Soon Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #881 Del Skrevet 27. juli 2012 Navlen min er helt flat/jevn med resten av magen. E har ikke nevnt noe på navlen her, men han komemr stadig med komplementer om hvor fin magen min er da Snille, lille vennen - hjelper på selvbildet med alt av koselige kommentarer. Føler meg ikke akkurat fresh, men mannen og lillegutten er veldig søte og sier jeg er fin, så da får jeg tro på det da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. juli 2012 #882 Del Skrevet 27. juli 2012 Så søt! Ja, to år er en herlig alder! Det hagler med kommentarer og morsomme betraktninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 27. juli 2012 #883 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Ja, to år er en herlig alder! Det hagler med kommentarer og morsomme betraktninger Sånn er det her også. Utrolig moro! Av og til tenker jeg at man skulle fått dem ferdig utlevert ved to år; det er jo nå det begynner å bli skikkelig gøy. Endret 27. juli 2012 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 28. juli 2012 #884 Del Skrevet 28. juli 2012 Pratet med ei som fødte for noen uker siden. Jeg har termin om 11 uker og har enda ikke begynt å tenke på/grue meg til fødsel (synes enda det er lenge til). Så sier hun at jeg burde begynne å tenke på det og forsåvidt grue meg, sik at det ikke blir et så stort sjokk. Det skal sies at hun hadde en vanskelig fødsel og slet psykisk i ettertid . Hva synes dere erfarne om dette? Jeg ser ikke vitsen med å begynne å grue meg unødvendig, men foratår jo at jeg snart må begynne å tenke på fødselen.. Nå skal det sies at jeg ikke går til jordmor da jeg hadde en dårlig opplevelse på første møtet. Valgte derfor å kun gå til fastlegen (mann). Jeg må evt lære mer om hva som skjer under en fødsel ved å lese/snakke med lege/ snakke med venninner. Jeg forstår jo at fødsel er noe som må tenkes på, men en vet jo uansett ikke hvordan fødselen blir - i hvertfall ikke som førstegangs.. Noen som har noen meninger..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 28. juli 2012 #885 Del Skrevet 28. juli 2012 Å, veldig vanskelig tema. For å være ærlig: Rett etter fødsel var jeg tilbøyelig til å mene det samme. Jeg synes fødsel var en sjokkartet opplevelse jeg selv gjerne skulle vært bedre forberedt til. Men jeg VAR faktisk veldig godt forberedt på den måten at jeg hadde lest om fødsel, diverse scenarioet og faser, smertelindring, pusteteknikker osv. Det man aldri får forberedt seg på er jo hvordan akkurat DIN fødsel blir og hvordan du reagerer på det som skjer. Alle fødsler og fødende er jo unike Jeg heller derfor til at venninnen din egentlig snakker mer for seg selv enn for deg - dette handler mest om henne. Du får ikke gjort noe annet enn å lese generelt om fødsler og ta vare på deg selv på best mulig måte Det er veldig trist om du bruker energi på å grue deg når du for alt du vet kan få en kjempelett fødsel - jeg kjenner flere som har blitt positivt overrasket også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 28. juli 2012 #886 Del Skrevet 28. juli 2012 Går alt etter planen så blir det keisersnitt på meg om under 5 uker, men dersom fødselen starter før (noe legene regner som rimelig sannsynlig) så er det ikke sikkert det blir tid til å gjennomføre et planlagt keisersnitt, og pga dette så har jeg fått beskjed om å tenke gjennom dette med vanlig fødsel også. For min del så har jeg i grunnen bestemt meg for å prøve å ta ting som de kommer dersom det ikke blir tid til et planlagt keisersnitt. Det eneste jeg vet er at jeg kommer til å be om at de overvåker ungen med STAN og at de har lav terskel for hastesnitt (jeg vil heller ha det enn forløsning med tang/vakum) dersom det skulle bli komplikasjoner (og det er det jeg er redd for, ikke fødselen i seg selv). Smerter er i grunnen ikke noe jeg tenker på, så bruk av eventuell smertelindring får jeg bare ta som det kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 28. juli 2012 #887 Del Skrevet 28. juli 2012 Snakket en del med et par i dag ang fødsel. Jeg vet ikke hva jeg skal forberede meg på til, for alt er jo så indivduelt. Jeg skjønner det er smerter ut av dey ville h.... Alt det andre er for meg umulig å relatere meg til. Vet ikke hva som venter meg, hvordan jeg takler det etc. Vet ikke om jeg burde skrive fødebrev og hva som er normalt heller å ta med. Jeg har tre punkt som jeg vil skal respekteres. 1. Ingen studenter 2. Jeg vil at mannen skal gå ut når/hvis jeg får klyster 3. Ingen bortsett fra de som MÅ skal nedenfor hoftehøyde. Dette er inkl. mannen. Er fødebrevet personlig eller blir dette nevnt/lest opp? Jeg ønsker kanskje å notere disse tingene uten at mnnen vet. Ingen krise selvsagt, men ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 29. juli 2012 #888 Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg vil tro (og håper) at et fødebrev er personlig. Jeg skal skrive et fødebrev sammen med min jordmor pga litt angst i forhold til selve fødselen. Slik jeg forstod så er det et brev man leverer til jordmor når man kommer på sykehuset, og jordmora leser det sammen med legen (e) som skal behandle deg. De vil prøve å følge brevet så godt de klarer og fødselen tillater det. Det er iallefall mitt intrykk, og håper det ikke blir noe høytlesning nei Jeg har forsåvidt de samme 3 punktene som deg, og tror ikke at de vil være noe problem å få ordnet med Tror det ville vært værre om det hadde stått punkt for punkt hvilke smertelindring, hvor og når på døgnet og slike ting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 29. juli 2012 Forfatter #889 Del Skrevet 29. juli 2012 Har snakket litt med jordmor om fødselsfaser, stillinger og smertelindring - og så må man vel bare ta det som det kommer Det er jo en helt ny opplevelse for meg også, siden jeg hadde planlagt KS sist. Ca 5 uker igjen her, og jeg kjenner at jeg på ett vis begynner å bli klar for fødsel - er så drittlei alle vondtene nå. Vondt når jeg sitter, ligger, går og står, både i mage og rygg, så nå er jeg klar for å få henne ut. Sover dårlig også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 29. juli 2012 #890 Del Skrevet 29. juli 2012 Takk for svar Synes det var et rart råd å begynne å grue seg bare for å ha gruet seg.. Men det er mulig som du sier, Ciara, at hun snakker mer til/for seg selv. Jeg får heller begynne å lese meg opp på det etter hvert. Har nok et par ting jeg bør ta stilling til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 29. juli 2012 #891 Del Skrevet 29. juli 2012 Takk for svar Synes det var et rart råd å begynne å grue seg bare for å ha gruet seg.. Men det er mulig som du sier, Ciara, at hun snakker mer til/for seg selv. Jeg får heller begynne å lese meg opp på det etter hvert. Har nok et par ting jeg bør ta stilling til.. Du går ikke til jordmor i svangerskapet da? Et tips er å sjekke om det arrangerer fødselskurs i nærområdet ditt. Her er det jordmor og helsestasjonen som arrangerer, og da er det en hel arbeidsdag med video, diskusjoner, informasjon om alt som kommer til å skje under en fødsel og slikt. Da vet man litt mere hva man går til Vet det er en del jordmødre som arrangerer slike kurs privat også... Jeg gleder meg til jeg skal på kurs på tirsdagen med gubben, så vet vi begge to litt mere hva vi skal gå til om en del uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 29. juli 2012 #892 Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg synes det er et tullete råd å gi at man skal begynne å grue seg. Mange har helt klart nytte av å tenke gjennom hva man skal gjennom, men man klarer aldri å visualisere seg til hvordan det blir og oppleves uansett. Selv hadde jeg svært god nytte av å visualiere fødselen som en svært heftig treningsøkt på forhånd, siden det var det nærmeste jeg klarte å komme den fysiske prestasjonen. Nå er det jo rimelig mer heftig med fødsel enn med maksløft i markløft, men likevel så hadde det en verdi for meg. Jeg fødte på ABC Ullevål sist, så jeg hadde på forhånd tatt valget om at jeg ikke skulle ha medikamentell smertelindring med mindre det ble fullstendig nødvendig (da ville jeg blitt overført til vanlig fødeavdeling). Nå skal jeg føde på vanlig sykehus (har flyttet), og ønsker å bruke badekar i så stor grad som mulig, men utelukker ikke i like sterk grad å bruke smertelindring. Sist var jeg på forhånd også sikker på at jeg kun ville bruke badekar under åpningsfasen, men overhodet ikke under selve utdrivingen. Vel, ingen kunne fått meg opp av det badekaret da pressfasen startet, det vannet lindret virkelig. Dessuten gikk den fasen så fort at jeg hadde ikke rukket å komme meg opp av badekaret og opp i senga før ungen kom ut. Mannen skulle forøvrig ikke se på at ungen kom ut han heller etter ordre fra meg. Men han klarte ikke å la være da han så en hårtust komme til syne. Det hadde jeg ikke klart å la være å se på jeg heller, det må jo unektelig være veldig spesielt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 29. juli 2012 #893 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Forøvrig tror jeg det er modning på gang her nå, synes jeg kjenner igjen mye fra sist. Jeg har vanvittig med stikninger i underlivet og en del mensmurringer, så jeg er litt nervøs mtp. at vi er på ferie 65 mil hjemmefra. I natt tok det helt av. Jeg tror ikke det blir fødsel med det første, men jeg kjenner veldig på at jeg aller helst vil være hjemme nå. Endret 29. juli 2012 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 29. juli 2012 #894 Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg har mye mageknip, men vet ikke om det er tilfeldig eller hva.. I tillegg til den bare er vond! Skikkelig frustrerende. I går så jeg mitt første strekkmerke og! Ble så skuffet og lei meg så hele verden raste. Hormoner... Det er vannrett og jeg håper det blir med dette. Mor hadde ingen, søster et bittelite. Sur og grinete i hele dag og konstant en tanke på merket har jeg. Arg. En bagatell, men.. Da skriver jeg fødebrev med noen få punkter på. Så får vi se.. Dette med badekar og slik, må jeg bare ta på sparket ser jeg. Vet ikke hva jeg vil.. Begynner å bli lei og vil bli ferdig, samtidig som jeg ikke er lei. Det som gjør at jeg er lei er allemannseie forholdet og at ingen kan snakke med meg om noe annet enn magen. Utrolig irriterende! Samtidig gruer jeg meg til å få en og passe på. Hjelpes.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 29. juli 2012 #895 Del Skrevet 29. juli 2012 Tr.heimspia: Jeg har vært veldig usikker på om jeg/vi skal på svangerskapskurs. Har ikke meldt oss på kurs enda. Vet de har noe på sykehuset. Har prøvd å spørre litt rundt om folk føler at de fikk noe ut av det og det er veldig blandete tilbakemeldinger. Mannen har egentlig ikke lust å gå på kurs - litt usikker på hvorfor... Nei jeg har ikke gått til jordmor. Føler i utgangspunktet at det har gått greit. Jeg har ikke hatt så mange spørsmål o.l. så det har gått greit å kun gå til legen. Men jeg har hele tiden sittet med en følelse om at jeg ikke helt vet hva jeg går glipp av mtp at jeg ikke går til jordmor. Jeg er ikke en person som har stort behov for å prate om følelser og sånn, så det har gått greit til nå. Likevel så blir jeg så usikker når alle rundt meg sier at jeg burde gå til jordmor og på svangerskapskurs.. Er det andre som ikke gikk til jordmor under første svangerskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 29. juli 2012 #896 Del Skrevet 29. juli 2012 Ablaze: Jeg gikk ikke til jordmor i første svangerskap, følte ikke behov for det. Leste meg opp på det jeg lurte på selv. Denne gangen skal jeg ha en time hos jordmor litt nærmere termin fordi jeg vil snakke gjennom forrige fødsel og hva jeg kan forvente meg av neste. Om venninnen din: Hun hadde hatt rett hvis alle hadde hatt fødsler som henne og hvis smerter var noe det gikk an å forberede seg på. Jeg tenkte litt som henne, at jeg skulle ønske jeg var forberedt på at fødselen skulle bli sånn. Men det går jo ikke, og det beste man gjør er å innstille seg på å ta fødselen som den kommer Illicitus: Jeg fikk også strekkmerker, men de ble lite synlige etter kort tid! Huden trekker seg sammen og merkene blekner. Ble veldig positivt overrasket, for jeg ble også lei meg da det første dukket opp. Englefjes: Oi! Hvor langt unna termin er du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 29. juli 2012 #897 Del Skrevet 29. juli 2012 Smertene går jo i og for seg ikke an å forberede seg på. Jeg hadde en ganske så normal fødsel tror jeg, og jeg husker at det var vanvittig vondt under åpningsriene (spesielt da JM tok vannet under en ri på full åpning, i følge mannen var brølet jeg kom med da ganske så skremmende), men hvor vondt aner jeg ikke. Hadde man husket på det, og klart å visualisere hvor vondt det faktisk gjør, hadde vel ikke kvinner født flere barn enn ett. Englefjes: Oi! Hvor langt unna termin er du? Fire uker. Og han kan godt holde seg inne i iallefall tre til. Har en del som skulle vært gjort i heimen før den tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 29. juli 2012 #898 Del Skrevet 29. juli 2012 Takk for beroligende ord Ciara Får lese litt rundt og se om jeg føler at jeg må snakke med noen. Det kan jo være at jeg kan få time hos en jordmor ved behov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 29. juli 2012 #899 Del Skrevet 29. juli 2012 Ang kurs så skal vi på dette i august... Jeg bare vil ta det med fordi mannen har ikke fått med seg noe og jeg er tryggere om han får noe inputs! Håper dette med strekkmerker stemmer. At de både blir mindre og at det ikke kommer fler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 29. juli 2012 #900 Del Skrevet 29. juli 2012 Det beste med strekkmerkene er at de er så lite viktige. Når du har fått babyen din spiller det ingen rolle om du fikk to eller to hundre av dem, de vil jo uansett bare være symboler på at verdens vakreste barn har vært i magen din. Jeg fikk veldig mange sist, de første kom faktisk FØR jeg ble gravid, under IVFbehandlingen. Jeg gikk på kraftige hormondoser og fikk et par strekkmerker på magen selv om jeg gikk ned fem kilo i samme tidsrom. Så kom resten gjennom hele graviditeten, de siste under fødselen. Jeg fikk ingen (som jeg la merke til i hvertfall) i barseltiden, men jeg har venninner som sjekket magen rett etter fødsel uten å ha strekkmerker, men som fikk dem i løpet av babyens to første dager. Og ja, selv med mine hundrevis og tildels kjempestore så blir de lysere, svakere og smalere etterhvert. (Jeg synes selv at mine strekkmerker er MYE finere enn alle slags "jeg har blitt mamma"-tatoveringer jeg da. Og mine er helt ekte ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå