Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Jeg gir hun "vanlig" grovt brød, men ikke rug-grovt hvis jeg kan kalle det det... kjøper som regel ett som heter grislet grovbrød på Rema 1000, hvis det sier deg noe (har ikke lest innholdsfortegnelsen for å være ærlig, syns det er et godt brød, derfor kjøper vi det).

Storebror har fått samme grovhet siden han var like liten, aldri fått diare av det, slik som noen barn kan oppleve ved for grovt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Clafoutis

Ok, takk for svar :) Hvis det "bare" er diaré som kan være faren hvis man gir for grovt brød, kan jeg jo evt. prøve meg frem litt. Begynne med forholdsvis mye siktet mel, og så blande det grovere og grovere hvis det går bra.

Blir moro begynne med litt brødskiver, han har fått leverpostei på en teskje bare for smakens skyld, og likte det godt. Så da blir det kanskje stas med brødskive med leverpostei også :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også startet med litt vann i tutkopp og det har gått veldig bra. Jeg har en fra Tommee Tippee, men han trenger ikke å suge for å få noe ut da. Det er fri flyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på femmånederskontroll i går og fikk vaksiner. Mini var 68,5 cm lang og veide nesten 8 kg. En av bivirkningene av vaksinen var at hun sov hele natten! Hun er trøtt og daff i dag også, og har litt småfeber. Men humøret er ganske bra.

Vi har gitt storesøster grovbrød helt fra starten. Jeg tror en av greiene med grovbrød er at barna blir fort mette og derfor risikerer å ikke få i seg nok energi. Det var aldri noe problem med storesøster, men vi kommer til å være litt obs på det når mini begynner med brødmat.

Ellers har vi tatt en liten pause i mat-tilvenningen. Mini var så sutrete en periode at vi sluttet med alt nytt for å se om det ble bedre. De siste par dagene har hun vært i mye bedre humør. Samtidig er det påfallende hvor mange nye ferdigheter hun plutselig har tilegnet seg. Så nå lurer jeg på om det er et såkalt utviklingssprang vi har hatt med å gjøre. Nå venter vi til reaksjonen på vaksinen er ferdig, og så fortsetter vi med smaksprøver på frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig laget noen smaksprøver selv. Laget gulerotmos (skulle være puré, men ble ikke helt glatt) og søtpotetpuré (den ble perfekt!)

Vesla smakte gulerot i går kald og det var visst grusomt, men i dag var den lunken og da var det visst godt! I morgen prøver vi søtpotet så det blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Clafoutis

Så spennende, ablaze :) Søtpotet har vært en stor slager her, og siden det er litt søtt, er det nok stor sannsynlighet for at hun liker det! Her må også maten være lunken for at han skal like den, hvis den er for kald begynner han gråte.. Til og med avocadomos må lunkes litt på for ham- men så lenge maten er lunken er det visst nesten ikke grenser for hva (og hvor mye- så vi må begrense det litt..!) lillegutt synes smaker godt :ler:

Marikke: Kan jo høres ut som et utviklingssprang hos jenta di, ja :Nikke: Mistenker at det er det som er på gang her også, det har vært fryktelig mye grining og sutring den siste uken.. Det har nettopp kommet opp to tenner nede, så først trodde jeg det var derfor han var så sint. Men nå ser de ut til å være helt oppe, men han er fortsatt i dårlig humør, så det må være noe annet...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le litt av vesla i dag. Hun har nettopp fått skikkelig teken på å snu seg over på magen. I dag lå hun på matten sin og lekte. Jeg slappet av i sofaen i de få minuttene hun syntes det er greit å underholde seg selv. Plutselig kommer det to STORE raper. Jeg kikker på henne og der ligger hun plutselig på magen og bare gliser. :)

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt, Orchideae!

Mini bare sover og sover. Når hun først skal reagere på vaksinen, så er jo dette er hyggelig variant. Forrige gang hadde vi sutring i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en behagelig reaksjon da Marikke :)

Her er det sykdom på gang for første gang.. Vesla hadde kastet opp i senga i natt og sovet i det (jeg fikk det ikke med meg :( ) Så fikk hun melk som kom opp igjen med stor kraft over oss begge. Nå hadde hun nettopp en rennende bæsjebleie og nå har feberen begynt. Så det skulle visst gjøres skikkeligt! Akkurat nå sover hun på brystet mitt, så jeg håper det hjelper litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda. God bedring til jenta di, Ablaze!

Her er det også litt småsnusk. Mini er skikkelig forkjølet, og nå hoster hun hele tiden, og harker og sutrer og sover dårlig. Men hun spiser godt, og har ikke feber, så vi ser det an. Vi var hos legen på tirsdag fordi hun har øyekatarr. Og selv om vi har behandlet med øyedråper helt siden tirsdag, var det verre guff i øyet hennes i morges enn noen gang tidligere. Nå synes jeg det begynner å bli nok. Det er jo bare en drøy måned siden vi hadde full runde med rs-virus. Håper det roer seg snart nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem fra familieselskap. Jeg sto å laget flaske til en sulten liten mens bestemor sto å laget ferdig sjokoladekaka. Plutselig hører jeg "mmmm så godt! Det likte du!!" og så står svigermor med en finger i munnen på hun lille som nettopp har fått smake sjokoladeglasur..

Faen altså.. Jeg forstår ikke hva som er poenget med å gi en 6 1/2 mnd gammel baby sjokolade! Jeg fikk det ikke med meg så jeg hadde ikke mulighet til å si nei, og jeg ble ikke spurt om det var greit (jeg hadde sagt nei hvis hun hadde spurt). Jeg sier ikke at vesla tar skade av det på noen måte, men hun trenger absolutt ikke smake på slikt før om lenge synes jeg. Jo mer jeg tenker på det jo mer irritert blir jeg..

Bare en liten utblåsning.. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ablaze: Mens jeg leste innlegget ditt kom jeg med et spontant "oi", så mannen tittet forbauset bort på meg og lurte på hva som foregikk. :fnise: Han er forresten også enig i at det var helt på trynet å gi babyen sjokolade uten å spørre deg først. Jeg kjenner at jeg blir irritert på dine vegne. Jeg har også noen "gamle damer" i familien som kunne funnet på å gjøre det samme, og det nytter liksom ikke å irettesette dem heller. For da er det jo bare vi som er hysteriske, og "det gikk da fint med mine barn", osv osv.

Her er det fortsatt en særdeles forkjølet mini. Hun hoster og hoster, og det ene øyet blir stadig gjenklistret av guffelure. Men nå har hun sovet i nesten en time uten å hoste, så kanskje hun holder på å bli bedre! Håpe-håpe ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God bedring til de syke små.

Snuppa her er som vanlig litt snørrete, har vel omtrent vært det hele livet, så jeg begynner vel å venne meg til det igrunn - hun virker ikke til å bry seg nevneverdig iallefall ;)

Snuppa her er i full fart fremover om dagen, drar seg fremover på gulvet nå, og står stadig på alle fire og vil sååå gjerne gjøre det samme som storebror gjør.

Det er litt vemodig også når de små begynner å krabbe etc, de blir liksom litt mindre baby...

Idag var vi og tinylene, med familien, i svømmehall - første gang for snuppa vår sin del, og det virket som hun koste seg masse.

Hun var veldig alvorlig, men hun plasket med armer og bein, og virket ikke til å bry seg engang da vi dukket henne under ;) (lærte av tinylene som har hatt sin snuppe på babysvømming, hvordan vi skulle gjøre det).

Veldig koselig for alle mann iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vesla fått sine vaksine. Uff, det gjør virkelig vondt i mammahjertet når de stikker. Men det er ikke noe alternativ å ikke gi dem. Merker hun er litt utilpass nå på kvelden, hun gråter i søvne og våkner ofte.

Nå har jeg rett og slett tatt henne opp og satt henne i "huska" si. Vi har en slik stol som svinger fra side til side så får håpe hun sovner godt der slik at vi kan bære henne inn i sengen etterhvert. :) Hun koser se iallefall der, ligger å kikker opp på uroen og koser med smokken og kosekluten sin. Har sett at hun nå har fått en favoritt koseklut. Den fra goboken, og noen er medlem der. Fant ikke den istad, og måtte ty til en annen en, det var ikke bra nok. Så da var det bare å lete til man fant den. :)

Ellers var det moro å være på kontroll i dag. Fikk bare masse skryt og beskjed om å fortsette slik i gjør nå. Hun har utviklet seg akkurat slik hun skal og helsesøster var storfornøyd.

Spurte også hvor lenge vi skal sterilisere flaskene, og fikk beskjed om at nå trenger vi ikke det lenger så lenge vi kjører de på høy temperatur i oppvaskmaskina. Fikk også beskjed om at vannet henne skal drikke ikke trenger å kokes, men at det til mme og grøt fremdeles skal det. Så da får vi stole på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at vannet til grøt skal kokes, mens drikkevannet ikke trenger det ... ? :klo: Når jeg lager smaksprøver av grøt til mini, så blander jeg ut med kokende vann til det blir en tykk grøt, og så tynner jeg den med vann fra springen, så konsistensen og temperaturen blir passe. Jeg klarer ikke helt å se at det blir noen forskjell om jeg skulle gitt henne drikkevann fra springen ved siden av. Men jeg har kanskje misforstått noe? Kanskje hun mente at man ikke skal ta varmt vann rett fra springen. :vetikke:

Vi var hos kiropraktor i går, og han fant en låsning i ryggen til mini. Jeg spurte fysioterapeuten som vi går til om vi burde gå til kiropraktor, men hun sa neeeeida, her er alt så fint så. :rolleyes: Men jeg ante ugler i mosen og tok en tur likevel, og det var jammen bra. Nå får mini endelig skikkelig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at dere skal få behandling, Marikke!

Dette med koking av vann til grøt som inneholder melk tror jeg har samme begrunnelse som koking av vann til MME; det er for å unngå vekst av melkebakterier (?). Men det er det sikkert andre her som kan svare mye bedre på enn meg. Nå kan ikke vi bruke grøt med melk i, men til storesøster kokte jeg aldri vannet jeg brukte til grøten. Tror ikke jeg tenkte på det engang. Nå bruker jeg Holle eller lager grøten selv.

Lillebror fikk forresten smake MME for føste gang i dag. :ler: Dvs., det var MME for babyer med melkeallergi/intoleranse, og han så litt undrende ut. Han hadde nettopp spist lunsj, så han var ikke særlig sulten, men han drakk da noe. Jeg begynner å jobbe etter påske, så det er greit for pappaen å ha noe i bakkhånd om jeg ikke får pumpet meg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de sier at drikkevann ikke trenger å kokes, for å unngå at noen tar varmt vann fra springen til grøt.

I natt har det vært litt styrete hos oss. Vesla gråt mye, men hadde ikke feber. Hun virket veldig utilpass. Mannen ble etterhvert sendt ut i stua og vesla lagt i vår seng. Hun fikk en paracet og da sovnet hun. Så det var nok ett eller annet som gjorde vondt.

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Feber og tett nese hos baby her i kveld, så lite soving på gang.. Stakkar lille - vet liksom ikke helt hva vi kan gjøre heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi paracet sier jeg bare ;)

Det får ned feberen og letter på trykk i hue og tett nese.

Snuppa her er forkjøla som aldri før, renner snørr og hun sliter med å sove, men får hun en paracet når hun er slik, merker vi bedring nesten med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...