Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. desember 2003 #1 Skrevet 28. desember 2003 Nå er det vel på tide å grave fram noen tips om hvordan man fort og enkelt kan bli kvitt julestjerna si - for nå er vi vel lei dem, er vi ikke? 1. Sett julestjerna i vinduet og luft godt. Fungerer best i -20 grader. 2. Fyll pyntepotta helt opp til kanten med kaldt vann, gjerne med isbiter i. 3. Finn nærmeste varmekilde, fyr opp, og sett julestjerna oppå. Fungerer meget bra i kombinasjon med pkt 2. 4. Dusj julestjerna di med isvann. Vær nøye så de røde bladene blir helt våte. Kombiner gjerne med pkt 1 eller 6. 5. Ta en røyk, og pass på at du blåser alt bort på julestjerna. 6. Ta med stjerna på en kjøretur. Rull ned vinduet og hold den utenfor så den kan nyte utsikten. 7. Fyll fruktfatet med epler, pærer og tomater, helst overmodne. Sett det ved siden av julestjerna du vil bli kvitt. 8. Desinfiser potta/jorda ved å dyppe den i salmiakkvann. 9. La svigermor låne den i en uke. Faren er at hun kan finne på å kjøpe en ny til deg når hun har drept den første, men i og med at det er vanskelig å få tak i julestjerner etter julaften, kan du være heldig og få noe annet i stedet. To fluer i en smekk 10. Putt den i søpla og knyt posen godt igjen. Garantert effektivt. Flere forslag mottas med takk.
Gjest Tex Skrevet 28. desember 2003 #2 Skrevet 28. desember 2003 Og du som jobber i blomsterbutikk..... Skulle skamme deg.....
Gjest care Skrevet 28. desember 2003 #4 Skrevet 28. desember 2003 :o Hvortfor anstrenge seg- kast den i søpla..
Arwen Skrevet 28. desember 2003 #6 Skrevet 28. desember 2003 utrolig bra, men jeg dreper de ikke før jeg kaster de jeg da
Gjest care Skrevet 28. desember 2003 #7 Skrevet 28. desember 2003 utrolig bra' date=' men jeg dreper de ikke før jeg kaster de jeg da [/quote'] :oops: godt poeng :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2003 #8 Skrevet 28. desember 2003 Send dem til meg..her dør de av seg selv veldig fort. Enten av overvanning eller uttørking. Tror aldri jeg har klart å beholde en julestjerne fram til nyttår.
lenny Skrevet 28. desember 2003 #10 Skrevet 28. desember 2003 sett julestjerna rett over peisen/eller ett sted den får varm damp på seg. da ser du den krøller seg og dør,dette er en veldig rask metode for de som ikke er for seigpining
-hild Skrevet 29. desember 2003 #12 Skrevet 29. desember 2003 hihi morsom tråd!! Også jeg som er sååå stolt fordi julestjerna for første gang har beholdt bladene, og lever i beste velgående.. Tidligere år har jeg klart å ta knekken på dem i god tid før julen ringes inn.. (nåja, det står en temmelig stusselig sak på benken også, den har vært utsatt for pkt 3..)
Gjest GreenSky Skrevet 29. desember 2003 #13 Skrevet 29. desember 2003 Gi den konjakk!!! Klart det, julestjerna må seff få schmake litt den også!
Imax Skrevet 29. desember 2003 #14 Skrevet 29. desember 2003 En uke ferie hos svigers gjør susen. Da jeg kom hjem i går møttes jeg av en stilk med blader på bordet. Bra.
Gjest Hulderjenta Skrevet 29. desember 2003 #15 Skrevet 29. desember 2003 Dakkar julestejerne.... Men uten å plage den med allverdens triks - hvorfor ikke bare kaste den, hvis man er lei...? Den TRENGER jo ikke være død for å havne i bosset..? Min julestjerne (har bare en i år) skal få leve så lenge den vil. Og det plier å være leeeenge... Til påske omtrent...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. desember 2003 #16 Skrevet 29. desember 2003 Care og Hulderjenta: Se pkt 10 Du skjønner, jeg er litt glad i blomster, og jeg synes det er synd å kaste en blomst som ikke er død, derfor denne tråden. Jeg dreper den faktisk heller sånn at jeg ikke behøver å ha dårlig samvittighet for at den friske, fine planta ligger i søpleposen. Dersom noen trenger tips for å drepe andre planter, send meg en pm
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2003 #17 Skrevet 29. desember 2003 Jeg vil heller ha gode tips for å overvintre julestjerna mi jeg... Så stor og flott som den er i år, vil den bli ei super grønnplante.
Væren Skrevet 29. desember 2003 #18 Skrevet 29. desember 2003 Jeg beklager å måtte meddele deg dette, Bjørnsdatter, men jeg har drevet akutt førstehjelp på de to julestjernene jeg har - den ene fikk vann i går, den andre i dag... Ellers må jeg jo le når jeg leser hva du skriver; at du ikke kan kaste en levende og frisk plante. Jeg husker hva jeg gjorde en gang for mange år siden, i ren desperasjon i slutten av mars; jeg knakk stilken på julestjerna - og SÅÅÅÅ kunne jeg kaste den! (Som en liten avsporing kan jeg også nevne at jeg knuste en gyselig krystallvase som vi fikk til bryllupet vårt for snart 20 år siden, bare fordi jeg ikke fikk meg til å kaste den når den var hel... )
Retz Skrevet 30. desember 2003 #19 Skrevet 30. desember 2003 Vi har julestjerne fra i fjor. Dvs det er ikke julestjerne lenger, men en slags busk/tre med bare grønne blader. Den er nesten en meter.
Tusenfryd Skrevet 30. desember 2003 #20 Skrevet 30. desember 2003 En tråd etter min smak. Fikk en diiiger julegruppe før jul som moderen har holdt liv i i julen *jippi* - men litt mangel på vann gjør susen altså. Bladene faller av - og en julestjerne med ett blad igjen er ingen julestjerne... hmmm... da burde den nettopp derfor få leve, men da blir den jo en julestjerne igjen... Nei, all styggedom forvsinner ved ren ignorering, det beste rådet mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå