Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Jeg har en moby wrap som jeg brukte en del da størstemann var baby. Veldig god å bære i. Det er bare en treningssak å få det passe stramt. Ulempene er at det kan bli varmt med et sjal rundt kroppen, og at det er litt styrete å få det på og av. Jeg har i grunn vært mer fornøyd med mei-tai, men den begynte vi ikke å bruke før vesla var ca tre måneder gammel. Vet ikke hvordan det er når babyen er mindre. Både mannen og jeg fikk babyen til å sove i den, og den var mye lettere å ta av og på. (Mannen nektet å bruke sjalet, for det ble for kronglete.) Jeg har en manduca liggende i skapet. Nettopp kjøpt den for å ha noe til toåringen når babyen ligger i vogna. Usikker på hvordan den er til baby. Jeg kjøpte den fordi den anbefales til større barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også begynt å se litt etter en eller annen bæreanordning, men jeg har funnet ut at jeg ikke gidder å kjøpe noe før jeg har noen å teste ut de forskjellige modellene på. :)

Kravet mitt er ihvertfall at den skal kunne brukes fra rimelig nyfødt og opptil året. Og at den må passe til både meg (på 163) og samboeren (på 184). Og ikke minst at den er idiotsikker og lett å ta av og på (uten for mye tørrtrening).

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Oi, så kjipt med hånda di ablaze, hørtes ikke noe godt ut :( Kan man gjøre noe med det, eller må du bare vente til det går over av seg selv?

Tr.heimspia: Så bra du tar opp dette, jeg lurer nemlig også veldig på hva slags bæretøy vi etterhvert skal gå til anskaffelse av. Svigermor skal sy en mei tai til oss, men den kan vel ikke brukes fra nyfødt (og hun rekker uansett ikke å få den ferdig før etter jul siden hun har så mange andre prosjekter til baby som hun prioriterer nå.)

Jeg har lyst på et elastisk sjal til bruk den første tiden, og det er vel det Moby Wrap og Caboo er? Det virker litt komplisert å knyte på seg synes jeg, men det finner man vel ut av med litt øvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tr.heimspia: Så bra du tar opp dette, jeg lurer nemlig også veldig på hva slags bæretøy vi etterhvert skal gå til anskaffelse av. Svigermor skal sy en mei tai til oss, men den kan vel ikke brukes fra nyfødt (og hun rekker uansett ikke å få den ferdig før etter jul siden hun har så mange andre prosjekter til baby som hun prioriterer nå.)

Jeg har lyst på et elastisk sjal til bruk den første tiden, og det er vel det Moby Wrap og Caboo er? Det virker litt komplisert å knyte på seg synes jeg, men det finner man vel ut av med litt øvelse?

Det virker litt kronglete med knytingen av Moby Wrap ja, men igjen så ser det jo veldig praktisk ut i forhold til når den først er på plass. Caboo er vel en wrap med "belte" på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Hmm, googlet det nå, og ser at Caboo har en litt annen festeanordning, ja :) Den ser jo enklere ut enn Mobywrap'en, i hvert fall å få ordentlig på seg!

Det er kanskje noen av 2. gangsmammaene her inne som har noen erfaringer rundt bæretøy også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg hemmes litt av hånden, men det går greit. Håper bare det ikke blir så mye værre (klarer ikke bære tungt eller bruke hånden skikkelig). Legen sa at det pleide gå over av seg selv etter fødsel, så antar det ikke er så mye som kan gjøres.

Ang bæretøy har jeg også funnet ut at jeg vil prøve en MobyWrap. Synes det ser ut som en fin måte å bære på.

I dag er det 3 mnd på dagen til termin! Skal bli spennende å se hva som blir den endelige datoen :)

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har både en Moby wrap og en Manduca fra sist.

Veldig lite brukt begge deler egentlig...

Syns sjalet ble fryktelig varmt og så er det litt krunglete å ta på, men det funker jo - syns Manducaen er langt enklere å håndtere, så hvis det blir noe særlig bæring denne gangen blir nok Manducaen brukt mest ;)

Men det er min erfaring - andre syns kanskje stikk motsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å lure på bæretøy jeg og. Får så mye forskjellig svar og usikker på bruk. For hvis mannen skal bruke må den ikke være for hippi, for min del må den være enkel nok å ta på. Moby wrap har jeg absolutt vurdert, og Maitai(?).

Har du bært tidligere?

Formen er ellers bra her. Mye nedpress, men ikke verre enn at det klager man ikke på. Det som er ille slitsomt om dagen er faktisk en spot i ryggen. Rett under høyre skulderblad. Vondt når jeg sitter, går greit om jeg stpr, går eller ligger riktig. Lurer på hva det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet en del svar mens jeg surret rundt her.

Masse forskjellig bæretøy og mer vanskelig blir det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen er ellers bra her. Mye nedpress, men ikke verre enn at det klager man ikke på. Det som er ille slitsomt om dagen er faktisk en spot i ryggen. Rett under høyre skulderblad. Vondt når jeg sitter, går greit om jeg stpr, går eller ligger riktig. Lurer på hva det er..

Høres ut som et triggerpunkt, og det er ikke godt. Kommer gjerne når musklene har blitt overbelastet og irriterte.

Sikkert dumt spørsmål, men hvordan vil dere definere "nedpress". Altså, hvordan kjennes nedpress ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist brukte jeg elastisk sjal masse i begynnelsen. Husker ikke merkenavnet nå lengre da. Det var superdeilig, jeg hadde babyen tett på meg og selv om jeg fødte midt i juli så synes jeg ikke det var så varmt jeg da.

Ikke var det tungvindt å bruke heller. Knyttet det på meg hjemme og kunne ta babyen ut og inn veldig lett. Supert på småærend i byen, særlig i regnvær. Da hadde jeg singlet og sjal under jakka, vanlig tøy på baby. Framme dit vi skulle smatt jeg inn i baksetet på bilen, tok baby ut av bilstolen og opp i sjalet. Da kunne jeg gå fra bilen til dit jeg skulle uten at så mye som en regndråpe traff henne. Og så slapp jeg vogn, bæring av bilsete etc.

Da hun ble større brukte vil hjemmesydd meitai. Synes den var litt mer styr å knyte på, men ikke plagsomt. Brukte den bare til magebæring, for snuppa protesterte villt når jeg prøvde ryggbæring. Og siden hun lærte å gå tidlig og har likt å gå mye selv har det vært lite behov etter at hun var halvannet år.

I tillegg hadde jeg en lommeslynge liggende under vogna eller i bilen etterhvert. Ikke så godt å bære langt i, men veldig lett å ta en sliten og lei unge som ikke vil sitte i vogn opp på hofta i slynga. Tok liten plass gjorde den også, så den var alltid med.

Nå planlegger jeg å kjøpe en Beco, vil ha en formsydd også, og becoen ser fin ut fordi barnet kan kneppes fast i den før man tar den på ryggen. Kanskje jeg kan få bært nestemann på ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedpressfølelsen hadde jeg en del av mot slutten sist. Det føltes nesten som å måtte på do på en måte, bare litt lengre foran. Det var tydelig at noe stort og tungt lå mot bekkenbunnen og sparket i fra i ribbeina. Husker det fikk meg til å intensivere bekkenbunnstreningen og da hjalp det mot ubehaget.

Denne gangen trener jeg mye bekkenbunn og indre magemuskler og har sålangt (uke 25, så det er tidlig ennå) ikke merket noe nedpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det ved at det fysisk presser nedover og at jeg når jeg sitter kjenner hodet (!)

I tilfeller føles det ut som om man må på do konstant. Både nr 1 og nr 2...

Dessuten er magen tyngre nedover og ser den tydelig har synket. Jeg har nok fått det pga for mye belastning og dermed kortere livmorhals, så ting kjennes bedre. Nå har jeg treningsforbud mot alt som går på buk og som er tunge løft.

Triggerpunkt ja.. Noen som vet om det kan gjøres noe med? Usj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg kjenner nedpress, men har mye relativt kraftige kynnere (er vel ikke det samme..?) Magen blir knallhard og så får jeg en vannvittig følelse av at jeg må tisse. Men så går det over når den er ferdig.. Er ikke vondt, men noe ubehagelig til tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Så bra med dere som har delt erfaringer med bæretøy! Og som SmallTalk sier er det jo kanskje greit å vente med å kjøpe det til barnet blir født også, sånn at man faktisk har noe man kan prøve ut bæretøyet med i butikken :) Men en eller annen form for elastisk sjal kjøper jeg nok antakelig før han blir født, det vil jeg gjerne begynne å bruke så tidlig som mulig, og det er deilig å slippe å måtte komme seg i butikken og ordne det da!

Jeg har ikke merket noe nedpress ennå, men jeg er jo heller ikke så langt på vei som en del av dere andre her. Den eneste "plagen" som har begynt å komme hos meg denne uka er heftige kramper i leggene.. Hver natt våkner jeg opptil flere ganger av kramper, og må få mannen til å dytte foten bakover for meg så det gir seg.. Noen andre som sliter med kramper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kramper i leggene innimellom, men mener å huske at det var værre med førstemann - foreløpig iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En del kramper om nettene her også. Skikkelig ubehagelig. Særlig de krampene som sitter foran på leggen så tærne løfter seg. Klarer ikke å trampe ut de krampene, men må i gang med å massere. Men krampene forsvinner når jeg tar magnesiumtilskudd. Det kan jo være verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere her som enten ikke vurderer eller vurderer å kjøpe brukt baby-bag til barnevogna?

Lurer litt på om baby-bag går under "madrass" og slikt som man gjerne skal unngå å være brukt?

Forvirra førstegangsgravid her som innser at budsjettet allerede har sprukket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæretøy:

Jeg kan ikke få anbefalt det varmt nok. Det er ingenting som roet førstemann bedre enn å bære ham, og det føltes helt fantastisk å kunne ha armene fri og gjøre andre ting. Har virkelig enorm tro på at det er sunt for både barn og mor!

Jeg brukte elastisk sjal de første månedene - mitt heter Sleepy Wrap og ble bestilt på nettet et sted. Man lærer seg fort hvordan det knytes, så det var lett å bruke etterhvert.

Når gutten ble større brukte jeg Angelpack. Var veldig fornøyd med den også. Jeg bar ham i den til han var ett år ca, etter det var han ikke interessert i bæring lenger, da skulle han sitte i vogna og se enda mer av verden :)

Hvis noen av dere bor i Oslo anbefaler jeg butikken Bæreglede i Bidenkaps gate. Der kan dere ta med babyen og prøve forskjellige modeller med hjelp fra de ansatte i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt plagsomme kramper så langt. Nå er det trøttheten, bekkenet og halsbrannen som plager meg.

Hva er en baby-bag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...