Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Baby-bag / Hard-bag for vogna :)

Den de ligger i gjerne de første 5-6 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plager, ja.

Her er det trøtthet. Som skyldes at jeg sover lite om natten. Bruker lang tid på å sovne, våkner når jeg snur meg, må opp og tisse. Og hver gang jeg våkner bruker jeg tid på å falle til ro igjen. Hvis det fortsetter slik kommer jeg til å spørre legen om jeg kan få en 20% sykemelding slik at jeg kan få roligere morgener (om morgenene sover jeg typisk nok kjempegodt, og er dødtrøtt når vekkerklokka ringer). Hadde vært fint å kunne sove en time ekstra uten at eldstemann måtte betale for det ved å måtte være en time lenger i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig å slite sånn med søvnen Ciara. Håper du får litt sykemelding. Man skal jo fungere som mamma til de barna man har også.

Tr. heimspia: Haha, snakk om å ha tungt for det, den skjønte jeg ikke :murvegg: Jeg hadde nok ikke kjøpt brukt hardbag uten å bytte ut madrassen i den. Jeg har en TFK hardbag fra snuppa og den vet jeg jo at det ikke har vært uhell i madrassen på. det er en tynn skummadrass i bunnen. Sånn tynt skum (3-4-5 cm tipper jeg uten å sjekke) får du jo kjøpt pr meter og det er lett å klippe til. Om det er fast trekk på den som er i bagen fra før er det en enkel sak å sprette opp sømmen, ta ut madrassen, vrenge trekket og bruke det som mal for en nytt, hjemmesydd trekk. Det har jeg gjort med arvet dukkevugge. Den madrassen har vel ingen sovet på, men etter nesten 30 år på et loft luktet den mindre deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det ved at det fysisk presser nedover og at jeg når jeg sitter kjenner hodet (!)

I tilfeller føles det ut som om man må på do konstant. Både nr 1 og nr 2...

Dessuten er magen tyngre nedover og ser den tydelig har synket. Jeg har nok fått det pga for mye belastning og dermed kortere livmorhals, så ting kjennes bedre. Nå har jeg treningsforbud mot alt som går på buk og som er tunge løft.

Triggerpunkt ja.. Noen som vet om det kan gjøres noe med? Usj..

Kan jeg spørre hvor kort livmorhals du har? Min har nemlig vært kort, ustabil og nebbete (høres ut som om den er skikkelig trassen! :ler:) siden uke 24 og for min del så har dette ført til vesentlig mer enn bare treningsforbud av bukmuskler og forbud mot tunge løft.

Her skal dagen stort sett tilbringes i horisontal og jeg skal stå/gå minst mulig. Bukmuskler skal helst ikke belastes og løfting kan jeg bare glemme. Og sånn har jeg hatt det i 8 uker nå. Men... Om 2 uker kan jeg begynne å gjøre litt mer som jeg vil (hvis jeg da kommer så langt). :)

Triggerpunkter må knas opp. Jeg anbefaler sterkt en tur til en osteopat, naprapat eller manuellterapaut. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er hjemme, Small Talk? Høres ut som lange dager på sofaen... Håper du kommer lengst mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er heldigvis hjemme. Var lagt inn i 2 uker når dette ble oppdaget, men fikk heldigvis slippe hjem etter hvert mot å holde meg mest mulig i ro og å komme inn på ukentlige kontroller. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pjuh, da har jeg hatt siste dag på jobb på ni og en halv måned! :nigo: Tre uker ferie, så er det permisjon. Jeg synes dette svangerskapet har gått så fort at jeg rett og slett ikke er helt med på det der med å skulle bli fire i huset helt ennå altså. :blink:

Angående bæretøy, så hadde vi elastisk sjal (Medley) som vi brukte i nyfødtperioden. Etterpå gikk vi over på mei tai. Mei tai synes jeg var helt genialt! Jeg prøvde en del ergonomiske bæreseler også, men ingen hadde den samme komforten som mei taien. Mannen syntes at både sjal og mei tai var knotete, så jeg lurer på om vi skal kjøpe en ergonomisk sele i tillegg denne gangen. Vi får se. :)

Formen er fin, men jeg merker at det begynner å bli tyngre nå. Holder meg mye i aktivitet, men er så klart trøtt og sliten. Mye oppvåkning nattestid her også. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tr. heimspia: Haha, snakk om å ha tungt for det, den skjønte jeg ikke :murvegg: Jeg hadde nok ikke kjøpt brukt hardbag uten å bytte ut madrassen i den. Jeg har en TFK hardbag fra snuppa og den vet jeg jo at det ikke har vært uhell i madrassen på. det er en tynn skummadrass i bunnen. Sånn tynt skum (3-4-5 cm tipper jeg uten å sjekke) får du jo kjøpt pr meter og det er lett å klippe til. Om det er fast trekk på den som er i bagen fra før er det en enkel sak å sprette opp sømmen, ta ut madrassen, vrenge trekket og bruke det som mal for en nytt, hjemmesydd trekk. Det har jeg gjort med arvet dukkevugge. Den madrassen har vel ingen sovet på, men etter nesten 30 år på et loft luktet den mindre deilig.

Det var et supert forslag :) Takk!

Da skal jeg se på en hardbag som er brukt, og se om jeg får ordnet ny bunn i den for sikkerhets skyld.

Har TFK jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbud om et moby wrap, men lurer på om jeg avventer til jeg har vært på Bæreglede i Oslo. Skal dit en dag tenkte jeg. Får mannen garantert ikke til å bruke hverken sjal eller meitai, så blir nok en egen sele de får bruke på sine turer etterhvert.. Hehe.

Jeg merker ikke noe til kramper, og det til tross for at jeg tusler rundt på høye hæler (12 cm) hver dag, så er vel heldig der. Fått mer halsbrann den siste uka, men så lenge gaviscon er i hus går det greit.

Har derimot kjent bittelitt mer i hoftene de siste tre dagene, men det vet jeg kommer av uforsiktighet fra min side da jeg måtte løpe mer enn jeg burde her... Det jeg merker best er behovet for søvn. Jeg er s trøtt! Sånn som nå, har jeg sovet lenge i natt og sover hele natta, men allikevel kunne jeg tenkt meg å sovet litt. Forte meg å lage middag så jeg rekker å sove før mannen er tilbake fra trening ;)

Nedpresset føler jeg ikke er noe plage slik sett, men jeg begynner å bli slien hele tiden. Gledegruer meg til å begynne og trene igjen!

Nedpress og kynner føles ikke likt nei. Jeg har begge deler :)

Det var to leger som målte meg, og jeg var i normalsjiktet, men i nedre sjiktet.. Livmorhalsen ble først mål til 22 mm og deretter til 25 mm. Normal aktivitet var OK.

Hva er din lengde? Skulle jeg ligget rett ut på sofaen hadde jeg blitt fin å ha med og gjøre :kosteskaft:

Får spørre om min venninne som er utdannet kiropraktor kan fikse den ryggen, hvis ikke får jeg bestille time til osteopaten min. Han er bare gullverdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er på 23mm med tydelig nebbing (åpning ovenfra) når den ikke utsettes for press og slipper seg ned på 9mm ved belastning. Da blir i tillegg nebbingen veldig kraftig og da er det fare for at den blir ytterligere forkortet eller flater ut og åpner seg. Det siste er av en eller annen merkelig grunn ikke noe legene har lyst til at skal skje før om tidligst 5 uker... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig nok ikke vært oppe en eneste natt for å tisse - men våkner ofte og snur meg ofte da, så søvnen er ikke akkurat på topp. (og det blir ikke bedre av at det kommer en liten en tuslende rett som det er og vil sove kliss inntil mamma :hjerte: )

Har blitt skikkelig trøtt de siste ukene igjen, og sover endel på sofaen hvis jeg har mulighet - men er ikke alltid like lett med en 3-åring fra før da.

Har laget en egen tråd ang seteleie etc, for jeg tenker jo ikke på annet enn hvordan snuppa ligger inni der. Har mine bange anelser om at hun også sitter, skjønner dere.

Hadde seteleie sist, som ble til planlagt KS.

Håper på litt mer svar fra jm på neste kontroll på mandag, men ser av endel svar jeg har fått i nevnte tråd, at mange jordmødre har tatt feil av leie - så har fryktelig lyst på en UL etterhvert for å få sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal insistere på en ultralyd. Med historikken din - at du har fått feil beskjed tidligere - burde legen ha forståelse for at du ikke stoler på annet enn ultralyd. Hvis du mot formodning ikke får ville jeg gått privat. Alt for å slippe bekymringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lyst til å insistere på det ja.

Jeg har ikke fått feil beskjed tidligere, men det var ren tilfeldighet at det ble oppdaget.

JM hadde ikke kjent på leie, og jeg skulle inn til en UL for å sjekke hvor morkaka lå, den hadde nemlig ligget på fremre vegg ved ordinær UL - da jeg var på UL ble det oppdaget seteleie, og det var vel ca uke 34-35 tenker jeg.

Ja, jeg er bekymret, så hadde absolutt vært deilig å vite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel bare mangle om du ikke fikk UL for å sjekke dette opp? De vil vel vite de og om det er fare for seteleie...?

Har noen av deres andre snudd seg? Min snudde seg for en halvannen uke siden, og magen min har bare over natten synket enda mer. Hmm...

Hvorfor må du inn for å se hvordan morkaka lå egentlig? Min ligger foran, men ikke hørt noe om at dette må sjekkes opp noe mer?

Smalltalk: Oj, livmorhalsen din hørtes noe mer "skjør" ut ja, så bra du passer på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk beskjed om at når morkaka lå forran livmorhalsåpningen(???) ved ordinær UL, så skulle det sjekkes om den hadde flyttet seg uti uke noen og 30...

Men dette var som nevnt med førstemann i 2009 da.

Er bare så redd for at jm sier at hun ligger i hodeleie, og så viser det seg at det er feil - så flere i den tråden jeg startet som hadde oppdaget dette rett før fødsel.

Og så er det liksom det å "trosse" jm, og allikevel kreve UL hvis hun har sagt at det er hodeleie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det viktigste her er å føle hva du selv er komfortabel med :)

Min søster hadde med sistemann seteleie helt til et par dager før fødsel.. Vet ikke hva son fikk han til å snu seg, men de snudde han iallefall ikke selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Jeg synes også at du skal stå på ditt og insistere på UL, det bør jo også være i jordmors interesse at du blir betrygget og kan slappe av litt mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon: Jeg er enig med de andre. Du må da få UL for å sjekke seteleie?

Har noen av deres andre snudd seg? Min snudde seg for en halvannen uke siden, og magen min har bare over natten synket enda mer. Hmm...

Knerten her har hatt hodet ned i noen uker. Vet ikke helt når han snudde seg, men hodet har vært ned hele tredje trimester iallefall. Han roterer litt innimellom, sånn at noen gange rligger han med ryggen til høyre og andre ganger til venstre.

Jeg synes forøvrig magen min har sunket mye den siste uken. Men jeg tipper det er synesbedrag. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...