Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Gjest Clafoutis

Vi har jo i grunnen slitt med dagsovingen hele veien, men her er det også blitt enda litt vanskeligere enn før. Han sover stort sett bare 20-30 minutters dupper, men trenger tydelig mer søvn enn det, så her jobber jeg vettet av meg for å få til både 4 og 5 dupper pr dag..! Han stritter virkelig imot søvnen, men det har han gjort siden han var 6-7 uker, så hos oss er det nok neppe utviklingssprang i hvert fall :ler:

I dag hadde vi imidlertid en skikkelig god dag, han sov nesten 1 1/2 time i vogna mens vi var på trilletur med barselgruppa :jepp: Helt utrolig det er første gang han ikke har våknet etter en halvtime på Gud vet hvor lenge. (Men han var like trøtt og sutrete resten av dagen for det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre dupper her. Han klarer å holde seg våken 2-2,5 timer i slengen. Første dupp er 30 min (jeg vekker..), andre dupp er 1,5-2,5 timer alt ettersom når han ble lagt, han kan ikke sove senere enn rundt 14.30-15 på den for å rekke en powernap på rundt 20 min i 17-tiden. Han surrer av og til med langduppen sin, men det er vanligvis hvis han har sovet for lenge på formiddagen, dvs. mer enn en halvtime. Sover han mer enn det, kan han våkne etter en halvtime-time, og ikke ville sove mer.

Jeg gleder meg i grunnen til vi kan kutte powernapen på ettermiddagen, for jeg synes det er voldsomt styrete å måtte holde på med legging midt oppe i middagslagingen...

Jeg har jobbet en del med å få ham til å sovne av seg selv den siste måneden, og det begynne r virkelig å gå seg til nå. Men det hender han må bysses eller ammes i søvn, spesielt når jeg ikke orker å styre med lang legging. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen rutine på dagsovingen. Men natten fungerer såpass greit at jeg ikke ser noe behov for rutine på dagtid. Vi står opp i 9-tiden. Første soveøkt varer som regel 45 minutter, men det varierer veldig når hun blir trøtt. Så er det en eller to smådupper innimellom, og ofte en litt lengre soveøkt i 16-17-tiden. Og så legger hun seg for natten rundt kl 20.30. Hun er kjempelett å legge. Det er bare å putte henne i seng når hun er trøtt. Og så blir hun liggende og titte ut i luften og sovner av seg selv. Hvis hun ikke roer seg med en gang, tar jeg henne opp og gir henne runde til på puppen, og så prøver jeg igjen. Det går som regel på første eller andre forsøk.

Vi har så vidt begynt med smaksprøver, og det er stor stas! Hun har fått slikke på eplebit, og fått bittesmå porsjoner med gulrotmos. Og storesøster følger nøye med, og spiser gjerne opp restene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa er 5mnd idag - hjelp som tiden flyr!!

Det er nå bare 2 måneder til jeg skal tilbake på jobb -kun for 4 uker da, og så skal jeg være hjemme 1 1/2 måned til.

Jeg er veldig spent, for hun tar jo bare pupp foreløpig, minimalt med fast føde - ikke særlig glad i grøt, med mindre jeg blander den med masse fruktmos.

Og flaske vil hun ikke ha i det hele tatt - noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon: jeg har lest om flere som har innført tutekopp allerede rundt 5 måneder, og skal teste det litt framover selv siden jeg også har ei snuppe som ikke vil ta flaske. Jeg syns jo det virker tidlig egentlig, men det kan jo være at det går? Når det gjelder maten har jeg ikke så mye tips... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres fryktelig tidlig ut med tutekopp, men har lest det selv også...

Det er så anderledes nå enn med førstemann, han hadde slutta å amme og fikk nan og spiste mer fast føde på samme alder, så dette blir jo helt nytt.

Men det er enda 2 måneder til da, så regner med det kommer seg.

Skal også forhøre meg litt på hs, skal dit på 5 mnd kontroll i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Clafoutis

En på barselgruppa mi sa at hun hadde sett tutekopper fra Avent som det sto at skulle kunne brukes fra 4 måneder. Jeg har imidlertid ikke funnet dem noe sted ennå, men kan høre med henne hvor hun har sett det neste gang vi sees.

Jeg har gitt litt vann på flaske til lillegutt de siste par ukene for å venne han til smaken, men han er heller ikke så overvettes begeistret for flaske (veldig opp og ned om han tar den eller ikke ), så jeg tenkte også å prøve tutekopp snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt henne store biter med mat?

Med storesøster her i huset var det det eneste som funket i lang tid. Mat hun kunne holde i hånda og suge/gnage på selv. Husker jeg bakte usaltede rundstykker og lagde kavringer av dem, det var veldig stas en periode ;)

Vi ahr såvidt begynt med smaking på mat. har prøvd gulrotmos, en ferdiggrøt fra Hipp og så fikk han smake på en mangobit da jeg spiste mango her om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster nektet flaske fra 3 til 9 måneder, så vi brukte tutkopp til henne fra hun var ca fem måneder. Det gikk vedlig fint! Brukte vanlige aventkopper, men det finnes sikert de som er bedre. Brukte dog ikke ventilen på dem, siden hun ikke skjønte greia med den i. Ble litt sølete uten, men hun fikk da i seg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Har ikke vært her siden før jul og har brukt 3 dager på å få lest alt som har blitt skrevet mens jeg har vært borte. Vi kom tilbake til England for 1 uke siden etter å ha tilbrakt 6 uker til mamma og pappa i Norge. Deilig med litt skikkelig vinter, men også godt å komme hjem til mannen.

Alt står bare bra til her. Lillebror sover fortsatt veldig mye, men har merket de siste par ukene at han er våken litt lengre av gangen. Men han sover fortsatt 3-4 ganger i løpet av dagen og ofte 3+ timer i slengen. Men tar til gjengjeld sjelden natt før i 22-23 tiden og vi står opp klokken 7 for å få storebror på skolen. I går var han våken i hele 3 timer og det var ny rekord. Er ikke vant til dette da storebror nesten aldri sov mer enn 30 minutter av gangen og jeg måtte ut å trille for at han skulle sovne. Lillebror legger jeg bare ut i vogna så sovner han fint på egenhånd. Har ikke begynt med smaksprøver enda, men han er nå snart 4 mnd så blir vel å starte litt forsiktig snart.

Ellers håper jeg det går bra med dere alle sammen og at dere hadde en fin jul og nyttårs feiring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk vesla hipp fruit break med eple og banan. Det var tydeligvis veldig godt. Frøkna fikk det ikke fort nok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knerten ble 6 mnd i går, og fy flate som tiden flyr! :bond:

Her begynner det å skje saker og ting ihvertfall, og jeg har ikke noen liten gutt lenger. Han lærte seg å rulle fra rygg til mage for et par uker siden, og her om dagen så rullet han seg like gjerne videre over på ryggen igjen etter å ha rullet fra mage til rygg. :pasha:

I tillegg har han begynt å få sin første tann nå. Nå har det blitt hull i tannkjøttet nede og tannen kjennes godt når han biter til. (Note to self: Ikke stikk fingeren inn i munnen på knerten lenger!)

Vi har ihvertfall fått en skikkelig mat-ape i hus. Han spiser en stor porsjon med grøt og sviskejuice en gang utpå ettermiddagen, og jeg begynner å lure på om jeg skal legge inn en liten porsjon med fruktmos på formiddagen nå. Han har hittil spist alt han har fått servert, selv om han rynket litt på nesen over kjøleskapskald fruktmos med eple og mango. Men, mer skulle han ha! Selv om den var kald. Og i tillegg har han begynt å prate med mat i munnen. Mon tro om han har begynt å rose sin mor sine (lite) eminente kokkekunnskaper? :plystre:

Og nå er det jaggu meg bare 14 dager til jeg begynner på jobb igjen, og nedtellingen har begynt for fullt. Samboeren begynner å glede seg veldig til å få litt "fri", og jeg begynner å se veldig frem til å komme tilbake på jobb igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink han er SmallTalk! Har ikke fått helt roen på rulling enda, men har hatt et par hode-i-gulvet fra mageleie, så kommer nok snart.

Vi har vel tre uker igjen til 6 mnd - herregud som tiden har flydd! Jeg skal ikke jobbe før mai, men skulle gjerne vært hjemme lenger (mulig jeg ser annerledes på det i mai, men nå bare koser jeg meg hjemme!)

I dag fikk hun smake gulerotpuré og det var visst grusomt! Merkelig (jeg er veldig glad i gulerøtter!), men vi får prøve igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillebror her rullet både fra mage til rygg og rygg til mage for 3-4 uker siden, men ble bare den ene gangen. Han snurrer rundt på gulvet men kun hvis du ikke ser på han. Legger han ned ser bort i 2 minutter og så ligger han plutselig med hodet i fotenden...

Eller har vi alle blitt syke. Jeg våknet med 39.4 i feber i dag. Ikke noe særlig når du har to små å ta deg av. Storebror har vært syk, men er på bedringens vei og har alt for mye energi... Håper vi alle blir fort friske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor hos foreldrene mine om dagen, pga oppussing hjemme, så har ikke vært på nett på en stund.

Snuppa er i full aktivitet, akkurat nå kaster hun babygymmen sin veggimellom :ler:

De to fortennene nede er straks på vei ut, så vi har hatt men urolige kvelder, men nettene har heldigvis vært roligere.

Virker som hun ligger noen uker foran broren i utvikling på det meste, noen andre her som føler småsøsknene er tidligere, eller er det tilfeldig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt en liten pause i mat-tilvenningen. Mini fikk smake på grøt, og etter det bæsjet hun ikke på to dager. (Mot normalt ørten bæsjebleier om dagen.) Hun var sutrete og urolig også. Og da hun først bæsjet, kunne ikke verdens største bleie holdt på det. Så det var bare å stappe ungen i badekaret. Nå er det også to dager siden sist hun bæsjet, så jeg er spent på hva jeg har i vente. Men hun er bare blid, etter at jeg har knekt en sovekode. Så det er ikke sikkert at det er magen som plaget henne i det hele tatt. Det er bare litt plagsomt for meg når hun bæsjer så det tyter ut av bukselinningen ... Tror dere det kan hjelpe å gi henne litt sviskemos sammen med smaksprøvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Clafoutis

Hehe, vi har hatt noen monsterbæsjer her vi også, etter at vi begynte med litt fast føde :ler: Jeg har begynt å gi litt sviskemos til lillegutt hver morgen jeg, og nå har han ikke vært forstoppet på flere uker. (Og han elsker jo sviskemosen også, det går ned på høykant!)

Hva slags sovekode var det du knekte med jenta di? Vi sliter jo sånn med (dag)sovingen, så jeg suger til meg informasjon overalt om ting som kan funke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blander jeg godt med sviskejuice i grøten til knerten for å unngå treg mage og mageknip, så jeg ville ihvertfall prøvd med svisker i en eller annen form. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det kjempegøy med å gi lillebror forskjellig mat. Ikke overraskende er favoritten hans så langt druer - vi mennesker er visst programmert til å like søte ting :) Men han sutter interessert på det meste egentlig, og grøt synes han er helt greit.

Det er så moro å observere leken hans om dagen. Han ruller fra tid til annen, men glemmer at han kan det, og kan fort bli frustrert i babygymmen fordi han ikke kommer seg dit han vil. Og som storebror eeeelsker han aviser! Glem babyleker, å røske i avissider er det morsomste som finnes, og det kan han holde på med lenge. Man må bare passe på at avisen ikke blir slukt, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi har hatt noen monsterbæsjer her vi også, etter at vi begynte med litt fast føde :ler: Jeg har begynt å gi litt sviskemos til lillegutt hver morgen jeg, og nå har han ikke vært forstoppet på flere uker. (Og han elsker jo sviskemosen også, det går ned på høykant!)

Hva slags sovekode var det du knekte med jenta di? Vi sliter jo sånn med (dag)sovingen, så jeg suger til meg informasjon overalt om ting som kan funke ;)

Nå går vi på fjerde dagen uten bæsj i bleia, så jeg er veldig spent på hva som kommer. Men mini er i godt humør, så det er vel bare fordøyelsen hennes som har forandret seg.

Når det gjelder sovekoden, så handler den om å se etter de minste tegn til trøtthet, og så putte mini i vogna og bysse i søvn. Hun viser ikke tydelig at hun er trøtt, og derfor har det nok gått for lenge før jeg har lagt henne, og da har hun vært overtrøtt og grinete, og sovet i en halvtime. Så har hun vært sutrete og trøtt resten av dagen. Nå har jeg blitt flinkere til å se tegnene på trøtthet, og legger henne med en gang. Det blir litt protester, og jeg må bysse og rugge vogn en stund, men premien er at hun sover lengre og er mer blid når hun er våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...