Gå til innhold

Berlin - noen tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal ha en langhelg i Berlin i slutten av januar. Noen som har vært der og som har forslag til hva som er verdt å få med seg? Sightseeing, historie, shopping, restauranter mm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært noen ganger i Berlin, ja.

En kjempeflott by, synes jeg. Husker ikke navet på så mange restauranter, dessverre, og det irriterer meg litt... Det er egentlig en utrolig bra tapas-restaurant som jeg vet om...

Hvis du liker jazz så er det en morsom liten klubb som heter A-trane som stort sett har små konserter uka igjennom. Jeg var ikke så veldig inne i jazz før, og er det vel egentlig ikke ennå heller, men det var vel ett eller annet med stemningen der inne som bare kan anbefales å få med seg.

SHOPPING ER DET MULIGHET TIL OVER ALT!!

Men nedover Kürfürstendam er alle de dyre butikkene som er veldig morsomme å gå å se i, men ikke noe som jeg har råd til å kjøpe...

På Aleksanderplatz har de en del bra butikker.

Ett must er også å få med seg KaDeWe som visstnok er større en Harrows i london og jeg inbilder meg at det er Europas største varehus...

Hvis du reiser med barn så ville jeg ha holdt godt øye med dem, for det er stor plass å rote seg bort på!!!

I den øverste etagen er det kombinasjon av delikatesse og gourmet-restauranter. Veldig bra mat, hvis dere bare skal stoppe opp og spise litt...

U-bahn, S-bahn og busser jobber veldig godt sammen i Berlin, så et dagskort eller todagerskort anbefales. Ett godt sightseeing-tips er å sette seg på buss nr 100 på buss-stasjonen og så sitter du på med den rundt. har du ett dagskort så kan du hoppe av og på når du er ved noe du vil se. Ny buss kommer om ti minutter...

Husker ikke alt, men du kjører ihvertfall forbi: Grosser Stern, Bellevue-slottet, Riksdagen, Berliner Tor, oppover hele den øst-tyske paradegaten( Unter den Linden) og oppover der ligger det mange fantastikse museer.

Har vært på ett par jødiske museer og det egyptiske museum, men det er nok mange andre bra.

Vi var innom på turistinformasjonen som ligger ikke langt fra Kürfürstendam, og kjøpte ei lita bok som het "Berlin for young People"

VELDIG bra bok!! Ellers så synes jeg denne siden er ganske god:

http://www.berlin-tourist-information.de/index.html.en

God tur!!

å, ja. Må huske på å si at akvariet er verdt ett besøk, ikke dyreparken så veldig, men akvariet var veldig bra. det går an å kjøpe billett til begge deler, eller til bare den delen du har lyst til å se.

Skrevet

hmph mente selvfølgelig Brandenburger Tor.....

visste det var noe galt der!!

Skrevet

Heldiggris! Berlin er en kjempeflott by :D

Spirrevipp har nevnt alle de gode shoppingtipsene, men hvis du blir lei av det, kan jeg anbefale en tur opp i TV- tårnet på Alexander Platz- helt super utsikt utover hele byen. Et besøk i regjeringsbygningen....hva er det nå den heter?? den med kuppelen....anbefales også.

Har du barn med, kan en tur i Tierpark kanskje være noe?

God tur!

Skrevet

Tusen, tusen takk for kjempefine tips!

Noe av det hadde jeg allerede skrevet ned ut fra en reiseside på nettet, men det er alltid noe ekstra å få selvopplevde anbefalinger og ikke bare gå ut fra generelt anbefalte turistattraksjoner! F.eks. står det at det finnes 5500 kafeer og restauranter i Berlin, og ca 7000 kneiper/puber. Da er det veldig OK å få konkrete tips om stemningsfulle småsteder som man aldri ville ha greid å plukke ut på egenhånd! Takk igjen!

Berlin er ikke egentlig en by jeg i utgangspunktet har hatt veldig lyst til å besøke, men jeg ble invitert av mannen min som skal ned dit i forbindelse med jobb, så da lar man ikke sjansen gå fra seg, og jeg tror nok det blir en skikkelig storby-opplevelse!

Klem fra

Skrevet

Ingen grunn til å kimse av Berlin. Når det gjelder å finne gode restauranter, med god stemning, så kan jeg anbefale en vandring i bydeler som Friedrichshain, Kreutzberg eller Schöneberg - komme seg litt unna Mitte og Charlottenburg. Det er kanskje ikke så "glatt" her, her finner du garantert steder for en hver smak. (Med mindre du insisterer på tjukke damaskduker etc.)

Og for skams skyld: Må jo nevne Checkpoint Charlie. Dit må man. Stasi-museet er også interessant, fikk frysninger på ryggen av all manipuleringen DDR utsatte sine borgere for.... (bør kunne litt tysk for å få fullt utbytte.)

Er du interessert i arkitektur, må du gå på det jødiske museet. Byggets utforming i høyeste grad med på å skape opplevelsen! (Tror det er samme arkitekten som skal jobbe med Ground Zero i NYC...)

Og Riksdagskuppelen....

Men egentlig MÅ du ingen ting, bare gå rundt og kose deg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Anbefaler også Berlinmur-museet ved Checkpoint Charlie. Kjempeinteressant. Utrolig at så mye forferderlig har skjedd så nær oss i så nær fortid.

En rest av Berlinmuren kan du forresten også få med deg. Nå husker jeg selvfølgelig ikke hva stedet heter, men det er flere hundre meter igjen som er bevart og dekket med kunstverk. Dessverre er maleriene fryktelig tagget ned og veldig slitt, så det er ikke så veldig spennende, men tross alt er det jo litt spesielt å ha spasert ved siden av muren.

Kuppelen i Riksdagen er som flere andre skriver et must. Da jeg var der i sommer var det fryktelig lang kø. Hit kan det være lurt å komme tidlig på dagen for å slippe unna køen.

Det var det jeg kom på nå. God tur.

Gjest Gjesta
Skrevet

Åhh...din heldiggris!!!!! :)

Jeg elsker Berlin!!!

Det er virkelig storby!! Du kommer til å få det supert!!

Der er en bygning med ett gammelt (ekte )fly som er plassert inni veggen på en bygning, kult å se på og absolutt en turist-attraksjon. (Det ser ut som om det har kræsjet i bygningen....)

Hvis dere har tilgang på bil kan dere kjøre til Potsdam og se på slottet Sansouci!

Hard rodk cafe er også å finne i Berlin.

Og så er der ett Ford-bygg. Stort og med ett imponerende tak!

Ha en god tur!!! :D

Clea

Gjest Ingeline
Skrevet

Hei, det var jeg som var gjest over her. Jeg mente selvfølgelig East Side Gallery når jeg snakket om Berlinmuren.

Skrevet

Takk skal dere ha! Noterer flittig!!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...