Gå til innhold

Trenger Frokost smoothie oppskrift


lell

Anbefalte innlegg

Som ikke inneholder melkeprodukter da je ikke tåler det.

Jeg er på jakt etter en smoothie oppskrift som duger som frokost, altså som er næringsrik.

Noen som har? Eller som kan linke meg til en oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier ikke å bruke oppskrifter på smoothie, men noen forslag til sammensetning av ingredienser kan du da få.

En god basis er banan og juice. Bananen kan også kuttes ut, men hvis du hverken skal ha banan eller yoghurt så vil smoothien fort bli vassen og kornete, så da bør du passe på å kjøre den litt ekstra i blenderen. Juicen kan du selvfølgelig variere, etter hva du liker og har råd til. Det meste er godt :) Du kan jo også bruke andre "melke"produkter (soyamelk, rismelk etc) eller kokosmelk hvis du liker en litt kremete konsistens på smoothien.

I tillegg kan du bruke annen frukt/bær, og til og med grønnsaker for næring og smak. Noen kombinasjoner jeg liker:

- banan/eplejus/bringebær (frosne)

- banan/appelsinjuice/mango

- appelsinjuice/gulrot/paprika/eple

- eplejus/agurk/pære

(den siste der er jo ikke så næringsrik, det var mest ment som en idé du kunne basere deg på)

Ting man kan tilsette for å piffe opp smaken litt er f.eks. chili, ingefær, kakao og så videre.

For å få opp næringsverdien i smoothie kan du tilsette et par ting. Havregryn fungerer overraskende bra, særlig sammen med banan. En liten neve på ca. en halv liten smoothie pleier å være passe. I tillegg er det greit å tilsette litt sunt fett, f.eks. via hakkede nøtter/mandler og/eller olje av et eller annet slag. Olje har jeg ikke prøvd selv, men jeg tror endel her inne bruker kokosolje. Rå egg er også et alternativ om du tør sånt. Norske egg er trygge for salmonella, og en god kilde til protein.

Jeg pleier å hive alt i blenderen, også justerer jeg med mer juice om det blir for tykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på pingtings innlegg! Linfrø er også fine å ha i - godt for fordøyelsen. Og havrekli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men hvor mye av hva?? Tenker, hvor mange dl juice til hvor mye bær og gryn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye du liker. Noen vil ha tykk smoothie, neon vil ha tynn. Prøv deg frem! begyn med litt juice, og tilsett mer til den har den konsistensen du vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryste blåbær og jordbær.(ligger i frysedisken i dagligvarebutikker) Banan,kiwi eller hva du måtte ønske. Bruk juice isteden for melk. Jeg bruker å ta opp i 1 yogurt også. Så bruker jeg gojibær etter jeg er ferdig å blende, det kjøpes på sunnkost. Kjempe godt og veldig næringsrikt. Du kan også ta opp i havre men den metter godt om du lager nok til ett stort smoothie glass. Jeg bruker 2 bananer og alt annet jeg kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres litt ekkelt ut, men jeg synes spinat og brokkoli er godt i smoothie også. Med banan, bær og f.eks. kokosmelk gir det ikke noe smak, men tilfører sunne mineraler, vitaminer, antioksidanter og fiber i mixen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, og jeg som ønska en nøyaktig oppskrift etter mål, ser at jeg må prøve meg fram. .

Lurer på hvilken juice som Passe best til la oss si :

fryste blåbær, en banan, litt havregryn, nøtter og gojibær?

Blåbær har jeg alltid i frysern, de andre ingrediensene har jeg også bestandig i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min faste frokostsmoothie er

1,5-2 dl frosne bringebær

0,5 banan

ca 3-4 ss havregryn

2 rå egg

1 toppet ss med kokosolje

1 ts linfrøolje

1 ts fiberhusk

vann til riktig konsistens.

Hihi, og jeg som ønska en nøyaktig oppskrift etter mål, ser at jeg må prøve meg fram. .

Lurer på hvilken juice som Passe best til la oss si :

fryste blåbær, en banan, litt havregryn, nøtter og gojibær?

Blåbær har jeg alltid i frysern, de andre ingrediensene har jeg også bestandig i hus.

Gojibær blir litt rare i smoothie. Ikke smaker de spesielt godt i smoothien heller.

Banan bruker du for å få riktig konsistens. Du kan og bruke avocado og mango for å tilpasse konsistens. Dersom du ikke vil ha banan.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å legge bananer som har blitt brune i fryseren. Med skall. Ta de ut en halvtime før du skal bruke de, da er det lett å skjære av skallet. Kutt i mindre biter og bruk de i smoothien. Da blir den kald og god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, og jeg som ønska en nøyaktig oppskrift etter mål, ser at jeg må prøve meg fram. .

Lurer på hvilken juice som Passe best til la oss si :

fryste blåbær, en banan, litt havregryn, nøtter og gojibær?

Blåbær har jeg alltid i frysern, de andre ingrediensene har jeg også bestandig i hus.

Jeg synes at eplejuice smaker best, men det er sikkert opp til hver enkelt=) Prøv deg frem! =) Noen frukter ( kiwi feks) har frø i seg som blir bitre når de kuttes. disse må has i helt i slutten av prosessen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er viktig med proteiner og fett dersom det skal være en fullgod frokostsmoothie som holder deg mett lenge og ikke gir en rask blodsukkerstigning. Jeg pleier å ta hempproteinpulver (vil ikke bruke proteinpulver fremstilt av melk) og linfrøolje og kokosolje i for å få i meg gode fettsyrer og holde meg mett lengre. I tillegg har jeg alltid 2 spiseskjeer med chiafrø i. 2 ss inneholder like mye omega 3 som en laksefilet og kalsiumnivået til flere glass melk.

Tar alltid utgangspunkt i Sexy morgen smoothie, men lager den alltid forskjellig. Det viktigste er uansett fett og proteinpulver.

Handler det meste jeg trenger på iHerb. Kan virkelig anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...