Gå til innhold

Jogging på tredemølle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få opp løpeformen for tiden, og det blir mest tredemølle siden det er så nitrist vær ute. Nå løper jeg ca. 3,8 km på 30 minutter når jeg bare jogger, men ca. 4,5 km når jeg løper intervall i i 30 minutter. Men jeg trenger noen realistiske mål for treningen, og lurte på om dere kunne være så snille og svare på et par spørsmål?

1) Hvor langt løper du på en halv time på tredemølle (og ute)?

2) Hvor lang tid bruker du på 5 km på tredemølle (og ute)?

3) Hvilken hastighet på mølla setter du på når du bare skal jogge (ikke intervall)?

4) Hvilken hastighet bruker du på intervaller (og mellom intervaller)?

5) For referanse: Ca. hvor lenge har du løpt/hvilken form vil du si du er i?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg løp i fjor klarte jeg 5 km på 33 minutter. Husker målet var 30 min. Nå er målet 5 km på 40 min, så får jeg trappe ned.

Jeg må bygge meg opp igjen kondisjonsmessig og har en hastighet på 7,5 ca,

Om jeg skal løpe har jeg på litt over 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loveheartx

Nå har ikke jeg trent på mange mange mnd, men jeg svarer likevel.

1) Hvor langt løper du på en halv time på tredemølle (og ute)?

Da jeg var sprek løp jeg 5-5,5 km på en halvtime

2) Hvor lang tid bruker du på 5 km på tredemølle (og ute)?

Jeg vet bare hvor lang tid jeg brukte på tredemølle, og det er rundt 30 minutter

3) Hvilken hastighet på mølla setter du på når du bare skal jogge (ikke intervall)?

Vanligvis 10 km/h. Noen ganger gikk jeg ned til 9 eller opp til 11, alt ettersom

4) Hvilken hastighet bruker du på intervaller (og mellom intervaller)?

Det var veldig sjelden jeg løp intervaller, men prøvde det litt. Tror jeg løp på 12 km/h, og småjogget på 6-7 imellom?

5) For referanse: Ca. hvor lenge har du løpt/hvilken form vil du si du er i?

Akkurat nå er jeg i elendig form! VIRKELIG, elendig form! For å komme med et eksempel: jeg blir andpusten av å gå opp en litt lang trapp. Må begynne å løpe igjen :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 5-5,5 km på mølle og 6 km ute.

2. 26-28 minutter på mølle og 24 minutter ute.

3. Rundt 10 og med 1-2 i motstand.

4. 12 eller 13 på intervaller og 5 mellom intervallene.

5. Har vært aktiv med idrett siden jeg knapt kunne gå, men begynte å trene på løping i sommer.

Endret av Ruto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få opp løpeformen for tiden, og det blir mest tredemølle siden det er så nitrist vær ute. Nå løper jeg ca. 3,8 km på 30 minutter når jeg bare jogger, men ca. 4,5 km når jeg løper intervall i i 30 minutter. Men jeg trenger noen realistiske mål for treningen, og lurte på om dere kunne være så snille og svare på et par spørsmål?

1) Hvor langt løper du på en halv time på tredemølle (og ute)?

Jeg løper alltid i 9km/t med 1 % helling, og da løper jeg ca. 5 kilometer.

Ute løper jeg raskere, men ikke bevisst.

2) Hvor lang tid bruker du på 5 km på tredemølle (og ute)?

Bruker 33 minutter på 5km inne, bruker ca. 28 minutter på 5 kilometer ute.

3) Hvilken hastighet på mølla setter du på når du bare skal jogge (ikke intervall)?

9km/t 1% helling

4) Hvilken hastighet bruker du på intervaller (og mellom intervaller)?

Jogger ikke intervall

5) For referanse: Ca. hvor lenge har du løpt/hvilken form vil du si du er i?

Har løpt i 1 1/2 år. Før det var jeg helt utrent på løping. I dag løper jeg 5 dager i uka mellom 5km-10 km.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Mellom fire og fem kilometer.

2) En halvtimes tid ;-)

3) 9-10 km/t

4) Trener ikke intervall.

5) Middels god form. Har løpt siden april i fjor, med ett langt opphold i høst pga dårlig kne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marregutt

Jeg prøver å få opp løpeformen for tiden, og det blir mest tredemølle siden det er så nitrist vær ute. Nå løper jeg ca. 3,8 km på 30 minutter når jeg bare jogger, men ca. 4,5 km når jeg løper intervall i i 30 minutter. Men jeg trenger noen realistiske mål for treningen, og lurte på om dere kunne være så snille og svare på et par spørsmål?

1) Hvor langt løper du på en halv time på tredemølle (og ute)?

2) Hvor lang tid bruker du på 5 km på tredemølle (og ute)?

3) Hvilken hastighet på mølla setter du på når du bare skal jogge (ikke intervall)?

4) Hvilken hastighet bruker du på intervaller (og mellom intervaller)?

5) For referanse: Ca. hvor lenge har du løpt/hvilken form vil du si du er i?

På forhånd takk!

Løper kun ute, men svarer fordet.

1) På en halvtime løper jeg ca 6 km

2) Ved vanlig trening rundt 24 min på 5 km, men har vært nede i 20 min

3) Vet ikke, løper kun ute

4) Vet ikke, løper ute

5) Har løpt i flere år, men ikke ammenhengende. Veksler mellom løping, ski og landeveisykkel. Men vil si jeg er i god form

Tallene mine er ikke helt eksakte og varierer, men eneste tallfestede materialet jeg har på løpingen er fra en applikasjon på iphone.

Endret av Marregutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger ute, og da har jeg en runde på 6 km. Denne bruker jeg 28 minutt på, så vil tro jeg hadde brukt mellom 22 og 24 minutt på en halv mil.

Har jogget fast siden september, da holdt jeg på å dø. Nå vil jeg si jeg er i ganske god form.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å følge med her. :)

Min vanlige joggehastighet er ca 10 km/h, dermed 5 km på en halv time.

4) Hvilken hastighet bruker du på intervaller (og mellom intervaller)?

Løper sjelden intervall, men kan vel være 12-13 km/t og 7-8 mellom

5) For referanse: Ca. hvor lenge har du løpt/hvilken form vil du si du er i?

Jeg har løpt noen år, men med lange pauser (løper mest ute når det er bart og fint, nå fx har jeg akkurat tatt opp mølle-løping etter et løpeopphold siden september). Men trener hele året, så formen er forsåvidt bra. Løpeformen har jeg aldri vært helt fornøyd med, er et stående mål å få bedre teknikk og bli raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper 5-5,5km på mølla :) Setter den da på 10km/t, og de siste fem minuttene går jeg sakte men sikkert opp til 11km/t, 12km/t osv og avslutter på 14km/t.

Skal jeg jogge lengre bruker jeg gjerne å begynne på ca 9,7km/t og jogger da 7-8km. Målet mitt er å klare å løpe 1 mil på mest 50-55minutter i løpet av året. Klarer godt å jogge i strekk i en time, men da ikke så fort at det blir 1 mil på den tiden.

Kjempebra at du har tenkt å finne formen igjen! Jeg begynte selv å trene for akkurat ett år siden, og husker da jeg var storfornøyd når jeg klarte å jogge i over 20 minutter i 9km/t, så jeg kan love deg du kommer til å se resultater etter hvert :D Både psykisk og fysisk. Er myyye deiligere synes jeg, å ta seg ei treningsøkt etter en hel dag på universitetet eller jobb, for SÅ å dra hjem å spise middag og slappe av på kvelden i en myk joggedress ;) Go for it! Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt utrent og har begynt å løpe nå. Løper derfor 3 km på 30 min:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvor langt løper du på en halv time på tredemølle (og ute)?

5 km på en halv time, har en snittfart på ca. 9,5 km/t (tredemølle). Er usikker på ute, har ikke målt faktisk...

2) Hvor lang tid bruker du på 5 km på tredemølle (og ute)?

Som over, ca. 30 min på 5 km.

3) Hvilken hastighet på mølla setter du på når du bare skal jogge (ikke intervall)?

10,5 - 11 km/t.

4) Hvilken hastighet bruker du på intervaller (og mellom intervaller)?

Har brukt 12,5 km/t, og 7 km/t.

5) For referanse: Ca. hvor lenge har du løpt/hvilken form vil du si du er i?

Jeg har løpt ca 1/2 år, ingenting før det. Føler jeg er i veldig god form nå for tida. Trener også styrke ved siden av løpinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvor langt løper du på en halv time på tredemølle (og ute)?

Rundt 4,5 km, bruker 35 min på 5 km. Usikker ute.

2) Hvor lang tid bruker du på 5 km på tredemølle (og ute)?

Som sagt, 35 min. Jobber mot 30 min.

3) Hvilken hastighet på mølla setter du på når du bare skal jogge (ikke intervall)?

9,5-10,5, spørs hvor lenge jeg skal holde på.

4) Hvilken hastighet bruker du på intervaller (og mellom intervaller)?

Løper lite "presise" intervaller, mer type løpe så lenge jeg orker på 10,5, så går jeg på 6,5 til jeg har fått pulsen litt ned igjen, opp igjen på 10,5 osv.

5) For referanse: Ca. hvor lenge har du løpt/hvilken form vil du si du er i?

Begynte i høst og da klarte jeg så vidt 2 minutter jogging på 8,5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen!

I utgangspunktet hadde jeg et mål om å klare 5 km på 30 minutter, men ved nærmere ettertanke må jeg jo da løpe med en gjennomsnittsfart på 10 km/t, og det tror jeg er langt unna. Så første mål blir å klare 5 km på 36 minutter, det blir en gjennomsnittsfart på 8,5 km/t (så vidt jeg forstår). Nå har jeg en gjennomsnittsfart på 7,4 km/t, dvs at jeg løper 5 km på ca. 40-41 minutter. Har hatt gj.snittsfart på 7-7.2 for et par uker siden, så hvis utviklingen går like fort kan jeg regne med å nå målet om...ca. 10 uker? bør vel være gjennomførbart?

Til våren begynner jeg å løpe ute, regner med det blir litt annerledes. Ingen mølle som holder farten oppe for deg ;) Men jeg blir vel lettere med tiden og det gjør vel også løpingen lettere, har ca. 20-25 kg som skal bort :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...