Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

HÆ? Syns jm 8 kg var mye i uke 31/32??

Jeg hadde gått opp 13 kg i uke 32, og hun har ikke nevnt det engang.

Gått opp 15 kg totalt nå i uke 37, heller ikke noe som er nevnt fra jm sin side.

Har nok litt å gjøre med at jeg er overvektig fra før, men jeg synes ikke selv jeg har lagt på meg så veldig. Mannen sier jeg er slankere i ansiktet nå enn da jeg ble gravid. Tror nok jeg har en del vann i kroppen også. Jeg har også vært mye mindre aktiv siden jeg falt ned trappa. Har fortsatt mye vondt i bekkenet og er nok muligens en bekkenløsning så da er det begrenset hvor mye aktivitet jeg kan være i. Men jeg tar det ikke så tungt selv. Er ganske sikker på at jeg skal greie å kvitte meg med de kiloene etter at lillebror er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg syns ikke du skal tenke på det iallefall, syns det var helt super vektoppgang jeg ;)

3 1/2 time til UL, og jeg er sprekkferdig etter å få se jenta vår igjen idag!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. den store jordmordagen - det hørtes så koselig ut :)

Jeg har da gått opp 20,1 kg da jeg ble målt på onsdag, og da var jeg 32+1 (whoopti-doo...) Hadde et utgangspunkt på 63 kg, så det kjennes og ses kan en trygt si... Satser jo på at det meste er vann da - er ihvertfall en fin unnskyldning her og nå :)

Men nettopp pga vektøkningen så har legen hele tiden holdt et øye med blodtrykk og urinprøve da han synes det var veldig mye vektøkning for meg (var relativt slank og godt trent da jeg ble gravid). Men så sier også min mor at hun la på seg mye, så jeg er tydeligvis velsignet på den måten! Men "alle" sier at det kommer jo av etter fødsel så jeg håper på det..

Plutselig så er det bare 5 uker til permisjon - det høres litt uvirkelig ut! Men det skal bli godt kjenner jeg! Fikk 20% sykemelding pga tretthet og høyt blodtrykk, så satser på at det vil hjelpe litt.. Akkurat nå er jeg i en periode hvor jeg føler jeg bare jobber, spiser og sover og venter på helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vektoppgang synes jeg er fryktelig vanskelig huh.png

¨Jeg var overvektig når jeg ble gravid og har nå gått opp 13.5 kg.

Synes selv at det er litt i overkant, men både lege og jordmor informerer om at det er innenfor normalen.

Er jo bare i uke 31 nå, så er stygt redd for at jeg kommer til å ende opp på rundt 20 kg opp.

Merker at de siste 2 kg kjennes fryktelig godt i kroppen og jeg er øm når jeg skal gå og stå.

Har nok mye å gjøre med at jeg har en vond bekkenløsning og har vært sykemeldt og nærmest sengeliggende den siste måneden....

Tror de siste kg som har kommet er mere vann enn fett dog, fordi bena begynner å bli mere hoven og anklene er ikke like slanke og fine lengre unsure.png

Skal til legen neste uke for en sjekk, og håper for all del at jeg ikke får kjeft for vektoppgangen :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. det høres fælt ut at en kan få kjeft for vektoppgangen.. Jeg forstår at det er ekstra vanskelig når en er overvektig i utgangspunktet. I mange tilfeller kan en ikke gjøre noe for vekten som kommer ila et svangerskap. Hvis du har gått opp 13.5 kg ila 31 uker så vil jeg ikke tro at du går opp så mye som 20 totalt. Og skulle du nå en gang gjøre det så er det, som du sier, antakeligvis mye vann som vil komme av igjen etter fødsel.

At vekten kjennes fysisk på kroppen er jo en annen ting. Jeg har lagt på meg fortere enn jeg har klart å trene meg sterk, så fikk fort vondt i ryggen. Men har klart å holde det i sjakk ved å trene faktisk. Jeg har i flere uker vært hoven i beina og det har om nettene/på morgenen vært vondt å gå på dem. Og jeg har foreløpig ennå bare 1 i ødem sier legen. Jeg kan ikke tenke meg hvilke smerter som evt følger 2 og 3 i ødem! Håper jeg ikke blir så mye værre!!

Når du har kommet så langt så er det bare å gjøre det beste ut av det mener jeg. Jeg har gått opp et kg i uka siden uke 15, så jeg har bare vært nødt til å slutte å tenke på det. Får heller ta det etter fødsel og så ser jeg hvor lenge det går. Har vel inderst inne tenkt at jeg selvfølgelig (!) skal tilbake til samme vekten som før jeg ble gravid, men dette er vel muligens ikke helt realistisk. Vi får se. Jeg håper bare jeg kommer ned i en vekt/en kropp jeg er tilfreds med - jeg har jo tross alt fått et lite barn!

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff.. det høres fælt ut at en kan få kjeft for vektoppgangen.. Jeg forstår at det er ekstra vanskelig når en er overvektig i utgangspunktet. I mange tilfeller kan en ikke gjøre noe for vekten som kommer ila et svangerskap. Hvis du har gått opp 13.5 kg ila 31 uker så vil jeg ikke tro at du går opp så mye som 20 totalt. Og skulle du nå en gang gjøre det så er det, som du sier, antakeligvis mye vann som vil komme av igjen etter fødsel.

At vekten kjennes fysisk på kroppen er jo en annen ting. Jeg har lagt på meg fortere enn jeg har klart å trene meg sterk, så fikk fort vondt i ryggen. Men har klart å holde det i sjakk ved å trene faktisk. Jeg har i flere uker vært hoven i beina og det har om nettene/på morgenen vært vondt å gå på dem. Og jeg har foreløpig ennå bare 1 i ødem sier legen. Jeg kan ikke tenke meg hvilke smerter som evt følger 2 og 3 i ødem! Håper jeg ikke blir så mye værre!!

Når du har kommet så langt så er det bare å gjøre det beste ut av det mener jeg. Jeg har gått opp et kg i uka siden uke 15, så jeg har bare vært nødt til å slutte å tenke på det. Får heller ta det etter fødsel og så ser jeg hvor lenge det går. Har vel inderst inne tenkt at jeg selvfølgelig (!) skal tilbake til samme vekten som før jeg ble gravid, men dette er vel muligens ikke helt realistisk. Vi får se. Jeg håper bare jeg kommer ned i en vekt/en kropp jeg er tilfreds med - jeg har jo tross alt fått et lite barn!

Dersom det er ødem 1 så synes jeg litt synd på de som får 2 og 3 ja :overrasket:

Håper du har rett og at jeg slipper så fryktelig mange flere kg :) Takk for oppmuntrende ord :)

Tror (og håper?) at kg vil komme av ganske kjapt etter fødsel. Det sies at overvektige mister gjerne 10-15 kg de første 2-3 dagene etter fødsel i vesketap og barnet. Så da er jo ikke totalen så stygg etterpå kanskje?

Men igjen så er jo det bare et "snitt" for folk på min vekt, og ingen mal huh.png

Jeg har jo gode 30 kg å ta av i tillegg til graviditetsvekten, så jeg håper på å være i mål innen 1 1/2 år iallefall :)

Kjenner jeg gleder meg masse til å kunne spise normalt igjen og ikke minst få lov til å trene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten begynt å kjenne noe annerledes i magen det siste døgnet.

Virker som om han ligger å presser på alt nede i bekkenet.

Lurer på om de kaller det nedpress-følelse?

Kjennes ut som om jeg må på do for å gjøre nr 2 hele tiden, men når jeg kommer på do så må jeg ikke det :rolleyes: Merkelig følelse...

Er et trykk nederst i magen som om noen har lagt en vekt nede i bunnen av livmora...

Klarer ikke helt å forklare følelsen, men det er ømt og litt vondt.

Noen andre som har kjent noe lignenede?

Synes kanskje det er litt tidlig å kjenne slikt i uke 31?

Ikke lett å være førstegangsfødende og ikke vite hvordan kroppen skal reagere på alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Jeg kan ikke si jeg har kjent noe lignende, men fohåpentligvis er det noen drevne her som kan klare opp i det for deg (oss) :)

Det har blitt en del rar Googling for min del som førstegangs.. Finner som regel svar på det meste, men det er veldig kjekt å ha et forum som dette hvor en kan spørre i litt mer kjente omgivelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten begynt å kjenne noe annerledes i magen det siste døgnet.

Virker som om han ligger å presser på alt nede i bekkenet.

Lurer på om de kaller det nedpress-følelse?

Kjennes ut som om jeg må på do for å gjøre nr 2 hele tiden, men når jeg kommer på do så må jeg ikke det :rolleyes: Merkelig følelse...

Er et trykk nederst i magen som om noen har lagt en vekt nede i bunnen av livmora...

Klarer ikke helt å forklare følelsen, men det er ømt og litt vondt.

Noen andre som har kjent noe lignenede?

Synes kanskje det er litt tidlig å kjenne slikt i uke 31?

Ikke lett å være førstegangsfødende og ikke vite hvordan kroppen skal reagere på alt ;)

Ja, det kan være det man kaller nedpress. Følte det ikke selv før jeg var i ca uke 34, men er sikkert mulig for noen å kjenne det tidligere :) Skal ikke være lett å være førstegangs og ikke vite hva alt er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg også har kjent nedpress de siste få dagene, men kjennte aldri det i forrige svangerskap, så det er en del nytt som skjer selv om jeg har vært gravid en gang før (nå var jo forrige prematur da, så jeg har ikke vært gravid så lenge som dette før heller ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er nedpress, jeg har noe liknende innimellom iallefall, men kan ikke si at jeg hadde den følelsen i forrige svangerskap.

Var på UL idag, og alt var velidg bra - kjennes som 10kg er tatt av skuldrene mine.

Hodet er langt ned i bekkenet, men ikke festet - hun mente uansett at babyen ikke kom til å snu seg nå, og det er godt å vite.

Masse fostervann og perfekt blodgjennomstrømming i morkaka, sa hun også.

Vektestimert til 3600g ved termin, også helt på normalen, og så mente hun også at det er en jente, fortsatt :gjeiper:

Så nå skal jeg slutte å bekymre meg iallefall!! Deilig.

Driver å forbereder så smått til bursdag - igjen - gutten vår er 3 år idag, og idag skal vi feire med besteforeldrene og tanten og onkelen hans, med hjemmelaget kake og kaffe.

Blir koselig.

(og så utrolig rart å tenke på at jeg for 3 år siden, idag, lå på barsel med en helt nyfødt liten bylt på brystet - og at han nå er blitt sååå stor :sukk: )

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke kjeft av jordmor, men hun viste tydelig at hun helst ikke ville at jeg hadde gått opp noe i det hele tatt. Hadde en BMI på rett over 30 da jeg ble gravid, så jeg skjønner jo at å ikke gå opp så mye er det beste, men jeg kan jo ikke slutte å spise heller. Jeg spiser sundt (sunnere enn før jeg ble gravid) og prøver å gå en tur med hunden i alle fall annen hver dag, men som sagt så har jeg mye smerter og ubehag i bekken som blir verre om jeg gjør mye... Så jeg får heller satse på lange trilleturer når lillebror er kommet ut :)

Fram til uke 24 hadde jeg lagt på meg 5 kg, så har nok gått opp litt for my de siste 8 ukene? (3kg) Jaja, ikke vet jeg. Hun syntes 5 kg var for mye i uke 24 også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat kommet hjem fra kontroll hos jordmor. Alle prøvene var fine og jenta ligger med hodet ned, men ikke festet seg ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nedpressfølelse allerede i uke 30, så du kan nok kjenne det i uke 31 :)

Ang vekt er det bare stusselig :(

Jeg veide 62 da jeg ble Gravid. Var godt grunntrent og muskuløs. Nå er jeg oppe i 77,1, dvs 15 kg opp i uke 36+3 (ved kontroll). JM har ikke bekymret seg for vekt siden BMI var lav ved start og jeg har ødem i 2.. Så mye vann, men jeg ser fettet og hvor slapp jeg har blitt. Gruer met så til og se hva jeg har å "rydde opp i" når babyen er ute. Håper jeg mister vekt av å amme!

Liker ikke kroppen min nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke kjeft av jordmor, men hun viste tydelig at hun helst ikke ville at jeg hadde gått opp noe i det hele tatt. Hadde en BMI på rett over 30 da jeg ble gravid, så jeg skjønner jo at å ikke gå opp så mye er det beste, men jeg kan jo ikke slutte å spise heller. Jeg spiser sundt (sunnere enn før jeg ble gravid) og prøver å gå en tur med hunden i alle fall annen hver dag, men som sagt så har jeg mye smerter og ubehag i bekken som blir verre om jeg gjør mye... Så jeg får heller satse på lange trilleturer når lillebror er kommet ut :)

Fram til uke 24 hadde jeg lagt på meg 5 kg, så har nok gått opp litt for my de siste 8 ukene? (3kg) Jaja, ikke vet jeg. Hun syntes 5 kg var for mye i uke 24 også...

Ja vi med BMI over 30 trenger i grunn ikke å gå opp i vekt i heletatt.

Men jeg synes at jordmora di ikke motiverer deg noe for å endre kosthold og levesett.

Jeg synes det er supert at du ikke har gått opp mere! Skulle ønske jeg hadde vært like flink....

Illicituus:

Jeg kjenner godt til å ikke like kroppen sin nå. Jeg misliker min på en helt ny måte selv.

Jeg har alltid vært ok fornøyd med kroppen min til tross for for mange kg. Jeg har vært sterk og klart å gjøre det jeg har ønsket uansett situasjon.

Nå er jeg enda tyngre og sliter med å i heletatt snu meg i senga. Kroppen min spiller meg et puss og jeg liker det IKKE!

Mulig det er en god oppkvikker for min del om at jeg må ned enda mere etter hvert :)

Tørr ikke å tenke på hvordan kroppen hadde vært nå om jeg ikke hadde klart å ta av 10 kg før svangerskapet startet..... :overrasket:

Snakket forresten med føden i dag. Ringte de for å spørre om nedpress-følelsen.

Jordmora jeg snakket med forklarte at det trolig var at småen hadde skiftet stilling. Enten sitter han i seteleie (noe som var veldig vanlig rundt uke 31 pga stor plass der inne), eller så har han kommet langt nede i bekkenet.

Dersom han kom for langt nede i bekkenet til at det skulle påvirke livmorhalsen så skulle jeg oppleve spotting/litt blod.

Så fremt jeg ikke opplever noe blod eller større ubehag så trodde hun at alt var ok :)

Godt å høre det også :)

Unnskyldte at jeg ringte for å mase, men det var bare å spørre så mye jeg ville sa hun :)

Så dersom det ikke ga seg innen noen dager eller ble værre, så skulle jeg ringe og de sjekker det bedre på sykehuset :)

Godt å kunne spørre de på føden direkte. Jeg har ingen ekkel følelse om at noe er galt, så jeg føler meg trygg med å avvente litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått opp 18 kg, er uke 35. Startvekt var 63 kg, jeg er 173 høy. Trives ikke med det, men det var helt likt sist, og da forsvant kiloene lett. Det som tok lenger tid var å bygge opp muskelmassen igjen, men det var deilig å trene. Og gud vet at det er praktisk å skaffe seg litt ekstra muskler som småbarnsmor uansett! Har faktisk aldri hatt bedre trente armer enn før graviditeten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg, Illicitus! Jeg var topptrent før første svangerskap, gikk opp 14-15 kg (omtrent ingenting de siste ukene; vekta kom i starten av tredje trimester), og fkk kroppen min "tilbake" etterhvert. Jeg hadde nok fått den kjappere tilbake om jeg ikke hadde fått fødselsdepresjon og var utmattet det første året. Jeg var faktisk mer "fit" da jeg ble gravid denne gangen, og det med mindre (men klokere) trening enn før første svangerskap. Det tar tid å få tilbake muskelmassen, men er man vant tilå trene virker det som om kroppen rett og slett har god hukommelse når det gjelder å komme seg i form igjen.

Jeg kjenner igjen tankene dine, jeg hadde mange av de samme da jeg var gravid første gang. :klem: Nå vet jeg at det sannsynligvis kommer til å ordne seg igjen. Jeg regner dog medat puppene kommer til å henge litt mer etter denne ammeperioden, men det bryr meg fint lite. Det kommer de til å gjøre etterhvert uansett. :ler:

Denne gangen har jeg gått opp 13 kg frem til nå, men vekta har stått stille i noen få uker nå. Omtrent som sist, mao. Regner med at det sniker seg på et par kilo til, nå eter jeg til alle døgnets tider. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd vi skal bruke så mye enegi på vekt egentlig. Det er jo ikke annet å gjøre enn å spise sunt og prøve å holde seg litt i aktivitet, så er jo resten opp til kroppen. Kjenner mange som har levd mer usunt enn meg og lagt på seg halvparten. Og merkelig, denne gangen har jeg vært mer aktiv og spist sunnere enn sist, likevel legger jeg på meg likt. Jeg heller derfor til at man bare kan påvirke vekten til en viss grad.

Derfor blir jeg så irritert på meg selv når jeg tenker så mye på det. Jeg ser meg ofte i speilet, og i stedet for å glede meg over struttemagen ser jeg kiloene og gruer meg til fortsettelsen. Når jeg i stedet burde nyte et sunt svangerskap (mitt siste!) og en sunn baby. Og prøvd å bekymre meg minst mulig i denne siste fasen som ettbarnsmor. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har det ihvertfall skjedd saker og ting siden sist jeg var her inne...

Grunnen til magesmertene mine var HELLP-syndrom, og takket være at jeg fikk rier utpå kvelden 7.august så dro vi på føden fremfor å se an magesmertene til svarene på blodprøvene jeg tok hos legen var klare. Det var bra, for overvåkning av fosterlyden viste at lillegutt ikke hadde det spesielt bra i magen.

Det ble hastesnitt på morgenen 8.august og lillegutt havnet på nyfødtintensiv og jeg på vanlig intensiv det første døgnet. Jeg og samboeren lå der etter 4 dager på barsel og lillegutt 6 dager på nyfødtintensiven før vi havnet på barsel sammen alle 3.

Nå har vi kommet oss hjem alle 3, og nå krysser vi fingrene for at det går bra fremover. Lillegutt spiser ihvertfall endelig bra og begynner endelig å legge på seg. Og formen min begynner også å bli bra, så nå begynner vi å se lyset i enden av tunellen. Nå gjenstår det bare litt ekstra oppfølging mtp ettervirkninger etter HELLP hos meg, og vekt- og gulsottkontroll av lillemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...