Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Deprimert allerede, jeg - pga vekta. 16,5 kilo opp. En kilo ukentlig, og jeg er bare 23 uker på vei. Ikke gjør jeg noe for at de skal komme heller, og jeg vet jo det nødvendigvis må være mye vann. Allikevel...

Så når folk jamrer seg over å ha gått opp 6 kilo kjenner jeg at jeg blir sinna rett og slett.

Du har en annen grunn til å bli irritert på vekta enn meg da ja :)

Jeg er en av de som sutrer over 5.5 kg til uke 20.

Håper veskenivået ditt stabiliserer seg snart.

Har du snakket med jordmor/lege om det? Mulig man kan få noe som gjør at man får mindre vannansamling i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for godt innlegg, -Englefjes-

Hjelper å lese om andre som får det til :) Vet ikke hvordan mine gener er, siden min mor er litt vanskelig å se på, men husker hun som yngre og da var hun helslank.

Min søster har fått tre barn og har 1 bittelite strekkmerke, samt hadde hun trent hadde hun vært flat igjen. Ser det er utrent mage og ikke overflødig hud som er årsaken.

Jeg håper at det er genetisk, og jeg gjør alle "triksene" min søster gjorde, så håper dette hjelper på.

Var som deg, gjennomtrent og råsterk før svangerskapet og har ikke fått trent noe nå de siste månedene :( Jeg må passe meg for å ikke gå i fødselsdepresjon. Har snakket en del med mannen om dette og siden jeg er redd han plutselig skal få avsky mot meg. Blir jo helt "fucked up" i hodet av KG-tråder i blant....

Han har jo ikke sett meg under svangerskapet, så da vi så hverandre sist var jeg topptrent, nå er jeg gravid.

Det er mye som skjer i hodet på en, og godt å kunne ta noe ut her, for sier man noe til venner sier de bare "Nei, herregud, det trenger du ikke tenke på da...blablabla".

Tankene er jo der like mye for det...

Forstår GODT frustrasjonen din Sobril over de +16,5 kg! Absolutt, og at du blir irritert på oss andre som har frustrasjon over +5 kg og oppover. Allikevel er det slik at vekt er så subjektivt, så kiloene kan føles tunge for alle. Misforstå meg rett, jeg hadde og blitt sint om andre sutret over småkilo (ref. at jeg blir oppgitt når folk sliter med å være fra partneren sin en helg og ikke aner hvordan få dagene til å gå, når det er over fire måneder siden jeg så min egen mann og klarer meg helt fint).

Du får ikke snakket med noen om det, vektøkning er jo normalt, men kanskje har du fått lavt stoffskifte i tillegg? Vet et par som fikk dette under svangerskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprimert allerede, jeg - pga vekta. 16,5 kilo opp. En kilo ukentlig, og jeg er bare 23 uker på vei. Ikke gjør jeg noe for at de skal komme heller, og jeg vet jo det nødvendigvis må være mye vann. Allikevel...

Så når folk jamrer seg over å ha gått opp 6 kilo kjenner jeg at jeg blir sinna rett og slett.

Vil bare gi deg en stor :smilyblomst: (og en stor klem;)

Er du på SM også?

Jeg har visstnok gått opp 1,3 kg den siste uka. Ble en is og et kakestykke +++ ekstra i pinsen;) Ikke like mye gåing..

Er litt overvektig fra før!, så jeg skal vel egentlig være veeeldig forsiktig med matinntaket..

MEN Hallo! Jeg skal da for pokker LEVE litt også;)

Ha en fortsatt flott dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon: skal du på kurset i uke 25? :)

Ja, tenkte det - regner med å se deg der også?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :) mest sannsynlig blir samboeren også med :) i morra er jeg 26 uker på vei. Tiden bare flyr avgårde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Macaron

http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-7

Der fant jeg info ang varslingsplikt:

§ 12-7. Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

Så bra, tusen takk for info, Soon :) Da ser det ut til at det dreier seg om mitt fravær ja, og ikke totalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal av dette barnevognstyret jeg... Hehe.

Så sitter nå her uten barnevogn enda, og gjør det sikkert helt til siste frist :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal av dette barnevognstyret jeg... Hehe.

Så sitter nå her uten barnevogn enda, og gjør det sikkert helt til siste frist :filer:

Du har god tid enda ;)

Hvilke vogner står valget imellom da?

Valget vårt falt på TFK joggster Twist pga at den er så lett å manøvrere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en Emmaljunga Edge Duo (har en enkel trille i tillegg som vi har fått :)), men det er så mye "rundt det" jeg ikke klarer å bli enig med meg selv med.

Må ta valget selv siden mannen ikke er hjemme før "opp i termin" og da vil jeg nok ha vognen klar. Spesielt om vi skal ha ny siden det er nesten 10 ukers ventetid :sjenert:

Men så var det det da... Ny..? Gammel..?

Kjøpe i Norge ? Sverige ? Farge ? Understell ? Gah.. :kjefte: Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 21+4 og har fått en tydelig gravidmage. Er vant til å trene en del, så jeg kjente tidlig at jeg ikke klarte å stramme magen Som før når jeg sto/gikk etter hvert som den vokste. Nå føler jeg at jeg har mistet helt kontroll på magemusklene. Jeg trener styrke/core regelmessig ennå, men kjenner det er ubehagelig å stramme/trene magen. Jeg tar kun øvelser som jeg har lest er ok for gravide.

Noen som kjenner det samme? Ubehag/vondt under og etter trening?

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert kjøpe 10 barnevogner og fortsatt lure på om det var den beste kombinasjonen. Jeg kjøpte Emmaljunga Edge duo bruk fra Ebay for under 1000kr. Kjempe fornøyd med det selv om jeg egentlig ville hatt sports understellet med teleskop håndtak da mannen er en del høyere enn meg, men siden jeg bor i England er det langt mellom Emmaljunga vognene og det er ingen i nærheten her som selger de i butikk. Må til Scottland for det...

I dag var jeg i byen og ved tilfeldighet gikk jeg inn på en lekebutikk som tilfeldigvis i dag hadde 20% avslag på alt. Fikk da kjøpt Maxi Cosi Cabriofix for £80 :hoppendeglad: (ca 800Kr)Det var redusert til £100 og hadde 20% i tillegg. Kan fortsatt ikke tro at det er sant... De koster vanligvis £125 her... Dagens beste kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen ikke helt på topp. Våknet i går med vondt i halsen. I dag var vi hos legen og jeg har fått virus :( ligger helt utslått på sofaen. Skal ta minst mulig medisiner. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uffda. God bedring, tinylene! :kose:

For å kaste meg inn i barnevogn-debatten: Jeg har bare erfaring med min egen Emmaljunga Mondial duo combi. Den er så vidt jeg vet ganske lik Edge. Den har sports-understell. Kjempefornøyd med den vogna. Den har vært inn og ut av bil utallige ganger, og har vært med på et par flyturer over atlanteren. Jeg kjøpte den brukt på Finn. Den eneste ulempen med den, er at kurven under ble litt slarkete, så den har mannen stivet opp med patentbånd. Ellers er vogna ganske stor og tung, men tilsvarende robust og stødig.

Trening er fortsatt noe jeg bare har vage minner om ... Håper jeg får litt overskudd til å trene før bekkenløsningen setter inn ;) Merker at formen er dårligere nå enn i forrige svangerskap, og det er virkelig ikke dumt å ha litt å gå på til fødselen. Denne gangen skal jeg trene biceps. Jeg var faktisk mest støl og sliten i armene etter forrige fødsel. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen ikke helt på topp. Våknet i går med vondt i halsen. I dag var vi hos legen og jeg har fått virus :( ligger helt utslått på sofaen. Skal ta minst mulig medisiner. :(

Huff da Tinylene, håper du blir fort frisk. :smilyblomst: Er nesten ekstra ille å være syk når man er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring, tinylene :klem:

Glad vi har vogn fra førstemann - Emmaljunga Smart Duo tror jeg den heter.

Litt forenklet versjon av Edge Duoen, men har vært helt super, og fortsatt like hel og fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God bedring, tinylene!

Håper du kommer igang med trening snart igjen, Marikke! Litt arm-, rygg- og skuldermuskulatur er slettes ikke dumt mtp. fremtidig byssing og bæring. :ler:

Jeg synes generelt det er deilig å slippe å tenke så mye på vurderinger og kjøp av utstyr denne gangen. Vi har omtrent alt vi trenger, og det vi evt. skulle trenge er av en slik art at vi kan få kjøpt det rimelig raskt. :)

Det eneste jeg funderer på er om vi trenger søskenvogn. Snuppa på to er fortsatt ganske avhengig av vogn. Til en viss grad kan nok behovet dekkes opp av et ståbrett til Emmaljungaen vår, men på lengre turer trenger hun vogn. Og har vi jo også et evt. sammenfallende vognsovebehov for toåring og baby. *grubler*

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Englefjes - deilig å vite at man allerde har det man trenger ;)

Storebror (kommende) blir 3 år i august, så når snuppa kommer så overtar hun sprinkelsenga, og han får ny stor seng.

Tenker å kjøpe søskenbrett, han er såpass stor at jeg tenker at søskenvogn er uaktuellt, selv om det kan bli utfordrende nok å ikke ha han sittende i vogn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også det mest vi trenger. Litt nytt tøy som passer til en gutt trengs bare. Vogna er en TFK Joggster Twist, kjempefornøyd med alt unntatt at handlekurven kunne godt vært større og mer åpen. Jeg var jo i samme terminklubb som Soon sist også, så snuppa blir 3 i juli, men vogna har vært i kjelleren siden i juletider, da var det absolutt slutt på bruken. Enten sykler hun eller så går hun selv på korte turer, og med bekkenet mitt blir det jo ingen lengre gåturer...

Vi har egentlig brukt vogna lite i forhold til hva jeg ser mange gjør tror jeg, hun har trivdes på egne ben og vi har hatt tid til å la henne gå. Nå bor vi sentrumsnært da, og bruker ikke bilen til daglig annet enn til og fra barnehagen. Spent på om nestemann er like enkel å ha med å gjøre, vi har aldri hatt noe tull med å stikke av eller ikke høre på oss når vi er ute.

Ikke hatt noe tull inne heller, skapene står fremdeles uten barnesikring, for det var bare å si nei en gang så holdt hun seg unna, osv. Eneste gangene jeg har følt behov for sånt er når vi har hatt andre små på besøk, særlig kusina hennes er høyt og lavt på et øyeblikk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvist: vi har heller ikke brukt vogna på lenge, men har en Carina(?) trille som vi har brukt til småturer etc, men så er vår litt mer av typen "løpe-vekk-fra-mamma-og-pappa-er-gøy" :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...