Gå til innhold

Jogge hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man skal jo helst la musklene hvile leeenge etter trening, allikevel ser jeg masse av de "tynne-joggebertene" som har mellom en halvtime-time med jogging hver dag bortsett fra hviledag (som gjerne er søndag)

Er det farlig? jeg vil gjerne jogge hver dag, men det høres helt feil ut i mine ører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fult mulig å trene hver dag, men for en som ikke har trent så mye fra før så kan det bli "farlig". Da tenker jeg belastningsskader og andre ulumskheter!

Det viktigste er at du har et par joggesko som passer din fot. Dra til en butikk der de kan scanne foten din og gi deg de skoene som passer deg.

Hvis du er i gruppen som ikke har trent så mye fra før, så ville jeg begynt rolig og gitt kroppen tid til å venne seg til belastningen. Hvis du er en typisk hælløper så lander du på hælen og da er ca 3,5 x din egen kroppsvekt når du lander, så å bli vant til disse belastningene er ikke gjort over natta.

Siden jeg ikke vet hvilket nivå du har så blir det vanskelig å gi et eksakt treningsprogram. Men hvis du er helt i begynnerfasen hadde jeg satset på 3 ganger i uka. En rolig og kort joggetur, en tur som er litt lengre og ei økt med intervaller. Hvis du er godt trent så kan du gjøre dette programmet 2x i uka og få en hviledag.

Send pm hvis det er noe du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med å jogge 3 ganger i uka. I dag er jeg en joggeberte, men jogger "bare" 5 dager i uka, men da aldri mindre enn 5 kilometer, som oftest mellom 7-10 km.

Men det tok jo tid fra jeg klarte å jogge såpass ofte og lange økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå fra å ikke jogge noe til å jogge 6 dager i uka.

Begynn med 3, maks. Start med rolige økter de første ukene (30 minutter), og øk intensiteten og lengden når du føler du orker det. Jeg økte for brått i fjor og fikk vondt i knærne i flere uker. Det er ikke verdt det. Tren også lett styrke parallelt med joggingen. Øk intensiteten etterhvert her også. Du blir ikke god i jogging bare ved å jogge, du må også øke muskulaturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, skaff deg noen gode sko og begynn forsiktig. Jeg fikk beinhinnebetennelse da jeg økte fra fire til seks dager i uken, og det kan sitte i lenge. Tror heller ikke folk har vondt av å variere treningen litt, om ikke annet så for motivasjonens skyld hvis man sliter med den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...