Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Har heller ikke kjøpt veldig mye gravidklær - 2 bukser og 2 capribukser.

Bruker lange, "vanlige" singleter i bomull, både med og uten blondekant nederst og en lett jakke over f.eks. (med vanlige mener jeg for "ikke-gravide" :ler: )

Har også ett par tre kjoler fra før, med empireliv, som fint kan brukes med gravid-mage :jepp:

Nå har det jo ikke vært mye til sommer, så har på en måte sluppet billig unna å måtte ha så mye sommertøy.

--

Kjenner dere godt hvordan babyen ligger i magen?

Og hvor sparker den?

Tror min ligger delvis på tvers, delvis i sete - kjenner spark litt nedover og på siden, men aldri kjent spark ovenfor navlen - begynner å tenke på fødelsen - hadde jo seteleie sist også...

Kan de snu seg fra nå av og fram til fødsel, eller er det noen regler for sånt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klær, ja... Har hittil kjøpt ett gravidplagg jeg faktisk har brukt, og det var ei bukse. Frem til jeg ble sykemeldt var magen så liten at det meste fortsatt passet, og nå er det stort sett joggebukser eller "baggy" jeans det går i. Alt av overdeler passer stort sett fortsatt. :)

Har et par-tre kjoler som også kan brukes, og for en gang skyld så kan jeg bruke empireliv. :)

Her har knerten ligget med hodet ned siden uke 25, og beina godt plassert mellom ribbein og hoftebein på den ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg imidlertid ser er at gensrene og singlettene har blitt veldig slitte siden de strekkes ganske mye. Dermed må jeg nok gå til massivt innkjøp av slikt når ungen er ute. :)

Ja, det der er skummelt, altså! Jeg har noen kjempefine topper som jeg har kjøpt i USA, og som passet godt over magen en stund. Men da de begynte å sitte litt stramt, måtte jeg bare pakke dem bort for å ikke falle for fristelsen å ta dem på meg. Vil ikke risikere å ødelegge favorittplaggene mine med den store magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan babyen ligger. Synes det sparker både her og der. Skjønte det aldri forrige gang heller, men da beveget han mye på seg og endret leie flere ganger opptil uke 37 (da jeg trakk et lettelsens sukk over at han fant ut at han skulle ha hodet ned).

Kan jeg spørre, Smalltalk, hvordan du merket at livmorhalsen ble kortere? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner dere godt hvordan babyen ligger i magen?

Og hvor sparker den?

Tror min ligger delvis på tvers, delvis i sete - kjenner spark litt nedover og på siden, men aldri kjent spark ovenfor navlen - begynner å tenke på fødelsen - hadde jo seteleie sist også...

Kan de snu seg fra nå av og fram til fødsel, eller er det noen regler for sånt??

Det har hendt et par ganger at babyen har ligget med hodet ned og ryggen ut mot min venstre side. Når hun ligger sånn, er jeg ganske sikker. Da kjenner jeg en lang rygg opp langs siden av magen, og spark på den andre siden, ganske langt oppe. Men hun turner fortsatt rundt, og i det neste øyeblikket er leiet ubestemmelig igjen. Noen ganger tror jeg hun ligger på tvers, fordi det dukker ut en stor kul langt ute på siden av magen. Men det kan vel kanskje også være at hun sparker med samlede ben?

Når det ikke er boogie-boogie over hele magen, er det stort sett på høyre side jeg kjenner spark. Eller midt på navelen. Førstemann lå med hodet ned og ryggen ut mot venstre da hun ble født, så jeg håper at dette lille knøttet kommer til å gjøre det samme.

Her er det så mye liv og røre, at da jeg lå inntil ryggen til mannen i går kveld, sa han at han fikk skikkelig ryggmassasje, og at vi kan begynne å ta betalt for timer med foster-ryggmassasje. :fnise:

Endret av Marikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre, Smalltalk, hvordan du merket at livmorhalsen ble kortere? :klø:

Jeg oppdaget en liten blødning rett før leggetid, og ettersom det ikke var noen opplagt grunn til blødningen så ringte jeg føden for å høre hva jeg skulle gjøre. Fikk beskjed om å ta turen inn for en sjekk, og da viste vaginal ultralyd at livmorhalsen kun hadde 1 cm igjen som var lukket. Det var visst vesentlig mindre enn hva som er normalt så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knerten ligger med hodet ned, og med ryggen mot venstre. Men i dag er han så stille... Jeg er vant til svært mye liv i magen, men i dag har det nesten ikke vært noe. Lurer på om jeg skal kjøpe meg en is eller en halvliter iskald saft/juice for å sjekke om jeg får noen respons. :sjenert:

Har et par-tre kjoler som også kan brukes, og for en gang skyld så kan jeg bruke empireliv. :)

Samme her. :) Empireliv ser jeg vanligvis ikke ut med (typisk timeglassfasong, så empirefasong gjør med fullstendig formløs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget en liten blødning rett før leggetid, og ettersom det ikke var noen opplagt grunn til blødningen så ringte jeg føden for å høre hva jeg skulle gjøre. Fikk beskjed om å ta turen inn for en sjekk, og da viste vaginal ultralyd at livmorhalsen kun hadde 1 cm igjen som var lukket. Det var visst vesentlig mindre enn hva som er normalt så tidlig.

Guffent! Men da fikk du i hvert fall et forvarsel. Ble plutselig engstelig for om livmorhalsen kunne åpne seg uten at man merket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som sover dårlig for tiden? Jeg har begynt å snorke noe vannvittig, så jeg blir vekket flere ganger hver natt av at jeg holde mannen våken slik at ingen av oss sover noe godt.. Begynner å ta på.. Gleder meg til hver helg! Har i utgangspunktet ikke planlagt noe sommerferie da jeg skal ut i perm i september, men det begynner å friste mer og mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snorker ikke iallefall...? Hørtes slitsomt ut. Jeg skal og ut i permisjon i august og jeg tar sommerferie i juli selvom. :)

Jeg har derimot begynt å kjenne et veldig press nedover jeg. Press liksom i underlivet og litt bakover med endetarm. Er det normalt mon tro? Sånn fordi plassen er mindre?

Føler ikke så veldig mye liv heller. Litt, men jeg tror ikke vi er oppe i 10 episoder i løpet av en dag. Bør jeg ta kontakt med JM?

Jeg får mye press i magen av babyen. Enten er det av at han snur seg eller så tar han fart og sparker i fra, fordi jeg får slike harde kuler gjerne enten rett over underliv eller ut til høyre for ribbeina.

(Også er jeg utrolig skuffet over manglende interesse hos svigerforeldrene mine. Var der i går og jeg satt nå der ganske sprekkferdig. Ikke et ord. Ikke et spørsmål. Ingenting. Ikke om verken meg, min form eller babyen. Ingenting...

Jeg måtte sitte å holde ned rumpa hans litt fordi han lå og presset i ribbeina, og min familie pleier alltid å kommentere dette. Er interessert absolutt uten å bli klengete. De enset og reagerte overhodet ikke. De har heller ikke kjøpt noe (ikke at jeg forventer dette, men synes det er litt rart...) og dette er deres første barnebarn. Hun har sagt hun er litt gammeldags så hun ikke handler noe før ungen er født, men allikevel litt engasjement når babyen er inne der hadde vært satt pris på...)

Endret av Illicitus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig start på dagen gitt... Hadde jo TIDENES dag i går!

Ligget våken nesten i hele natt med kynnere og småkramper. Husket godt hva jordmora sa i går, og ringte jobb i dag tidlig og sa at jeg ikke kommer på jobb.

Minstemann har vært forholdsvis rolig i hele natt, men jeg har hatt mye krampe i magen og kynnere i den nedre delen. Litt som menssmerter....

Sendte gubben avgårde til jobb i sta, og får finne fram en film intill videre... Får vel ringe på jordmora når de åpner og eventuelt ta en tur til legen om hun anbefaler det

Vil jo ikke at det skal være noe galt der inne, så jeg turte rett å slett ikke å ta sjansen.....

Rar magefølelse i dag. Det er ikke de tarm-smertene som jeg har hatt tidligre, og jeg synes det er ekkelt å ikke vite hva som skjer...

Minstemann hadde det jo helt fint i går og spreller litt forsiktig i dag også. Det er nok iallefall et godt tegn.

Er nok mere at for guds skyld resten av kroppen min ikke sier at den er moden for en fødsel....

Tror ikke det, men tørr ikke å garrantere det eller være påståelig!

Kjenner jo liksom ikke kroppen i en fødsels-situasjon rart nok

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snorker ikke iallefall...? Hørtes slitsomt ut. Jeg skal og ut i permisjon i august og jeg tar sommerferie i juli selvom. :)

Jeg har derimot begynt å kjenne et veldig press nedover jeg. Press liksom i underlivet og litt bakover med endetarm. Er det normalt mon tro? Sånn fordi plassen er mindre?

Føler ikke så veldig mye liv heller. Litt, men jeg tror ikke vi er oppe i 10 episoder i løpet av en dag. Bør jeg ta kontakt med JM?

Jeg får mye press i magen av babyen. Enten er det av at han snur seg eller så tar han fart og sparker i fra, fordi jeg får slike harde kuler gjerne enten rett over underliv eller ut til høyre for ribbeina.

(Også er jeg utrolig skuffet over manglende interesse hos svigerforeldrene mine. Var der i går og jeg satt nå der ganske sprekkferdig. Ikke et ord. Ikke et spørsmål. Ingenting. Ikke om verken meg, min form eller babyen. Ingenting...

Jeg måtte sitte å holde ned rumpa hans litt fordi han lå og presset i ribbeina, og min familie pleier alltid å kommentere dette. Er interessert absolutt uten å bli klengete. De enset og reagerte overhodet ikke. De har heller ikke kjøpt noe (ikke at jeg forventer dette, men synes det er litt rart...) og dette er deres første barnebarn. Hun har sagt hun er litt gammeldags så hun ikke handler noe før ungen er født, men allikevel litt engasjement når babyen er inne der hadde vært satt pris på...)

Merkelig at de ikke er nygjerrige og glade i den grad at de enten nevner noe eller spør om det?

Jeg er veldig glad for at vi har en familie som virkelig er ivrige. Litt i overkant iblandt, men det er bare koselig :)

Enkelte folk er litt forskjellige der. Kanskje de føler at de vil se at det går bra før de feirer?

Trist i.o.m at du og din går å gleder dere så mye og ikke får delt den gleden med dem når de ikke er intressert...

Jeg ville kontaktet jordmor/lege dersom jeg ikke kjenner 10 pr dag. Det kan jo hende at han/hun ligger å sparker på morkaken, og da kjenner man mye mindre slik jeg har forstått :)

Følg magefølelsen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alt er som det skal, tr.heimspia :klemmer: Du får oppdatere oss så snart du vet mer :Nikke:

Dårlig morgen her også i dag, men ikke noe av bekymring her da. Er bare på en hormontopp som jeg aldri har opplevt maken til, og har grenet og hulka over ingenting. Tror lite søvn har skylda, så jeg skal gå og legge meg igjen nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det så mass eliv i magen at jeg syns jeg kjenner henne konstant - ett spark her og ett dult der, så hikker hun og så romsterer hun litt :ler:

SOver forholdsvis godt på natta fortsatt også, men våkner hver morgen med vond rygg da - finner ikke helt ut av hvordan jeg skal ligge, så vrir meg nok endel.

Her er ferien snart på hell - men vi har jo faktisk hatt flaks med ferieværet og fått ordnet masse som vi hadde planer om å få ordnet, så vi er fornøyd ;)

I underkant av 6 uker til permisjonsstart også :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro en tur innom legekontoret i dag. Fikk komme inn til en annen lege enn min, ettersom mi er på ferie. Har vært til han en gang tidligre, og har ikke veldig sansen for han. Han har så hastverk og jeg får intrykk av at han egentlig ikke bryr seg stort....

Forklarte om kynnerne og hold i magen, ala menssmerter.

Han tok da å ordnet med en blodsukkerprøve og urinprøve, så fikk vi se.

Fikk svar på de, og som forventet er jo de helt fine.

Så han fant fram noen bilder av et bekken og begynte å fortelle meg om hvordan en bekkenløsning ville være.

Måtte stoppe han og si at jeg er fullstendig klar over hva bekkenløsning er, men det er i MAGEN jeg har vondt.

"du får avvente noen dager å se, dersom ikke bedre innen mandag, så kom tilbake!".

Standard frase hos han :gjeiper:

Fikk med meg en 30% sykemelding i 3 uker da, så det var iallefall noe han kunne hjelpe meg med...

Føler meg overhode ikke beroliget av han og besøket.

Har prøvd å få kontakt med jordmor i hele dag, men kommer kun til telefonsvareren på senteret.

Kjørte så innom en tur på vei hjem i håp om å finne noen. Nope. Åpent lokale, men ingen folk... :)

Så da er det vel bare å finne senga å se om det går over da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke har gitt seg innen mandagen så fikk vi sende en forespørsel om UL sa han da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tr.heimspia: Knerten din har det nok helt fint inni der. :)

Det de gjerne er redde for ved denne typen "magesmerter" er at de skal påvirke livmorhalsen slik at den begynner å modnes. Ta det litt med ro i dag og dersom det tar seg opp igjen, så bør du heller ringe føden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det, Illicitus? Jeg er enig med tr.heimspia. Synes du bør ringe føden hvis du ikke kjenner mer enn 10 spark i løpet av en dag. Nevn også den nedtrykkfølelsen du har. Lykke til! :klemmer:

tr.heimspia: Er du ikke så langt på vei nå at det uansett er føden du skal kontakte hvis du er engstelig for babyen? Tror ikke det er nødvendig med henvisning fra lege. Hvis du er bekymret kan du ringe rett til føden. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Den reservelegen høres ut som en dott. Det er så typisk leger å si at man "skal se det an noen dager". Håper du føler deg bedre! :klemmer:

Endret av Marikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha ringt føden uansett nå om jeg var deg, tr.heimspia. Det skader jo ikke å ringe og høre hva de sier, og kanskje de ønsker å ta deg inn for en sjekk? Jeg hadde kraftige magesmerter ei natt med førstemann, noe min lege heller ikke tok seriøst. Det var først på etterkontroll (etter lillegutt var født) med jordmor jeg fikk beskjed av henne at jeg burde ha ringt føden den natta. (Nå skyldtes mine magesmerter levra som sleit pga at jeg hadde akutt svangerskapsforgiftning som jeg ikke var klar over, og en fastlege som ikke nevnte noe om at blodtrykket mitt var høyt samt protein i urinen. Dette virker jo heldigvis bra hos deg :) )

Men det er tydeligvis viktig å følge magefølelsen og ikke bare høre på legene, det var min erfaring. Tar de deg ikke seriøst ett sted, så skader det ikke å prøve neste, selv om alt viser seg å være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord folkens :)

Jordmora mi (som by the way er fantastisk) ringte meg tilbake mens jeg lå å småsov på senga.

Fikk snakket med henne og forklart ting. Hun mente at dersom det hadde vært påbegynt fødsel eller rier så skulle hele magen vært veldig hard. Jeg har kun hatt hard og vond mage under navlen.

Hun ønsket at jeg dro ned til føden om det ble regelmessig, og ønsket at jeg revurderte å jobbe i heletatt i helga.

Men var veldig glad for å høre at jeg kjente mye til minstemann i magen :)

Hun var ikke veldig urolig for meg, men ønsket at jeg passet på litt ekstra denne helga.

Føler meg mye roligre etter å ha pratet med henne, og vurderer å like gjerne bruke en 3dagers egenmelding i helga :)

Jeg er veldig heldig med en så god jordmor altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...