Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #21 Skrevet 3. januar 2004 Måtte ingen gi meg juledekorasjoner med julestjerne i....Spyr av de. Noe av det verste jeg kan få i hus.
Gjest Madam Felle Skrevet 3. januar 2004 #22 Skrevet 3. januar 2004 Flere av de tipsene kunne jeg fra før av, for her lever ikke julestjernen lenge. Er glad for at den overlever julen jeg.
Gjest Hulderjenta Skrevet 3. januar 2004 #23 Skrevet 3. januar 2004 Hehe, må le litt av meg selv og tilføre et nytt tips: Sett julestjernen på blomsterbrettet under stuevinduet, sørg for at det er kaldt ute og mye vind så det trekker litt fra vinduet, skru av ovnen i stuen og reis bort to-tre dager. Det gjorde jeg da vi reiste bort nå i nyttårshelgen, og kom hjem til vissen julestjerne. Og jeg som har skrytt sånn av at de lever så lenge hos meg... :oops:
Atmi Skrevet 4. januar 2004 #24 Skrevet 4. januar 2004 Hmm - jeg kjøper den, så dør den alltid før julaften likevel. hehe, Er det virkelig noen som klarer holde liv i dem mer enn 3 dager da? :oops:
Arwen Skrevet 4. januar 2004 #25 Skrevet 4. januar 2004 I år døde tre av mine seks til i går. Skal kaste de ut i dag.
Redhead Skrevet 4. januar 2004 #26 Skrevet 4. januar 2004 Skal rydde vekk jula i dag, og i går prøvde jeg å ta livet av de to røde julestjernene mine. De sto lenge i kald trekk på kjøkkennet. Men, det ser ut til at de likte det :o ! Prøver igjen seinere i dag!!
bluebird Skrevet 4. januar 2004 #27 Skrevet 4. januar 2004 Nei, all styggedom forvsinner ved ren ignorering, det beste rådet mitt. Jeg skal heretter ignorere både kviser, hybelkaniner og skittentøy.
Gjest gjesta Skrevet 18. desember 2006 #29 Skrevet 18. desember 2006 Jeg har aldri hatt noen problemer med å holde julestjerna i live jeg. Har jeg bare vært griseheldig? Ellers er jeg i grunn meget flink til å kverke alt annet av planter.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. desember 2006 #30 Skrevet 18. desember 2006 Jeg har aldri hatt noen problemer med å holde julestjerna i live jeg. Har jeg bare vært griseheldig? Ellers er jeg i grunn meget flink til å kverke alt annet av planter. ← Kan hende du har julestjernegenet. Det er ofte sånn at alle planter dauer hos folk, men så er det en eller annen som egentlig er ganske vanskelig å få til, og den trives som bare det. Snodig egentlig, men det tyder kanskje på at du gjør noe spesielt med alle plantene, og det bare er noen få som tåler det?
Gjest lazuli Skrevet 18. desember 2006 #31 Skrevet 18. desember 2006 Tenkte først at du bare kunne sende den til meg, bare min tilstedeværelse syns å være variabel nok til at det botaniske kreaturet "grøsser" av seg sin røde prakt. Jeg syns det har vært greit i alle år, for jeg syns i og for seg ikke at dette er den helt store drømmen av ei plante. Det har vært min unnskyldning til å kjøpe en ekstra hvit asalea. Men... i fjor skjedde det altså noe underlig som gjør at jeg likevel kanskje ikke er løsningen på js-problemet... eksemplaret sto like "uforskammet", høyreist og fin til langt ut på det nye året " Den forsvant under forvirringen, rett i en lukket pose hvor den antakelig måtte gi tapt etter mangel på lys og luft. I år blir det bare asalea, kan ikke ta sjansen på et ekstremt levedyktig js-eksemplar i år også. Tradisjon er viktig.
Trønderpia Skrevet 18. desember 2006 #32 Skrevet 18. desember 2006 Liker de ikke sigarettrøyk? Til vanlig røyker jeg ute på trappa, men i jula bruker jeg og kose meg inne med en sigarett eller to. Da er jo huset nyvaska, og alt det arbeidet kan jo ikke være forgjeves. Mine julestjerner mister bladene ganske så kjapt, sånn ca etter ei uke. Da er det bare en stilk igjen. Derforkan ikke jeg handle juleplantene før tidligst tre-fire dager før julaften skal jeg ha sjangs til å berge de over nyttårshelga. Hva gjør jeg feil?
Gjest gjesta Skrevet 18. desember 2006 #33 Skrevet 18. desember 2006 Kan hende du har julestjernegenet. Det er ofte sånn at alle planter dauer hos folk, men så er det en eller annen som egentlig er ganske vanskelig å få til, og den trives som bare det. Snodig egentlig, men det tyder kanskje på at du gjør noe spesielt med alle plantene, og det bare er noen få som tåler det? ← Julestjernegen. Kult! Tror ikke jeg gjør noe speselt. Jeg vanner dem slik jeg får beskjed om, setter de der de skal trives best og følger eller alle andre tips jeg får i butikken. De liker meg bare ikke.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. desember 2006 #34 Skrevet 18. desember 2006 Liker de ikke sigarettrøyk? Til vanlig røyker jeg ute på trappa, men i jula bruker jeg og kose meg inne med en sigarett eller to. Da er jo huset nyvaska, og alt det arbeidet kan jo ikke være forgjeves. Mine julestjerner mister bladene ganske så kjapt, sånn ca etter ei uke. Da er det bare en stilk igjen. Derforkan ikke jeg handle juleplantene før tidligst tre-fire dager før julaften skal jeg ha sjangs til å berge de over nyttårshelga. Hva gjør jeg feil? ← Sannsynligvis trekk og feil vanning. Ikke bruk kaldt vann, f.eks. Og ikke vann mye. Ikke la det stå vann i potteskjuleren eller på skåla. Og ofte trenger julestjerna vann så fort du får den hjem, siden den er LITT tørr når den blir sendt fra gartneren. Da blir den nemlig LITT slapp, og da blir det færre skader på dem i transporten Men selvsagt trenger de da vann så fort du får dem hjem. Men ikke mye!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. desember 2006 #35 Skrevet 18. desember 2006 Julestjernegen. Kult! Tror ikke jeg gjør noe speselt. Jeg vanner dem slik jeg får beskjed om, setter de der de skal trives best og følger eller alle andre tips jeg får i butikken. De liker meg bare ikke. ← En ting har jeg lært, og det er at litt vann er ikke det samme for alle mennesker Og forholdene hjemme hos folk varierer jo en god del, så helt nøyaktige desilitermål med antall timer imellom er jo også helt umulig å si. Vet ikke hva du gjør feil jeg, men begynn med å sjekke hvordan det ser ut nedi pyntepottene dine
Fakse Skrevet 20. desember 2006 #36 Skrevet 20. desember 2006 Sannsynligvis trekk og feil vanning. Ikke bruk kaldt vann, f.eks. Og ikke vann mye. Ikke la det stå vann i potteskjuleren eller på skåla. Og ofte trenger julestjerna vann så fort du får den hjem, siden den er LITT tørr når den blir sendt fra gartneren. Da blir den nemlig LITT slapp, og da blir det færre skader på dem i transporten Men selvsagt trenger de da vann så fort du får dem hjem. Men ikke mye! ← Men du, gjelder det samme for asalea? Altså at den vannes lite for å være litt slapp? Prøvde å kjøpe en i går, men alle på butikken hang med knoppene og var knusktørre, så jeg lot være. Det vil si, jeg kjørte til en annen butikk og fant en som ikke så knusktørr ut.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. desember 2006 #37 Skrevet 21. desember 2006 Men du, gjelder det samme for asalea? Altså at den vannes lite for å være litt slapp? Prøvde å kjøpe en i går, men alle på butikken hang med knoppene og var knusktørre, så jeg lot være. Det vil si, jeg kjørte til en annen butikk og fant en som ikke så knusktørr ut. ← Nei, azaleaen vil felle en del knopper hvis den blir for tørr, den skal være mer eller mindre våt hele tida, uten å stå i vann. Men problemet med azalea er at den vanligvis står i torvjord og leirpotte, og ingen av delene holder noe særlig på vannet. Så den kan vannes omtrent hver dag og likevel føles tørr om morgenen, særlig hvis den står varmt. Det er et problem, når det kanskje tar et par dager fra den ble sendt fra gartneren til den står i butikken, og det første man må gjøre når man får den inn er å stå og bøttevanne 14 000 azalea... Ikke kjøp azalea som kjennes veldig lett eller har begynt å henge, den vil felle masse blader og knopper. En del blader kan den røyte av seg uten at det er noe galt, også i butikken (ikke få sammenbrudd hvis den drysser når du tar den opp), det kommer av at veksten er så tett så bladene omtrent ikke får luft innerst. Helt naturlig, og har ingenting å si for kvaliteten på planta. Og vann alltid azalea når du kommer hjem. Dypp den i en bøtte med lunkent vann og hold potta under til det slutter å boble. La renne godt av, og sett i potteskjuleren igjen. Gjentas hver/annenhver dag, avhengig av hvor varmt den står. Ikke sett den i trekk når den er helt nyvannet, da kan den bli slapp.
Gjest Gjesta Skrevet 21. desember 2006 #38 Skrevet 21. desember 2006 Kjære deg, disse rådene kunne jo jeg ha fortalt deg for lenge siden *Lusker inn i tråd om gode råd for å beholde julestjerna*
Gjest KATTAstrofe Skrevet 21. desember 2006 #39 Skrevet 21. desember 2006 Mamma holder liv i julestjerna år etter år. Om sommeren står de til og med ute.
Malama Skrevet 21. desember 2006 #40 Skrevet 21. desember 2006 (endret) Merkelig nok har jeg klart å holde en i live i 5 dager nå uten å ane hva jeg driver med. Stor fare for at min løsning dog dreper den, mot min vilje. Min løsning er nemlig å være av denne sorten som bor i en annen by enn jeg er fra, og reiser bort hele jula. Og vel så det. Få planter pleier å like det. Men ettersom min julestjrene (i samling med andre planter, der var en søt, liten sak gjemt under et blad fant jeg ut i går, litt studie av bilder har avslørt at dette antakelig er en svibel, lurer på hvordan den overlever dette her jeg...) altså ikke har fått det lyset den skal ha, har hatt det for varmt, ikke fikk vann før i går (etter at jeg fikk den på mandag) og likevel ser uforskammet bra ut, så er der vel en viss fare for at edn står der når jeg kommer tilbake fra ferie også? Jaja, jeg skal nå ikke PRØVE å drepe den jeg, så jeg vet ikke hva jeg gjør i denne tråden. Uansett, for de fleste planter pleier: "Reis bort et par dager før jul og returner på nyåret" å funke. Det samme gjør "Reis på sommerferie uten å ha noen som kan vanne plantene dine" (SÆRLIG funker dette dersom du er student og har en måneds juleferie. Og to måneders sommerferie...) Endret 21. desember 2006 av Malama
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå