Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg leser overskrifter: Mann drept i Oslo, får jeg en vond følelse i brystet. Så leser jeg videre at mannen var av for eksempel iransk opprinnelse. Sympatien forsvinner.

Dette skjer ubevisst. Jeg styrer ikke de følelsene. Er det normalt? Er det noe jeg kan gjøre for å hindre det?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sånn også, men viser det ikke utad. For meg er det mer det at jeg hater muslimer, ikke hudfarge.

• Liker 8
Skrevet

Kanskje bli kjent med noen ikke-nordmenn og innse at de er mennesker de også?

• Liker 13
Skrevet

Nei, jeg viser det ikke utad jeg heller. Går faktisk i aller høyest grad på muslimer for meg og, men jeg synes for eksempel det er verre om et barn sulter ihjel i Sverige enn i Kenya...

Jeg har mange venner av annen etnisk bakgrunn, er av mine nærmeste er for eksempel fra Somalia... Jeg er veldig glad i ham og unner ikke han noe verre enn mine norske venner.

TS

• Liker 4
Skrevet

Synes det er fint at du innser det selv, jeg da. Et sjeldent og positivt pust inn i debatten :)

På tross av forskjellig utseende (mørk eller lys), eller hva man tror på, eller ikke tror på, så er det snakk om mennesker med følelser. Akkurat de samme følelsene som vi har.

"De" er like glad i sine unger som vi er, de blir lei seg, glade, såret, lykkelige osv.

Når en mørkhudet mann er død, har en familie mistet et kjært medlem. De sørger og har like vondt som hvis vår mann, bror, sønn eller far skulle ha blitt drept.

Jeg tror nøkkelen ligger i å jobbe med deg selv og innse at de har like følelser som oss. Det burde få frem empatien, som er det jeg føler at rasister mangler.

Til AB#2 er det bare å si at der må det nok jobbes med at en muslim ikke er en muslim. Det finnes ekstreme, det finnes gjennomsnittlige, og det finnes muslimer som både drikker og spiser svinekjøtt. Akkurat som oss, kommer de i alle mulige versjoner. Det er bare at det er de ekstreme som får medieplass, da det er dette som selger.

Og akkurat som at min mann ikke føler det nødvendig å rykke ut i avisen og si at "ALLE MENN ER IKKE VOLDTEKTSMENN!!" hvis en nordmann voldtar, er det ikke rart at en gjennomsnittlig normal muslim ikke føler noe behov for å rykke ut og fortelle at ikke alle muslimer sprenger småbarn i lufta heller. Det er egentlig helt åpenbart. :)

Og ellers er det vel ganske menneskelig å reagere sterkere, jo nærmere hendelsen er. Det tror jeg ikke har noe med rasisme å gjøre, hvert fall ikke i utgangspunktet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med QueenP.

Det er jo ganske synd i dere som har slike tanker.

• Liker 2
Skrevet

Det er 2012 .. Grusomt at folk tenker sånn.

• Liker 4
Skrevet

Det er 2012 .. Grusomt at folk tenker sånn.

Hvilken kraft mener du ligger i det argumentet? Ja, vi er i år 2012, og vi er fremdeles de apene som vi var for 4000 år siden.

• Liker 4
Gjest just words
Skrevet

Jeg får alltid en vond følelse når jeg leser om drap, men vist det er rasister som er blitt drept så tenker jeg pytt pytt.. Synd å si det kanskje, men slik tenker jeg!

• Liker 4
Skrevet

Jeg trekker et lettelsens sukk når jeg hører at noen er skadd i en ulykke el. - og det ikke er noen i min nærmeste familie som er rammet. De jeg ikke kjenner, er liksom ikke så betydningsfullle (for meg da).

Så FÆL er jeg!

• Liker 6
Skrevet

Hvilken kraft mener du ligger i det argumentet? Ja, vi er i år 2012, og vi er fremdeles de apene som vi var for 4000 år siden.

Vi? "Du" kanskje.

• Liker 6
Skrevet

Jeg får alltid en vond følelse når jeg leser om drap, men vist det er rasister som er blitt drept så tenker jeg pytt pytt.. Synd å si det kanskje, men slik tenker jeg!

:duskedame: Samme! Har ikke folk lært etter Benjamin Hermansen?

Skrevet

Er det fordi mannen er fra Iran, eller fordi du tenker at han må ha gjort noe kriminelt eller vært i en gjeng siden han var fra Iran?

Gjest just words
Skrevet

:duskedame: Samme! Har ikke folk lært etter Benjamin Hermansen?

Skulle tro det, det var et drap som gjekk veldig inn på de fleste av oss. Men enkelte lærer jo ikke noe som helst, år inn og år ut går de i den samme trangsynte kvikksanden sin og nekter å se opp og ut.. Har ikke så mye sympati med rasister nei.

Gjest Cosette
Skrevet

Det er en kjent sak at mennesket lar seg bevege mer av det onde som skjer med mennesker man føler man kan identifisere seg med. Dette fenomenet opptrer også den andre veien, mennesker av andre raser enn vår kan føle akkurat det samme.

Instinktive tanker bør man ikke ha dårlig samvittighet for. Det som skiller mennesker fra andre dyr, er at vi er i besittelse av makten til å analysere våre instinktive tanker og velge å ikke bringe dem videre til handling. Så lenge man anstrenger seg for å behandle mennesker av alle raser med likt nivå av medmenneskelighet og omtanke, så er det det som betyr noe.

• Liker 6
Skrevet

Det er en kjent sak at mennesket lar seg bevege mer av det onde som skjer med mennesker man føler man kan identifisere seg med. Dette fenomenet opptrer også den andre veien, mennesker av andre raser enn vår kan føle akkurat det samme.

Instinktive tanker bør man ikke ha dårlig samvittighet for. Det som skiller mennesker fra andre dyr, er at vi er i besittelse av makten til å analysere våre instinktive tanker og velge å ikke bringe dem videre til handling. Så lenge man anstrenger seg for å behandle mennesker av alle raser med likt nivå av medmenneskelighet og omtanke, så er det det som betyr noe.

Veldig bra skrevet Cosette! :hjertesmil:

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

ved første øyekast tenker jeg "oi herregud", hvis jeg ser det er en utlending så tenker jeg "gjengoppgjør?" med mindre det er ei jente da.. sympatien forsvinner ikke uansett hva det gjelder. tenker på familien til den som døde. tenker sånn selv om folk på kg kaller meg rasist :gjeiper:

Endret av Nuppdupp
Skrevet

ok

Du har aldri noe konstruktivt å komme med? :filer:

• Liker 1
Skrevet

jeg er ikke rasist eller noe slikt selv, men jeg reagerer på det du sier her. har ikke rasister familie som var glad i dem? er ikke de noen mann, far, sønn, bror?

syntes i grunn ikke denne tankegangen er noe bedre enn ts sin..

(joda, man kan argumentere med at rasister er "slemme" mennesker, men slik kan man også rasjonalisere når det kommer til de menneskene som bor i slike land hvor det er normalt å steine i hjel dama fordi hun ble voldtatt. det er "slemme" mennesker det også. eller de som har blitt voldtatt av en muslim. da kan også hat for en type menn og religion blusse opp.). og som sagt, jeg syntes ikke din tankegang er noe bedre når du tenker at slike mennesker er det ikke så farlig om dør. er det ikke det du ikke liker ved ts sin tankegang da?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...