Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Jeg er lei jeg også, vil bare ha babyen jeg nå. Selv om jeg nok er inne i den letteste fasen av graviditeten nå så er det tungt. Bekkenplagene er mye mindre nå som jeg både trener riktig, får fysioterapi og ikke minst har avsluttet studieåret. Har faktisk ikke brukt krykkene på over en uke!

Snuppa her er snart tre år, og forstår veldig mye. Også at jeg er sliten og har vondt så jeg ikke kan leke og bære og sånne ting. Hun er flink til å hjelpe til med mye da, sånn som å kjøre handlevogna så jeg slipper og sånt. Nå har jeg jo fri på dagtid så prøver å sove en lur før jeg henter henne i barnehagen, da er jeg i alle fall mye mer opplagt og vi får mange hyggelige ettermiddager sammen.

23 uker fullgått i dag, og akkurat 4 måneder til termin. Merker jo at ukene går og magen vokser men det er enda så leeeeeenge igjen. Veldig klar for å vaske babytøy og finne fram vogn og vogge jeg nå, og pakke sykehusbagen :gjeiper: Får vel drøye den en stund til tenker jeg. regner med at jeg prøver å få funnet fram og gjort klart de store tingene før studiestart i august. Det er tidlig med tanke på termin, men da har jeg tid til å pusle med det. Blir nok å styre med mellom studiestart og permisjonsstart om jeg skal klare å få tatt i hvertfall et par eksamener til sommeren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil også ha babyen ut. Vil se hvem som bor der inne. Gleder meg sånn og det at er rett over TRE måneder igjen er helt uutholdelig!

Jeg har tjuvstartet litt med forberedelser jeg. Så og si alt av utstyr er i boks, og i løpet av uken kommer jeg til å ordne barneværelset. Vi trenger vist ikke kjøpe mye tøy heller har jeg funnet ut. Har arvet 5(!) bæreposer med tøy i størrelser fra 0 mnd og opp til ca. Tre år. Og ennå har ei venninde snakket om en haug henne har også. Nå får vi bare håpe det er jente i magen, vis ikke må vi kjøpe en del. Har vist bare jenter å arve av, og det syns. :) Det eneste jeg kan se at vi trenger av klær nå er litt mer ull og noen strømper. Blir artig å gå skikkelig igjennom.

Trenger jeg nevne at det er sortert etter farger og ull/bomull og at jeg har begynt å vaske? :)Har vel vasket 3 maskiner babytøy i dag. :)

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også komme mere i gang med vasking og barnerom!

Vi har handlet en del klær og ikke fått arvet noe særlig enda.

Foreldrene mine kommer hjem fra Canada i helgen etter å ha vært dær i 2-3 mnd, så vi får se hvor mye rart de har med seg ;) haha!

Har bestemt oss for hvilken seng vi ønsker oss, så mangler bare selve innkjøpene.

Synes jeg mangler så mye i grunn. Mye ting som må i boks som ikke er klær eller leker.... Lettere å kjøpe slikt som ikke trenger mye tanker enn de større ting som man må planlegge litt....

Gleder meg til vi får ryddet ut av gjesterommet slik at vi kan begynne å ordne barnerommet :rodmer:

Her spreller det i magen så å si hele dagen for tiden :)

Morro og veldig rart å bli "vant" til at magen buler og rister :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere handler? Tror jeg mangler det genet som lager "rede" jeg. Hører alle styrer og ordner, men jeg har det absolutt ikke slik..

Mangler sikkert masse!

Har fått masse klær, men mangler vel strømpebukser og ull, men jeg vet da ikke hva innen dette jeg trenger så da ender jeg med å ikke handle noe.

Ikke noe barneutstyr er i boks heller. Skal arve seng og har kjøpt bilstol av ei jeg kjenner *godt*, men ingenting er i hus = ingenting er i boks i hodet mitt.

Ellers har jeg nok et lett svangerskap har jeg innsett. Jeg har lite vondt og får gjort nesten alt jeg vil (med unntak av å trene). Jeg gleder meg sinnsykt til å få igjen kroppen min, men gruegleder meg til babyen kommer. Nå er det så greit, for han er i meg og jeg trenger ikke "forholde meg så" til det enda. Redd jeg ikke blir noe god mor og alt bare blir stress.

Foruten om det at jeg har lett svangerskap så får jeg det tydeligvis igjen i kilo. Fy søren og jeg går opp i vekt :( Skjønner ikke hva jeg gjør feil. Spiser lett og sunt, er jo aktivitet hele dagen og allikevel spretter vekta oppover.

Skal til jordmor i dag, så får vi høre hva hun sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke helt redebyggeinstinktet, Illicitus. :) Sist kjøpte jeg riktignok litt klær nå og da, men mest fordi jeg fant litt på salg. Jeg var sent ute med å kjøpe både vogn og stellebord, og stellebordet ble skrudd opp da vi kom hjem fra sykehuset (anbefales ikke). :ler: Ang, barnerom så skal vi ha knerten inne hos oss i minst et halvt år tenker vi, og etterpå skal han dele rom med søsteren sin, så det er ikke mye vi trenger å tenke på ennå. Men vi må jo selvfølgelig gjøre noe med rommet de skal dele før han flytter inn. Uansett så er iallefall datteren vår minimalt på rommet sitt utenom sovetid, så jeg har ikke sett helt behovet for å gjøre så mye med det borsett fra å gjøre det litt koselig.

Denne gangen har vi jo det aller meste i hus, jeg har handlet litt på salg når jeg har kommet over det, og så jeg har i grunnen bare gått gjennom klærne vi har liggende og sortert ut det som er guttevennlig. Mangler litt småtterier, men det tar jeg bare etterhvert. Vasking av klær tar jeg vel når permisjonen starter. Butikkene er heldigvis åpne etter fødsel også, og nettbutikker er jo gull. :)

Men i går bestilte jeg meg faktisk ammeinnlegg. Jeg lakk som ei sil i nesten ett år sist, og syntes det var utrolig styrete med engangsinnlegg. Jeg brukte derfor noen i bambus med PUL-bakside, noe jeg virkelig kan anbefale! Noen er forsvunnet på veien, og jeg hadde for så sist, så nå bestilte jeg meg ti nye par.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer forresten på en ting som er supert med å være gravid: jeg blir så fort brun! :nigo: Jeg er ikke av dem som pleier å bli særlig brun om jeg ikke ligger pal på stranden i to uker (men det skjer jo aldri), men nå får jeg masse farge bare av å være litt ute. I det hele tatt har jeg hatt lettere for å bli brun etter å ha fått barn i det hele tatt, men under dette svangerskapet har det virkelig eksplodert. Litt greiere å være hval om man i det minste får litt farge på beina og kinnene.

*overfladisk* :sexy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer forresten på en ting som er supert med å være gravid: jeg blir så fort brun! :nigo: Jeg er ikke av dem som pleier å bli særlig brun om jeg ikke ligger pal på stranden i to uker (men det skjer jo aldri), men nå får jeg masse farge bare av å være litt ute. I det hele tatt har jeg hatt lettere for å bli brun etter å ha fått barn i det hele tatt, men under dette svangerskapet har det virkelig eksplodert. Litt greiere å være hval om man i det minste får litt farge på beina og kinnene.

*overfladisk* :sexy:

Haha, ja ikke sant :)

Jeg har rødt hår og blir generelt IKKE brun uansett hva jeg gjør, men i år har jeg fått litt farge! ;)

Villt hvor morro det er!

Bleik i forhold til dere brune, men brun for å være rødhåret ;) tihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet veldig lite til førstemann, og overtok mest mulig brukt. Synes det var så kjedelig å lese om vogner og slikt at jeg bare overtok brukt fra andre og stolte på at de hadde kvalitetsvurdert for meg. Stellebord brukte jeg ikke, stelte på matte på gulvet (ikke minst praktisk denne gangen som jeg har en større å løpe etter). Ammeinnlegg behøvde jeg ikke, lakk aldri en dråpe. Og klær får man i bøtter og spann.

Mao - du trenger et sted babyen kan sove (vi brukte vognbagen de første ukene), noen klesskift, vogn, bæresjal (helt uunnværlig synes jeg), bilsete hvis dere har bil. Ellers er det bare å se an behovene underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ciara ang. det å se an. Når det kommer til vogn er jeg imidlertid svært glad for at vi kjøpte ny vogn, og hadde en nøye overveing av hva vi ville ha. Vogna er blitt svært heftig brukt med snuppa (mye rallykjøring i skogen), og jeg tipper den kommer til å være helt utslitt når knerten er ferdig med den. :ler:

Hvor mye klær man trenger varierer enormt fra baby til baby. Vi hadde gulpebaby, og måtte skifte klær 4-5 ganger om dagen. Vi brukte mye ull, så det var i grunnen bare å skylle opp for hånd, men det medførte at vi trengte langt mer klær enn vi så for oss på forhånd. Men får men en "ren" baby, trengs det på langt nær like mye klær.

(Stelling på gulv er forørvig uaktuelt for meg pga. håndballknærne mine som protesterer høylydt av slik behandling. :ler: Vi bruker faktisk fortsatt stellebordet til snuppa på to år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg glad for at jeg fikk med samboeren på shopping rett etter ordinær ultralyd, for hadde jeg ikke gjort det, så hadde vi ikke hatt noe i hus enda. Og ettersom jeg antageligvis har shoppingforbud frem til uke 34 og visst nok ikke kan regne med å gå til termin, så hadde det vært rimelig trasig å ikke ha noe babyutstyr i hus enda. :sjenert:

Vi har ihvertfall seng, litt sengetøy, litt klær og bilstol. Og vogn tror jeg samboeren skal hente til helgen. Stellebord kjøper vi på Ikea, og det kan enten samboeren eller mamma handle inn. Og det meste annet kan handles inn når det blir bruk for det. :)

Barnerom er under planlegging. Vi må bare bestemme oss for tapet, og handle inn lamper, gardiner, persienner og kommode til klær. Det som tar lengst tid her er nok å bli enige om tapet og leveringstiden på den.

Ullsaker og ting tenker jeg at vi kan handle inn ettersom behovet melder seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalltalk, du har jo ikke forbud mot nettbutikker :gjeiper:

Ser for meg at du har mange og lange timer på sofaen, da kan du jo se etter ulltøy og sånt på nett. Og eventuellt få mannen til å plukke det opp hos posten hvis det er for stort for postkassa.

Jeg handla en god del til snuppa sånn. Sparkjøp har f.eks godt og billig ulltøy, så du trenger ikke handle alt fra f.eks nøstebarn selv om du kjøper på nett. På Epla finner du også masse flott til baby.

Kanskje jeg ikke er så tidlig ute alikevel da, men det føles sånn. Tingene er jo i hus etter snuppa, så det er bare å få mannen til å ta ned ting fra loftet og så vaske det. Det minste babytøyet er tatt ned, for det lå i samme esken som gravidklærne mine. Men jeg har ikke gått igjennom det enda så vet ikke helt hva jeg trenger. Kjøpte jo mye nøytralt i 50 og 56 sist, siden jeg ikke stoler helt på kjønnet man får vite på UL. Men vi fikk jo jenta vår i juli, så hun var jo bitteliten da det var varmt. Kan vel ikke regne med samme temperaturene i oktober og november.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også det meste etter førstemann, har sortert ut klær som jenta kan bruke og gitt bort det som er skikkelig guttete.

Men har ikke sortert på størrelser enda, så det skal jeg begynne med om litt og få vasket.

Vi har jo seng, vogn, dyner og trekk, vippestol etc fra sist, trenger å kjøpe inn gasskluter/gulpekluter - det er vel det mest nødvendige som mangler :ler:

Driver å pusser opp gjesterommet om dagen, så storebror skal få dette.

Snuppa skal jo bo på vårt rom i starten, så er ikke noe stress sånn sett, men hun skal også overta sengen som storebror bruker nå, og da er det greit å få han "instalert" på nytt rom før hun kommer.

--

Gutten min er også veldig flink å hjelpe til og skjønner at mamma er sliten og tung i kroppen.

Han er utrolig opptatt av magen, og jeg får daglig høre hvor fin babymage jeg har :rodmer:

Selv går han rundt med bamsen sin under genseren støtt og stadig ;)

Han er jo snart 3 år, slik som jenta til Kvist - og veldig stor gutt :ler:

Edit:

Må legge til at jeg også begynner å bli klar for å få ut babyen - man blir fort lei, selv om jeg syns tiden har gått fort også.

Men vondt i ryggen og tung og anpusten er jo ikke noe digg, så gleder meg til å få kroppen min tilbake! (selv om det mest sansynlig skal henge fast en unge i puppene også det kommende halvåret/året :ler: )

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalltalk, du har jo ikke forbud mot nettbutikker :gjeiper:

Hehe! Nei, jeg har jo ikke det, men jeg er merkelig nok ikke spesielt fan av nettshopping. Liker best å se og kjenne på det jeg handler. Men, det blir vel litt butikkshopping etter hvert. Må bare bli kvitt bevegelsesforbudet først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 fullgåtte uker i dag - ca 15 igjen. Det høres jo ikke så lenge ut! Kjenner spark hver dag og det er koselig. Blir mye kos med magen! Har kjent kynnere en stund nå, men det er ikke vondt så det går greit. Jobber ennå fullt, men kjenner jeg er trett på kveldene, så mulig jeg gjør litt mye om dagene. Er midt i huskjøp, så det er nok grunnen. Hadde håpt å ha nytt hus på plass i god tid før baby kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet dere hva dere trenger? Er det fordi dere har en fra før og har lært?

Mener, hva innen ulltøy trenger jeg?

Gulpekluter?

Div.?

Hjeeeelp!

Mao - du trenger et sted babyen kan sove (vi brukte vognbagen de første ukene), noen klesskift, vogn, bæresjal (helt uunnværlig synes jeg), bilsete hvis dere har bil. Ellers er det bare å se an behovene underveis

Både han og jeg er litt perfeksjonister så tror nok vi må ha ting på stell før ungen kommer, så seng må jeg få ordentlig på plass snart. Får ta en runde i slutten av juli (må ha gjesterommet til da), og hente inn ting jeg vet jeg har. Kurv, seng, vugge, bilstolen, sengetøy etc vet jeg at jeg arver fra min storesøster.

Jeg har ikke vippestol, men jeg vet ikke om det er behov for det? Hører jo så mye negativt om de stolene..

Har heller ikke noe uro til å ha på gulvet.

Jeg vet som sagt ikke hva som er normalt å ha jeg...

Tror kanskje ting blir gjort litt mer i raskt tempo da mannen min er hjemme igjen. Hittil har han jo vært borte så lenge, så han har ikke vært med på svangerskapet hittil.

Ellers var jeg hos jordmor og jeg har nok en UVI. Skal dyrke urinprøven til i morgen og da få svar på om jeg skal på antibiotikakur eller ikke. Jeg er ikke glad i antibiotika og vil helst bruke noe annet for UVI, men får se hva prøven sier i morgen.

Derfor jeg og fyller en del vann i kroppen visstnok, for jeg hadde ingen fare med svangerskapsforgiftning eller noe enda. HELDIGVIS!

Dere blir fort brune ja? Jeg tror og jeg blir raskere brun, men har vært for lite sol ute til at jeg egentlig vet enda, men jeg synes hendene mine er mørkere enn "normalt".

Har veldig lyst til å unne meg en par-tre timer i solarium før neste helg da vi skal bort, men jeg vet ikke om jeg tørr både for ungens skyld og for pigmentflekker.

Ka dere trur?

Ikke så lyst til å bruke selvbruningskrem heller, men beina er bleike så noe må jeg gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at formen er god, ablaze! :tommelsmil:

Men hvordan vet dere hva dere trenger? Er det fordi dere har en fra før og har lært?

Mener, hva innen ulltøy trenger jeg?

Gulpekluter?

Div.?

Hjeeeelp!

Man er jo aldri sikker på hva man trenger, men jeg har iallefall erfart at man ikke trenger å ha absolutt alt i hus før ungen kommer. :) Men jeg kjenner godt igjen all grublingen over hva man trenger.

Hvis du skal kjøpe inn ulltøy, ville jeg kjøpt et par bodyer og strømpebukser i størrelse 56, evt ett sett i 50 og ett i 56. Så kan du supplere etter fødsel. En tynn ullue er kjekt å ha også. Gulpekluter ville jeg kjøpt inn noen av, om man får en ikkegulper kan de alltids brukes til mye annet i stedet for. Tøybleier (gasbleier/brettebleier) er kjekke til dette, jeg tror de har noen rimelige på Jysk. Ellers er det kjekt å ha gode, myke vaskekluter i hus, jeg liker disse veldig godt, de er myke og gode og passe store. I tillegg blir det mye bæsjebleier den første tiden, til det bruket synes jeg Mesoft engangskluter (ikke våtservietter) fra apoteket var bra.

Vippestol brukte vi etterhvert som barnet ble større (Babybjørn sin), men det er ikke noe du trenger å ha i hus med en gang. Slik jeg ser det kan man fint bruke vippestol i korte perioder av gangen etterhvert. Babygym, rangler osv. trenger man heller ikke ha i hus med en gang, det tar litt tid før babyen begynner å interessere seg for slikt.

Andre ting jeg synes var kjekke å ha helt fra starten utover det helt åpenbare:

- Et lite ullteppe

- Lammeskinn til seng og vogn (vi brukte det samme i seng og vogn, Nøstebarn sitt)

- Ammeinnlegg

- Flere ammebehåer

- Elastisk bæresjal, vi har fra Medley

Badebalje trenger man f.eks ikke med en gang, babyen er så liten at den fint kan bades i vasken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar :) Notere ned bak øret alt du skrev og jeg får vel ta en runde og bare handle noe småtteri en dag. Kanskje jeg blir litt roligere da.

Det minner meg om noe, bæresjal ja. Det har jeg lyst på...

Har fått tilbud på et Moby wrap, men vet ikke jeg? Dette er iallefall noe jeg ikke kan noe om.

Ser mange anbefaler Mai Tai og... What liksom? :fnise:

Endret av Illicitus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både moby wrap og mei-tai, og liker begge godt. Men mei-taien er mye lettere å ta på.

Endret av Anerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også mei tai veldig godt, og har aldri følt behov for formsydd bæresele i tillegg. Mannen derimot kunnne nok tenkt seg det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...