AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 Jeg vet ikke om dette blir postet i rett forum, men jeg skriver det her. Jeg mistet mamma for snart tre år siden. Jeg er enebarn og foreldrene mine var ikke sammen da dette skjedde. Et halvt år etter at mamma døde, tok jeg kontakt med fastlegen til mamma for å få tilgang til obduksjonrapporten. Jeg møtte opp på legekontoret, men fikk der beskjed om at jeg ikke ville få den utlevert. Legen gikk igjenom obduksjonsrapporten sammen med meg, slik at jeg fikk innblikk i den, men hun ville altså ikke gi meg den. Der og da tenkte jeg at dette kanskje var greit, fordi jeg var såpass utafor, men nå har jeg behov for å ha den selv. For å kunne lese i den når jeg vil. Det er noe jeg føler jeg trenger. Så... Det jeg da lurer på er: Hvorfor kan ikke legen gi meg den? Har jeg ikke krav på den? Er det for sent å etterspørre den tre år etter at hun døde (legen kaster vel ikke slike papirer, selv om hun er død, eller?). Er det legen jeg må få den fra eller kan jeg få den fra de som obduserte henne? Jeg vet ikke om mormor og morfar har fått den. Av div årsaker vil jeg helst ikke spørre de om dette. Håper noen kan svare meg. Jeg er snart 20 år, hvis det skulle være av betydning.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #2 Skrevet 10. januar 2012 Googlet og fant dette fra Legeforeningen, vedr. obduksjon: "Pårørende kan få resultatet forklart av fastlege eller sykehuslege. Noen ganger kontakter pårørende patologen direkte. Pårørende har ikke krav på utlevering av hele rapporten. Taushetsplikten gjelder også etter død og det kan være opplysninger som avdøde ikke ville skulle bli kjent. Dette må vurderes av avdødes lege i hvert enkelt tilfelle." Du kan jo ta kontakt igjen og be om å få de opplysningene du fikk sist, på nytt, slik at du får notert ned det som er viktig for deg å ha. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå