den, syns jeg hun bør skjerpe seg...)

6. Når man blir irritert over bagateller (begge parter) og det eskalerer til en stor krangel

Når dette er sagt, det er utrolig koselig å komme hjem, lage middag og spise sammen med venner, ha filmkvelder uten å avtale noe som helst og så videre :) Men det er nok veldig annerledes for meg enn for dere andre her, siden jeg bor med vennene mine :gjeiper:

Skrevet

Jeg bodde i kollektiv for neon år siden og ALDRI mer. Verste året i mitt liv!

De som jeg bodde med var noen skikkelig partyløver som kunne feste midt i ukendagene og brydde seg ikke om at jeg måtte opp tidlig neste morgen for å på skole. Verste var når folk kom valsende inn på rommet mitt. Fikk heldigvis nøkkel til døren etterhvert.

Rydding og vasking hadde de aldri hørt om. Hun ene visste ikke åssen man satte på vaskemaskina en gang. Etter de hadde laget mat på kjøkkenet, så var det helt bomba der inne. Var som regel jeg som måtte vaske og rydde.

Når folk tar min mat, shampo, sminke osv uten å spør, da blir jeg sur. Går ann å spør før msn forsyner seg her.

Høylyttsex i naborommet var en klassiker.

Står opp å få se en fremmend ligge å sove på sofan.

Ingen gidder å rydde opp ølflaskene, spritflaska, tømme askebegeret etter fest. Måtte alltid mase, men ingen gadd å rydde opp rote sitt. Jeg kunne virkelig koke noen ganger når ingen gadd å høre.

Jeg var kjempe glad da jeg flyttet ut og fikk min egen leilighet. Pjhooo.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

aldri igjen!!! alt det som er skrivd over her. og er man uheldig ender man opp med å bo med en psykopat. skal love det er slitsomt :gjeiper:

Skrevet

Går ned trappa kl. 1 om natta og inn på badet, der ligger det en fremmed mann på gulvet rett forran dassen. Lener meg sakte tilbake og ser ut døra og inn i stua der roommaten min sitter. "Duuuu, det ligger noe på gulvet her. Gidder du å plukke det opp?"

Hva er egentlig så ille med kollektiv? xD

*Folk som stjeler

*Folk som bråker

*Folk som ikke vasker kjøkkenbenken

*Folk som ikke tar oppvasken

*Folk som ødelegger andres ting (kniv i teflonpanne feks)

*BRANNFARE!

*Idiotene du bor med

*Ting som aldri blir vasket (Sofaen ikke vasket på 2 år, jeg bruker den helt enkelt ikke, har stort rom med sofa der)

*Vente på andre som er på badet

*Vente på å bruke kjøkkenet

*Folk som ikke låser døra

*Folk som ikke respekterer at det skal være stille etter 11.

*Folk som laster ned fra internett

*Folk som lyger

*FOLK!

Men, hvis jeg skulle hatt samme standard på bad og kjøkken som jeg har her ett annet sted. Så måtte jeg ha betalt minst 10000 kroner i måneden. Så å flytte er uaktuelt, puss heller politiet på dem!

Skrevet

Folk som ikke skjønner forskjellen på mitt og ditt. Det er et herk å forholde seg til konstant (små-)stjeling, og de fleste lærer nok rimelig fort hva man bør holde unna fellesarealet når man bor i kollektiv.

Folk som merker maten sin, og særlig brus og saftflasker med små tusjmerker, for å unngå at (gud forby) en tørst stakkar skal ta seg en slurk/et glass...hysterisk redd for å dele sier nå jeg... tenker at slike små bagatellmessige ting utjevner seg i løpet av den tiden man bor sammen...

Skrevet

Folk som merker maten sin, og særlig brus og saftflasker med små tusjmerker, for å unngå at (gud forby) en tørst stakkar skal ta seg en slurk/et glass...hysterisk redd for å dele sier nå jeg... tenker at slike små bagatellmessige ting utjevner seg i løpet av den tiden man bor sammen...

Enig. Mye smålighet i kollektiv.

Skrevet

Jeg er ikke en merker, men det kan jeg skjønne at folk er altså. Jeg tar ikke et glass brus fra noen uten å spørre. Når slike som deg som hele tiden tar, og slike som meg som aldri rører andre sitt bor sammen, så vil det ikke gjevne seg ut. Skal man ha en slik ordning må man være enige i det.

Altså jeg blir ikke sur om noen tar et glass brus, men jeg blir sur når noen tar et glass brus hver dag, ei brødskive med pålegget mitt et par ganger i uka, og bruker opp risen min uten å si ifra. Lite kult når man oppdager på kveldstid kl 23 etter en lang dag på skole og jobb at det du tenkte å spise allerede er spist opp...

• Liker 5
Skrevet (endret)

Håhå nei du! Hadde jeg hatt muligheten til å sette en minibombe på smøret mitt, jucie osv. som kun var mulig å åpne av meg hadde jeg gjort det LETT. Det første året jeg bodde med en annen, fy som hun stjal. Det jevnet seg aldri ut i og med at hun drev og tok hele veien av MINE ting og dermed kjøpte aldri sine egne ting. Det hjalp ikke en gang at det var glutenfritt, laktosefritt osv pga mine diagnoser. Hun forsynte seg hun, til tross for hundre beskjeder om å la være. :balltre:

Flere ganger ble jeg sånn: :rasende:

Jeg har ingen problemer med å dele, jeg deler titt og ofte med roomien min nå jeg (som ikke er den samme som nevnt over :) ). Forskjellen her er at vi faktisk kjøper inn det vi har fått låne av den andre. Hvorfor skal man drive å betale maten for en som ikke gidder å kjøpe sin egen mat?

Endret av Anuket
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Tror det er her frustrasjonen starter... Du er av typen som tenker sånn. Jeg er av typen som gladelig deler om folk SPØR FØRST, og blir forbanna om folk bare forsyner seg uten å spørre. Det går ikke på at jeg er redd for å dele, for det har jeg ingen problemer med.

Pyton å glede seg til sjokoladen som ligger i kjøleskapet, og når man kommer hjem, så er den borte...

Endret av altflyter
  • Liker 5
Skrevet

Enig. Mye smålighet i kollektiv.

Er og mange som ikke forstår kodene for når det er greit og når det ikke er det. Hvis du feks skal lage en smoothie og mangler en dl appelsinjuice greit nok. Men det betyr ikke at det er greit å åpne en ny cola fordi du har lyst på ett glass, da kan du faen i meg drikke fra springen. Samtidig så er det noe med at hvis man skal være typen som tar så bør man og være typen som returnerer tjenesten, hvis jeg tar en cola sent på kvelden fra noen jeg bor med så er den tilbake før kl. 5 dagen etter! Og er de hjemme spør jeg

Er heller ikke alltid det er greit å ta av andre sitt pålegg, men å ta litt smør til brødskiva. Selvfølgelig

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...