Gjest Solsmil Skrevet 12. januar 2012 #21 Del Skrevet 12. januar 2012 150 kr er vel relativt normalt hvis man kjøper en voksenbilett og tre barnebiletter. Det blir 30 kr for en voksenbilett, og 15 kr for en barnebilett, og alle plassene jeg har bodd (og alle plassene jeg har tatt bussen) har det kostet omtrent det. Det har ofte ikke noe å si om turen er 5 min lang, eller en halvtime lang, for biletten koster gjerne det samme. Jeg vet ikke om jeg vil kalle prisene for horrible, men det er dyrt ja. Og skjønner jo at det blir veldig mye i den situasjonen du forteller om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 12. januar 2012 #22 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg har ikke bil,og tar bussen hver dag.Her koster et månedskort 410 kroner for en voksen og 280 for barn. Nå koster enkeltbillettene 30 kroner for voksen og 15 for barn.Selvfølgelig er det mer praktisk med bil enn med buss,men det blir en vane. På grunn av dårlige bein,så blir det en del busskjøring nå i vinterhalvåret.Jeg tenker på hvor mange bussturer/taxiturer jeg kan ta for det det koster å ha en bil. Jeg håper folk fortsetter å ta bussen ut i fra et miljømessig synspunkt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #23 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg synes det blir galt å sammenligne bussprisene mot kun driftskostnadene (drivstoff og bompenger) ved å bruke egen bil. Greit nok at mange uansett har bil, men disse driftskostnadene er små i fhold til hva annet som koster ved å ha bil (billån, verditap, forsikring, service, dekk, årsavgift, m.m.). Tar man disse med i beregningen vil regnestykket bli mer jevnt, spesielt dersom man reiser alene. Men jeg må si meg enig i at billettprisene ikke helt henger sammen med alt snakket og målsetningen om at flere skal kjøre kollektivt og miljøvennlig. Her i Oslo koster en enkeltbillet for voksen massive 44 kroner. Man får rabatterte forhåndskjøpte billetter, der årskort for 5900 kroner gir lavest snittpris per reise dersom man reiser daglig. Rutetilbudet er også en viktig faktor for å få folk over til kollektivtransport. Man må kunne komme fra A til B på en rask, effektiv og komfortabel måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #24 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg bor i Ås, og har 5-10 minutter til Ski med buss. Det koster nå 48 eller 49 kr, prisen gikk opp 18 eller 19 kr i høst. Transportprisene i Oslo og Akershus har generelt gått ned, heldigvis, men det er ganske ironisk med så høy pris for en såpass kort tur. Blir til at jeg oftest ikke gidder å dra, selv om jeg selvsagt strengt tatt har råd til den hundrelappen tur-retur, eller bruker bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #25 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg synes det blir galt å sammenligne bussprisene mot kun driftskostnadene (drivstoff og bompenger) ved å bruke egen bil. Greit nok at mange uansett har bil, men disse driftskostnadene er små i fhold til hva annet som koster ved å ha bil (billån, verditap, forsikring, service, dekk, årsavgift, m.m.). Tar man disse med i beregningen vil regnestykket bli mer jevnt, spesielt dersom man reiser alene. Men jeg må si meg enig i at billettprisene ikke helt henger sammen med alt snakket og målsetningen om at flere skal kjøre kollektivt og miljøvennlig. Her i Oslo koster en enkeltbillet for voksen massive 44 kroner. Man får rabatterte forhåndskjøpte billetter, der årskort for 5900 kroner gir lavest snittpris per reise dersom man reiser daglig. Rutetilbudet er også en viktig faktor for å få folk over til kollektivtransport. Man må kunne komme fra A til B på en rask, effektiv og komfortabel måte. Ja, alt annet med bil koster, men hvis man uansett har bil av flere grunner, kan man godt sammenlikne bussbillettpris og driftskostnadene, fordi man likevel betaler resten av utgiftene for bilen. Sånn fra økonomperspektiv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #26 Del Skrevet 12. januar 2012 Ja, alt annet med bil koster, men hvis man uansett har bil av flere grunner, kan man godt sammenlikne bussbillettpris og driftskostnadene, fordi man likevel betaler resten av utgiftene for bilen. Sånn fra økonomperspektiv. Klart man kan sammenligne. Men da vil regnestykket ALLTID gå i privatbilen sitt favør. Vi får aldri så lave bussbilletter som 3-4 kroner per enkeltreise i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #27 Del Skrevet 12. januar 2012 Klart man kan sammenligne. Men da vil regnestykket ALLTID gå i privatbilen sitt favør. Vi får aldri så lave bussbilletter som 3-4 kroner per enkeltreise i Norge. Nei, og da bør ikke disse miljøvennlige og masete kjerringpartiene som messer om kollektivtransport prøve å få bilistene til å føle seg som ubrukelig dritt heller. Ikke det at de når frem til meg, men seriøst, HVORFOR skal noen velge bort bilen til fordel for buss? Enten må buss bli omtrent gratis, kjappere, og mer komfortabelt, eller så må samtlige av bussforkjemperne holde kjeft. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. januar 2012 #28 Del Skrevet 12. januar 2012 Nei, og da bør ikke disse miljøvennlige og masete kjerringpartiene som messer om kollektivtransport prøve å få bilistene til å føle seg som ubrukelig dritt heller. Ikke det at de når frem til meg, men seriøst, HVORFOR skal noen velge bort bilen til fordel for buss? Enten må buss bli omtrent gratis, kjappere, og mer komfortabelt, eller så må samtlige av bussforkjemperne holde kjeft. Nå er ikke jeg bussforkjemper for de som bor langt utenfor tettsteder med dårlig utbygd kollektivsystem, rett og slett fordi jeg har bodd der selv og vet hvor upraktisk det er. Jeg er kollektivforkjemper (først og fremst om vinteren) pga sinnsykt dårlig luft og mye forurensing fra biler i byer og tettbygde strøk. På steder der folk strengt tatt ikke trenger å ta bilen fram og tilbake til jobb. Med de køene som er i Oslo så ville man vel i mange tilfeller kommet raskere fram (iallefall om man tok tog eller t-bane) enn å stå i eviglange køer inn til byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 12. januar 2012 #29 Del Skrevet 12. januar 2012 Har de ikke grupperabatt eller familierabatt? Her jeg bor så har vi et busskort som gir 40% rabatt når man bruket det istedenfor å betale kontant. Har de ikke noe sånt der hvor du bor? Busskort er teite. Jeg tar ofte bussen da jeg skal reise hjem, til kjæresten, besøke noen andre osv.... men det er ikke mer enn fks 1 gang i måneden. MEN man får bare kjøpt MÅNEDSKORT. Og det går ikke! Hadde det fantes noe årskort eller noe, hadde jeg tatt bussen enda mer! Jeg prøver alltid så godt jeg kan å sitte på med en venninne som har bil hvis hun skal samme veien rundt samme tiden jeg skal reise... Ellers i sentrum bærer jeg heller steintunge bæreposer hjem igjen enn å ta buss til 30 kr....... Ikke er det noe godt kollektivtilbud her heller.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. januar 2012 #30 Del Skrevet 12. januar 2012 Dette med busskort er jo helt avhengig av sted, jeg vet om fylker som har busskort du kan fylle på med penger og få rabatt, uten å ha månedskort. Jeg har bare brukt det på en strektning, men regner med at det finnes flere steder. Hvis jeg ikke hadde blitt fortalt det hadde jeg imidlertid neppe visst om det, tror ikke det er så godt reklamert for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 13. januar 2012 #31 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg synes også det var dyrt! Rart at det ikke finnes rabattordninger! Selv er jeg fornøyd, da jeg tar buss til nabobyen hver dag. Bare bompenger kommer på 300 kr med bil, og jeg betaler 380kr for månedskort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #32 Del Skrevet 13. januar 2012 Nei, og da bør ikke disse miljøvennlige og masete kjerringpartiene som messer om kollektivtransport prøve å få bilistene til å føle seg som ubrukelig dritt heller. Ikke det at de når frem til meg, men seriøst, HVORFOR skal noen velge bort bilen til fordel for buss? Enten må buss bli omtrent gratis, kjappere, og mer komfortabelt, eller så må samtlige av bussforkjemperne holde kjeft. Jeg skal ikke forsvare miljøvennlige og masete kjerringpartiene, men tanken er vel: 1. At folk kan selge bilen og bruke kollektivt i stede. Da er plutselig kollektivt relativt billig. Tidligere eide jeg bil som ble brukt til all transpor. Min årlige kostnad for bilholdet var den gang 65-70.000 kroner. Nå er bile solgt og jeg reiser ubegrenset med bussen (trikken, t-bane og båt) for 5900 kroner i året, inad i Oslo. Hvis jeg legger på 5000 kroner til annen transport som taxi, tog og leiebil har jeg like fullt en besparelse på minst 50.000 kroner i året. 2. Miljø er et sterkt punkt. Forurensningen på enkelte dager er så høy at man seriøst vurderer å stenge av byen for enkelte bilister. 3. Køer. Man bruker lett kortere tid med kollektivtrafikk kontra å stampe i bilkø rundt og gjennom byen. Alle disse er gode argumenter til hvorfor flere bør bruke kollektivtransport. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 13. januar 2012 #33 Del Skrevet 13. januar 2012 Poenget er ikke at fok i distriktene skal selge bilen og gå over til kollektivt, men at man i større grad skal gå fra bil til kollektivt i bynære områder. Selv har jeg for øvrig gått fra å kjøre på jobb til å reise kollektivt, og jeg sparer ganske mye i måneden: Gikk fort to fulle tanker på en måned, samt bompenger både i Bærums- og Osloringen 5 dager i uka, nå bruker jeg kun 590 kr på månedskort. Og jeg bruker jevnt over ikke særlig mye lengre tid, siden det er så mye kø i Oslo nå, og rushtiden varer flere timer både morgen og kveld. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #34 Del Skrevet 13. januar 2012 Alle disse er gode argumenter til hvorfor flere bør bruke kollektivtransport. Med tanke på at en må slutte jobben for å få tid til å få gjort alt en skal ha gjort utenfor hjemmet så er det ingen argumenter som er gode nok. Ingen i det moderne samfunn har tid til å være avhengig av buss. Og det er veldig få av Norges befolkning som bor såpass sentralt at det er 5 minutters gåtur eller busstur til alt en trenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aspera Skrevet 13. januar 2012 #35 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg synes busstilbudet burde bli gratis. Alle land som praktiserer dette sparer penger over en tiårsplan, fordi det blir mindre veiutgifter og helseskader som sparer staten for mye penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 13. januar 2012 #36 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg bor på landet og bussene går 3-4 ganger om dagen, bruker 3 ganger så lang tid som det tar å kjøre, er ofte forsinket, er ukomfortable, det er dyrt... Det er helt uaktuelt for meg å være avhengig av kollektivt, da hadde jeg aldri fått gjort det jeg skulle. Dessuten elsker jeg å kjøre bil, så noe annet enn bil er uaktuelt for meg. Og dere som prater om vedlikehold og sånn på bilen.. Det er ikke mange ganger i året jeg må bytte slitedeler, olje og spyleveske er verdt pengene framfor å ta bussen. Ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BamseB Skrevet 13. januar 2012 #37 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg bor på landet og bussene går 3-4 ganger om dagen, bruker 3 ganger så lang tid som det tar å kjøre, er ofte forsinket, er ukomfortable, det er dyrt... Det er helt uaktuelt for meg å være avhengig av kollektivt, da hadde jeg aldri fått gjort det jeg skulle. Dessuten elsker jeg å kjøre bil, så noe annet enn bil er uaktuelt for meg. Og dere som prater om vedlikehold og sånn på bilen.. Det er ikke mange ganger i året jeg må bytte slitedeler, olje og spyleveske er verdt pengene framfor å ta bussen. Ja. 3-4 ganger om dagen?! Da bor du faen ikke på landet! Vi som bor i bygdeNoreg (inkludert deg, Casall) er avhengig av bil uansett da det ikke går buss til venner og kjente, for ikke å nevne butikken, til alle døgnets tider. Samme om buss er ørlitt mer økonomisk så blir det til at vi nyter vårt eget kjøretøy. Så slipper vi å høre på unger som skriker, gamle gubber som snyter seg, sette oss i tyggegummi og tråkke i snus som dagens uhelbredelige yngre lemper ut overalt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #38 Del Skrevet 13. januar 2012 Nå er ikke jeg bussforkjemper for de som bor langt utenfor tettsteder med dårlig utbygd kollektivsystem, rett og slett fordi jeg har bodd der selv og vet hvor upraktisk det er. Jeg er kollektivforkjemper (først og fremst om vinteren) pga sinnsykt dårlig luft og mye forurensing fra biler i byer og tettbygde strøk. På steder der folk strengt tatt ikke trenger å ta bilen fram og tilbake til jobb. Med de køene som er i Oslo så ville man vel i mange tilfeller kommet raskere fram (iallefall om man tok tog eller t-bane) enn å stå i eviglange køer inn til byen. Dessverre ikke, for kollektivtilbudet er allerede sprengt, og skal det opptil flere tusen nye passasjerer til så vil det falle fullstendig sammen. Og tog og t-bane er på ingen måte presist eller trygt, du har sikkert lest mye om NSB og Jernbaneverket og det "flotte" tilbudet. T-baner og tog er stappfulle i rushen, og masse forsinkelser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #39 Del Skrevet 13. januar 2012 Tja.. for meg å komme meg på jobb hvis jeg hadde kjøpt billett hver gang i steden for månedskort hadde det blitt rundt 130 kr tur/retur. Så 30kr for en voksenbillett synes jeg er billig. Månedskort til 1500,-. Bor et steinkast fra Oslo (hvis du er litt god på å kaste).. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. januar 2012 #40 Del Skrevet 13. januar 2012 Dessverre ikke, for kollektivtilbudet er allerede sprengt, og skal det opptil flere tusen nye passasjerer til så vil det falle fullstendig sammen. Og tog og t-bane er på ingen måte presist eller trygt, du har sikkert lest mye om NSB og Jernbaneverket og det "flotte" tilbudet. T-baner og tog er stappfulle i rushen, og masse forsinkelser... Det er absolutt sant at kollektivtilbudet holder på å bli sprengt, det er derfor det krever utbygging av dette. Allikevel, jeg tar kollektiv hver eneste dag på jobb, og det er ikke så ille som folk skal ha det til. Iallefall ikke på noen av de strektningene jeg tar, selv om det hender jeg må stå de 15 minuttene det tar å komme seg på jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå