Gå til innhold

Hun ser ingen liv etter vgs.

Fremhevede innlegg

Skrevet

En jente jeg kjenner godt, som går på vgs, fortalte meg at hun er deprimert. Hun føler alt er meningsløst.

Hun fortalte også at hun ikke ser noe liv etter at hun er ferdig på vgs. Hun har ingen mål og føler hun ikke har noen mening i livet.

Sånn sett føler hun at hun er død etter vgs, for da er livet over.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun tenker sånn, for jeg har mange planer etter vgs, og gleder meg til mye.

Jeg syns det er så forferdelig trist å tenke på at hun føler det slik. Hun sier hun gråter seg i søvn hver kveld, men lever i nuet.

Hun har gode venner som hun finner på ting med hele tiden, men om 2,5 år er hun ferdig på vgs, og da føler hun at det ikke er noe liv som venter henne.

Noen som forstår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, jeg var stikk motsatt, følte livet begynte da, men jeg vet at mange som ikke vet hva de vil gjøre etter vgs. og som ikke har noen definerte hobbyer heller kan føle seg slik, og i kombinasjon med depresjon er det neppe noen heldig kombinasjon. Men det betyr jo ikke at hun ikke kan få interesse for noe:) Hva med å introdusere henne for nye og ulike ting? Annerledes mat og kultur, sport, film, anime, bøker, rollespill, tv-spill, hva som helst. Tror også at hun hadde hatt godt av å snakke med noen, kanskje en psykolog, men i første omgang hadde det kanskje holdt å gå til familievern kontoret, vet ikke hvor alvorlig det er.

Skrevet

Hm, jeg var stikk motsatt, følte livet begynte da, men jeg vet at mange som ikke vet hva de vil gjøre etter vgs. og som ikke har noen definerte hobbyer heller kan føle seg slik, og i kombinasjon med depresjon er det neppe noen heldig kombinasjon. Men det betyr jo ikke at hun ikke kan få interesse for noe:) Hva med å introdusere henne for nye og ulike ting? Annerledes mat og kultur, sport, film, anime, bøker, rollespill, tv-spill, hva som helst. Tror også at hun hadde hatt godt av å snakke med noen, kanskje en psykolog, men i første omgang hadde det kanskje holdt å gå til familievern kontoret, vet ikke hvor alvorlig det er.

hva er familievernkontoret?

Skrevet

Hvis hun gråter seg i søvn hver natt, er det åpenbart noe galt. Hun bør ta kontakt med psykolog for å få hjelp til å bli kvitt disse tankene - man skal ikke ha det sånn!

Skrevet

Hun burde kontakte legen, og få en henvisning til psykolog. Kan ikke være godt å ha det sånn.

Jeg husker jeg var nesten redd da heg var ferdig på VGS, for det var så mye nytt å forholde seg til.

Skrevet

det er ikke alle som vet hva de vil. selv måtte jeg ta meg 2 år etter vgs fri, for å finne ut hva jeg ville gjøre... hun kan begynne på fhs, få eg en jobb, helst ta seg et studie...

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Jeg forstår henne. Har det akkurat slik selv. Jeg går til psykolog, men det har ikke hjulpet så mye for meg.

Skrevet

hva er familievernkontoret?

Du er allerede på nett for å svare i denne tråden - Google det.

• Liker 1
Skrevet

Hei alle!

Jeg skjønner ikke helt hva familievernkontoret er for noe. Da jeg søkte så jeg at de bare tilbydde parterapi, familieterapi og mekling ved samlivsbrudd...

Det er det at hun tenker på selvmord. Hun orker ofte ikke å leve.

Hun ser absolutt ikke noe liv etter vgs, og vet ikke hva hun skal gjøre. Hun ser bare for seg at livet stopper opp og at hun dør.

Hun sliter også med å hevde seg i alle situasjoner og føler seg lett utenfor.

Hun er egentlig veldig flink på skolen, men lar seg lett manipulere og lede til ikke å gjøre lekser. Ofte gjør hun det dårlig fordi hun ikke tør å få gode karakterer.

Hun sliter med å si nei blant annet og å sette ned foten for å beskytte sine grenser.

Skrevet

snakk med læreren din og fortell henne at du er bekymret for venninnen din. De kan koble venninnen din til noen hjelpeapparater (ppu, bup....).

Det skader jo hvertfall ikke å prøve:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...