ablaze Skrevet 15. februar 2013 #2421 Del Skrevet 15. februar 2013 Nå gir vi grøt (ca 2SS pulver) hver kveld. Det stoppet opp en dag, men kom igjen neste dag ved hjelp av litt sviskemos. Nå har vi bæsjebleie minst to ganger til dagen (har hatt en per dag før). Men jeg ga henne gulerot og pastinakk-puré her en dag og det likte hun ikke. Hun gulpet/spydde opp alt den neste timen, så det var ikke noe kjekt.. Har generelt hatt størst suksess med frukt - ikke grønnsaker. Er det en gjenganger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 15. februar 2013 #2422 Del Skrevet 15. februar 2013 Her går grønnsaker greit, men frukt er ikke noen slager. Jeg slår fortsatt et slag for sviskejuice i grøten. Det har ihvertfall gjort underverker for treg mage her. Vi var på 6 mnd kontroll i dag, og barnelegen var kjempefornøyd med hvordan knerten hadde utviklet seg! Hun husket han som den litt lille, slappe, gulsottaktige, litt premature gutten han var på 6 ukers kontrollen, og synes at han hadde utviklet seg over all forventning. Det er gøy å høre! Jeg vet at HS hele tiden har vært veldig fornøyd med utviklingen hans, men det er veldig greit å få en vurdering fra en "ekspert" også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 15. februar 2013 #2423 Del Skrevet 15. februar 2013 Vi skal også snart på 6 mnd kontroll!! Dette må være de raskeste 6 mnd i mitt liv! Gir du jern SmallTalk? Synes jeg husker du sa det var kommet en tann - husk i så fall at jernet kan misfarge tenner, så det kan være lurt å blande det i grøt e.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 15. februar 2013 #2424 Del Skrevet 15. februar 2013 Her er det flytting på gang. Begynte på onsdag og begynner å se enden nå etter maaaange lass. Jeg har vært med de to forrige dagene, men i dag har mannen med to kamerater. Tror har syns det var like greit, jeg er ikke no tess når det kommer til bæring av de tyngste tingene. Kan forresten skrive under på at flytting med en liten baby er slitsomt. Selv om vi har hatt barnepike og vært nøye på at hennes ting ikke skulle forsvinne i flyttelasset. I går var vi på babysvømming for første gang, og det var artig! Vesla koset seg og spurtet ned alle rundt seg. gleder meg allerede til neste gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 15. februar 2013 #2425 Del Skrevet 15. februar 2013 Jernet ga vi opp for lenge siden. Det eneste det førte til var mageknip, så da fant jeg ut at jeg heller lot være. Hadde han vært inne 1 uke til så hadde han jo vært regnet for å være innenfor termin, og da hadde han ikke trengt jern, så jeg antar at han må ha hatt ganske så greie jernlagre. Vi begynte med grøt ved 4 mnd isteden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 16. februar 2013 #2426 Del Skrevet 16. februar 2013 Uff Orchidae - det hørtes ikke gøy ut! "Vi" flyttet når jeg lå på sykehuset - jeg ammet og han bar Men deilig når det er gjort!! Nytt hus!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 16. februar 2013 Forfatter #2427 Del Skrevet 16. februar 2013 S er fortsatt ikke noe glad i grøt, eller noen dager spiser hun litt hvis jeg blander med endel fruktmos, andre dager blir det bare hyl og nekt. Merker jeg blir litt oppgitt over at hun spiser så lite fast føde, for hun er nemlig ikke helt fornøyd med bare pupp heller. Men vi får vel bare fortsette og prøve. Snuppa står på alle fire nå og gynger, blir litt skremt over at hun er så mye tidligere ute enn storebroren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 16. februar 2013 #2428 Del Skrevet 16. februar 2013 Uff.. Jeg har nesten ikke melk i puppen lenger Etter at jeg begynte å supplere med MME pga lite melk så har hun begynt å tulle med ammingen og det virker som om hun ikke gidder amme da det kommer så mye mer ut av flasken. Da hun ikke tømmer brystet så blir det jo bare mindre og mindre melk.. Jeg har ikke lyst å slutte å amme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #2429 Del Skrevet 18. februar 2013 Har du prøvd å øke da, ablaze? Pumpe og amme ofte, drikke amme-te, drikke masse vann osv?? Nå er hun jo også snart 6 mnd, og da er det naturlig med mer og mer fast føde, og mindre amming enn i starten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 18. februar 2013 #2430 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg er i full gang med å øke og det ser ut til å virke. Drikker amme-te, men er usikker på om det har noe effekt. Men synes det smaker ok, så drikker det likevel. Ja hun er 6 mnd på lørdag (herregud!) Jeg gir frukt eller grønnsak rundt lunchtid og en god porsjon grøt før legging. Grøten funker bra, for hun sover 5-7 timer før hun våkner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honning Skrevet 19. februar 2013 #2431 Del Skrevet 19. februar 2013 Så bra at økinga ser ut til å virke, ablaze! Jeg er så usikker på hvor fort jeg skal øke på med grøt og måltider, og husker så dårlig fra forrige gang. Vesla er jo ikke 6 måneder enda, så vi har ikke starta med et helt grøtmåltid enda, og amminga fungerer bra fremdeles. Og, i går drakk vesla vann fra tutekopp for første gang etter litt grøt! Hun likte vann og ville ha mer, og hun fikk til å drikke fra tutekopp! Yey! Bra framskritt siden hun ikke tar flaske Så da kan vi kanskje klare å gi henne mm eller mme på tutekopp, og jeg kan komme meg litt ut av huset iblant Jeg ga henne ikke veldig mye vann forresten da, for jeg ville at hun skulle bli mett og heller få melk før leggetid. Gir dere ungene deres vann? Jeg gir forresten ca 1 ss grøtpulver som jeg blander ut i vann til vesla nå, og øker gradvis, og kun på kvelden så langt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 19. februar 2013 #2432 Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg lurer også på dette med vann. Mini får fortsatt bare en halv teskje om gangen med grøt eller grønnsakmos, men når porsjonene blir større, bør hun kanskje få noe å drikke til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 19. februar 2013 #2433 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Hm.. Ser ut til at jeg har startet med store smaksprøver!! Jeg har gitt henne 2-3 skjeer med fruktmos (hvis hun vil ha så mye) og 2 ss grøtpulver i vann (startet med 1, men det gikk så bra at jeg har økt mengde). Hun har bæsjebleie minst en gang til dagen, så magen ser ut til å tåle grøten. Jeg gir den rett før hun skal sove og når hun har fått den er hun så mett at hun ikke vil ha melk. Kanskje jeg gjør ting litt i feil rekkefølge? Jeg tenkte det kanskje ikke gjorde noe at hun ikke ammet i søvn.. Har heller ikke gitt vann, men bør kanskje begynne litt med det..? Endret 19. februar 2013 av ablaze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #2434 Del Skrevet 19. februar 2013 S får litt grønnskaspure etc i 12 tiden - ca 2-3ss. Og så får hun grøt til kvelds sånn i 18-tiden, men hun er ikke så glad i det, så blir ca 1-2 ss av det. Hun vil heller ikke ha pupp etter grøten, men etter 2-3 timer våkner hun for pupp. Har de to siste dagene gitt snuppa litt vann i tåteflaske, ser ut om hun kan venne seg greit til det, for hun drikker da noen få slurker allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 19. februar 2013 #2435 Del Skrevet 19. februar 2013 Vi er oppe i en full porsjon grøt hver formiddag (eller nesten hver dag, det er ikke hver dag han vil ha like mye) og dessuten en smaksporsjon med grønnsaksmos på ettermiddagen. Vi begynte med rundt 1 ts, men er nå oppe i nesten en halv porsjon, tror jeg. Foreløpig gir vi bare én type grønnsak hver gang, men etter hvert tenker vi å blande litt, og så bygge ut dette måltidet til å bli "middag". Jeg har begynt å gi litt vann ved siden av maten, men kun ved siden av grønnsaksmosen, har ikke gitt det ved siden av grøt. Jeg spurte helsesøster om det, og hun sa at det egentlig ikke var nødvendig å gi vann ennå siden jeg også ammer etter hvert måltid. Men det kunne visst være lurt å gi litt vann for tilvenningens del. Jeg gir på flaske, har ikke fått tak i tutekopp ennå, og han drikker aldri mye. Maks 15-20 ml. Første gang syntes han det var veldig rart, og svelget bare bittelitt, men nå ser det ut til at han synes at det er helt greit! Marikke: Takk for at du delte med deg av med søvnkoden du hadde knekt med jenta di Har ikke fått det til å funke med lillegutt ennå (synes det blir problemer samme når jeg prøver å legge ham )men jeg sliter uansett ofte med å se trøtthetstegn hos ham, så det er nok absolutt noe jeg også burde bli enda mer bevisst på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 19. februar 2013 #2436 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Jeg gir vann til måltidene nå, og han digger det! Han får to måltider per dag nå (6 mnd); grønnsaksmos eller avocado- og bananmos på formiddagen, evt. ca 1/3 middagsglass om jeg ikke har fått laget mat, og grøt ca kl 1630-17. Spiser ganske mye grøt, men jeg ager selv, så jeg vet ikke helt hva full porsjon er. Lager grøt av 2 ss havremel (evt. blandet med annet sammalt mel) og 1 dl vann, og mikser det med litt fruktmos, en god dæsj olje og noen spruter morsmelk. Spiser stort sett nesten alt. Det er han veldig glad i! Grønnsaksmosen er han mindre interessert i, men det går da ned det også. Han fikk smake litt brød i går, det var stor stas, så jeg skal innføre brømåltid snart, tenker jeg. Jeg begynner jo å jobbe om seks uker, så da må vi ha på plass ett måltid til før den tid... Etter formiddagsmaten vil han stort sett ha pupp (ammer etter ca 30 min). Etter grøtmåltidet på ettermiddagen ammes han ikke før han blir lagt kl 19. Det fungerer veldig fint. Det ser ut til at han blir urolig i magen av å få grøt mindre enn et par timer før legging, så det er derfor jeg gir såpass tidlig. Endret 19. februar 2013 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 19. februar 2013 #2437 Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg lager også maten selv, men med en porsjon mener jeg 1,5-2 dl grøt av hirseflak eller havremel (med varierende typer fruktmoser i) eller grønnsaksmos. Det er i hvert fall det han pleier å greie å spise opp til ett grøtmåltid. Det blir en liten skål, så da har jeg liksom bare tenkt at det er "en porsjon" Jeg set at mange gir grønnsaker tidlig på dagen og så grøt på kvelden isteden. Flere på barselgruppa mi gjør det også sånn. Men er det noen spesiell grunn til det? For meg er liksom grøt en morgen/lunsjrett, mens grønnsaker (som jeg etter hvert skal utvide med mer blandinger, kjøtt osv) er mer naturlig å ha ved middagstider. Men mulig det er et eller annet jeg ikke har skjønt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 20. februar 2013 #2438 Del Skrevet 20. februar 2013 Jeg gir grønnsaker tidlig på dagen fordi da er det lettere å oppdage om han reagerer på noe. Jeg varierer ganske mye hvilke grønnsaker han får, og når jeg introduserer noe nytt, så vil jeg helst slippe f.eks magetrøbbel på natta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 20. februar 2013 #2439 Del Skrevet 20. februar 2013 Det høres jo faktisk veldig fornuftig ut, Englefjes! Vi gir også veldig mye forskjellige grønnsaker, vil at han skal smake (og helst like ) så variert mat som mulig. Han har ikke reagert på noe ennå, men det kan jo fort skje, så kanskje jeg også skal bytte om, i hvert fall for en stund fremover. Han spiser jo også mer av grøten enn av grønnsaksmosen foreløpig, så kanskje en konsekvens av dette kan bli at han greier å sove et litt lengre strekk på natten også?!? Nå sover han stort sett bare to timer av gangen om natten før han må ha mat igjen, men for hans del (får jo ingen betydning for oss forsåvidt, siden han legger seg kl 19) måtte det jo vært veldig godt om han kunne fått én litt lengre sammenhengende hvileperiode når han først har lagt seg Tror vi prøver ut dette i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 23. februar 2013 #2440 Del Skrevet 23. februar 2013 Her går dagene i pumping og amming. Jeg vet at jeg har vært flink å amme i 6 mnd, men jeg ønsker ikke å slutte ennå så sant det ikke er helt inntørket.. Var å lånte dobbel pumpe på apoteket i dag, så det gjør det noe bedre.. Ellers så har bæsjen til vesla blitt skikkelig fast .. og grønn Hun sliter til tider å få det ut, så har spist sviskemos en del i det siste. Problemet nå er at jeg søren ikke hører at bæsjen kommer. Så hvis jeg ikke får med meg at hun trykker så kan hun ha bæsjet uten at jeg vet det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå