AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Hva er det med folk som kjører med tåkelys og nærlys? Fatter dere ikke at dere blender andre når det kommer kjørende slik i mørket? Skulle ønske folk fikk det banket inn i hodet at tåkelys og nærlys ikke skal brukes sammen! 2
Snuskepuz1 Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Det ser jo så bra ut! Og det skal ganske mye til for at tåkelys og nærlys blender sånn at bilen du kjører mot ikke ser noe. Kommer du på en bakketopp og møter en bil så forstår jeg det. Men ellers så skal det ikke være det største problemet. Men igjen, er noen lapper i bot hvis man blir tatt for det 1
Anjah Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Hæ? Skal man skru av nærlysene dår man skal ha på tåkelys?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 Tåkelys skal kun brukes når det er tåke. Nærlys skal aldri brukes sammen med tåkelys. Dette er med i vegtrafikkloven. 2
Blondyp Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Det er kult Trodde det var lovlig jeg? Har kjørt forbi kontroll mange ganger nå, men har aldri blitt vinket inn pga det Skal da ikke blende noe?
Gjest Tirkes Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Tåkelys forran (populært kalt grøftelys der jeg er fra) kan brukes i kombinasjon med parklys, ikke nærlys eller langlys. Med mindre det er tåke eller "smal og svingete vei" mener jeg å ha lest i en eller annen trafikklov for hundre år siden. Det er like ulovlig som å kjøre uten lys, eller ha xenonlys ettermontert på bilen. Jeg synes ikke det er så himla kult. Men forstår at folk gjerne bruker det i lite trafikk og på mørke veier. Hvorfor de absolutt skal ha på tåkelysene i kø på E6 om morran forstår jeg ikke. Jeg skjærer tenner i deres generelle retning og må innrømme at jeg har dytta på tåkelyset mitt bak om noen har stått bak meg i en kø og plaget med med tåkelys. Og ja, det merkes. Spesielt om de har høyere bil enn jeg har og fyller sladrespeil, sidespeil og hele kupeen min med lys fra 4 kilder, i stedet for fra 2. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #7 Skrevet 11. januar 2012 Det ser jo så bra ut! Og det skal ganske mye til for at tåkelys og nærlys blender sånn at bilen du kjører mot ikke ser noe. Kommer du på en bakketopp og møter en bil så forstår jeg det. Men ellers så skal det ikke være det største problemet. Men igjen, er noen lapper i bot hvis man blir tatt for det Det skal selvsagt ikke mye til for at det blender. Om kvelden blender det nesten like mye som fjernlysene. Og spesielt når man har biler bak seg, så er det utfordrende å se noe særlig når det kommer en idiot mot en med tåkelys og nærlys. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 Det er kult Trodde det var lovlig jeg? Har kjørt forbi kontroll mange ganger nå, men har aldri blitt vinket inn pga det Skal da ikke blende noe? Kult? Det finnes ikke noe kult med det. Det som er riktig bruk når det ikke er tåke, er å bruke tåkelys og parklys (hva nå enn det er vitsen med). Og jo, det blender som bare det, spesielt når det er mørkt ute og man har biler bak seg. Håper at du neste gang blir vinket inn og får deg en passende bot! 1
Gjest Audiot Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Jeg fyrer av 6 stk 1000m i trynet på den idioten jeg møter om kvelden/natta som kjører med nærlys/tåkelys, så får h*n selv se hvor deilig det er å bli blenda.
andy capp Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 Til dere som ikke mener det blender. Nærlys er konstruert slik at de ikke lyser over "horisontalen", på denne måten unngår møtende trafikk å bli blendet av nærlysene. Tåkelys er konstruert for å gi mest mulig lys nærmest bilen, men har ingen begrensninger på spredningen. I tillegg til å blende møtende trafikk, vil de som bruker tåkelys faktisk ødelegge for seg selv. Ved bruk av tåkelys blir det så mye lys umiddelbart forran bilen at nattsynet svekkes og du ser dårligere på lang avstand i mørket. Noe å tenke på den dagen du møter en gående uten refleks... 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Hæ? Skal man skru av nærlysene dår man skal ha på tåkelys? Ja! Kun parklys skal brukes sammen med tåkelys når det ikke er tåke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå