skruf Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Hei! Jeg blir helt matt over hvordan alt er idag......jeg er 35 år og sikkert litt gammeldags.... Men; jeg har ei jente på 3de trinn. Idag skulle hun absolutt ikke ha på seg en genser med Dora-trykk på, for da kunne hun bli mobbet. Hello Kitty er og utgått.. Var på Bik Bik med storesøstera hennes på 14, og da kunne hun fortelle at mange jenter i klassen hadde smykker derifra, og at hun ønsket seg et også. Altså.....hun er 8 år, ikke 18.. Har lagt merke til at mange av jentene i klassen hennes har ekte Uggs, Hunter støvler o.l... Jeg kjøper såklart godt yttertøy og sko, men jeg ser ikke poenget i å kjøpe dyre merkeklær og Ed Hardy-luer til en 8åring! Er dette virkelig normalt når de er så små, eller er det bare noe i hennes klasse? Vi bor ikke på beste vestkanten i Oslo, for å si det sånn, heller en liten by i midt Norge.... Økonomisk sett har vi råd til å kjøpe både Uggs og Hunter, men jeg finner det fullstendig idiotisk...... Mulig jeg bare er veldig gammeldags og treg... 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Jeg synes heller ikke det er noen vits i å legge masse penger i UGGs, Hunterstøvler og dyre merkeklær til en 8-åring, men jeg kan forstå at hun begynner å synes at Dora og Hello Kitty er litt barnslig. Det er vel tross alt det man ser på mange barnehagebarn, og ikke 3-klassinger? Synes dere kan ta dere en handletur å la henne velge seg noen (rimelige) plagg selv. Det høres kanskje tidlig ut, men jeg husker at jeg selv begynte å utvikle min egen stil på den tiden! 3
skruf Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2012 Hun liker Hello Kitty og Dora fortsatt.....og den aktuelle genseren valgte hun selv ut i høst. Jeg lar alltid jentene være med på kleshandel, særlig hun minste, hun vet hva hun liker og ikke. Broren min har ei jente på første trinn, samme problemet der også.. Men når hun liker en genser, men lar være å bruke den på skolen i frykt for å bli mobbet, så synes jeg det har gått for langt. Hun er bare 8....
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 Ja, det er jeg enig i. Synd at hun ikke "kan" gå i klær hun egentlig liker. Motepress og merkeklær på barneskolen er så fjernt for meg. Det er ikke SÅ lenge siden jeg var et barn selv, men vi hadde aldri noe av dette. Ingen ble mobbet for klærne de gikk i. Rart/trist at det har blitt sånn.
Lammelåret Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Grensen mellom å gi etter for presset og dermed bidra til at det vedlikeholdes eller økes og å stoppe opp og nekte henne merkeklær er skjør. Som foreldre vil vi verken bidra til merkepress eller at barnet holdes utenfor sosialt. Jeg ville holdt igjen lengst mulig og forklart henne hvorfor hun ikke kan få det hun ønsker seg aller mest. Og forklart henne at dersom hun vil ha spesielle klær må hun spare til dem. 2
skruf Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2012 Grensen mellom å gi etter for presset og dermed bidra til at det vedlikeholdes eller økes og å stoppe opp og nekte henne merkeklær er skjør. Som foreldre vil vi verken bidra til merkepress eller at barnet holdes utenfor sosialt. Jeg ville holdt igjen lengst mulig og forklart henne hvorfor hun ikke kan få det hun ønsker seg aller mest. Og forklart henne at dersom hun vil ha spesielle klær må hun spare til dem. Hun er 8....ikke fjortis.... Hun vil ikke ha spesielle klær, bare nøytrale så hun ikke blir mobbet.. Ukelønna hennes er på 40kr, og det er ikke aktuellt at hun skal spare opp til Uggs.. Hun har heller ikke ytret ønske om det, men hun er veldig klar på hva hun kan gå i og ikke av vanlige klær. Tenåringen min må spare opp til dyre klær hun ønsker seg, men det blir en annen setting.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #7 Skrevet 11. januar 2012 Jeg husker da jeg gikk i 5-6.klasse, jeg og ei venninne likte så godt en tegneseriefigur som kanskje var litt barnslig for en 5klassing, men VI likte den. Jeg fikk en matboks av denne typen som jeg brukte på skolen, og ble ertet i laaaang tid etterpå av elever på grunn av det. Det var en fryktelig ekkel periode, så ikke tving jenta di til å ha på Dora-genser (sier ikke at du gjør det), hun kan bruke den hjemme i stedet Synes ikke du skal kjøpe dyre klær for å tilfredsstille presset, men litt rimeligere varianter Hvis du gir etter så er det kanskje noen få i klassen igjen som ikke har slike klær, som heller ikke råd til det.
skruf Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2012 Jeg tvinger henne ikke til å ha på Dora genser, men jeg blir bare så sjokkert over at 8-åringer i 3de klasse har sånne holdninger til klær og hva som er "in"! Forskjell på 5te trinn og 3de.... I mitt hode er 8åringer fortsatt barn og skal gi blanke i hva som er mote og fortsatt vrøle rundt i snøen i bobledresser og bare kose seg, rett og slett; være barn, som de fortsatt er! (Noe hun gjør hjemme da..)... Gi meg 80tallet tilbake..... :gjeiper: 3
Lammelåret Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Jeg er enig med deg, men samtidig må en se hva ens valg kan føre til før en bestemmer seg for noe. Har du snakket med andre foreldre om dette?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 Jeg tvinger henne ikke til å ha på Dora genser, men jeg blir bare så sjokkert over at 8-åringer i 3de klasse har sånne holdninger til klær og hva som er "in"! Forskjell på 5te trinn og 3de.... I mitt hode er 8åringer fortsatt barn og skal gi blanke i hva som er mote og fortsatt vrøle rundt i snøen i bobledresser og bare kose seg, rett og slett; være barn, som de fortsatt er! (Noe hun gjør hjemme da..)... Gi meg 80tallet tilbake..... :gjeiper: Sånn var det når jeg gikk på barneskolen på 90tallet også. Det var flere jenter i klassen min som gikk med miss sixtybukser og levis fra de var små. Gutta gikk med Dr. Martens sko. Jeg husker godt en episode da en eplegrønn levisbukse ble aller siste skrik. Dette var i 5 klasse! Jeg hadde ikke noe sånt ihvertfall, men opplevde ikke å bli mobbet for det. Jeg ble mobbet for helt andre ting. 1
skruf Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2012 Jeg er enig med deg, men samtidig må en se hva ens valg kan føre til før en bestemmer seg for noe. Har du snakket med andre foreldre om dette? Ja, såklart, jeg presser ikke igjennom at hun skal gå med en genser hun kan bli mobbet for, bare for prinsippet sin del! Har ikke snakket med andre foreldre i klassen om det, men jeg har venner som har barn på andre trinn enn min datter, og det er visst gjengs over. Generelt sett så kjøper jeg nøytrale klær, som oftest på Name It, Benneton, HM, men akkurat denne genseren var et ønske fra frøkena selv..
masti Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 Har selv en 8 åring som opplever det samme som din. Her går det ikke bare på klær, men også på ryggsekk,drikkeflasker,leker osv... Selv har jeg ikke økonomi til å kjøpe dyre merkeklær til noen av barna (så fremt de ikke ligger på salg), men må ærlig innrømme at jeg holder meg oppdatert og kjøper bevisst "moteriktige" billigutgaver. Har prøvd å forklare at man skal gå med det man selv synes er fint og ikke bry seg om hva de andre mener, men når barnet opplever blikk og hånfliring gang på gang så svekkes lysten til å stå i mot av prinsipp. Jeg var selv barn på 80, tidlig 90 tallet, men kan ikke huske lignende tilstander da...selvfølgelig hadde vi håp om en levi`s 501 når det skulle handles klær, men de hadde mye fint på Adelsten også
sommermor Skrevet 12. januar 2012 #13 Skrevet 12. januar 2012 Den der utviklingen liker jeg ikke.Vi bor også i Midt Norge.Min 8 åring synes at Hello Kitty er barnslig,heldigvis er det ikke et sånt motepress i klassen hennes. Min jente er glad i perler og glitrende klær,som mor handler jeg nøytale klær så hun ikke skal skille seg ut. Jeg handler klær på H/M,Lindex og Cubus. Som mor synes jeg motepresset kommet tidsnok,det trenger ikke komme i 3 trinn allerede eller i barnehagen for den del.La barn være barn.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2012 #14 Skrevet 12. januar 2012 Og her er greia WOW-klær. Hun er sju og kan overhodet ikke svare meg på noen spørsmål om hvorfor, hva det betyr, hvor det kommer fra eller noe som helst. Det er bare det at hun vil ha det som de andre har. Og det er noen foreldre som alltid vil være "frempå" med slikt, barna deres er likedan og blir de som "drar" i slike saker i vennegjengen. Det skal en sterk liten rygg til å stå imot dronninga i klassen.
Brukernavn Skrevet 12. januar 2012 #15 Skrevet 12. januar 2012 Her er det også WOW som er tingen. Og det er jo det beste som kan være på moten blant barna, for dette er jo faktisk klær de aller aller fleste har råd til! Det er jo alltid tilbud der om to for 99,- eller en genser eller bukse til 49,- osv. Så jeg dyrker gjerne den moten Når det gjelder disse dyre merkene ser jeg overhodet ikke poenget. De vokser jo ut av klær og sko nesten før de har rukket å bruke det allikevel, og da virker det litt bortkastet å skulle ha brukt tusenvis av kroner på et plagg de har brukt fire ganger.. At det er sånn at man blir mobbet for klærne sine tror jeg egentlig har mindre å gjøre med merkepress, enn ønsket om å hevde seg selv ved å rakke ned på noen andre. Jeg tror det er viktig å fange opp det som ligger bak slik erting, og ta tak i det istedenfor å prøve å følge når det gjelder klær og merker. Jeg synes for øvrig veldig synd på datteren din :frown:
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #16 Skrevet 12. januar 2012 Å, som jeg gruer meg til datteren min kommer i den alderen. Jeg har en gutt i 3.klasse, men blant guttene er det ikke samme motepresset. Det virker ikke som noen av de jeg har hatt på besøk her hvertfall bryr seg noe om hva de har på seg. Og det gjør heller ikke sønnen. Blant jentene derimot. Herregud, noen av dem så ut som de skulle rett ut på catwalken allerede da de gikk i 1. og 2.klasse. Der tror jeg det er mye verre. Jeg har også pratet med flere jenter som feks gledelig kan opplyse om at de har Iphooooone og diverse annet helt unødvendig for en 7-8-åring.
skruf Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 12. januar 2012 Flere i klassen til jenta mi har Iphone og Ipad...... Igår lurte hun på om noen av øredobbene hennes var ekte diamanter, for det hadde to av jentene i klassen fått til jul. Nei, jeg kjøper ikke diamanter! Likedan kom spørsmålet om å klippe seg kort bob-frisyre, for det var det store blandt jentene nå. Men der sa jeg og nei, hun har langt (ned til korsryggen), krøllete hår, og jeg vet hvor mye hun kommer til å angre!
micromaya Skrevet 12. januar 2012 #18 Skrevet 12. januar 2012 Jeg har også en 8-åring, og det er som du beskriver i klassen hennes også. "Heldigvis" er det WOW som gjelder, og de har jo overkommelige priser. Hun ønsker seg UGGS, men det er helt uaktuelt. I tillegg til at de er dyre, synes jeg de er grisestygge..! Hun får gode og ergonomisk riktige sko, punktum. Jeg synes det er helt hårreisende at det skal være på dem måten, og tenker at vi som foreldre får gjøre vårt beste for å gi dem trygghet og sunne verdier uten prislapp eller merker på.
Gjest Dorey Skrevet 12. januar 2012 #19 Skrevet 12. januar 2012 Hun ønsker seg UGGS, men det er helt uaktuelt. I tillegg til at de er dyre, synes jeg de er grisestygge..! Hun får gode og ergonomisk riktige sko, punktum. Enig! Uggs eller Converse ville aldri kommet på tale. (Nå får jeg en sønn, så tviler vel på at han ville hatt Uggs). At folk ikke ser hva dette gjør med føttene er helt vanvittig
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #20 Skrevet 12. januar 2012 Hei! Jeg blir helt matt over hvordan alt er idag......jeg er 35 år og sikkert litt gammeldags.... Men; jeg har ei jente på 3de trinn. Idag skulle hun absolutt ikke ha på seg en genser med Dora-trykk på, for da kunne hun bli mobbet. Hello Kitty er og utgått.. Var på Bik Bik med storesøstera hennes på 14, og da kunne hun fortelle at mange jenter i klassen hadde smykker derifra, og at hun ønsket seg et også. Altså.....hun er 8 år, ikke 18.. Har lagt merke til at mange av jentene i klassen hennes har ekte Uggs, Hunter støvler o.l... Jeg kjøper såklart godt yttertøy og sko, men jeg ser ikke poenget i å kjøpe dyre merkeklær og Ed Hardy-luer til en 8åring! Er dette virkelig normalt når de er så små, eller er det bare noe i hennes klasse? Vi bor ikke på beste vestkanten i Oslo, for å si det sånn, heller en liten by i midt Norge.... Økonomisk sett har vi råd til å kjøpe både Uggs og Hunter, men jeg finner det fullstendig idiotisk...... Mulig jeg bare er veldig gammeldags og treg... Jeg har en jente som går i 3. klasse og har til nå ikke oppdaget noe som helst slags press hverken på hvordan klærne skal se ut eller merke. Hun er en veldig selvstendig jente og bryr seg veldig lite om dette. Vinterstid går hun i joggebukser og ullgensere. Men så har hun en storebror som gikk på samme skole og som merket et helt annet press. Han fikk stadig kommentarer om hvorfor han ikke hadde kule klær med det rette merket. Han tok seg veldig nær av det, det gikk inn på han. Den mellomste ungen, som nå går i 7. klasse har alltid vært ekstremt opptatt av klær og hvordan hun ser ut. Men det har vært veldig lite snakk om å ha de rette merkene, mer om hvordan klærne ser ut og hva hun skal ha på. Jeg vil tro hun er blant de i klassen som er litt "førende" på hva som oppfattes som kult. Så selv om om alle tre ungene går/har gått på samme skole har jeg 3 helt ulike inntrykk i hvordan motepresset på skolen har vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå