olgamatilde Skrevet 11. januar 2012 #1 Del Skrevet 11. januar 2012 Hei, lurer på om noen her er godt kjent med teksten "på politilægens venteværelse" fra boken "Albertine" av Christian Krogh. Har en oppgave der jeg skal peke på noen naturalistiske trekk fra dette utdraget. Noen som vil/kan hjelpe? takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #2 Del Skrevet 11. januar 2012 Hei, lurer på om noen her er godt kjent med teksten "på politilægens venteværelse" fra boken "Albertine" av Christian Krogh. Har en oppgave der jeg skal peke på noen naturalistiske trekk fra dette utdraget. Noen som vil/kan hjelpe? takk på forhånd Gjør leksene dine og sett deg inn i hva naturalisme er. Da ser du fort hvilke trekk som er naturalistiske i teksten. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olgamatilde Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 11. januar 2012 Gjør leksene dine og sett deg inn i hva naturalisme er. Da ser du fort hvilke trekk som er naturalistiske i teksten. Hehe, jeg vet godt flere naturalistiske trekk som at handlingen er lagt i et fattig miljø, Er man født fattig forblir man fattig og at mennesket er et slags resultat av arv og miljø. Sosial urett blir vist og det er mye nedtrykkelse. Men er ganske sikker på at norsklæreren min vil ha dypere analysering av teksten enn det, så bare lurte på om noen visste noe jeg ikke har fått med meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #4 Del Skrevet 12. januar 2012 Hehe, jeg vet godt flere naturalistiske trekk som at handlingen er lagt i et fattig miljø, Er man født fattig forblir man fattig og at mennesket er et slags resultat av arv og miljø. Sosial urett blir vist og det er mye nedtrykkelse. Men er ganske sikker på at norsklæreren min vil ha dypere analysering av teksten enn det, så bare lurte på om noen visste noe jeg ikke har fått med meg Fattig miljø: Hvem i teksten er fattig? Hvordan forstår vi at denne personen er fattig? (Bruk av dialekt, beskrivelse av klesdrakt osv.) Sosial urett: Hvem diskrimineres? Hvordan diskrimineres det? Arv og miljø: Hvordan beskrives miljøet hovedpersonen lever i? Hvordan er det med på å prege og "holde igjen" hovedpersonen slik at hun ikke kommer seg videre? Slik fortsetter du til du har jobbet gjennom alle de naturalistiske trekkene, så bearbeider du analysen slik at den får en helhetlig sammenheng med innledning og gjerne en litt oppsummerende avslutning med konklusjon. Husk å begrunne alle påstander, og vis til sitater. Jeg skal ikke gi noen svar, men her har du metoden. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olgamatilde Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 12. januar 2012 Fattig miljø: Hvem i teksten er fattig? Hvordan forstår vi at denne personen er fattig? (Bruk av dialekt, beskrivelse av klesdrakt osv.) Sosial urett: Hvem diskrimineres? Hvordan diskrimineres det? Arv og miljø: Hvordan beskrives miljøet hovedpersonen lever i? Hvordan er det med på å prege og "holde igjen" hovedpersonen slik at hun ikke kommer seg videre? Slik fortsetter du til du har jobbet gjennom alle de naturalistiske trekkene, så bearbeider du analysen slik at den får en helhetlig sammenheng med innledning og gjerne en litt oppsummerende avslutning med konklusjon. Husk å begrunne alle påstander, og vis til sitater. Jeg skal ikke gi noen svar, men her har du metoden. Lykke til Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å hjelpe! var til stor hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå