Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Jeg startet permisjonen i dag. :nigo: Derfor har jeg vært hos fotpleier og fått stelt undersåttene etter alle kunstens regler. :nigo:

Formen er fin, selv om jeg er elendig til å kjenne på hvor mye energi jeg egentlig ikke har. Jeg brenner mao. av all energien på en gang, plutselig tar den slutt, og så sitter jeg der helt gåen. Men det er vel ikke noe ukjent problemstilling som høygravid. :)

Ang. sykehusklær så gjør jeg vel det samme som sist; tights, lange og ammevennlige singletter og lange skjorter/cardigans til å ha over. Joggebukse bruker jeg ikke. :jolie::fnise: Tar med meg Birckenstocksandaler og et par Havaianas flip-fopper (sistnevnte til dusjing, jeg endte opp med fotsopp etter sist fødsel :sprettoy:); sist hovnet jeg veldig opp i føttene etter fødsel så sko som er lette å få på seg er alfa og omega. Trusemessig så brukte jeg bare egne truser, bortsett fra de første timene etter fødsel, så jeg regner med at jeg gjør det samme nå også. Men det var faktisk ikke nettingtruser jeg fikk da, det var mer en Up&go-aktig sak som jeg la ekstra bind inni. De fikk meg til å føle meg så ulekker at jeg gikk over til boksere ganske kjapt. :ler: Jepp, jeg er forfengelig, og sminken MÅ med i bagen.

Bare tre uker igjen?!?! Da kan jo nurket komme når som helst. Så spennende! Håpe du får litt tid for deg selv først! Jeg har også et lite håp om at knøttet holder seg inne i magen til termindatoen. Vi skal jo flytte bare en måned før termin, så det hadde vært kjekt å komme litt i orden i det nye huset før minsten melder sin ankomst.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det der med å bruke opp energien, ja. ;) I det siste har jeg vært litt skral i bekkenet også, så da blir det litt i samme kategori der også. Må forte meg å få unna klesvasken og diverse før bekkenet slår seg vrangt igjen. I stedet for å bare gjøre ting i et rolig tempo.

Fotsopp? Uææææ! Jeg syntes det virket så rent og pent på sykehuset sist, at jeg turte å dusje barbeint. Det gikk helt fint, men kanskje uansett litt risikabelt. Jeg kan ikke fordra sånne flipflopper med sånn plastgreie mellom tærne, men vurderer å gjøre et unntak nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter nok en urolig natt, og det at det har blitt tungt å stå og gå så mye på jobb, har jeg idag fått meg time hos legen.

Regner med å få 100% sykemelding ( fastlegen min har ferie så skal til en annen) - og kjenner at det skal bli så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for beroligende ord folkens :) Det hjelper på...

Og ja, -Englefjes- tights fungerer jo! Og lange topper... Yey, da slipper jeg joggebukse :p

Spennende med permisjon og nå virkelig bare venting. Så spent på hvordan det går fremover. Tenk vi snart er ved veis ende for denne gang!

Soon; det tror jeg du kommer til å synes er som natt og dag. Jeg er rastløs når jeg er hjemme, men jeg merker og at jeg er så sliten. Jeg kan sove 10 timer om natten og er så sliten i kroppen allikvel i løpet av dagen. Trenger enormt med søvn i disse dager og gir meg lov, selvom jeg har litt dårlig samvittighet ovenfor mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll i dag, alt er supert. Hodet er ikke festet, men godt nede i bekkenet, så jeg trenger ikke ta forholdsregler om vannet plutselig skulle gå.

Jeg er godt i gang med redebygging, og vasker, sorterer og bretter tøy til den store gullmedaljen. Jeg tror vi har ganske greit med klær (noe er kassert fordi det er for råsa, og jeg har tenkt å farge en del av ulltøyet), men vi trenger noen flere mye bukser. Ellers så skal jeg fikse skittentøysystem + ny stelleplass på badet, ordne sengen, kjøpe lammeskinn og dagseng (tror det blir Stokke sin vugge som vugger i lengderetningen), og da er jeg vel omtrent i mål med det jeg gidder å gjøre før fødsel. Ja, og så må jeg lete frem pumpen, som på mystisk vis har forsvunnet. Jeg tviler på at jeg trenger den med en gang, men siden jeg er av dem som produserer litt for mye formelk, kan den være grei å ha for å unngå magevondt for knerten.

Fotsopp? Uææææ! Jeg syntes det virket så rent og pent på sykehuset sist, at jeg turte å dusje barbeint. Det gikk helt fint, men kanskje uansett litt risikabelt. Jeg kan ikke fordra sånne flipflopper med sånn plastgreie mellom tærne, men vurderer å gjøre et unntak nå.

Det var skikkelig guffent! :eeeh: Jeg har aldri hatt det før, og sammen med renselse, pupper det rant melk av og babygulp overalt var det absolutt ikke noe særlig. Mannen fikk det også.

Etter nok en urolig natt, og det at det har blitt tungt å stå og gå så mye på jobb, har jeg idag fått meg time hos legen.

Regner med å få 100% sykemelding ( fastlegen min har ferie så skal til en annen) - og kjenner at det skal bli så godt.

Krysser fingrene for at legen hører på deg!

Jeg kan sove 10 timer om natten og er så sliten i kroppen allikvel i løpet av dagen. Trenger enormt med søvn i disse dager og gir meg lov, selvom jeg har litt dårlig samvittighet ovenfor mannen.

Sov! Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Mye bedre det enn at du hangler deg gjennom dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har formen et oppsving, faktisk. Sover bedre igjen (alt er relativt da, står fortsatt opp 2-3 ganger og våkner når dette droget av en kropp skal snus i senga) og ryggen ble så godt som helt fin etter kiropraktorbehandling. I slutten av uka skal jeg forsøke akupunktur mot begynnende vann i kroppen (håper å ikke få like mye som sist), og etter hvert planlegger jeg modningsakupunktur - orker ikke mange dager på overtid igjen, altså ;)

Alt i alt er formen bedre nå enn jeg trodde den skulle være få uker før permisjonsstart, så jeg det ser ut som om jeg skal klare å stå løpet ut. Når permisjonen begynner kan jeg jo bruke lang tid på henting og/eller levering i barnehage og hente krefter midt på dagen. Tror jeg må jobbe mest med samvittigheten da. En del av meg skulle nemlig ønske jeg kunne ha eldstemann hjemme fra barnehagen en del, men jeg tror jeg har best av å faktisk få slappet av hjemme. Når får jeg gjort det igjen, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må jobbe mest med samvittigheten da. En del av meg skulle nemlig ønske jeg kunne ha eldstemann hjemme fra barnehagen en del, men jeg tror jeg har best av å faktisk få slappet av hjemme. Når får jeg gjort det igjen, liksom...

Noen ganger har jeg lurt på om det er noe rart med meg, siden jeg overhodet ikke har dårlig samvittighet for å la toåringen være i barnehagen på dagtid når jeg har fri. Jeg tror jeg ville fått mer dårlig samvittighet hvis hun skulle vært hjemme sammen med en sliten mamma hele dagen når hun har mulighet til å være med på aktiviteter i barnehagen. Hun trives godt der, og får ut energi når de er ute og leker. Jeg undervurderer heller ikke fordelen med at jeg får litt tid for meg selv, noe som gir meg energi og overskudd som kommer hele familien til gode. Når jeg er hjemme, blir det uansett ikke fulle dager i barnehagen, men 6-7 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100% sykemelding innvilget - legen mente det var en vettug avgjørelse.

Alt stod bra til ellers, fikk full kontroll med alt av målinger - hodet er ned og fortsatt bevegelig.

Kan heller ikke si jeg får mega dårlig samvittighet av å sende jr i bhg selv om jeg er hjemme - han har da mye bedre av å få løpt fra seg og lekt med vennene, enn å mase på en sliten mamma som ikke orker en døyt. Leverer i 09.30 tiden og henter i 15-16 tiden, så blir ikke så lang dag uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må bli flinkere til å droppe dårlig samvittighet for alt, ja! Vi bærer faktisk på et nytt liv og det er i seg selv en "jobb" som vi skal være stolte av. :smilyblomst:

Har nå lekt litt husmor hjemme i dag og fått vasket, fylt opp fryseren med hurtigmat og lignende, men føler meg utrolig lite effektiv i dag. Ikke vært ute av døra enda og klokka er halv fire. Jeg får ta meg en gåtur senere i dag tror jeg for å få frisk luft. Jeg elsker å være ute, men akkurat i dag er det dagen for å være inne - av en eller annen grunn.

I dag har jeg mer nedpress igjen enn "normalt" og må tisse hele tiden. Første gang jeg har blitt plaget av å måtte tisse med jevne mellomrom. Normalt sover jeg natten igjennom og våkner ikke fra jeg legger meg til jeg skal opp 10 timer etterpå. Håper dette fortsetter selvom han tydeligvis presser mer på blære i dag enn tidligere.

Lurer på hvordan modningsfølelsen er? Og jeg regner med man vet når ting er i gang på ordentlig? (Ikke at jeg tror det er noe fare her altså, mer tankedroodling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, 10 timer uavbrutt søvn hørtes helt fantastisk ut.

Her sover jeg ca 7 timer om natten, gjerne avbrutt av lillegutt som enten må på do og tisse, eller skal ligge i senga vår, eller av utallige skiftinger av stilling... :natti:

Opp å tisse selv på natta er heldigvis skjelden vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 7 timer sammenhengende søvn høres ut som luksus, jeg! Får jeg 3 timer sammenhengende søvn nå så er jeg i himmelen, og klarer jeg å sovne igjen etterpå så er det enda bedre. :)

Enten så våkner jeg av at jeg må på do eller så våkner jeg av at jeg har vondt i magen eller ryggen. Selv om det første er plagsomt, så er det andre helt jævlig. Skal heldigvis til legen i morgen, hvis ikke så tror jeg at jeg hadde tatt en tur på legevakta i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes virkelig ubehagelig ut, Smalltalk. Håper legen kan hjelpe deg så du slipper alle de vondtene om natta.

Det blir ganske oppstykket søvn her også, med to-tre doturer hver natt. Og av og til må jeg inn til toåringen, men det er ikke hver natt. Heldigvis sovner jeg ganske fort igjen, så jeg fungerer greit på dagtid etter en natt på 7-8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 7 timer sammenhengende søvn høres ut som luksus, jeg! Får jeg 3 timer sammenhengende søvn nå så er jeg i himmelen, og klarer jeg å sovne igjen etterpå så er det enda bedre. :)

Enten så våkner jeg av at jeg må på do eller så våkner jeg av at jeg har vondt i magen eller ryggen. Selv om det første er plagsomt, så er det andre helt jævlig. Skal heldigvis til legen i morgen, hvis ikke så tror jeg at jeg hadde tatt en tur på legevakta i kveld.

7 timer sammenhengende hadde vært luksus ja, men som jeg skrev så våkner jeg titt og ofte, av og til av jr eller ofte av at jeg må snu meg, sånn ca hver en og en halv time natta igjennom tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen egentlig veldig bra til å være over 35 uker på vei, men merker at jeg har litt lite overskudd.

Er nå 50% sykemeldt og har kun igjen 1,5 uke igjen før permisjonsstart. Ser nesten ut som det blir full sykemelding siste uka jeg skal jobbe slik at jeg får samlet litt krefter. Sover egentlig veldig dårlig om nettene, men kun fordi det er varmt og at jeg våkner når jeg snur meg. Er stuptrøtt de første timene på jobben omdagen. :sleeping:

Merker at tiden som gravid har gått veldig fort, med tanke på at det kun er litt over 1 måned til jenta vår kommer. :icon_lol:

Ting begynner heldigvis å falle litt på plass her, men føler ikke at jeg har full oversikt enda. Skal bli godt å få tid hjemme til å forberede. Må også få lest meg opp om fødsel. Kan veldig lite og har hittil fått lest veldig lite om det.

Snuppa i magen turner ganske aktivt omdagen. Magen har stadig rare former og jeg merker at hu strekker seg endel slik at jeg må ligge rett ut med kroppen for at hu skal få god nok plass uten av jeg får veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det lite soving også og sliter med å holde meg våken på jobb. Blir stort sett veldig trett rundt klokken 11 og igjen i 2-3 tiden. Har vurdert a spørre sjefen om noen ekstra pauser i løpet av dagen så jeg kan ut å få meg litt frisk luft eller noe... Onsdager jobber jeg heldigvis bare til 12 fordi jeg deltar på aquanatal time (trening i vann for gravide) Er veldig deilig.

Er veldig varmt her i dag, og det skal vist bli enda varmere resten av uke. Mine stakkars føtter har allerede begynt å hovne opp. 10 uker igjen her... håper de går fort for jeg begynner å glede meg til å få kroppen tilbake. Har en del vondter i rygg og bekken som jeg begynner å bli lei av... Må kanskje bite i det sure eplet å dra til legen å be om sykemelding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt kiropraktor, Bentebent? Det har blitt noe av en kjepphest for meg etter å ha fått vondt i korsrygg/bekken i to svangerskap, bare for å oppleve at et par kiropraktorbehandlinger gjorde susen :) Leit hvis man skal gå rundt å ha smerter man faktisk kan gjøre noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må jeg si at jeg er veldig opptatt av denne Sigrid-saken. Jeg vet ikke om det er hormonene, for jeg pleier normalt sett ikke å engasjere meg SÅ veldig i slike saker. Men nå ser jeg for meg hvor ufattelig grusomt foreldrene hennes må ha det, og jeg håper så veldig at hun kommer til rette snart.

Husker jeg hadde en veldig bølge etter førstemann ble født, hvor jeg fikk veldig respekt for at alle mennesker er noens barn. Det høres kanskje dumt ut, men jeg ble liksom generelt litt mer glad i alle sammen fordi jeg visste at de (fleste) har foreldre som elsker dem.

Jaja, nok hormoner, back to work ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legekontroll i dag, og legen mente at jeg kan legge skylda for mage- og ryggsmertene mine på knerten. Jeg er såpass lav at livmora ligger godt planta oppi mellomgulvet, og det fører gjerne med seg både mage- og ryggsmerter. På en måte så er jeg glad for at det ikke er noe farlig, men på den andre siden så er det ikke så morro å vite at det ikke er noe å få gjort noe med. :sukk:

Blodtrykket mitt har forvirret seg ut på bærtur. Har vanligvis ligget på rundt 110/60-115/70 og nå var det oppe på 125/95. Overtrykket er ikke så ille, men undertrykket er visst litt høyere enn hva legen synes var greit. Så da ble det tatt blodprøver og satt opp ny kontroll allerede i begynnelsen av neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ikke var noe farlig, SmallTalk! Men jeg skjønner godt at det ikke er morro når du ikke får gjort noe med det, det høres utrolig ubehagelig ut. Godt du fikk ny kontroll tidlig neste uke allerede når undertrykket et såpass høyt, så de kan følge litt ekstra med :Nikke:

Til dere som er utslitt og vurderer sykemelding så vil jeg virkelig anbefale det. Det er ingen som takker dere for at dere sliter dere ut, og det er ikke lenge igjen til termin for oss nå, så jeg tror kroppen har godt av å ikke være totalt utslitt før fødsel (+ at om man er så trøtt og holder på å sovne på jobb, så er det bedre å bruke tida hjemme på å sove enn å ikke få gjort stort på jobb).

Takket være mi sykemelding så sover jeg til 11-12 hver dag nå (er først oppe i 7-tida og spiser frokost, og så legger meg igjen), og bobler likevel ikke over av energi når jeg våkner, men må ta ting i et seint tempo. Jeg hadde ikke klart å sitte lenge på jobb foran pcen uansett heller pga bekkenet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding, ja... Nå har jeg vært sykemeldt i snart 12 uker allerede, men den siste uka nå så kjenner jeg at jeg virkelig er glad for den sykemeldingen. Hadde ikke orket å dra på jobben eller noe sånn nå, og er i grunnen veldig glad for at det bare er meg og samboeren i huset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg får ta en telefon til legen angående sykemeldingen og få full sykemelding fra neste uke.

Jenta vår er så veldig aktiv i magen så er rimelig ubehagelig å sitte på stol innimellom. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...