ablaze Skrevet 27. september 2012 #1641 Del Skrevet 27. september 2012 Hehe.. Høres ut som om du har fått ei jente med matvett Soon :D Jeg har begynt å bli sår etter amming. Jenta er nå 5 uker og fullammer. Jeg tror vi hadde en økedag i går, for hun skulle ha mat hver time på dagen og annenhver hele natten. Så nå er mamma utsugd! På slutten av ammingen begynner det å gjøre vondt. Jeg vet ikke helt om hun sklir av, om hun endrer teknikk eller om brystknoppen rett og slett har fått nok. Men når jeg kobler henne av så svir knoppen og deler av den blir hvit. Dette går over etter en stund, men så er det på den igjen ved neste amming. Jeg leste at dette kan skyldes dårlig/feil teknikk. Jeg lurer på om det er det at hun er liten og ikke klarer å gape skikkelig over og få nok bryst inn i munnen. Jeg har prøvd å variere stilling, å stappe munnen full, men får det ikke helt til å fungere. Sitter nå og lufter for harde livet for å gjøre klar til neste runde.. Håper det går over når hun vokser litt i hodet/munnen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 27. september 2012 Forfatter #1642 Del Skrevet 27. september 2012 Samme problemet som her det, ablaze. Hun har visst hele veien hatt litt feil tak, og dermed er jeg blitt sår. Men jeg prøver nå å virkelig få lagt henne riktig til, og det ser da bedre ut - brystvorta er ikke like skjev liksom når hun er ferdig med å suge. Jeg lufttørker etter hver gang og smører med Purelan - har hittil brukt brulidine men syns ikke den har fungert så bra. På ammepol. sa de at de klarer å få litt mer i munnen etterhvert og de vet litt mer hva som skjer enn bare instinktet de bruker når de er så små - så man får tro det går seg til - selv om det er noe dritt når det står på som værst. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 27. september 2012 #1643 Del Skrevet 27. september 2012 Takk i lige måde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentebent Skrevet 27. september 2012 #1644 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Denne salven brukte jeg sist, og den funket mye bedre enn alt annet jeg prøvde. Endret 27. september 2012 av Bentebent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 28. september 2012 #1645 Del Skrevet 28. september 2012 Hurra for baby!! :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 28. september 2012 #1646 Del Skrevet 28. september 2012 Her var det maserier i ca 3 timer i natt/morges. Ganske vonde, men jeg regnet ikke med at det var noe stort på gang, siden det ikke lignet det minste på riene fra forrige gang. Ikke var de spesielt regelmessige heller. Dette kjentes som en blanding av mens-smerter og forstoppelse, mens riene forrige gang for det meste satt i ryggen. Men jeg fikk i hvert fall testet rieteller-appen jeg har lastet ned. Den fungerte helt fint. Og så jeg som egentlig ønsker å vente 1-2 uker til før fødsel ... Vet ikke helt hvor lenge jeg holder ut hvis det skal være så masete og ubehagelig på slutten. Kanskje fint at det begynner å bli litt styrete og vondt nå, så jeg til slutt ønsker å få ungen ut Hvis det fortsetter på denne måten, blir jeg nok mentalt fødeklar på null komma svisj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 28. september 2012 #1647 Del Skrevet 28. september 2012 Jeg våknet også av vondter i natt. Masse liv i magen, og tak i rygg og mage som strålte nedover lyske og korsrygg/beina. De satt i litt, så dabbet de av, også kom de tilbake. Hadde håpet det ikke skulle dabbe av, men det gjorde de.. Det var ikke noe godt iallefall, men sjekket ikke hvor lang tid det gikk i mellom, men føler de kom ganske tett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 28. september 2012 #1648 Del Skrevet 28. september 2012 Ser det er flere som begynner å kjenne på mase-riene og slikt nå Jeg har aldri vært gravid før, så vet ikke helt 100% hva som skjer med kroppen i grunn. I hele går så var det mye "tak" i magen og små kramper. Øm i hele korsryggen i tillegg. Virket som om krampene var en blanding av kraftige kynnere, forstoppelse og at minstemann trykket/sparket på alle de vonde plassene på en gang... Jeg tror (les: tror!) at det var mase-rier? I tillegg ble jeg en skikkelig oppblåst dame med mye ufine lyder til tider Fising på høyt nivå gitt! Våknet til noen ganger i natt av det også, men nå når jeg har stått opp er det mye roligre. Er øm i magen om kjennes ut som om jeg har hatt en helvettes treningsøkt... I tillegg har småen i magen vært rimelig herjete/krakilsk de siste 2 døgnene. Begynner å bli litt sliten nå Gleder meg til bassengtrim for bekkenet sin del Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentebent Skrevet 28. september 2012 #1649 Del Skrevet 28. september 2012 Tror vi er ganske like Marikke. Jeg hadde også noen timer i natt/mårrest med maserier type menssmerter mage vondt, som er helt forskjellig fra riene da jeg fikk førstemann. Men har roet seg helt nå. Skal få gutten på skolen nå og så skal jeg ta meg et langt bad tror jeg Og kanskje sove litt. Vi skal til en plass some heter "adventureland" etter skolen i dag. Stor innendørs lekeplass. Så jeg trenger litt energi tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 28. september 2012 #1650 Del Skrevet 28. september 2012 Jeg er på pasienthotellet og storkoser meg, rett og slett lykkelig er jeg! (Men det er vel i morgen barseltårene skal komme? ) Fødselen gikk fint og var en fødsel helt etter boka, som jordmor sa. De siste åpningsriene var likevel helt umenneskelige, men sånne var de altså nesten hele fødselen sist, mot kanskje fem minutter denne gangen. Forskjellene fra forrige gang og nå er så store. Selve fødselen, ingen ruptur denne gangen (men et lite klipp, helt uproblematisk), ingen komplikasjoner (ble noen dager på barsel sist fordi jeg måtte tømme blæren med kateter), ingen ammeproblemer så langt. Og så har vi selve babyen da. Basert på sine to dager virker han å være en roligere og mer tålmodig type enn sin bror. Men denne her er jo en ny personlighet, har fått en enklere start på livet og har en mer erfaren mor enn eldstemann hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 28. september 2012 #1651 Del Skrevet 28. september 2012 Og dere, tusen takk for alle gratulasjoner! Og masse lykke til til dere som snart får baby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 28. september 2012 #1652 Del Skrevet 28. september 2012 Så koselig, Ciara! Jeg har tenkt å herme etter deg! Så gøy at det er flere som begynner å nærme seg fødsel! Her har det ikke skjedd noe mer i dag. Hvis det stemmer at man liksom skal føle en ekstra energi i tiden før fødsel, så er det i hvert fall lenge til. Jeg har gjort overhodet ingenting i dag, bortsett fra å dusje og sette på en klesvask. Men jeg har snart tenkt meg ut en tur for å kaffeslabberase litt med kollegene. Fredagslunsjen pleier å være veldig koselig! Gleder meg! Skal bli godt å tenke på noe annet. Man kan jo bli litt paranoid av maserier, kynnere og andre vondter når de setter i gang. Tr.heimspia: Jeg har heller ikke helt kontroll på definisjonen på maserier, siden jeg ikke hadde noe sånt forrige gang. Men jeg innbiller meg at det var det jeg opplevde i morges likevel. Maserier er vel en betegnelse på rie-lignende vondter/sammentrekninger som ikke fører til åpning eller fødsel og som roer seg etter en stund? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 28. september 2012 #1653 Del Skrevet 28. september 2012 Tr.heimspia: Jeg har heller ikke helt kontroll på definisjonen på maserier, siden jeg ikke hadde noe sånt forrige gang. Men jeg innbiller meg at det var det jeg opplevde i morges likevel. Maserier er vel en betegnelse på rie-lignende vondter/sammentrekninger som ikke fører til åpning eller fødsel og som roer seg etter en stund? Da jeg var inne til sjekk på sykehuset forrige uke fikk jeg følgende definisjon: Kynnere - sammentrekninger/vondter som sitter i magen eller ryggen, men som gir seg om du beveger deg litt eller legger deg ned. Modningsrier/maserier - sammentrekninger/vondter som sitter i magen eller ryggen, som kan komme regelmessig eller ikke, men som ikke har tydelig progresjon. Gir seg kun av seg selv, du kan ikke påvirke med å slappe av. Åpningsrier - sammentrekninger/vondter som sitter i magen eller rygge, som etterhvert blir regelmessige og hyppigere/kraftigere Det vil vel være variasjoner og mellomvarianter, men det var sånn de bedømte det på mitt sykehus. Jeg ringte jo inn fordi jeg hadde vondter som kom jevnlig. Fikk beskjed om å ta en paracet og ligge pal på sofaen i halvannen time. Da ringte jeg igjen og de var fortsatt relativt hyppige (ca 3-4-5 min) og da var det ikke kynnere men modningsrier sa jordmor. Ergerlig nok dabbet det av, og nå halvannen uke senere er jeg fortsatt gravid og bruker halve dagen til å analysere vondter og tegn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentebent Skrevet 28. september 2012 #1654 Del Skrevet 28. september 2012 Til dere som nå har født for andre gang. Hadde dere epidural første gang? Greide dere det uten epidural andre gangen/var det mindre vondt andre gang? Jormor vil at jeg skal føde på et senter med bare jordmødre tilstede denne gangen siden jeg er regnet som lav risiko. Ulempen er at du har ikke mulighet til å få epidural der. Kun lystgass og vann som smertestillende... Jeg hadde nok ikke greid det uten epidural sist, men jeg hadde også en veldig tung fødsel der gutten til slutt ble tatt med sugekopp og jeg ble klipt. Dette senteret er mindre enn 5 minutter fra sykehuset, så hvis noe skjer så blir jeg selvfølgelig sendt til sykehuset, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå... Dette senteret er helt nytt (åpnet i april) og ser veldig fint ut på bildene... Kanskje jeg må dra en tur for å se... Hva ville dere ha gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 28. september 2012 #1655 Del Skrevet 28. september 2012 Har hatt maaaasse nedpress i dag. Jeg og sambo var en tur på senteret og gikk nå, og hvert skritt jeg tar omtrent kjenner jeg hodet stanger nedover. Aaaaauuu.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 28. september 2012 #1656 Del Skrevet 28. september 2012 Bentebent: Jeg har riktig nok kun ett barn og hadde keisersnitt, men personlig så tror jeg at jeg ville holdt alle muligheter åpne. Det viktigste er jo uansett hva du selv ønsker og tenker. Dersom du tror du vil klare en vanlig fødsel uten epidural (du må jo satse på at det ikke blir som sist) og i utgangspunktet ikke ønsker epidural, så skader det jo ihvertfall ikke å sjekke ut senteret, men dersom du vil ha epidural som mulig smertelindring, så hadde jeg gått for sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 28. september 2012 #1657 Del Skrevet 28. september 2012 Kvist: Takk for en god oppklaring, da var det nok modningsrier jeg har hatt litt av ja. De ga seg ikke når jeg la meg for å hvile f.eks. Er heldigvis over nå, og jeg synes at de kan holde seg unna til de virkelig får til å gjøre noe utav ubehaget Kom gjerne tilbake, men da som rier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 28. september 2012 #1658 Del Skrevet 28. september 2012 Bentebent: Personlig ville jeg aldri sagt fra meg muligheten for epidural. Selv om den andre fødselen var mye lettere ba jeg om epidural på et tidspunkt. Det var kommet for langt til at jeg fikk, men hadde fødselen var lenger hadde jeg gjerne villet ha. Og min erfaring er at når man først har kommet dit at man ønsker epidural, så blir gjerne ventetiden etterpå såpass intens at de ekstra fem minuttene faktisk føles viktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentebent Skrevet 28. september 2012 #1659 Del Skrevet 28. september 2012 Jeg hadde egentlig ikke vurdert å føde andre plasser enn på sykehuset, men etter at jordmor var her i går så klarer jeg ikke helt å bestemme meg. Ser så fint ut på bildene, og jeg tenker jo at en mer "hjemmlig" stemning må da være bra. Har noen av dere prøvd fødsel i vann? Det var det jeg ville ha sist gang, men på grunn av alle komplikasjonene så var det helt uaktuelt. Jeg tror kanskje jeg tar meg en tur ned dit neste uke bare for å se og få klarlagt hva jeg kan få der og ikke. Er usikker på hvor mye overvåknings utstyr de har osv. Sist var det kun på grunn av overvåkning av gutten at de fant ut at han begynte å bli stresset... Og den muligheten nekter jeg å si fra meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 28. september 2012 #1660 Del Skrevet 28. september 2012 Takk for fin forklaring, Kvist! Vanskelig å si hva jeg opplevde i morges, for jeg orket jo ikke å krabbe ut av senga for å se om det ga seg ... Jeg har også hatt masse vondter i dag. Nedpress, stikkinger og diverse kynnere/murringer. Noen er så kraftige at jeg bare må stoppe opp og bite tenna sammen. Men det er fortsatt ikke noe regelmessighet i dem, og de kjennes ikke helt som riene fra forrige gang heller. Så jeg ser ikke for meg noen begynnende fødsel i dag Bentebent: Nå har jeg bare født en gang før, og det var en ganske tøff fødsel, så jeg hadde ikke under noen omstendighet sagt fra meg muligheten for epidural. Jordmor har klart å overbevise meg om at neste fødsel kommer til å bli lettere, men jeg hadde så god hjelp av epiduralen forrige gang at jeg ikke vil unnvære den muligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå