Gå til innhold

Styrketrening annenhver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ok å trene styrke (altså helkroppsprogram) annenhver dag, forutsatt at man aldri trener til failure og at man spiser godt? Jeg er utrent for tiden, men trener ikke så kjeeempehardt hver gang. F.eks tar jeg kun én øvelse pr muskelgruppe, og på slutten av hvert sett kunne jeg nok klart mellom en til tre reps til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ok å trene styrke (altså helkroppsprogram) annenhver dag, forutsatt at man aldri trener til failure og at man spiser godt? Jeg er utrent for tiden, men trener ikke så kjeeempehardt hver gang. F.eks tar jeg kun én øvelse pr muskelgruppe, og på slutten av hvert sett kunne jeg nok klart mellom en til tre reps til.

Ingen problemer. I begynnelsen vil nok ikke stølheten ha gått over mellom treningene, men forutsatt at du ikke kjører deg ned i grusen hver gang burde det gå fint. Dersom du merker liten eller ingen fremgang bør du øke tiden mellom øktene.

Det er heller ikke dumt å legge inn en pause på 5-7 dager hver 6. uke.

Etterhvert er det heller ikke problemer å trene flere dager på rad, men det kommer selvsagt an på hvor hardt du trener musklene. Skal man trene mange dager på rad er prinsippet "lett, lett, hard" fint å følge.

Hvilket program følger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Jeg følger et delvis hjemmesnekret program, som består av knebøy (eller utfall), markløft med strake bein, "fatguy pullups", skulderpress, en eller annen tricepsøvelse (varierer litt), armhevninger og planken. Noen ganger slenger jeg på biceps curl og/eller litt andre greier, for variasjonens skyld.

Tar som regel tre sett, med mellom 10 og 12 reps på hvert.

Har desverre verken racks, benk eller maskiner tilgjengelig, kun et vektsett med manualer og vanlig, lang vektstang. Så må ta utgangspunkt i øvelser som ikke krever annet utstyr.

Foreløpig kjører jeg kun 20kg knebøy, men når jeg begynner å øke såpass at det blir problematisk å få stanga på nakken uten knebøyrack, må jeg nok bare gå over til utfall. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Jeg følger et delvis hjemmesnekret program, som består av knebøy (eller utfall), markløft med strake bein, "fatguy pullups", skulderpress, en eller annen tricepsøvelse (varierer litt), armhevninger og planken. Noen ganger slenger jeg på biceps curl og/eller litt andre greier, for variasjonens skyld.

Tar som regel tre sett, med mellom 10 og 12 reps på hvert.

Har desverre verken racks, benk eller maskiner tilgjengelig, kun et vektsett med manualer og vanlig, lang vektstang. Så må ta utgangspunkt i øvelser som ikke krever annet utstyr.

Foreløpig kjører jeg kun 20kg knebøy, men når jeg begynner å øke såpass at det blir problematisk å få stanga på nakken uten knebøyrack, må jeg nok bare gå over til utfall. :sjenert:

Det er da det er gull å lære seg to øvelser. Clean & jerk.

Ev også snatch om du skal ta overhead squats.

Du vil ikke kunne ha like mye vekter som du kanskje hadde klart med et rack, men du får ihvertfall mer enn 20 kg over hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...