Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke merket noen bekkenplager enda. Ingen i min familie har vært plaget med det under svangerskap, så jeg satser på at jeg slipper jeg også. :jepp:

37 cm ved 27 uker høres litt lite ut, og 32 cm høres litt lite ut, så kanskje snittet ligger på rundt 35? :vetikke: 50-percentilen på ultralydskjema sier ihvertfall at vekta skal være på rundt 1100g i uke 27, men lengden sier den dessverre ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ja det der har jeg stusset på en stund og. Synes den tickeren er litt rar og har flere ganger vurdert å bytte den ut...

I begge bøkene jeg har så står det ca 32 cm og ca 1090 g (90 liksom.. Who knows?)..

Raskt googlesøk gir meg dette til svar

"Gravid uke 27 : Ømme ribben?

Fosteret er nå 36.6 cm langt og veier 875 gram"

"Fra 27 uker og 0 dager til 27 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 1000 g

CRL: 23,5 cm

Full lengde: 32 cm"

"Fosterets vekt: ca. 1050 g

Fosterets lengde: ca. 34 cm"

"Uke 27

Barnet er ca. 1 kilo og 35 cm langt."

Endret av Illicitus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare forskjellige måter å beregne lengden til fosteret. Hvilket svar man får vil være avhengig av om man regner ut gjennomsnitt eller median. Begge deler er like riktig. Tallene vil også variere litt i forhold til hvilket utvalg man sammenligner med (dvs om man ser på verdensbasis eller bare lokalt i det enkelte land).

Endret av Marikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett bare en indikasjon, for lengden er jo ikke akkurat satt av en ticker ;) Som forøvrig igjen minner meg på hvor spent jeg er på å se MiniMe. Lurer på hvordan han ser ut fra øyne, nese, hake, hårfarge, vekt, lengde... Alt!!

Og ikke minst, hvordan pappaen blir første gang han ser sin førstefødte.

Spennende! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolig spennende - et øyeblikk man aldri vil glemme det, når man får ungen/e sin på brystet for første gang :rodmer:

Åssen er formen da jenter?

Begynner magene å bli store eller?

Jeg syns min er enorm jeg :daane: - kan ikke fatte hvordan dette skal ende.

Har hele veien syns jeg har vært svær, og også mange, både kjente og ukjente, som syns jeg er stor til å ha så lenge igjen :sjenert:

Magen er vel omtrent på linje med uke 33 sist gang, så sier seg selv at jeg er stor :sukk:

Føler meg utrolig tung også, gått opp ca 9kg, men er oppe i 75 kg totalt (er 168cm høy), og det merkes godt. Vanskelig å gå, det har jo selvfølgelig også med bekkenplagene å gjøre, men jeg får masse kynnere og ubehga bare jeg går littegrann.

Mannen og jeg skulle kose oss litt isted :sengekos: , men jeg måtte bare be han "få det unnagjordt" da hoften og ryggen holdt på å ta knekken på meg - så dette kan jo bli en fin tørkeperiode fremover :tristbla:

Sånn, det var dagens utblåsning for min del :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg også ekstremt til å bare få barnet vårt i armene, se hvordan pappaen reagerer på å se henne. Og hvem likner hun på? Hvem er hun egentlig? Det blir spennende! :)

Formen er mye bedre for min del, er bare veldig trett og har litt halsbrann, også verker det litt "inni" halebeinet. Men alt dette er jo til å leve med. Kommer nok til å prøve å jobbe 100 % når sykemeldingen min går ut nå.

I dag har vi vært på Ikea og handlet masse til lillegull. Så det er ikke så masse vi mangler nå. :) Mesteparten er småting, slik som ammebh, litt klær, badeolje og slikt. Ingenting stort. :) Deilig å få det i hus, og jeg gleder meg til å ordne barnerommet. :) Men må vente noen uker, da vi skal ha overnattingsbesøk og vi da er avhengig av det rommet som gjesterom. :)

Edit: Når det gjelder magen begynner den å synes godt nå, og jeg får ofte kommentarer på det. :) Navnlen er begynt å "poppe" ut, og piercinghullet mitt begynnet å bli litt blålilla.. For første gang er jeg 105 cm rundt magen om morgene. :fnise:

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig så synes jeg at magen min har blitt stor i løpet av de siste 4 ukene, men sammenlignet med de fleste andre gavide jeg har sett, så ser det ut som om jeg er rundt 22-23 uker på vei. Ikke så galt når jeg runder 28 uker på fredag. :)

Kan ikke akkurat klage på vekta heller. Har gått opp rundt 4 kg totalt, og med tanke på at jeg lå i grenseland mellom undervektig og normalvektig i utgangspunktet så skulle jeg sikkert gått opp mer. Legen er ihvertfall ikke helt fornøyd.

Energinivået er på topp, bekkenet er fint og ryggen er problemfri. Hadde det ikke vært for at jeg har "sofa-arrest", bevegelsesrestriksjoner og sex-forbud så tror jeg faktisk at dette kunne vært en fin tid. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som strikker til de små? Nå skal jeg ha lang sommerferie så jeg har lyst på et strikketøy. Ønsker ikke å lage hentesett, jeg strikker så sakte at jeg vil ha litt større størrelse så det varer mer enn tre uker :P

Vurderer en ulldress med matchende lue og votter, det laget jeg i beigerosa til snuppa, kanskje noe sånt i str 3 mnd kan være noe? Da vil det jo være vinter. Snuppas dress mener jeg er i str 6 mnd, så den blir jo for stor til vinteren selv om den ikke hadde vært rosa.

Laget pledd til snuppa også, og noen småplagg som votter, hals, lue og sånne ting til barnehagestart. Men nå tror jeg at det er babyvintertøy jeg har mest lyst til å lage. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å kunne strikke da, Kvist - jeg er ingen kløpper på det, men min mor er veldig flink og har allerede strikket en kjole, og er nå i gang med en dress til vinteren, 3mnd tror jeg.

Ble inspirert av målingen din, Orchideae, og fant frem målebåndet.

Var 104 cm rundt magen nå, men har spist ett par ganger idag da...

Dumt jeg ikke målte meg før jeg ble gravid også, men jeg skal jammen meg fortsette og måle med jevne mellomrom, det gjorde jeg ikke sist heller.

Har dere mye kynnere?

Jeg har masse - ubehagelig å gå for bare jeg beveger meg litt blir magen helt hard og jeg kjenner det faktisk helt ned i underlivet - er det normalt da??

Hadde endel kynnere med førstemann også, men kan ikke huske at det var så ofte og så intenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Hehe, jeg føler meg nesten ikke gravid sammenlignet med dere andre her :fnise: Jeg har fortsatt forholdsvis liten mage (har ikke målt, men damene på jobben mener i hvert fall at kulen er liten til at jeg er snart 24 uker). Jeg merker heller ikke noe særlig til graviditeten ellers, er like våken og opplagt som ellers, og har heller ingen vondter noe sted. Hadde det ikke vært for at jeg kjenner masse liv og spark hver dag (og at alt var fint på UL) hadde jeg nesten blitt i stuss på om jeg egentlig var gravid ;)

Ellers strikker jeg litt også, er akkurat blitt ferdig med et skråstrikket babyteppe med hullkant, teppet er så enkelt og basic at det var unnagjort på to uker. Men nå tenkte jeg å begynne på litt babytøy, og det har jeg aldri gjort før, så det kan jo hende at blir en litt større utfordring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mye kynnere?

Jeg har masse - ubehagelig å gå for bare jeg beveger meg litt blir magen helt hard og jeg kjenner det faktisk helt ned i underlivet - er det normalt da??

Hadde endel kynnere med førstemann også, men kan ikke huske at det var så ofte og så intenst.

Jeg hadde veldig mye kynnere for 4-5 uker siden, men nå som jeg stort sett tilbringer dagene i ro så har hyppigheten og styrken på kynnerne blitt kraftig redusert. Jeg kan ikke akkurat si at jeg synes det gjør noe. :)

På meg provoseres det ihvertfall frem ekstra mange og sterke kynnere ved stress og mye bevegelser, og dette kombinert med kort livmorhals var ikke akkurat noe legen satte stor pris på.

Hva legger du i det at du kjenner det helt ned i underlivet? Dersom du kjenner nedpress eller liknende ved kynnerne så ville jeg nevnt det for lege/jordmor på neste kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Soon - magemålet mitt er også 104. Utgangspunktet var 67...

God bedring til alle med bekkenløsning og andre plager forresten!!

I dag var jeg til samtale vedr keisersnitt og fikk det innvilget. Inngrepet blir utført enten 21. eller 24. september - 9 eller 6 dager før termin.

Litt skummelt at de tar det så tett oppunder. Snittet blir utført pga diverse psykiske greier, så om fødselen setter i gang av seg selv er det jo kjørt.

For øvrig fikk jeg beskjed om at jeg har bekkenløsning jeg også, og dét merker jeg jo - spesielt om kvelden når jeg ikke klarer å gå.

Nuvel... Ha en fin kveld alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med innvilget KS!

Selv om riene har startet så kan man jo utføre et keisersnitt, så løpet er jo ikke kjørt selv om fødselen har startet. Unntaket er vel sikkert dersom pressriene har begynt før man i det hele tatt har kommet seg på sykehus, men det er vel heller unntaket enn regelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Gratulerer med innvilget KS!

Selv om riene har startet så kan man jo utføre et keisersnitt, så løpet er jo ikke kjørt selv om fødselen har startet. Unntaket er vel sikkert dersom pressriene har begynt før man i det hele tatt har kommet seg på sykehus, men det er vel heller unntaket enn regelen. :)

Jo, takk. Samtidig nevnte legen at hvis ungen først har begynt å komme ut så dytter de henne ikke inn igjen for å utføre inngrepet. Hva han la i akkurat den vet jeg ikke, da jeg ikke fikk meg til å spørre.

Det eneste jeg fikk med meg er at de ikke utfører planlagt keisersnitt i helgene.

Gruet meg på forhånd så sinnsykt til dagens time fordi gamle, vonde ting måtte rippes opp i. Da ble det mye grin og lite spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du fikk innvilget KS, Sobril! Det høres ut som om det ligger tungtveiende grunner bak. :klem:

Jeg har mye kynnere, og har hatt mange vonde kynnere i perioder. Vonde kynnere genereres av stress og slitenhet for min del, mens vanlige kynnere får jeg "hele tiden". Får svært fort kynnere når jeg går, men det pleier å bli litt bedre uti gåturen. Løfting og slikt får jeg heldigvis ikke kynnere av, så jeg får faktisk til å trene litt styrke fortsatt. :)

Jeg var på samtale med jordmor på sykehuset i dag ang. fødselsdepresjon, og det var en god-vond opplevelse. Hun er veldig optimistisk for min del, siden jeg er i en ganske annen situasjon nå enn sist, samt at jeg har gått mange, mange runder med meg selv og reflektert enormt mye rundt dette. Noen garanti finnes selvfølgelig ikke, men jeg er også langt mer optimistisk nå enn før jeg snakket med henne. Det ble mye snørr og tårer på meg også i dag (så fin ut da jeg kom på jobb etterpå gitt :sjenert:), men nå tør jeg faktisk håpe på at det går bra. Og jeg kjenner fatkisk at jeg begynner å glede meg litt til å få hilse på den lille fyren i magen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalltalk: med at kynnerene kjennes i underlivet mener jeg at når magen strammes, så kjenner jeg det trykker i underlivet også, ikke som nedpress direkte. (vanskelig å forklare egentlig :ler: )

Har hatt noen dager hvor jeg syns jeg har hatt nedpress, og det nevnte jeg for legen min, hun mente det var pga tyngdekraften og at jeg står og går så mye på jobb - har vært litt bedre nå etter jeg begynte å jobbe halvt, så det er nok noe i det.

Sobril: jeg hadde planlagt KS med førstemann, 10 dager før termin.

Da sa de at hvis satte igang av seg selv, så ble jeg kjørt rett på operasjonssalen allikevel.

Syns det var en rar kommentar fra legen - mange fødsler som stopper opp helt, ender jo i hastesnitt, så om babyen er på veg ned i kanalen så får de jo den uten ved KS selvom.

Regner med han mente at hvis fødselen allerede var så langtkommet at babyen var ute... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så flott at du fikk mere positive tanker rundt barseltiden etter samtalen, englefjes - kan tenke meg det blir mye tårer ved å rippe opp i slikt, samme med deg, Sobril :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk. Samtidig nevnte legen at hvis ungen først har begynt å komme ut så dytter de henne ikke inn igjen for å utføre inngrepet. Hva han la i akkurat den vet jeg ikke, da jeg ikke fikk meg til å spørre.

Det eneste jeg fikk med meg er at de ikke utfører planlagt keisersnitt i helgene.

Gruet meg på forhånd så sinnsykt til dagens time fordi gamle, vonde ting måtte rippes opp i. Da ble det mye grin og lite spørsmål.

Hvis utdrivningen har begynt og ungen er halvveis ute så er det nok litt vanskelig å dytte den inn igjen, ja... :fnise: (Og det er overhode ikke stygt ment, jeg ser bare for meg at legen bokstavelig talt prøver å dytte ungen opp i livmoren igjen)

Men nå tar det jo (heldigvis?) noen timer for de fleste fra riene setter inn til ungen er ute, og med mindre man har ekstremt lang vei til sykehus eller fødselen går usannsynlig fort, så er det jo i de fleste tilfeller mulig å gjennomføre keisersnitt isteden. Og når fødselen setter i gang før termin så blir det jo ikke det samme som et planlagt keisersnitt lenger, så de kan jo ikke la være å gjennomføre keisersnitt på deg selv om det er helg. Men at de ikke planlegger å gjennomføre keisersnitt i helgen, det er vanlig.

Dette går nok bra. Nå har du i papirene dine at du skal ha keisersnitt, og dersom ting skulle skje før keisersnittdato, så må du jo bare få komme inn på føden med en gang. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk innvilget KS, Sobril! :klemmer:

Englefjes: Jeg kan tenke meg at det var ubehagelig med den samtalen, ja. Men godt å høre at du føler deg tryggere nå.

Jeg føler meg kjempegravid for tiden. :fnise: Magen er stor og tung, og babyen turner og dytter og sparker. Jeg er oppriktig engstelig for hvor sterk hun kommer til å bli til slutt. Det gikk litt hardt ut over det ene ribbeinet mitt mot slutten av forrige graviditet, og jeg har på følelsen av at jeg kommer til å få enda mer juling denne gangen.

Jeg har også en del kynnere. Noen var ganske vonde i en periode, men det har heldigvis blitt bedre. Nå synes jeg det er litt morsomt med kynnere når jeg ligger i senga og holder på magen, for da kan jeg jo kjenne konturene av livmoren. Den blir litt større for hver dag som går. :tommel:

Endret av Marikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magemålet mitt er 102 og jeg var 65 da jeg ble gravid.

Er 171 høy...

Har vokst veldig den siste måneden synes jeg, så jeg smører og smører i håp om å holde strekkmerker borte. Ingenting som er bekfretet, men tenker det kan ikke skade ihvertfall:)

Ellers hadde jeg mye kynner en periode, men det er blitt så si borte.

Har derimot mye vondt i øvre del av ryggen. Regner meddet er fordi det begynner å bli uvant fremtungt og derimot bærer "litt feil".

Merker det da jeg sitter eller står mye.

Hadde en periode nå da jeg var så utrolig sliten og følt meg dårlig, så i dag bare slo jeg på alarmen til siste frist for å stå opp for å rekke det jeg skulle, slo av lyden og bare sov. Var spent på når jeg skulle våkne, for som regel våkner jeg tidlig av meg selv uansett.

Var i seng i går kl 04, men jeg sov helt til klokka 1500 i dag. Var endelig helt uthvilt. Det har aldri skjedd meg før. Får nemlig aldri sove utover dagen uansett hva jeg gjør og hvor sent jeg legger meg. Helt tydelig noe kroppen trengte, for jeg er like trøtt som normalt på kvelden nå. Derimot har jeg vært opplagt de timene jeg var oppe.

BH størrelsen har derimot gått opp. Jeg har vært en stor 75B - liten 75C, men nå er jeg en 80-85D, og liker ikke store pupper :P Gleder meg til de går ned igjen etter ferdig amming (som jeg er spent på om går eller ikke). Har ingen grunn til at amming ikke skal fungere, men de er så såre brystvortene allerede nå, så bare tenker på hvordan de blir når noen skal smatte på de i tillegg. Hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...