ablaze Skrevet 25. oktober 2012 #1901 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Så kjedelig med brokk, ablaze! Er det noe som kan opereres sånn at det blir borte, eller er det noe man må leve med? (Skikkelig uvitende) ... .. Endret 6. mars 2013 av ablaze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter #1902 Del Skrevet 25. oktober 2012 Gratulerer mielove Så flott at du slapp unna med kun klipping. Jeg ble klippet, men bare sørget for å holde det rent ja, ikke noe salve. Å sitte litt i grønnsåpevann kan hjelpe, sånn ca 5 min, men husk å skylle godt etterpå. Var hos manuellterapauten idag, og snuppa har en liten låsning i nakken på høyre side. Han kalte det KISS 2. Skal inn til han igjen om 2 uker og forsøke å løse opp litt mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2012 #1903 Del Skrevet 26. oktober 2012 Lenge siden sist! Storebror er syk om dagen, og skal jeg være ærlig synes jeg det er terror å være hjemme med baby og en syk unge. De har så motstridende behov hele tiden, lillebror skal ha mat når sjuklingen vil sitte på fanget og få trøst, når størstemann skal legges bæsjer lillebror osv. Og om natten smatter minsten etter mat mens storebror gauler "Vil ha saaaft"! Håper alle er friske på mandag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 26. oktober 2012 #1904 Del Skrevet 26. oktober 2012 hehe.. hørtes travelt ut Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter #1905 Del Skrevet 26. oktober 2012 Hørtes kjent ut, Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 26. oktober 2012 #1906 Del Skrevet 26. oktober 2012 Så slitsomt, Ciara! God bedring til storebror! Her i huset tar heldigvis mannen mesteparten av jobben med storesøster. Dvs morgenstell, kveldsstell, henting og bringing i barnehage, pluss nettene. Det er jo mest fordi jeg har hatt ks og ikke kan løfte henne. Jeg gleder meg til kroppen kommer mer i orden, så jeg kan bidra litt mer. Sånn som det er nå, føles det nesten som om jeg og mannen har hvert vårt barn. Mini er en sovebaby, så jeg får heldigvis ofte lekt og kost med storesøster om ettermiddagene mellom middag og leggetid. Nydelige store jenta mi. Jeg kjenner litt på den dårlige samvittigheten fordi jeg ikke har så mye tid og ork til henne som før ... Men jeg er optimistisk, altså! Bare drøye to uker til nå, så kan jeg begynne å løfte og styre litt mer igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter #1907 Del Skrevet 26. oktober 2012 Syns jeg merker litt endringer allerede på snuppa etter timen hos manuellterapauten igår. Tidligere spiste hun "fort og gæli" i 2-7 minutter, men alle amminger siden timen igår har vært ca 15 minutter og mer - virker som hun koser seg, mens det tidligere kanskje har vært ubehagelig og hun bare har blitt ferdig fort... Idag har hun også sovet masse, bare våknet for å spise og så sovnet igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinylene Skrevet 28. oktober 2012 #1908 Del Skrevet 28. oktober 2012 Var hos fastlegen på mandag og fikk bekreftet lyskebrokk i tillegg til navlebrokk (huff...) på den lille. Har fått time hos sykehuset neste uke, så da får vi nok vite hva som skjer fremover. Uff.. alt gikk jo så bra på tross av tidlig fødsel.. Men men.. det kunne nok vært værre.. Her står også huset litt på hodet. Vaskemaskinen går konstant og støvet hoper seg opp selv om jeg føler jeg rydder og vasker hele tiden. Og når jenta ikke vil sove andre steder enn på et bryst (!) så blir det mye mer utfordrende å gjøre husarbeid også.. For øyeblikket har jeg fått henne til å sove på siden i sofaen, så jeg får skynde meg å vaske det siste toalettet mens jeg kan Angående prevensjon så får jeg ikke lov å begynne på p-piller enda da blodprøver viser at leverprøvene ikke er normalisert enda. Men da mannen har flyttet inn på gjesterommet pga lite søvn så blir det ikke så mye å preventere imot uansett Jeg hadde brokk når jeg var liten, og har operert bort dette. Hadde på begge sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 28. oktober 2012 #1909 Del Skrevet 28. oktober 2012 Lykke til i morgen, ablaze! Slitsom dag i dag. Mini pleier å være en rolig sovebaby, men i dag har det vært mye sutring. Jeg prøver å vri hjernen for å finne ut om det kan være noe jeg har spist, for det virker som hun har vondt i magen. Har planer om å sende mannen ut etter amme-te. Noen av dere som har erfaring med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinylene Skrevet 28. oktober 2012 #1910 Del Skrevet 28. oktober 2012 Lykke til i morgen, ablaze! Slitsom dag i dag. Mini pleier å være en rolig sovebaby, men i dag har det vært mye sutring. Jeg prøver å vri hjernen for å finne ut om det kan være noe jeg har spist, for det virker som hun har vondt i magen. Har planer om å sende mannen ut etter amme-te. Noen av dere som har erfaring med det? Kjøpte meg amme-te i går og drakk en kopp. Ikke merket store forskjellen enda.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 29. oktober 2012 #1911 Del Skrevet 29. oktober 2012 Åååååååå! Satt og ammet frøkna istad og kjente venstre bryst gjorde vondt. Ammet ferdig og gikk i dusjen. Måtte støtte opp puppen fordi den var så øm. Masserte en kul under armen leenge med olje i dusjen. Etterpå pumpet jeg. Nå gjør det enda vondere (gått fra ubehagelig til uutholdelig på ca en time) og jeg er varm, kvalm og føler meg dårlig.. Akkurat slik det startet forrige gang jeg fikk brystbetennelse. Får ringe lege i morgen og få tatt crp. Er det betennelse gir jeg opp. Da er det ikke meninga. Jeg må være frisk så jeg kan ta meg av prinsessa, og brystbetennelse er så grusomt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 29. oktober 2012 #1912 Del Skrevet 29. oktober 2012 Å føler med deg!! Jeg har hatt 3 (!!) brystbetennelser på 5 uker :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 29. oktober 2012 #1913 Del Skrevet 29. oktober 2012 Dette er min tredje på under tre uker.. Fikk først på venstre, fikk penicilin og under kuren fikk jeg på høyre. Ble så helt fin og på fredag var crp heeeeelt fin.. Nå er det venstre igjen. Misstenker at jeg har for mye formelk. Melken kommer fort, renner ut av munnen hennes og hun bruker lang tid på å bli mett. Ofte gulper hun, sovner og våkner etter 10 minutter og vil ha mer.. Blir bare vondere og vondere og feberen kommer snikende selv om jeg har tatt paracet. Vil gjerne amme, men det er ikke verdtcdetcfor en hver pris. Det er viktigere at jeg er frisk. En baby krever såpass mye av en at det er vanskelig med høy feber og pupper som er så vonde at man ikke klarer å ta på de en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 29. oktober 2012 #1914 Del Skrevet 29. oktober 2012 Uff, brystbetennelse høres så utrolig vondt ut. Håper du få behandling raskt Orchideae. Og du blir i såfall ikke den eneste som gir erstatning her på termingruppa. Jeg ammer bare bittelitt, mest på trass og for kosens skyld. Merker allerede at han synes det er kjedelig med pupp når det nesten ikke kommer noen ting. I dag har lillegutt og jeg vært hos legen. Han sovnet hjemme, ble båret ut i bilen, satt i setet, vi kjørte til byen, tok han ut av setet og opp i sjalet, gikk til legen, tok han ut av sjalet, han ble undersøkt, puttet tilbake i sjalet, vi gikk på apoteket, kjøpte ta-medkaffe og gikk tilbake til bilen og begynte å kjøre. Først DA våknet lillegutt og var sulten. Så herlig med sovebaby! Førstemann kunne jeg aldri flytte mens hun sov, og hun sov aldri særlig mer enn 20-30 minutter heller. Han hadde visst øyekatarr da, men bare på ene øyet. Fikk resept til han på dråpesalve og da jeg skulle hente den ut trengte de personnummeret hans. Bare fødselsdatoen var ikke nok for apotekets datasystem. Så da måtte hun sette resepten på meg istedetfor og det var jo heller ikke bare enkelt... Noe helt annet: Hvordan går det med vekta på dere damer? Jeg er overasket og småskuffa over vektnedgangen denne gang. En uke etter fødsel var jeg 5 kg lettere enn dagen før fødsel. Og da har jeg jo fått ut en unge på 3,5 kg. Sist gang var ungen også 3,5 men da gikk jeg ned ca 12 kg første uka. Så nå er det godtestopp her. Skal ikke slanke meg nå, for å prøve å holde på den lille melka jeg har. Men sjokolade til kvelds ble det brått helt slutt på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 29. oktober 2012 #1915 Del Skrevet 29. oktober 2012 (endret) Uff brystbetennelse høres grusomt ut. Her går det greit foreløpigt, men jeg forstod på min mor at jeg må passe på for det kan komme.. Her hjemme har vesla endelig begynt å ta smokken! Det er jo helt hærlig!! Nå har hun tuttet mens hun har sovet mellom hvert måltid hele kvelden! Når det gjelder vekten min så går den sakte men sikkert ned! Og det uten trening! Jeg la på meg 20 kg, men 13 av dem forsvant rimelig fort som vann. Men det ser ut til at ammingen gjør underverker, for nå 9 uker etter fødsel har jeg kun 4 kg igjen! Sitter å ser på treningstimeplanen på det lokale Elixia senteret og tar nok turen bort i morgen for å spørre litt om barnepass. Jeg aner ikke hvordan det fungerer - om jeg skal/kan ha med vogn, om jeg skal ha med melk på flaske o.l. (har jo ikke måttet ta stilling til dete før!!) Men gleder meg til å komme i gang igjen!! Endret 6. mars 2013 av ablaze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 29. oktober 2012 #1916 Del Skrevet 29. oktober 2012 Jeg forstår ikke HVA jeg gjør feil heller. Fryser ikke, bruker ull, tilbyr samme bryst om det er kort tid siden siste amming, bruker antibac før hver amming, har kjøpt ammebh på change sø vet jeg har rett størrelse. Går ikke til postkassen uten å kle godt på meg en gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 29. oktober 2012 #1917 Del Skrevet 29. oktober 2012 Her også blir det en del MME i løpet av dagen. Jeg begynner å få lite melk, og lillegutt blir ikke mett i det hele tatt. Og en sulten lillegutt er en grinete lillegutt, så da er det bedre at han får tillegg slik at han blir mett og blid. Angående vekta så var jeg nede på startvekt allerede når vi kom hjem fra sykehuset, og jeg er vel rett under startvekt nå. De gamle buksene mine passer ihvertfall, så jeg kan ikke klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 29. oktober 2012 #1918 Del Skrevet 29. oktober 2012 Det verste med å kutte ut ammingen om det blir slik er å ta fra frøkna kosen med puppen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 29. oktober 2012 #1919 Del Skrevet 29. oktober 2012 Det verste med å kutte ut ammingen om det blir slik er å ta fra frøkna kosen med puppen.... Det er faktisk ganske kos å ha en liten en i armkroken med ei flaske også Heldigvis for jeg vet at ammingen her i huset vurderes fra dag til dag om det er noe vits i... all kosen må jeg heldigvis ikke droppe. Og han pleier å bruke puppen som pute mot kinnet når han spiser av flaska, ser absolutt ut som om han koser seg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 30. oktober 2012 #1920 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Jeg sliter med ammingen, og lurer på når skal man hive inn håndkleet å eventuelt innse sine egne begrensninger? Jeg har veldig lyst til å få til ammingen, men de siste gangene så ender jeg opp i tårer og føler meg som verdens verste mamma. Lille tar kun høyre puppen min, og blir så sint og stressa når jeg prøver med venstre pupp. Høyre brystvorte er normal, mens venstre er noe flatere. Det virker som om han ikke får skikkelig "tak på" den venstre knoppen, ettersom den ikke vil holde seg stiv... De siste dagene har han nektet plent å ta venstre, så jeg har pumpet en del. Han har også fått noe MM i flaske siden han er så fryktelig sulten til måltidene. Bruker en Medela Calma-flaske som skal være tilsvarende en brystvorte å suge på. Da drikker han og er fornøyd. Jeg vurderer om jeg må pumpe og gi flaske framover Høyre bryst er blitt veldig øm og vond med små sår, og venstre vil han ikke ta. Har prøvd uten hell: - Håndmelke før jeg legger han til venstre bryst, ingen hell. - Pumpe litt før jeg legger til venstre bryst, han får tak i den 1 av 10 ganger, men slipper den etter ca 5 minutter og blir urolig igjen. - Liggende stilling - Sittende stilling - Tvillingstilling - Gi han høyre bryst i noen minutter først for å dempe den umiddelbare sulten, men likevel så blir han så sinna på venstre etterpå. - Melka renner på venstre bryst når han suger på høyre, så det er masse produksjon i venstre brystet. Jeg snakket med ammeklinikken på St.Olavs hospital i går og avtalte at jeg skal ta en tur til dem i dag dersom ting fortsatt ikke går seg til i løpet av dagen i dag.. Regner med at jeg drar dit i dag......... Har dere noen gode råd/tips til meg? Føler meg virkelig som en elendig mamma som ikke får til å amme gutten min Endret 30. oktober 2012 av tr.heimspia83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå