AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #21 Skrevet 11. januar 2012 Skulle tro det, det var et drap som gjekk veldig inn på de fleste av oss. Men enkelte lærer jo ikke noe som helst, år inn og år ut går de i den samme trangsynte kvikksanden sin og nekter å se opp og ut.. Har ikke så mye sympati med rasister nei. det samme kan sies her om menn som har vokst opp med en kultur om at hvis kona har blitt voldtatt av noen, er der fritt frem å voldta henne enda mer, for å så steine henne i hjel. da fortjener de å dø også da? eller er det forskjell på en som fordømmer en rase/kultur/religion, og en som fordømmer et kjønn? 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #22 Skrevet 11. januar 2012 jeg er ikke rasist eller noe slikt selv, men jeg reagerer på det du sier her. har ikke rasister familie som var glad i dem? er ikke de noen mann, far, sønn, bror? syntes i grunn ikke denne tankegangen er noe bedre enn ts sin.. (joda, man kan argumentere med at rasister er "slemme" mennesker, men slik kan man også rasjonalisere når det kommer til de menneskene som bor i slike land hvor det er normalt å steine i hjel dama fordi hun ble voldtatt. det er "slemme" mennesker det også. eller de som har blitt voldtatt av en muslim. da kan også hat for en type menn og religion blusse opp.). og som sagt, jeg syntes ikke din tankegang er noe bedre når du tenker at slike mennesker er det ikke så farlig om dør. er det ikke det du ikke liker ved ts sin tankegang da? Forskjellen er bare at når det gjelder en rasist så er det han eller henne selv som har valgt noe "slemt", så da fortjener de på en måte mer at ulykkelige ting rammer dem enn feks en muslim som ikke selv direkte har valgt hvilke lover og regler som finnes i landet de bor i.
Gjest just words Skrevet 11. januar 2012 #23 Skrevet 11. januar 2012 (endret) det samme kan sies her om menn som har vokst opp med en kultur om at hvis kona har blitt voldtatt av noen, er der fritt frem å voldta henne enda mer, for å så steine henne i hjel. da fortjener de å dø også da? eller er det forskjell på en som fordømmer en rase/kultur/religion, og en som fordømmer et kjønn? Fordommer er fordommer, og de gjør deg vanligvis stokk dum. Og stokk dumme mennesker sitter vanligvis med knærene i kvikksand. Men når en person sier at bare de er utlending så gjør det ikka så mye om de dør, en trekker på skuldrene, slike utalelser bygger på fordommer ja. Slike mennesker er jeg personlig dritt lei av, så får du tolke svaret mitt slik du vil! Men som sagt, jeg tenker ikke over det når rasister blir drept, pytt en mindre, gjør ikke meg noe... Så vi har vel alle noe. Endret 11. januar 2012 av just words
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #24 Skrevet 11. januar 2012 Jeg og tenker litt slik, men det bunner i frykten for hva Norge kommer til å bli i fremtiden med all den innvandringen vi har. Ser på Frankrike og Storbritannia, og tenker at slik blir nok vi en dag og. Og nei, jeg sier ikke at mennesker med landsopprinnelse ikke er med på opprørene som skjer. Men blir man født i dypeste Boston, blir man påvirket av Boston. For å si det slik. 2
Måndagsbarn Skrevet 11. januar 2012 #25 Skrevet 11. januar 2012 Jeg er fordomsfull jeg også, men i en annen retning- Når noen i Norge blir drept (i det siste har det vært VOLDSOMT med drap synes jeg? Hver eneste dag har det dukket opp i aviser og nyheter!) tenker jeg at det i utgangspunktet er en av 3 ting som har skjedd: A)De har blitt drept av sin samboer/partner/ektemann/kone/tidligere ektefelle pga raseri,sjalusi e.l. og har sannsynligvis levd i et voldelig/usunt forhold med en kvinne eller mann. B)De har selv vært i et såkalt "belastet miljø", beveget seg i undergrunnsmiljøene som handler med narkotika, menneskesmugling, våpen e.l. eller C) ofre for tilfeldig eller blind vold fra psykisk syke mennesker/mennesker fra kategori A eller B. Jeg tror sjansen for å bli drept er HELT MARGINAL om man ikke selv driver med noe muffens, oppholder seg mye sammen med folk som gjør det eller blir i et voldelig forhold med en person som rett og slett er helt gæren. Om du er et normalt, lovlydig menneske så blir du ikke i Norge idag slaktet på gata helt tilfeldig. Andre land er noe helt annet- Altså mener jeg ikke at alle drapsofre er idioter, kriminelle og narkomane, men SVÆRT mange av dem har befunnet seg på feil tid og feil sted mer enn 1 gang i livet sitt. De fortjener selvfølgelig ikke å bli drept, men de har betalt den ultimate prisen for å leve slik de har gjort, mange av dem. Hudfarge osv tenker jeg ikke så mye over, men om en person kommer fra f.eks et krigsherjet land mener jeg bestemt at de bør få obligatorisk psykisk hjelp/vurdering når de kommer til Norge, på samme måte som vi BØR VILLE hjelpe og vurdere våre egne veteraner/soldater når de vender hjem fra oppdrag. 1
Gjest BamseB Skrevet 11. januar 2012 #26 Skrevet 11. januar 2012 Forskjell på å være rasist og rasebevisst. 6
Måndagsbarn Skrevet 11. januar 2012 #27 Skrevet 11. januar 2012 (endret) Forskjell på å være rasist og rasebevisst. "Jeg er ikke rasist altså, men..." stiller i samme kategori som å si slikt Endret 11. januar 2012 av frøkenfryd 2
EnsomKanin Skrevet 11. januar 2012 #28 Skrevet 11. januar 2012 Jeg skulle gjerne likt å møtt den personen som ALDRI har tatt seg i å tenke en eneste rasistisk tanke. Det viktige er, synes jeg, at man tar tak i fordommene sine og tenker over dem, og sjekker om det finnes en sannhet i dem, eller om det kun er en fordom. Flott at du åpner opp om dette TS, jeg tror mange hadde hatt godt av å ta en "reality check" og renske opp i egne fordommer.
Gjest Corto Maltese Skrevet 11. januar 2012 #29 Skrevet 11. januar 2012 Du har aldri noe konstruktivt å komme med? Har du hørt om det og kaste stein i glasshus ?
Sailor Skrevet 11. januar 2012 #30 Skrevet 11. januar 2012 det samme kan sies her om menn som har vokst opp med en kultur om at hvis kona har blitt voldtatt av noen, er der fritt frem å voldta henne enda mer, for å så steine henne i hjel. da fortjener de å dø også da? eller er det forskjell på en som fordømmer en rase/kultur/religion, og en som fordømmer et kjønn? Jeg snakker for meg selv nå; Er du en mann som har voldtatt, så dømmer jeg deg. Er du en mann som har steinet noen, så dømmer jeg deg. Saken er den at jeg ikke bryr meg hva, hvor eller hvordan det mennesket ser ut. Du er et null i mine øyne. Sammme med de som støtter dette. Og det er derfor kvinnerettigheter bør taes opp. Det er nesten ingenting om dette i media (som jeg kan lese). 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #31 Skrevet 11. januar 2012 Kanskje bli kjent med noen ikke-nordmenn og innse at de er mennesker de også? Jeg har hatt bekjente fra flere nasjonaliteter og mitt inntrykk er at de har et kvinnesyn jeg ikke takler helt. Føler meg sett ned på pga av kjønn. En kollega av mannen min ble sjokkert da mannen min fortalte at jeg skulle ha venninnekveld på byen. De gangene han har vært hos oss overser han meg veldig og tror han helst skulle sett at jeg gikk på kjøkkenet en tur eller noe. En annen mann var hjemme hos oss for å hjelpe oss med oppussingen. Da kommanderte han meg regel rett til å gjøre det og det. Da jeg svarte at jeg holdt på å male et rom lynte øynene på han. Det var tydelig at han ikke likte at jeg snakket han imot. En annen gang tok han med kona si og forlangte at jeg holdt henne med selskap. Han sa rett ut at vi kunne sitte på kjøkkenet. Jeg sa rett ut at det passer dårlig med besøk siden vi faktisk må stå på døgnet rundt for å flytte inn her. Har også merket det samme hvis en utlending kjører taxi. De henvender seg alltid til mannen min og ser på meg som jeg skulle vært luft. Det hender jo jeg vet adressen og ikke mannen min. Da svarer selvfølgelig jeg. Da har jeg fått noen blikk som sier: det var ikke deg jeg prata til dumme kvinne! Jeg også bekjente som ikke er slik, men de er i mindretall desverre. 3
Sailor Skrevet 11. januar 2012 #32 Skrevet 11. januar 2012 ^ Det du beskriver der har jeg aldri opplevd. Jeg kjenner veldig mange utlendinger. 2
Måndagsbarn Skrevet 11. januar 2012 #33 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har hatt bekjente fra flere nasjonaliteter og mitt inntrykk er at de har et kvinnesyn jeg ikke takler helt. Føler meg sett ned på pga av kjønn. En kollega av mannen min ble sjokkert da mannen min fortalte at jeg skulle ha venninnekveld på byen. De gangene han har vært hos oss overser han meg veldig og tror han helst skulle sett at jeg gikk på kjøkkenet en tur eller noe. En annen mann var hjemme hos oss for å hjelpe oss med oppussingen. Da kommanderte han meg regel rett til å gjøre det og det. Da jeg svarte at jeg holdt på å male et rom lynte øynene på han. Det var tydelig at han ikke likte at jeg snakket han imot. En annen gang tok han med kona si og forlangte at jeg holdt henne med selskap. Han sa rett ut at vi kunne sitte på kjøkkenet. Jeg sa rett ut at det passer dårlig med besøk siden vi faktisk må stå på døgnet rundt for å flytte inn her. Har også merket det samme hvis en utlending kjører taxi. De henvender seg alltid til mannen min og ser på meg som jeg skulle vært luft. Det hender jo jeg vet adressen og ikke mannen min. Da svarer selvfølgelig jeg. Da har jeg fått noen blikk som sier: det var ikke deg jeg prata til dumme kvinne! Jeg også bekjente som ikke er slik, men de er i mindretall desverre. Hæææææ? Hvor er det du holder til i landet? Nå ble jeg litt himmelfallen.. Sure, jeg har vel også til en VISS grad følt at ENKELTE menn med utenlandsk opprinnelse har et annet kvinnesyn, men dette du kommer med her er jo helt på kanten av hva de selv bør skjønne er akseptabelt, og høres veldig fjernt ut for meg. Du tror ikke du leser/legger inn veldig mye i noe de har sagt pga egne fordommer? Jeg har tatt mange taxier i Oslo f.eks med utenlandske sjåfører og har stort sett 99 av 100 ganger endt med å prate og le med dem og generelt blitt behandlet veldig hyggelig! Det samme gjelder bekjente, ukjente og kolleger, venner osv jeg har av utenlandsk opprinnelse. Må si du har hatt voldsomt til uflaks? Eller? 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #34 Skrevet 27. januar 2012 Når jeg leser overskrifter: Mann drept i Oslo, får jeg en vond følelse i brystet. Så leser jeg videre at mannen var av for eksempel iransk opprinnelse. Sympatien forsvinner. Dette skjer ubevisst. Jeg styrer ikke de følelsene. Er det normalt? Er det noe jeg kan gjøre for å hindre det? Du tror ikke det er sånn at du føler slik, pga "nærhetsprinsippet" heller enn at du er rasist da? Altså at du selv identifiserer deg mer med f.eks nordmenn da og dermed ikke klarer å ta det like mye innover deg ellers?
Gjest juvelia Skrevet 28. januar 2012 #35 Skrevet 28. januar 2012 Jeg er rasist å ikke redd for å innrømme det. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå